Miroslav Šuta "> Praha vyčerpala roční smogovou kvótu pro znečištění prachem - Severojižní magistrála ohrožuje zdraví lidí žijících v okolí - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/praha-vycerpala-rocni-smogovou-kvotu-pro-znecisteni-prachem-severojizni-magistrala-ohrozuje-zdravi-lidi-zijicich-v-okoli
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Centrum pro životní prostředí a zdraví: Praha vyčerpala roční smogovou kvótu pro znečištění prachem - Severojižní magistrála ohrožuje zdraví lidí žijících v okolí

8. dubna 2013 | Centrum pro životní prostředí a zdraví
Autor: Miroslav Šuta, tel: 608 775754
„Oficiálně je povoleno překročit denní limit pro znečištění prachem po 35 dnů během roku (1). Monitorovací stanice Praha 2-Legerova podle údajů ČHMÚ překročila limit 36-krát už 4. dubna. V loňském roce tato stanice dosáhla stejného počtu překročení denního limitu až 20. listopadu. První pražskou monitorovací stanicí, která vloni překročila denní limit 36-krát, byla Praha 6-Veleslavín, a to 7. června,“ uvedl MUDr. Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví (2) a dodal: „Pražané dýchají ovzduší zamořené prachem natolik, že překračuje nejen doporučení Světové zdravotnické organizace, ale i platné limity stanovené směrnicí pro kvalitu ovzduší (3). Politici proto požádali Evropskou komisi o výjimku pro překračování hodnoty pro znečištění prachem, ale platnost výjimky vypršela už v červnu 2011. (4) České republice tedy hrozí citelná sankce ze strany Evropské komise v důsledku chronického neplnění limitů znečištění stanovených pro ochranu lidského zdraví.“

Jako polétavý prach se obvykle označují částice s průměrem menším než 10 μm (PM10). Krátkodobé vdechování prachu zvyšuje počet zánětlivých onemocnění plic, působí negativně na srdečně-cévní systém, vede ke zvýšení počtu hospitalizací a k vyšší úmrtnosti. Dlouhodobé působení prachu zhoršuje plicní funkce u dětí i dospělých, zvyšuje počet chronických obstrukčních onemocnění plic a snižuje délky dožití hlavně v důsledku úmrtí na srdečně-cévní a plicní onemocnění.

„Nedávné studie prokázaly, že znečištění ovzduší automobily představuje v evropských městech vážné ohrožení lidského zdraví i životů. Nejnovější studie spojuje asi 14% případů dětského astmatu v evropských městech se znečištěním ovzduší způsobeným intenzivní automobilovou dopravu (5). V případě dospělých by toto znečištění mělo být zodpovědné asi za 28% srdečně-cévních onemocnění,“ uvedl Šuta.

Mezi opatření, která mohou přispět ke zlepšení situace, patří zpoplatnění vjezdu (congestion charge), zavádění dieselových prachových filtrů nebo vyhlašování tzv. nízkoemisních zón omezujících vjezd automobilů s vysokými emisemi. „Zavedení mýtného se osvědčilo například ve Stockholmu, kde jako mávnutím kouzelného proutku zmizela z centra skoro čtvrtina aut. Nízkoemisní zóny prokazatelně zlepšily ovzduší v řadě německých nebo dánských měst. Filtry prachových částic se prosazují nejen u osobních vozidel, ale Berlín jimi například vybavil všechny autobusy MHD. Zavádění filtrů u stavební techniky jako jsou nákladní auta, bagry, buldozery, jeřáby, dieselové agregáty atd. se zase osvědčuje ve Švýcarsku nebo v Rakousku,“ konstatoval Šuta.

Poznámky pro editory:
(1) Doba 35 dní s překročeným limitem vychází ze Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/50/ES ze dne 21. května 2008 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu a je závazná i pro ČR.

(2) Centrum pro životní prostředí a zdraví (CpŽPZ) je občanské sdružení založené koncem roku 2009 s cílem expertní, poradenskou a informační činností přispívat k ochraně životního prostředí a veřejného zdraví. V současnosti se věnuje zejména tématu nebezpečných chemických látek a znečištění ovzduší.

(3) Znečištění ovzduší v Praze polétavým prachem (PM10) – počet dní s překročeným denním limitem
Měřící stanice 2011
Praha 5 – Smíchov 68
Praha 5 – Řeporyje 65
Praha 8 – Karlín 55
Praha 10 – Vršovice 53
Praha 10 – Průmyslová 53
Praha 5 – Mlynářka 53
Praha 6 – Suchdol 46
Praha 9 – Vysočany 46
Praha 1 – Nám. Republiky 45
Praha 6 – Veleslavín 41
Praha 2 – Riegrovy sady 41
Praha 4 – Libuš 36
Zdroj: Český hydrometeorologický ústav

(4) Rozhodnutí Komise ze dne 28. září 2009 o oznámení České republiky o prodloužení lhůty pro dosažení mezních hodnot pro NO2 a zproštění povinnosti tyto mezní hodnoty uplatňovat pro PM10.

(5) Laura Perez at al.: Chronic burden of near-roadway traffic pollution in 10 European cities (APHEKOM network), European Respiratory Journal, March 21, 2013
Miroslav Šuta, tel: 608 775754
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist