Tiskové zprávy
Sdružení TEREZA: Pražské školy začínají objevovat minulost v Krajině za školou
Deset pražských škol začíná s pátráním ve svém okolí a cestou do historie krajiny. V rámci projektu „Krajina za školou“ budou studenti škol pořizovat identické snímky okolí své školy dle starých dobových fotografií.
Krajina, ve které žijeme, je plná příběhů a zážitků. Přesvědčí se o tom deset pražských škol, které začínají s "pátráním" ve svém okolí. V rámci dvouletého projektu "Krajina za školou" budou studenti škol, ve spolupráci s pedagogy a obyvateli z okolí školy, pořizovat identické snímky okolí své školy dle starých dobových fotografií. Poté na ně čeká příprava výstavy, publikace a řada dalších aktivit.
Aby se studenti a jejich učitelé dostali krajině skutečně "pod kůži", čeká na ně v rámci projektu mnoho zajímavých činností. Pro pedagogy ze zapojených škol je připraveno dvacet seminářů, na kterých se mimo jiné seznámí s projektovým vyučováním a základy fundraisingu. Dozví se také, jak fotit krajinu, jak se vyvíjelo pražské osídlení a projdou zmizelou Prahou. Žáci navštíví výukové programy, které je provedou krajinou krok za krokem a naučí je vnímat krajinu všemi smysly. Vyškolení lektoři z řad studentů vysokých škol žáky také zavedou např. za Kelty a Slovany a do jejich "krajiny", do tajemných uliček staré Prahy a seznámí je s řadou dalších témat.
Vznik projektu popisuje jeho autor Mgr. Petr Mikšíček: "Na začátku projektu Krajina za školou byl fascinující zážitek z možnosti porovnávat historii a současnost pomocí historických fotografií. V roce 2002 jsem stál kdesi ve stráni nad obcí Jelení a pozoroval proměny domů, návsi, způsobů dopravy, využívání polí, zalesnění a vodních toků. Měl jsem tak možnost uvidět vše, co přineslo (a také odneslo) 20. století. Hned mě napadlo, že tato metoda představuje zábavný způsob poznávání historie místa, jeho proměn a příběhů. Jak skvěle by se tato metoda dala použít v rámci předmětu vlastivěda na základních školách. Po více jak dvou letech jsem tento nápad oprášil a ve spolupráci s o.s. Antikomplex a společností Centre for Modern Education (CZ) jsme vytvořili projekt Krajina za školou.
V současné době běhají po okolí svého bydliště děti z více než šedesáti škol a zdá se, že je pořizování fotodvojic baví. Pedagogové také projekt uznali za přínosný.
Nyní se do komunity připojuje dalších deset škol z Prahy. Proměn se zde v průběhu 20. století stalo opravdu mnoho. Již dnes se tedy těším na fotodvojice, které studenti v Praze pořídí, a za dva roky zveřejní". Petr Mikšíček je členem občanského sdružení Antikomplex, iniciátorem úspěšného projektu "Zmizelé Sudety", na který "Krajina za školou" navazuje, je rovněž autorem řady publikací a výstav.
"Krajina za školou je mnohovrstevnatý projekt. Děti se učí poznávat okolí svojí školy a odkrývají paměť míst, kolem kterých denně chodí. Jen tak mimochodem se ještě učí pracovat s foťákem, skenerem, počítačem, diktafonem, internetem. Radost z ní mohou mít také učitelé. Představuje totiž formu živého a "fungujícího" projektového vyučování, který jim nabízí jednu z cest pro naplňování školního vzdělávacího programu konkrétním obsahem," doplňuje Petra Mikšíčka jeho kolega z Antikomplexu - Mgr. Ondřej Matějka, který rovněž stál u zrodu myšlenky projektu a podílí se na jeho realizaci.
S okolím své školy a jeho pozoruhodnou minulostí se díky projektu blíže seznámí nejen žáci a učitelé. Na závěrečných výstavách a v rámci vydaných publikací bude moci shlédnout výsledky celého projektu i široká veřejnost.
"Projekt vychází z toho, že krajina, která nás obklopuje, je naší učitelkou - skrývá v sobě stopy našich předků, vypráví jejich příběhy, ukazuje nám vývoj vztahu člověka a přírody... Otvírá nám tak bránu nejen k minulosti, ale i k budoucnosti", uzavírá Barbora Pešková ze Sdružení TEREZA, koordinátorka projektu.
Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu, státního rozpočtu České republiky a rozpočtu hl.m. Prahy
Projekt koordinuje Sdružení TEREZA, partnery projektu jsou občanské sdružení Antikomplex a Ekocentrum Podhoubí.
Krajina, ve které žijeme, je plná příběhů a zážitků. Přesvědčí se o tom deset pražských škol, které začínají s "pátráním" ve svém okolí. V rámci dvouletého projektu "Krajina za školou" budou studenti škol, ve spolupráci s pedagogy a obyvateli z okolí školy, pořizovat identické snímky okolí své školy dle starých dobových fotografií. Poté na ně čeká příprava výstavy, publikace a řada dalších aktivit.
Aby se studenti a jejich učitelé dostali krajině skutečně "pod kůži", čeká na ně v rámci projektu mnoho zajímavých činností. Pro pedagogy ze zapojených škol je připraveno dvacet seminářů, na kterých se mimo jiné seznámí s projektovým vyučováním a základy fundraisingu. Dozví se také, jak fotit krajinu, jak se vyvíjelo pražské osídlení a projdou zmizelou Prahou. Žáci navštíví výukové programy, které je provedou krajinou krok za krokem a naučí je vnímat krajinu všemi smysly. Vyškolení lektoři z řad studentů vysokých škol žáky také zavedou např. za Kelty a Slovany a do jejich "krajiny", do tajemných uliček staré Prahy a seznámí je s řadou dalších témat.
Vznik projektu popisuje jeho autor Mgr. Petr Mikšíček: "Na začátku projektu Krajina za školou byl fascinující zážitek z možnosti porovnávat historii a současnost pomocí historických fotografií. V roce 2002 jsem stál kdesi ve stráni nad obcí Jelení a pozoroval proměny domů, návsi, způsobů dopravy, využívání polí, zalesnění a vodních toků. Měl jsem tak možnost uvidět vše, co přineslo (a také odneslo) 20. století. Hned mě napadlo, že tato metoda představuje zábavný způsob poznávání historie místa, jeho proměn a příběhů. Jak skvěle by se tato metoda dala použít v rámci předmětu vlastivěda na základních školách. Po více jak dvou letech jsem tento nápad oprášil a ve spolupráci s o.s. Antikomplex a společností Centre for Modern Education (CZ) jsme vytvořili projekt Krajina za školou.
V současné době běhají po okolí svého bydliště děti z více než šedesáti škol a zdá se, že je pořizování fotodvojic baví. Pedagogové také projekt uznali za přínosný.
Nyní se do komunity připojuje dalších deset škol z Prahy. Proměn se zde v průběhu 20. století stalo opravdu mnoho. Již dnes se tedy těším na fotodvojice, které studenti v Praze pořídí, a za dva roky zveřejní". Petr Mikšíček je členem občanského sdružení Antikomplex, iniciátorem úspěšného projektu "Zmizelé Sudety", na který "Krajina za školou" navazuje, je rovněž autorem řady publikací a výstav.
"Krajina za školou je mnohovrstevnatý projekt. Děti se učí poznávat okolí svojí školy a odkrývají paměť míst, kolem kterých denně chodí. Jen tak mimochodem se ještě učí pracovat s foťákem, skenerem, počítačem, diktafonem, internetem. Radost z ní mohou mít také učitelé. Představuje totiž formu živého a "fungujícího" projektového vyučování, který jim nabízí jednu z cest pro naplňování školního vzdělávacího programu konkrétním obsahem," doplňuje Petra Mikšíčka jeho kolega z Antikomplexu - Mgr. Ondřej Matějka, který rovněž stál u zrodu myšlenky projektu a podílí se na jeho realizaci.
S okolím své školy a jeho pozoruhodnou minulostí se díky projektu blíže seznámí nejen žáci a učitelé. Na závěrečných výstavách a v rámci vydaných publikací bude moci shlédnout výsledky celého projektu i široká veřejnost.
"Projekt vychází z toho, že krajina, která nás obklopuje, je naší učitelkou - skrývá v sobě stopy našich předků, vypráví jejich příběhy, ukazuje nám vývoj vztahu člověka a přírody... Otvírá nám tak bránu nejen k minulosti, ale i k budoucnosti", uzavírá Barbora Pešková ze Sdružení TEREZA, koordinátorka projektu.
Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu, státního rozpočtu České republiky a rozpočtu hl.m. Prahy
Projekt koordinuje Sdružení TEREZA, partnery projektu jsou občanské sdružení Antikomplex a Ekocentrum Podhoubí.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




