Tiskové zprávy
ČSOP Veronica: Stane se Jižní Morava křižovatkou dálnic?
Seminář s mezinárodní účastí, který probíhá ve čtvrtek 5.dubna 2007 v Brně v Historickém sále Moravského zemského muzea, uspořádala Veronica s cílem prodiskutovat aktuální stav plánovaných staveb R43, R52 (Brno – Vídeň) a R55 a navazujících komunikací za hranicí s Rakouskem. Své příspěvky zde přednesou například náměstek ministra dopravy, Ministerstvo dopravy - Ing. Petr Šlégr, poradce ministra pro dopravu, Ministerstvo životního prostředí - Mgr. Aleš Kuták nebo například dva zástupci dolnorakouských občanských iniciativ Wolfganf Rehm (WUK) a Dr. Heinz Högelsberger (GLOBAL 2000).
„Řada Brňanů netuší, jaký vliv má na jejich život v Brně například obchvat Břeclavi nebo váté písky na Moravě. Pří pohledu na mapu s plány dopravních tras národní a nadnárodní úrovně zjistíme, že plány staveb dopadnou na Brno ve formě zvýšené zátěže na prostředí města ze všech stran, neboť přivedou na jih Brna kamionovou dopravu ze čtyř světových stran,“ tvrdí koorinátorka akce Hana Chalupská a doplňuje, že „v trase plánovaných staveb se bouří řada občanů i starostů, na druhou stranu některé obce vidí v dálnicích a rychlostních komunikacích vidinu rozvoje regionu.“
Seminář umožní diskusi mezi těmi, kteří se znají spíše s úředních dokumentů, které si navzájem vyměňují. A to platí jak o silnicích na Jižní Moravě, tak v Dolním Rakousku. Před deseti lety proběhla stejná konference. Setkali se na ní zástupci Jižní Moravy a Dolního Rakouska aby prodiskutovali možný vývoj dopravního spojení mezi oběma regiony.
I tentokrát budou prezentovány oficiální státní politiky, ale i alternativní návrhy řešení, která přinášejí nevládní organizace. Během posledního půl roku nechaly Ekologický právní servis, Hnutí Duha, Děti Země a Veronica zpracovat (díky podpoře fondů Evropské unie) řadu studií, které podporují názor, že řešení dopravy v regionu má i jiné varianty – šetrné ke kulturním i přírodním klenotům Jižní Moravy.
I tentokrát jsme pozvali starosty měst a obcí, občanské iniciativy, zástupce ministerstev, dopravní inženýry, zástupce ombudsmana, odborná pracoviště ochranáře. Všichni tak získají možnost z očí do očí diskutovat dopady plánovaných tras na životní prostředí jak na Jižní Moravě tak v Dolním Rakousku. „Seminář si klade za cíl rovněž navázání spolupráce na obou stranách hranice tak, aby například občanské iniciativy z obou stran hranice společně prosazovaly svoje práva vědět o všech dopadech dopravních staveb, aby se včas zapojovaly do správních řízení, lobovali nejen na státní, ale i na evropské úrovni za svoje práva za kvalitní životní prostředí pro sebe i svoje děti“ vysvětluje snahy organizátorů Miroslav Patrik.
Pro více informací doporučujeme novinářkám i novinářům zjišťovat další informace v době od 13.20 do 14.30h v době obědové pauzy a to buď osobně (na raut jste srdečně zváni) nebo telefonicky na čísle 731 181 990 – Hana Chalupská.
Program dopravního semináře v Brně dne 5. 4. 2007
Historický sál, Biskupský dvůr Moravského zemského muzea, Muzejní 1
09.30 – 10.00 = Prezence účastníků
10.00 – 10.15 = Zahájení
Mgr. Hana Chalupská – ZO ČSOP Veronica Brno
10.15 – 10.35 = Vztah města Brna k velkým silničním stavbách Jihomoravského kraje z hlediska dopravních potřeb a dopadů na životní prostředí
Mgr. Martin Ander, PhD. – náměstek primátora, Statutární město Brno
10.35 – 10.55 = Zkušenosti s posuzováním dopravní infrastruktury procesem SEA a EIA a přes státní hranice a chráněná území v ČR ve vztahu ke stavbám a koncepcím v Jihomoravském kraji
Mgr. Aleš Kuták – poradce ministra pro dopravu, Ministerstvo životního prostředí
10.55 – 11.20 = Jaké budou dopady dopravně politických rozhodnutí na Rakousko na příkladu dálnic A5 (Sever) a S1 (Lobau)
Dr. Heinz Högelsberger – GLOBAL 2000 – Přátelé Země Rakousko (20 minut přednáška + tlumočení)
11.20 – 11.45 = přestávka na občerstvení
11.45 – 12.10 = Zkušenosti s posuzováním přeshraničních vlivů vybraných staveb dopravní infrastruktury na životní prostředí
Wolfganf Rehm – WUK – Werkstätten- und Kulturhaus (20 minut přednáška + tlumočení)
12.10 – 12.40 = Šetrná koncepce rozvoje silniční infrastruktury v Jihomoravském kraji a stav přípravy plánované silniční infrastruktury
RNDr. Miroslav Patrik – Děti Země–Klub za udržitelnou dopravu
12.40 – 13.00 = Právní problémy schvalování ÚP VÚC Břeclavska a rychlostní silnice R52
Mgr. Pavel Černý – Ekologický právní servis
13.00 – 13.20 = Zásady ekologicky udržitelného rozvoje dopravní infrastruktury v ČR ve vztahu k velkým dopravním stavbám v Jihomoravském kraji
Ing. Petr Šlégr – náměstek ministra dopravy, Ministerstvo dopravy
13.20 – 14.30 = Oběd formou „švédského stolu“
14.30 – 14.50 = Vyhodnocení vlivů rychlostní silnice R52 Pohořelice – Mikulov a obchvatu Břeclavi ve čtyřpruhovém profilu silnice R55 na území soustavy NATURA 2000
Bc. Jiří Hummel – odborný konzultant pro ochranu přírody
14.50 – 15.10 = Vlivy plánovaných tras silnic R55 Moravský Písek – Rohatec a R52 Pohořelice – Mikulov na ptačí území soustavy NATURA 2000
Mgr. Tomáš Brinke – Česká společnost ornitologická
15.10 – 17.00 = Diskuse
Mgr. Hana Chalupská – ZO ČSOP Veronica (moderátorka)
RNDr. Miroslav Patrik – Děti Země (moderátor)
17.00 – 17.30= Zhodnocení a formulování závěrů
„Řada Brňanů netuší, jaký vliv má na jejich život v Brně například obchvat Břeclavi nebo váté písky na Moravě. Pří pohledu na mapu s plány dopravních tras národní a nadnárodní úrovně zjistíme, že plány staveb dopadnou na Brno ve formě zvýšené zátěže na prostředí města ze všech stran, neboť přivedou na jih Brna kamionovou dopravu ze čtyř světových stran,“ tvrdí koorinátorka akce Hana Chalupská a doplňuje, že „v trase plánovaných staveb se bouří řada občanů i starostů, na druhou stranu některé obce vidí v dálnicích a rychlostních komunikacích vidinu rozvoje regionu.“
Seminář umožní diskusi mezi těmi, kteří se znají spíše s úředních dokumentů, které si navzájem vyměňují. A to platí jak o silnicích na Jižní Moravě, tak v Dolním Rakousku. Před deseti lety proběhla stejná konference. Setkali se na ní zástupci Jižní Moravy a Dolního Rakouska aby prodiskutovali možný vývoj dopravního spojení mezi oběma regiony.
I tentokrát budou prezentovány oficiální státní politiky, ale i alternativní návrhy řešení, která přinášejí nevládní organizace. Během posledního půl roku nechaly Ekologický právní servis, Hnutí Duha, Děti Země a Veronica zpracovat (díky podpoře fondů Evropské unie) řadu studií, které podporují názor, že řešení dopravy v regionu má i jiné varianty – šetrné ke kulturním i přírodním klenotům Jižní Moravy.
