Miroslav Patrik "> Referendum o nádraží bude - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/referendum-o-nadrazi-bude
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: Referendum o nádraží bude

7. února 2015 | Děti Země
Autor: Miroslav Patrik
Glosa předsedy Dětí Země Miroslava Patrika o průběhu kampaně občanské aliance Referendum 2014 za vyhlášení referenda o poloze železničního nádraží v Brně, která vyšla v měsíčníku Brněnský metropolitan č. 2/2015.

* * * * * * * * * *

Na podzim roku 2016 půjdou Brňanky a Brňané nejen k volbám do zastupitelstva Jihomoravského kraje, ale také budou moci v místním referendu již podruhé rozhodovat o poloze železničního nádraží ve městě. Nové zastupitelstvo Brna v čele se čtyřkoalicí hnutí ANO, Žít Brno s podporou Pirátů, KDU­ČSL a Stranou zelených totiž 25. listopadu 2014 vyhovělo návrhu přípravného výboru, když se přiklonilo k tomuto termínu.

Před tímto hlasováním ovšem probíhal urputný souboj mezi přípravným výborem a magistrátem o uznání bezvadnosti návrhu na vyhlášení referenda a počtu podpisů pod petici. Podpisy se nakonec sbíraly sedm měsíců, a to od 21. ledna do 1. září 2014.

Brněnský magistrát pod vedením bývalé koalice ČSSD a ODS, zosobněné demokraty primátorem Romanem Onderkou a jeho náměstkem Robertem Kotzianem, ovšem i poté odmítal uznat požadavek více než šesti procent voliček a voličů města na vyhlášení referenda společně s komunálními volbami v říjnu 2014.

O bezvadnosti návrhu tak nakonec rozhodl až krajský soud. A jelikož se tak stalo až po volbách, bylo nutné v souladu se zákonem navrhnout nový termín. A tím byl logicky až podzim roku 2016 s krajskými volbami.

Je proto zvláštní, proč obě tyto strany, jejichž název obsahuje pojem „demokratická“, tak odmítaly vyhlásit referendum. Brněnskou ČSSD a ODS totiž již dávno přestal zajímat názor „demos“, neboť raději a častěji nadbíhá různým elitářským a zájmovým skupinám skrytých v příšeří.

Je to i logické, protože jde o největší železniční stavbu u nás, která v první etapě spolkne nejméně dvacet miliard korun. A stavět ji na zelené louce někde u řeky je jistě pro tyto skupiny a obě strany lepší než v centru Brna, kde cestující veřejnost vlaky lépe využívá.

Připomeňme ještě, že ODS již před prvním referendem o nádraží v roce 2004 ústy svého tehdejšího primátora Petra Duchoně a jeho náměstka Petra Zbytka vyzývala, aby se k referendu nechodilo. Referendum týden před krajskými volbami tak bylo pro nízkou účast samozřejmě neplatné.

Štafetu úderníka ODS proti druhému referendu pak převzal Robert Kotzian. Ten zase šířil tvrzení, že o nádraží rozhoduje stát, nikoliv Brno, takže je opět zbytečné k němu chodit.

Přitom Zemanova vláda v květnu 2002 rozhodla, že nádraží bude tam, kde ho určí územní plán. A o něm rozhodují zastupitelé Brna!

Uspořádat největší místní referendum v České republice až na podzim roku 2016 bylo tedy nejlepším řešením, kterého si Brňanky a Brňané mohli od nové koalice přát.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist