Ivana Picková "> SOS posuzuje obchodní podmínky podnikatelů - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/sos-posuzuje-obchodni-podminky-podnikatelu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Sdružení obrany spotřebitelů ČR: SOS posuzuje obchodní podmínky podnikatelů

28. dubna 2005 | Sdružení obrany spotřebitelů ČR
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Přestože přísnější ustanovení občanského zákoníku o 24 měsíční záruční době, rozporu s kupní smlouvou a o spotřebitelských smlouvách podle evropské právní úpravy jsou účinná již déle než dva roky, stále se Sdružení obrany spotřebitelů ČR setkává s případy, kdy podnikatelé spotřebitele zavádějícím způsobem informují o jejich právech. SOS proto na základě upozornění a podkladů spotřebitelů podniklo průzkum obchodních podmínek podnikatelů a zjistilo některé nedostatky.

Začátkem letošního roku vyzvalo SOS spotřebitele v rámci projektu podpořeného Zastoupením Evropské komise v ČR, aby na adresu SOS zasílali kopie záručních listů, reklamačních řádů, či reklamačních protokolů, týkajících se prodeje spotřebního zboží, pokud se jim některá z jejich ustanovení nezdají v pořádku. Na základě takto shromážděných podkladů se SOS následně zabývalo jejich analýzou, aby zjistilo, zda nezkracují práva spotřebitelů.
Do průzkumu tak byly zahrnuty jak tzv. kamenné obchody, tak i obchody prodávající prostřednictvím internetu, na něž se vztahují přísnější podmínky vyplývající z evropské směrnice o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku.

V průzkumu se odborníci SOS zaměřili zejména na dodržování zákonem stanovených povinností prodejce. Prakticky v každých obchodních podmínkách narazili na nějaký nedostatek. Nejčastěji se jednalo o zkracování zákonné záruky na spotřební zboží, objevovalo se podmínění přijetí reklamace či možnosti odstoupit od smlouvy nepřiměřeným až nereálným požadavkem neporušeného obalu, nepoužití či nerozbalení věci.

Práva spotřebitelů byla omezována i při výměně zboží či odstoupení od smlouvy, reklamace byla odmítnuta s odůvodněním, že spotřebitel s nákupním dokladem nepředložil současně záruční list, přestože zákon po spotřebiteli požaduje pouze doložení uskutečnění nákupu prokazatelným způsobem.

U jednoho z obchodních řetězců také podle obchodních podmínek nebylo možné uplatnit reklamaci v jiné provozovně prodejce, než ve které bylo zboží zakoupeno, přestože zákon o ochraně spotřebitele požaduje přijímání reklamací v kterékoliv provozovně, v níž je to možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků.

V případě internetových obchodů pak nejčastějším nedostatkem byla chybějící nebo zavádějící informace o možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. „Zákon dává spotřebitelům významná práva. Podle poznatků z poraden pro spotřebitele se jich přesto obtížně domáhají,“ řekla Ivana Picková, tisková mluvčí SOS, a dodala: „Někteří prodávající dokonce tvrdí spotřebitelům, že na zakoupený výrobek nemají žádnou záruku, anebo že záruka je jen krátká. Skutečnost je ale jiná: Pokud se vada objeví do šesti měsíců po koupi, má se zato, že existovala už při převzetí, a pokud s tím obchodník nesouhlasí, je jeho povinností dokázat to. Důležité je si uvědomit, že smluvní podmínky nebo i dohody s podnikatelem, na základě kterých se spotřebitel vzdává nebo omezuje některá svá zaručená práva, nejsou pro spotřebitele závazná a může se dovolat svých zákonných práv.“

SOS se v průběhu průzkumu setkalo také s případy, kdy obchodní podmínky, které nezaručovaly potřebnou úroveň ochrany a informovanosti spotřebitele obsahovaly klauzuli o tom, že jejich text vznikl ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů ČR. „Domníváme se, že tato informace mohla kromě pověsti SOS ohrozit a snad i poškodit ty spotřebitele, kteří byli špatně informováni o svých právech vyplývajících z platných zákonů,“ řekla Klára Přikrylová z SOS. Proto SOS neprodleně iniciovalo odstranění uvedeného odkazu. „Jako spotřebitelská organizace si uvědomujeme, že konzultace obchodních podmínek prodávajícího spotřebitelskou organizací může spotřebitelům pomoci garantovat věrohodnost daných ustanovení a vyznat se ve svých právech. Proto SOS přichází s nabídkou vůči podnikatelům: budou-li chtít ve svých obchodních podmínkách na SOS odkazovat, musí se zavázat, že budou naše doporučení respektovat a chovat se v souladu se zákonem,“ upozornila Přikrylová.

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.cz, sos@spotrebitele.cz
Ivana Picková, public relations, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
Klára Přikrylová, Sdružení obrany spotřebitelů ČR, prikrylova@spotrebitele.info,
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Ivana Picková, tel: 604 956 114
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist