Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Práva turistů po požárech na Chalkidiki
Někteří turisté, kteří mají zaplacenou dovolenou na tyto dny na řecký poloostrov Chalkidiki, nevědí, na co mají nárok a zda mohou před cestou od smlouvy odstoupit. Některé cestovní kanceláře tvrdí, že je na poloostrově vše v naprostém pořádku a že turisté stráví skvělou dovolenou. SOS upozorňuje, že turisté v určitých případech mají právo na odstoupení od smlouvy bez jakékoli pokuty.
Na Sdružení obrany spotřebitelů se obracejí turisté, kteří se chystali odjet i s dětmi na dovolenou na řecký poloostrov Chalkidiki. Když sháněli informace u své CK, řekli jim, že je vše v pořádku a mohou odjet. Pokud by chtěli odstoupit od smlouvy, museli by prý platit storno poplatky.
Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje, že cestovní kancelář je povinna poskytnout zákazníkovi nejpozději 7 dnů před zahájením zájezdu veškeré podrobné informace. Jedná se především o ty informace, které jsou pro zákazníka důležité a které jsou dané cestovní kanceláři známy o skutečné situaci na místě. Změnily-li se klimatické a hygienické podmínky v dané lokalitě (kouř, znečištěné moře, nedostatek pitné vody a nefungující elektřina), jedná se o změny kvality dané lokality. Když je CK nucena z objektivních důvodů, jako v těchto případech, změnit podmínky smlouvy (např. změna kategorie ubytování, změna letoviska apod.), má zákazník právo rozhodnout se, zda se změnou cestovní smlouvy bude souhlasit nebo od ní odstoupí, a to bez jakýchkoliv storno poplatků.
Pokud však je CK schopna zajistit služby cestovního ruchu v dané lokalitě podle očekávání zákazníka a ve smluveném rozsahu, není k odstoupení od smlouvy žádný důvod.
SOS zároveň upozorňuje, že je povinností CK poskytnout klientům, kteří již jsou v postižené oblasti, rychlou pomoc přímo na místě. Není možné, aby byli klienti ponecháni bez informací nebo bez jakéhokoliv kontaktu s delegátem CK. Podle zpráv z médií nezvládli někteří delegáti situaci. Pokud by klientovi neposkytla CK rychlou pomoc a on by utrpěl v důsledku požáru nějakou škodu, měl by nárok požadovat po cestovní kanceláři kompenzaci odpovídající vzniklé škodě.
Sdružení obrany spotřebitelů ČR vyzývá klienty cestovních kanceláří, aby se v případě problémů na ně obrátili, ať už prostřednictvím poradenské linky 900 08 08 08, nebo www.spotrebitele.info/poradna. SOS jim poskytne radu, jak v případě poškození jejich spotřebitelských práv, dál postupovat.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů ČR
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
Petra Vaňková, public relations
vankova@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Na Sdružení obrany spotřebitelů se obracejí turisté, kteří se chystali odjet i s dětmi na dovolenou na řecký poloostrov Chalkidiki. Když sháněli informace u své CK, řekli jim, že je vše v pořádku a mohou odjet. Pokud by chtěli odstoupit od smlouvy, museli by prý platit storno poplatky.
Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje, že cestovní kancelář je povinna poskytnout zákazníkovi nejpozději 7 dnů před zahájením zájezdu veškeré podrobné informace. Jedná se především o ty informace, které jsou pro zákazníka důležité a které jsou dané cestovní kanceláři známy o skutečné situaci na místě. Změnily-li se klimatické a hygienické podmínky v dané lokalitě (kouř, znečištěné moře, nedostatek pitné vody a nefungující elektřina), jedná se o změny kvality dané lokality. Když je CK nucena z objektivních důvodů, jako v těchto případech, změnit podmínky smlouvy (např. změna kategorie ubytování, změna letoviska apod.), má zákazník právo rozhodnout se, zda se změnou cestovní smlouvy bude souhlasit nebo od ní odstoupí, a to bez jakýchkoliv storno poplatků.
Pokud však je CK schopna zajistit služby cestovního ruchu v dané lokalitě podle očekávání zákazníka a ve smluveném rozsahu, není k odstoupení od smlouvy žádný důvod.
SOS zároveň upozorňuje, že je povinností CK poskytnout klientům, kteří již jsou v postižené oblasti, rychlou pomoc přímo na místě. Není možné, aby byli klienti ponecháni bez informací nebo bez jakéhokoliv kontaktu s delegátem CK. Podle zpráv z médií nezvládli někteří delegáti situaci. Pokud by klientovi neposkytla CK rychlou pomoc a on by utrpěl v důsledku požáru nějakou škodu, měl by nárok požadovat po cestovní kanceláři kompenzaci odpovídající vzniklé škodě.
Sdružení obrany spotřebitelů ČR vyzývá klienty cestovních kanceláří, aby se v případě problémů na ně obrátili, ať už prostřednictvím poradenské linky 900 08 08 08, nebo www.spotrebitele.info/poradna. SOS jim poskytne radu, jak v případě poškození jejich spotřebitelských práv, dál postupovat.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů ČR
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
Petra Vaňková, public relations
vankova@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




