Tiskové zprávy
Koalice Nádraží v centru: Pozvánka na TK: představení projektu přestavby ŽUB s nádražím v centru
Občanská koalice Nádraží v centru vás zve na tiskovou konferenci, na které představí svůj projekt přestavby brněnského železničního uzlu s nádražím pro osobní dopravu v centru.
TK se koná v pondělí 2. října 2006 od 11 hod v kavárně Podobrazy, Moravské náměstí 1a (Místodržitelský palác, Moravská galerie Brno).
Uplynuly dva roky od 1. brněnského referenda, ve kterém 67 440 brněnských voličů dalo svým politikům jasné zadání, v jaké poloze má být modernizováno brněnské vlakové nádraží v souvislosti s přestavbou železničního uzlu (ŽUB); jak konkrétně chtějí, aby byly utraceny jejich peníze. Pro modernizaci nádraží v centru hlasovalo více voličů, než kolik jich před čtyřmi lety volilo strany prosazující odsunutou variantu (ODS, KDU i opoziční KSČM). Přesto radnice jejich hlasy ignorovala.
Během těch dvou let však projekt přestavby ŽUB s nádražím v odsunuté poloze, právě před rokem pojmenovaný jako Europoint, nabral extrémní zpoždění. Právě o dva roky (z roku 2010 na rok 2012) se v harmonogramech posunulo převedení provozu na nové osobní nádraží. Jednání o vybudování nového opravárenského závodu ČSAD Brno Holding, který musí udělat místo budově odsunutého nádraží a přednádražnímu prostoru, se během dvou let prakticky nehnulo z místa. Oficiální harmonogram, který radnice zveřejnila před referendem, počítal s tím, že od 10/2005 se začne stavět odstavné nádraží a od 11/2006 i městská infrastruktura zajišťující funkčnost nového nádraží. Podle informace od vedoucího Odboru dispozic s majetem MMB Mgr. Jiřího Lahody z 24. srpna 2006 je doposud vykoupena pouze čtvrtina potřebných pozemků (8500 metrů čtverečních z 31 500).
V rozpočtu nastala jediná změna, zvýšil se o třetinu - z 18,6 miliard na 24,5 miliard korun. Přestože podle usnesení vlády z 7/2002 měli partneři projektu již v roce 2004 podat žádost o spolufinancování z fondů EU. Avšak nestane se tak, dokud nebude ukončen proces územního řízení a nově požadované posudky EIA. Direktoriát EU pro životní prostředí dokonce neoficiálně brněnským politikům vzkázal, že na peníze z Bruselu mohou zapomenout. Ačkoli byla ještě nedávno slibována smlouva o financování projektu, podle čerstvých informací z ministerstva dopravy není stále podepsána.
Protože politici nebyli schopni naplnit svoje sliby o údajně neodvratném odsunu, jsou komunální volby ideální a zřejmě i poslední příležitostí, jak "zařídit", aby mohlo i v budoucnosti brněnské nádraží sloužit co nejlépe svému účelu v souladu se zadáním voličů.
Bližší informace:
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor občanské koalice Nádraží v centru, tel 776 706 868, e-mail: svatopluk.bartik@seznam.cz
TK se koná v pondělí 2. října 2006 od 11 hod v kavárně Podobrazy, Moravské náměstí 1a (Místodržitelský palác, Moravská galerie Brno).
Uplynuly dva roky od 1. brněnského referenda, ve kterém 67 440 brněnských voličů dalo svým politikům jasné zadání, v jaké poloze má být modernizováno brněnské vlakové nádraží v souvislosti s přestavbou železničního uzlu (ŽUB); jak konkrétně chtějí, aby byly utraceny jejich peníze. Pro modernizaci nádraží v centru hlasovalo více voličů, než kolik jich před čtyřmi lety volilo strany prosazující odsunutou variantu (ODS, KDU i opoziční KSČM). Přesto radnice jejich hlasy ignorovala.
Během těch dvou let však projekt přestavby ŽUB s nádražím v odsunuté poloze, právě před rokem pojmenovaný jako Europoint, nabral extrémní zpoždění. Právě o dva roky (z roku 2010 na rok 2012) se v harmonogramech posunulo převedení provozu na nové osobní nádraží. Jednání o vybudování nového opravárenského závodu ČSAD Brno Holding, který musí udělat místo budově odsunutého nádraží a přednádražnímu prostoru, se během dvou let prakticky nehnulo z místa. Oficiální harmonogram, který radnice zveřejnila před referendem, počítal s tím, že od 10/2005 se začne stavět odstavné nádraží a od 11/2006 i městská infrastruktura zajišťující funkčnost nového nádraží. Podle informace od vedoucího Odboru dispozic s majetem MMB Mgr. Jiřího Lahody z 24. srpna 2006 je doposud vykoupena pouze čtvrtina potřebných pozemků (8500 metrů čtverečních z 31 500).
V rozpočtu nastala jediná změna, zvýšil se o třetinu - z 18,6 miliard na 24,5 miliard korun. Přestože podle usnesení vlády z 7/2002 měli partneři projektu již v roce 2004 podat žádost o spolufinancování z fondů EU. Avšak nestane se tak, dokud nebude ukončen proces územního řízení a nově požadované posudky EIA. Direktoriát EU pro životní prostředí dokonce neoficiálně brněnským politikům vzkázal, že na peníze z Bruselu mohou zapomenout. Ačkoli byla ještě nedávno slibována smlouva o financování projektu, podle čerstvých informací z ministerstva dopravy není stále podepsána.
Protože politici nebyli schopni naplnit svoje sliby o údajně neodvratném odsunu, jsou komunální volby ideální a zřejmě i poslední příležitostí, jak "zařídit", aby mohlo i v budoucnosti brněnské nádraží sloužit co nejlépe svému účelu v souladu se zadáním voličů.
Bližší informace:
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor občanské koalice Nádraží v centru, tel 776 706 868, e-mail: svatopluk.bartik@seznam.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




