Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Pozor při pojištění
Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje na některé praktiky pojišťoven, které se týkají zejména jejich dlouhodobějších finančních produktů, jejichž plnění lze čerpat až po určité, zpravidla několikaleté době.
Na SOS se obracejí klienti pojišťoven, kteří jsou velice nespokojeni s výnosy finančních produktů pojišťoven. Reklama, které byla uváděna v denním tisku, reklamních materiálech pojišťoven, případně obchodními zástupci, slibovala velice zajímavé zhodnocení vložených peněz. Nechyběly grafy a čísla, které ilustrovaly budoucí zajímavé výnosy takových finančních produktů. Bohužel realita výnosů po uběhnutí doby trvání smlouvy byla v hrubém nepoměru s očekáváním klientů, kteří podlehli při uzavírání smluv intenzivní reklamě na tyto produkty. Výnosy po pěti letech trvání smlouvy v řádu několika desítek korun, případně i nižších částek, byly klienty velice negativně přijaty.
SOS v této souvislosti vyslovilo podezření na klamavou reklamu a obrátilo se s podněty na příslušné dozorové orgány. Tyto orgány ovšem vyslovily nemožnost se takovými podněty zabývat na základě 3leté prekluzivní lhůty vyplývající ze zákona o regulaci reklamy. Reklamu, která byla realizována před touto 3letou propadnou lhůtou, již tak nelze z pozice dozorových orgánů postihnout. SOS uvažovalo o možné legislativní úpravě zákona o regulaci reklamy, ale tento návrh na řešení problému se ukázal neprůchodným.
Proto SOS důrazně apeluje na stávající i budoucí klienty pojišťoven, aby si důkladně prostudovali a nechali si vysvětlit veškeré podmínky smlouvy a to zejména garanci výše finančního plnění, k němuž dojde v době delší než 3 roky. Po uplynutí 3 let od uzavření smlouvy se bohužel nebudou moci u dozorových orgánů domáhat zásahu pro klamavou reklamu a nezbude jim nic jiného než se svých práv domáhat soukromoprávní žalobou.
Zuzana Roithová o potírání klamavé reklamy finančních a pojišťovacích služeb
Transparentnost finančních služeb na českém trhu je dlouho diskutovaným problémem. Nyní spotřebitelé a spotřebitelské organizace upozornili na reklamu, která klame o výnosech víceletých finančních a pojišťovacích produktů (při kapitálovém životním pojištění, hypotékách atd.). Současný zákon o regulaci reklamy zavazuje zadavatele k uchovávání reklamních sdělení pouze na rok a poskytuje jen tříletou promlčecí lhůtu, a tak dozorové orgány nemohou účinně zasahovat. Poslankyně Evropského parlamentu Zuzana Roithová reaguje: "Řešením současné situace závažných případů klamání spotřebitelů je jednak vhodná změna zákona a dále společenský tlak na finanční a pojišťovací instituce. Proto velmi vítám a podporuji informační aktivitu Sdružení obrany spotřebitelů."
Zuzana Roithová, místopředsedkyně výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu, dále:
- kritizuje současné znění zákona o regulaci reklamy u služeb s odloženým plněním, které je bezzubé a fakticky nepostihuje závažná provinění
- podporuje prodloužení zákonné povinnosti uchovávat kopie reklamy
- vyzývá asociace sdružující finanční a pojišťovací instituce k odsouzení klamavé reklamy a v návaznosti na to k dobrovolnému zavedení standardů, které předejdou podobným případům nekalých obchodních praktik
Pro více informací:
Kancelář Zuzany Roithové v Bruselu, tel.: +32-228-47485
Na SOS se obracejí klienti pojišťoven, kteří jsou velice nespokojeni s výnosy finančních produktů pojišťoven. Reklama, které byla uváděna v denním tisku, reklamních materiálech pojišťoven, případně obchodními zástupci, slibovala velice zajímavé zhodnocení vložených peněz. Nechyběly grafy a čísla, které ilustrovaly budoucí zajímavé výnosy takových finančních produktů. Bohužel realita výnosů po uběhnutí doby trvání smlouvy byla v hrubém nepoměru s očekáváním klientů, kteří podlehli při uzavírání smluv intenzivní reklamě na tyto produkty. Výnosy po pěti letech trvání smlouvy v řádu několika desítek korun, případně i nižších částek, byly klienty velice negativně přijaty.
SOS v této souvislosti vyslovilo podezření na klamavou reklamu a obrátilo se s podněty na příslušné dozorové orgány. Tyto orgány ovšem vyslovily nemožnost se takovými podněty zabývat na základě 3leté prekluzivní lhůty vyplývající ze zákona o regulaci reklamy. Reklamu, která byla realizována před touto 3letou propadnou lhůtou, již tak nelze z pozice dozorových orgánů postihnout. SOS uvažovalo o možné legislativní úpravě zákona o regulaci reklamy, ale tento návrh na řešení problému se ukázal neprůchodným.
Proto SOS důrazně apeluje na stávající i budoucí klienty pojišťoven, aby si důkladně prostudovali a nechali si vysvětlit veškeré podmínky smlouvy a to zejména garanci výše finančního plnění, k němuž dojde v době delší než 3 roky. Po uplynutí 3 let od uzavření smlouvy se bohužel nebudou moci u dozorových orgánů domáhat zásahu pro klamavou reklamu a nezbude jim nic jiného než se svých práv domáhat soukromoprávní žalobou.
Zuzana Roithová o potírání klamavé reklamy finančních a pojišťovacích služeb
Transparentnost finančních služeb na českém trhu je dlouho diskutovaným problémem. Nyní spotřebitelé a spotřebitelské organizace upozornili na reklamu, která klame o výnosech víceletých finančních a pojišťovacích produktů (při kapitálovém životním pojištění, hypotékách atd.). Současný zákon o regulaci reklamy zavazuje zadavatele k uchovávání reklamních sdělení pouze na rok a poskytuje jen tříletou promlčecí lhůtu, a tak dozorové orgány nemohou účinně zasahovat. Poslankyně Evropského parlamentu Zuzana Roithová reaguje: "Řešením současné situace závažných případů klamání spotřebitelů je jednak vhodná změna zákona a dále společenský tlak na finanční a pojišťovací instituce. Proto velmi vítám a podporuji informační aktivitu Sdružení obrany spotřebitelů."
Zuzana Roithová, místopředsedkyně výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu, dále:
- kritizuje současné znění zákona o regulaci reklamy u služeb s odloženým plněním, které je bezzubé a fakticky nepostihuje závažná provinění
- podporuje prodloužení zákonné povinnosti uchovávat kopie reklamy
- vyzývá asociace sdružující finanční a pojišťovací instituce k odsouzení klamavé reklamy a v návaznosti na to k dobrovolnému zavedení standardů, které předejdou podobným případům nekalých obchodních praktik
Pro více informací:
Kancelář Zuzany Roithové v Bruselu, tel.: +32-228-47485
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




