Tiskové zprávy
Projekt Vzdělávání poskytovatelů a zadavatelů sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje: Proškoleno již více než sedm set pracovnic v sociálních službách
30. srpna 2006 | Projekt Vzdělávání poskytovatelů a zadavatelů sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje
Autor: Milan Šveřepa
Autor: Milan Šveřepa
Neziskové organizace, církevní zařízení, ale i městské úřady posílají své pracovnice do kurzů pro poskytovatele a zadavatele sociálních služeb v Královéhradeckém kraji. Od loňského listopadu je absolvovalo již více naž sedm set lidí.
Projekt Vzdělávání poskytovatelů a zadavatelů sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje nabízí celkem dvacet kurzů. Některé se věnují přímé práci s uživateli, a tedy tématům jako Sociální práce s lidmi se zdravotním postižením, Komunikativní dovednosti a vedení rozhovoru nebo Psychologie stáří.
Další zlepšují manažerské dovednosti vedoucích pracovníků sociálních služeb, např. předměty Řízení lidských zdrojů, Historie a současnost EU, strukturální fondy EU nebo Strategický plán organizace.
Všechny kurzy jsou zaměřené prakticky, s důrazem na uplatnitelnost nabytých znalostí a dovedností v běžném pracovním dni v zařízení sociálních služeb.
Také proto je velký prostor věnován dvěma tématům - prevenci syndromu vyhoření a standardům kvality sociálních služeb.
„Snažím se, aby moje semináře byli co nejvíce interaktivní a prakticky zaměřené,“ říká Jindra Koldinská, která školí standardy kvality a individuální plánování. „Pokud mám lektorovat pracovníky z přímé práce, poměrně dlouhý čas věnujeme úvodní diskusi a vyjasnění, proč jsme tady a co pro ně mohu udělat. Je důležité, pokud otevřeně diskutují. Většina těchto pracovníků by mohla svoje praktické zkušenosti vyučovat, takže se učíme navzájem.“
S jakým se její snaha setkává výsledkem? "Přihlásil mě sem zaměstnavatel, nejprve jsem nevěděl, do čeho jdu," říká účastník jednoho z kurzů, osobní asistent hradeckého Centra pro zdravotně postižené Martin Souček. "Teď jsem ale spokojený. Ujasnil jsem si, co jsou standardy kvality a k čemu jsou dobré, že to není jenom papírování." Ostatní účastnice přikyvují: "To bylo určitě nejlepší, protože se s tím každá v práci potkáváme. Taky bylo příjemné setkat se s jinými lidmi z oboru, jinak nemáme příležitost."
Konání rozsáhlého projektu podpořil Evropský sociální fond, jsou to dobře vynaložené peníze? „Tento projekt zapadá do mozaiky projektů v Královéhradeckém kraji, kde jsou zařízení systematicky podporována v zavádění standardů kvality, takže to není jen plácnutí do vody,“ míní lektorka Koldinská. „Pokud mám možnost srovnání, tento přístup plošné podpory všech zařízení je v republice ojedinělý. Domnívám se také, že i když pomineme tuto stránku věci, je např. velmi málo příležitostí k pracovním setkáním poskytovatelů sociálních služeb, takže z tohoto pohledu se projekt určitě vyplatí. Ze zpětných vazeb, které dostávám od pracovníků, mohu usuzovat, že čas, který se mnou strávili, pro ně nebyl ztracený. A to mě moc těší.“
Projekt Vzdělávání poskytovatelů a zadavatelů sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje nabízí celkem dvacet kurzů. Některé se věnují přímé práci s uživateli, a tedy tématům jako Sociální práce s lidmi se zdravotním postižením, Komunikativní dovednosti a vedení rozhovoru nebo Psychologie stáří.
Další zlepšují manažerské dovednosti vedoucích pracovníků sociálních služeb, např. předměty Řízení lidských zdrojů, Historie a současnost EU, strukturální fondy EU nebo Strategický plán organizace.
Všechny kurzy jsou zaměřené prakticky, s důrazem na uplatnitelnost nabytých znalostí a dovedností v běžném pracovním dni v zařízení sociálních služeb.
Také proto je velký prostor věnován dvěma tématům - prevenci syndromu vyhoření a standardům kvality sociálních služeb.
„Snažím se, aby moje semináře byli co nejvíce interaktivní a prakticky zaměřené,“ říká Jindra Koldinská, která školí standardy kvality a individuální plánování. „Pokud mám lektorovat pracovníky z přímé práce, poměrně dlouhý čas věnujeme úvodní diskusi a vyjasnění, proč jsme tady a co pro ně mohu udělat. Je důležité, pokud otevřeně diskutují. Většina těchto pracovníků by mohla svoje praktické zkušenosti vyučovat, takže se učíme navzájem.“
S jakým se její snaha setkává výsledkem? "Přihlásil mě sem zaměstnavatel, nejprve jsem nevěděl, do čeho jdu," říká účastník jednoho z kurzů, osobní asistent hradeckého Centra pro zdravotně postižené Martin Souček. "Teď jsem ale spokojený. Ujasnil jsem si, co jsou standardy kvality a k čemu jsou dobré, že to není jenom papírování." Ostatní účastnice přikyvují: "To bylo určitě nejlepší, protože se s tím každá v práci potkáváme. Taky bylo příjemné setkat se s jinými lidmi z oboru, jinak nemáme příležitost."
Konání rozsáhlého projektu podpořil Evropský sociální fond, jsou to dobře vynaložené peníze? „Tento projekt zapadá do mozaiky projektů v Královéhradeckém kraji, kde jsou zařízení systematicky podporována v zavádění standardů kvality, takže to není jen plácnutí do vody,“ míní lektorka Koldinská. „Pokud mám možnost srovnání, tento přístup plošné podpory všech zařízení je v republice ojedinělý. Domnívám se také, že i když pomineme tuto stránku věci, je např. velmi málo příležitostí k pracovním setkáním poskytovatelů sociálních služeb, takže z tohoto pohledu se projekt určitě vyplatí. Ze zpětných vazeb, které dostávám od pracovníků, mohu usuzovat, že čas, který se mnou strávili, pro ně nebyl ztracený. A to mě moc těší.“
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




