Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Prodejce musí uvádět ceny včetně DPH
Uvádění cen bez daně z přidané hodnoty je nešvarem, který je podle názoru SOS v rozporu se zákonem, nicméně zůstává zatím bez sankcí. Pro spotřebitele je zavádějící, když někteří prodejci uvádějí své ceny bez daně, jiní s daní, mohlo by se jednat i o nekalosoutěžní jednání.
Spotřebitel musí dostat konečnou informaci o ceně a není povinen si k ní dopočítávat podle údajů prodejce DPH. To vyplývá ze zákonů, ale také z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Přestože to řada subjektů stále nedodržuje, objevují se bílé vrány, které volí ke spotřebitelům vstřícný přístup jako podle nedávného prohlášení společnost Vodafone. „Přestože uvádění cen bez DPH je v některých sektorech obvyklé, rozhodně není akceptovatelné. Spotřebitelé nemají v hlavě kalkulačku, a proto si na tento přístup u nás stěžují,“ uvádí mluvčí SOS Ivana Picková. „Týká se to především mobilních operátorů. Trváme na tom, že spotřebitel musí dostávat konečnou informaci o ceně nejen přímo v prodejně v okamžiku nabídky, ale i v reklamě,“ zdůrazňuje Picková.
SOS v těchto dnech osloví se svými deseti požadavky, jedním z nichž je i uvádění ceny včetně DPH, Asociaci provozovatelů veřejných telekomunikačních služeb a věří, že se při jednání může situace ve prospěch spotřebitelů změnit.
„Už v minulosti jsme se obrátili v podobné záležitosti (týkala se O2) na živnostenský odbor magistrátu hlavního města Prahy. Ale ten neshledal na informování spotřebitelů o ceně bez DPH nic špatného. S odkazem na evropskou směrnici jsme se na ně obrátili znovu a zapojili i veřejného ochránce práv. Věříme, že s jeho pomocí se může i přístup dozorového orgánu zlepšit,“ informuje Picková.
Pokud mají spotřebitelé další poznatky o tom, kteří prodejci či poskytovatelé služeb uvádějí v nabídce ceny bez DPH, mohou své informace sdělit na adrese sos@spotrebitele.info nebo v některé z osobních poraden Sdružení obrany spotřebitelů.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Petra Vaňková, public relations, vankova@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Spotřebitel musí dostat konečnou informaci o ceně a není povinen si k ní dopočítávat podle údajů prodejce DPH. To vyplývá ze zákonů, ale také z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Přestože to řada subjektů stále nedodržuje, objevují se bílé vrány, které volí ke spotřebitelům vstřícný přístup jako podle nedávného prohlášení společnost Vodafone. „Přestože uvádění cen bez DPH je v některých sektorech obvyklé, rozhodně není akceptovatelné. Spotřebitelé nemají v hlavě kalkulačku, a proto si na tento přístup u nás stěžují,“ uvádí mluvčí SOS Ivana Picková. „Týká se to především mobilních operátorů. Trváme na tom, že spotřebitel musí dostávat konečnou informaci o ceně nejen přímo v prodejně v okamžiku nabídky, ale i v reklamě,“ zdůrazňuje Picková.
SOS v těchto dnech osloví se svými deseti požadavky, jedním z nichž je i uvádění ceny včetně DPH, Asociaci provozovatelů veřejných telekomunikačních služeb a věří, že se při jednání může situace ve prospěch spotřebitelů změnit.
„Už v minulosti jsme se obrátili v podobné záležitosti (týkala se O2) na živnostenský odbor magistrátu hlavního města Prahy. Ale ten neshledal na informování spotřebitelů o ceně bez DPH nic špatného. S odkazem na evropskou směrnici jsme se na ně obrátili znovu a zapojili i veřejného ochránce práv. Věříme, že s jeho pomocí se může i přístup dozorového orgánu zlepšit,“ informuje Picková.
Pokud mají spotřebitelé další poznatky o tom, kteří prodejci či poskytovatelé služeb uvádějí v nabídce ceny bez DPH, mohou své informace sdělit na adrese sos@spotrebitele.info nebo v některé z osobních poraden Sdružení obrany spotřebitelů.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Petra Vaňková, public relations, vankova@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