I tentokrát jsme pozvali starosty měst a obcí, občanské iniciativy, zástupce ministerstev, dopravní inženýry, zástupce ombudsmana, odborná pracoviště ochranáře. Všichni tak získají možnost z očí do očí diskutovat dopady plánovaných tras na životní prostředí jak na Jižní Moravě tak v Dolním Rakousku. „Seminář si klade za cíl rovněž navázání spolupráce na obou stranách hranice tak, aby například občanské iniciativy z obou stran hranice společně prosazovaly svoje práva vědět o všech dopadech dopravních staveb, aby se včas zapojovaly do správních řízení, lobovali nejen na státní, ale i na evropské úrovni za svoje práva za kvalitní životní prostředí pro sebe i svoje děti“ vysvětluje snahy organizátorů Miroslav Patrik.
Pro více informací doporučujeme novinářkám i novinářům zjišťovat další informace v době od 13.20 do 14.30h v době obědové pauzy a to buď osobně (na raut jste srdečně zváni) nebo telefonicky na čísle 731 181 990 – Hana Chalupská.
Program dopravního semináře v Brně dne 5. 4. 2007
Historický sál, Biskupský dvůr Moravského zemského muzea, Muzejní 1
09.30 – 10.00 = Prezence účastníků
10.00 – 10.15 = Zahájení
Mgr. Hana Chalupská – ZO ČSOP Veronica Brno
10.15 – 10.35 = Vztah města Brna k velkým silničním stavbách Jihomoravského kraje z hlediska dopravních potřeb a dopadů na životní prostředí
Mgr. Martin Ander, PhD. – náměstek primátora, Statutární město Brno
10.35 – 10.55 = Zkušenosti s posuzováním dopravní infrastruktury procesem SEA a EIA a přes státní hranice a chráněná území v ČR ve vztahu ke stavbám a koncepcím v Jihomoravském kraji
Mgr. Aleš Kuták – poradce ministra pro dopravu, Ministerstvo životního prostředí
10.55 – 11.20 = Jaké budou dopady dopravně politických rozhodnutí na Rakousko na příkladu dálnic A5 (Sever) a S1 (Lobau)
Dr. Heinz Högelsberger – GLOBAL 2000 – Přátelé Země Rakousko (20 minut přednáška + tlumočení)
11.20 – 11.45 = přestávka na občerstvení
11.45 – 12.10 = Zkušenosti s posuzováním přeshraničních vlivů vybraných staveb dopravní infrastruktury na životní prostředí
Wolfganf Rehm – WUK – Werkstätten- und Kulturhaus (20 minut přednáška + tlumočení)
12.10 – 12.40 = Šetrná koncepce rozvoje silniční infrastruktury v Jihomoravském kraji a stav přípravy plánované silniční infrastruktury
RNDr. Miroslav Patrik – Děti Země–Klub za udržitelnou dopravu
12.40 – 13.00 = Právní problémy schvalování ÚP VÚC Břeclavska a rychlostní silnice R52
Mgr. Pavel Černý – Ekologický právní servis
13.00 – 13.20 = Zásady ekologicky udržitelného rozvoje dopravní infrastruktury v ČR ve vztahu k velkým dopravním stavbám v Jihomoravském kraji
Ing. Petr Šlégr – náměstek ministra dopravy, Ministerstvo dopravy
13.20 – 14.30 = Oběd formou „švédského stolu“
14.30 – 14.50 = Vyhodnocení vlivů rychlostní silnice R52 Pohořelice – Mikulov a obchvatu Břeclavi ve čtyřpruhovém profilu silnice R55 na území soustavy NATURA 2000
Bc. Jiří Hummel – odborný konzultant pro ochranu přírody
14.50 – 15.10 = Vlivy plánovaných tras silnic R55 Moravský Písek – Rohatec a R52 Pohořelice – Mikulov na ptačí území soustavy NATURA 2000
Mgr. Tomáš Brinke – Česká společnost ornitologická
15.10 – 17.00 = Diskuse
Mgr. Hana Chalupská – ZO ČSOP Veronica (moderátorka)
RNDr. Miroslav Patrik – Děti Země (moderátor)
17.00 – 17.30= Zhodnocení a formulování závěrů
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




