David Ondráčka "> Stanovisko TIC k předloženému návrhu zákona o střetu zájmů - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/stanovisko-tic-k-predlozenemu-navrhu-zakona-o-stretu-zajmu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Transparency International ČR: Stanovisko TIC k předloženému návrhu zákona o střetu zájmů

7. února 2005 | Transparency International ČR
Autor: David Ondráčka, tel: 266 790 115
TIC přivítala předložení návrhu zákona o střetu zájmů Ministerstvem spravedlnosti do meziresortního připomínkového řízení. V předloženém návrhu však zůstává několik problematických bodů, na které chceme upozornit:

1. Návrh nezahrnuje vedle veřejných funkcionářů další osoby (např. manžel/manželka, druh/družka, další příbuzní)
Stávající zákon klade povinnost podat oznámení o činnostech i za manžela/manželku, návrh je proto v určitém smyslu zeslabením současného stavu. Při vymezení osob podléhajících povinnostem, resp. podávání oznámení, byl z původního návrhu vypuštěn bod týkající se osob blízkých a tím by se tato povinnost vztahovala pouze na veřejné funkcionáře.

2. Nepochopitelně se ruší křížová kontrola senát/sněmovna
Podle návrhu by senátoři kontrolovali a sankcionovali senátory a navíc by pouze senátor mohl podat podnět k zahájení řízení; stejný princip by platil u poslanců. To je zcela neopodstatněné řešení a je navíc v přímém rozporu se samotnou předkládací zprávou návrhu, která říká, že "rozhodovat by měl vždy orgán, který není personálně úzce svázán s předmětnou skupinou veřejných funkcionářů."

3. Na krajích/obcích mají o porušení povinností rozhodovat rady krajů/obcí
To je opět je v rozporu s předkládací zprávou. Radní by rozhodovali sami o sobě, což nikdy nebude fungovat a nezajistí vynutitelnost zákona (např. pokud by se jednalo o starostovi, je obtížné si představit, že by mu jeho vlastní rada udělila pokutu). Navíc jednání radních jsou neveřejná, což je v rozporu s cílem zákona - umožnit větší veřejnou kontrolu.

Pro tento problém TIC navrhovala tři možné varianty řešení:

- stupňovité rozhodování (viz původní návrh zákon zpracovaný TIC) - o obcích by se rozhodovalo na krajích, o krajích v Parlamentu a o centrálních politicích by rozhodoval nezávislý orgán;
- rozhodovat budou rady, ale jiného kraje/obce (např. o Pardubicích se bude jednat v Brně) - tato varianta však vyžaduje taxativní vyjmenování v zákoně;
- pravomoc rozhodovat nechť dostanou zastupitelstva, jejichž jednání jsou veřejná a většinou existují opoziční názory - veřejná kontrola bude umožněna.

V případě zájmu o další informace se obraťte na:

David Ondráčka
Transparency International - Česká republika
Chlumčanského 5
180 21 Praha 8
tel: 266 790 115
fax: 284 682 872
e-mail: ondracka@transparency.cz
www.transparency.cz
David Ondráčka, tel: 266 790 115
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist