Ivona Půlkrábková "> Stop vodním dílům na Labi? - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/stop-vodnim-dilum-na-labi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Arnika Děčín: Stop vodním dílům na Labi?

2. listopadu 2001 | Arnika Děčín
Autor: Ivona Půlkrábková
Včera zveřejněný posudek „Dokumentace vlivů záměru Zlepšení plavebních podmínek řeky Labe v úseku od Střekova po státní hranici ČR/SRN(1) na životní prostředí“ nedoporučuje realizaci staveb vodních děl na Labi. V závěru posudku se uvádí, že investor neprokázal vyšší celospolečenský zájem svého záměru než je veřejný zájem ochrany přírody a krajiny.

Zveřejněním posudku začala poslední fáze procesu posuzování vlivů na životním prostředí, v jehož závěru vydá své stanovisko Ministerstvo životního prostředí. Posudek, zpracovaný kolektivem autorů, doporučuje jednoznačně, aby se ministerstvo k realizaci vodních děl vyjádřilo záporně. Postoj ministerstva by nebyl pro další řízení závazný, znamenal by nicméně výrazné snížení šancí na realizaci těchto kontroverzních staveb.

Občané, nevládní organizace a dotčené instituce mají možnost se k závěrům posudku vyjádřit písemně nebo přímo na veřejném projednání, které se uskuteční 19.11.2001 ve 13.00 v Kulturním domě v Ústí nad Labem.

K vodním dílům se nedávno velmi kriticky vyslovili saský i spolkový ministr životního prostředí (Steffen Platz a Jürgen Trittin). Sdružení ARNIKA(2) spolu s německými kolegy z „Aliance za záchranu dolního toku řeky Labe“(3) připravuje setkání zastánců a odpůrců staveb na Labi z české i německé strany, které se uskuteční v Děčíně dne 12.11.2001.


(1) Záměr „Zlepšení plavebních podmínek řeky Labe v úseku od Střekova po státní hranici se SRN“ – historie a současný stav

V r.1992 se začalo živě diskutovat o snaze splavnit Labe pomocí výstavby vodních děl Dolní Žleb a Malé Březno, která by byla situována do lokalit v Chráněných krajinných oblastech Labské Pískovce a České Středohoří.
Po roce 1993 bylo upuštěno od stavby stupně u Dolního Žlebu, plánovaný stupeň byl přesunut do lokality Prostřední Žleb.
V roce 1997 MŽP vydalo zamítavé stanovisko k dokumentaci vlivů na životní prostřední (EIA) k vodnímu dílu Malé Březno.
V roce 1998 a 1999 byly předloženy nové varianty splavnění a vypracována nová dokumentace vlivů staveb na životní prostředí. Tato dokumentace byla v roce 2000 zpracovateli posudku shledána nedostatečnou a vrácena k dopracování.
V současné době je dokončen a zveřejněn posudek na třetí verzi dokumentace EIA. Po projednání posudku s veřejností bude (začátkem prosince) vydáno stanovisko MŽP k dokumentaci vlivů na životní prostředí. Zveřejněný posudek navrhuje, aby stanovisko MŽP k výstavbě bylo záporné.

Účel, charateristika, předpokládané náklady a způsob financování staveb
Cílem výstavby je zlepšení podmínek pro lodní dopravu – zajistit ponor 140 cm po 345 dní v průměrném roce. Tento ponor byl v posledních letech dosahován pouze zhruba po 200 dní v roce.

Celý projekt na zlepšení plavebních podmínek v úseku od Střekova po státní hranici zahrnuje výstavbu plavebních stupňů Prostřední Žleb a Malé Březno a úpravy říčního koryta pod těmito stupni. Plavební stupně se budou skládat z tzv. vzdouvacích objektů – pohyblivých jezů a plavebních komor.

Předpokládané náklady stavby jsou cca 7 miliard Kč. Uvádí se, že až 75% má být poskytnuto ze zdrojů EU (především fondu ISPA), zbytek ze státního rozpočtu. Dotace z fondu ISPA je však velmi nepravděpodobná – území kolem dolního Labe je zkoumáno z hlediska možnosti zařazení do evropské soustavy chráněných území Natura 2000, což podle odpovědi fondu ISPA na dotaz organizace Deutsche Umwelthilfe takovou pomoc v dohledné době vylučuje. MDS ČR na dotaz ARNIKY navíc potvrdilo, že o pomoc z fondu ISPA dosud nepožádalo a ani v nejbližší době žádat nebude.

Dva hlavní argumenty proti výstavbě vodních děl
Uvedený úsek Labe je posledním úsekem přírodě blízkého toku velké řeky s vyšší rychlostí proudění. V posledních zhruba 100 letech zde nebyl říční tok významně upravován a spontánně se zde vytvořily cenné ekosystémy, životně závislé na přirozené dynamice proudění a kolísání hladiny. Výstavbou vodních stupňů by proudění bylo významně zpomaleno a kolísání hladiny v úrovni „neekonomického ponoru“ by ustalo. Zánikem „místa pro život“ by byly ohroženy nejen oblíbené a často uváděné druhy živočichů a rostlin (bobr, vydra, drobnokvět pobřežní), ale unikátní ekosystémy jako celek.

Ekonomický přínos stavby je v porovnání s náklady velmi sporný. I v Německu, kde jsou podmínky pro plavbu mnohem výhodnější a vyšších ponorů lze dosáhnout mnohem jednoduššími prostředky, objem nákladní vodní dopravy i počet nákladních lodí na Labi neustále klesá.
Ekonomické zdůvodnění staveb, obsažené v dokumentaci EIA, vychází ze dvou velmi sporných předpokladů.
Prvním je zvýšení objemu přepravy po dokončení vodních děl o více než trojnásobek. Tento předpoklad však není podložen průzkumem trhu a zájmu přepravců o lodní dopravu, a při srovnání se situací v Německu je krajně nepravděpodobný.
Druhým velmi sporným momentem ekonomického zdůvodňování staveb je ztotožnění celkového pozitivního vlivu lodní dopravy na státní rozpočet (založeného na rozdílu tarifů mezi železniční a vodní dopravou, který má znamenat vyšší zisk přepravců a tedy vyšší daňový příjem pro státní rozpočet) s přínosem realizovaných staveb, jako by bez realizace vodních děl byl objem přepravy nulový.

Údaje o objemech přepravy a plavebních podmínkách (průtocích) na Labi v posledním desetiletí však jasně ukazují, že tyto dvě hodnoty spolu příliš nesouvisí – objem přepravy je zřejmě ovlivňován především poptávkou, která je pravděpodobně díky konkurenci silniční a železniční dopravy velmi nestabilní. V regionu jsou v této chvíli realizovány dvě významné investice do silniční a železniční infrastruktury – dálnice D8 a železniční koridor Praha – Děčín, které konkurenceschopnost lodní dopravy dále sníží.

(2) ARNIKA

Ekologické sdružení ARNIKA založila skupina, která 29. 9. 2001 opustila Děti Země z důvodu odlišných představ o budoucí činnosti a struktuře této organizace.
ARNIKA se zabývá ochranou mokřadů a vodních toků, znečištěním životního prostředí toxickými látkami a odpady a podporou účasti veřejnosti v rozhodování o životním prostředí. Pro novou organizaci hraje významnou roli i mezinárodní a přeshraniční spolupráce, například na projektu mezinárodní spolupráce při ochraně dolního Labe anebo na mezinárodním projektu týkajícím se toxických látek v životním prostředí. ARNIKA je rovněž zapojena do práce mezinárodních sítí za snížení toxických látek v životním prostředí – IPEN (International POPs Elimination Network) a Health Care Without Harm.
Posláním nové organizace je zlepšení stavu životního prostředí, jeho obrana před znečišťováním, ochrana a obnova přírodních hodnot na území ČR, a to i v evropském kontextu.

(3) Aliance za záchranu dolního toku řeky Labe

Aliance je koalicí českých a německých nevládních organizací, které spolupracují s cílem chránit přírodní hodnoty a přispívat k udržitelnému rozvoji území v okolí Labe v Čechách a v Sasku. Vznikla 12. října 2000 a k dnešnímu dni sdružuje 16 členských organizací, 9 německých a 7 českých.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist