Tiskové zprávy
Evropská komise: Tisková zpráva 3045. zasedání Rady Hospodářské a finanční věci
17. listopadu 2010 | Evropská komise
Předseda Didier REYNDERS
místopředseda vlády, ministr financí a ministr pro institucionální reformy Belgie
Hlavní výsledky zasedání Rady
Rada dala zelenou reformě rámce finančního dohledu EU, jehož cílem je odstranit nedostatky, které projevily při nedávné krizi na finančních trzích.
Reforma zahrnuje zřízení Evropské rady pro systémová rizika a tří evropských orgánů dohledu nad odvětvím bankovnictví, pojišťovnictví a cenných papírů. Nové subjekty budou spolu s orgány dohledu členských států součástí evropského systému orgánů finančního dohledu.
Nový systém začne fungovat od 1. ledna 2011.
Rada zhodnotila výsledek summitu skupiny G-20 v Soulu, jakož i říjnového zasedání Evropské rady, včetně správy ekonomických záležitostí.
Dále pak přijala závěry týkající se:
- důchodů, kde přijala zprávu o udržitelnosti starobních důchodů s ohledem na stárnutí obyvatelstva a po hospodářské a finanční krizi;
- statistiky veřejných financí, včetně pokroku v akčním plánu na řešení statistických nedostatků v Řecku.
OBSAH1
ÚČASTNÍCI
PROJEDNÁVANÉ BODY
ZACHÁZENÍ S FINANČNÍMI SLUŽBAMI PRO ÚČELY DPH
BOJ PROTI DAŇOVÝM PODVODŮM – SPRÁVNÍ SPOLUPRÁCE
UDĚLENÍ ABSOLUTORIA ZA ROZPOČET EU – VÝROČNÍ ZPRÁVA ÚČETNÍHO DVORA
ČINNOST NAVAZUJÍCÍ NA ŘÍJNOVÉ ZASEDÁNÍ EVROPSKÉ RADY
ČINNOST NAVAZUJÍCÍ NA SUMMIT skupiny G-20 V SOULU
ZMĚNA KLIMATU
STAROBNÍ DŮCHODY – závěry
STATISTIKY VEŘEJNÝCH FINANCÍ – závěry
JINÉ ZÁLEŽITOSTI
JEDNÁNÍ V RÁMCI ZASEDÁNÍ RADY
OSTATNÍ SCHVÁLENÉ BODY
HOSPODÁŘSKÉ A FINANČNÍ VĚCI
Reforma finančního dohledu
Dohled nad finančními subjekty v konglomerátu
Zprávy o kvalitě pro statistiku platební bilance
SPRAVEDLNOST A VNITŘNÍ VĚCI
Konzulární ochrana občanů EU
ZAHRANIČNÍ VĚCI
Policejní mise EU pro palestinská území
Evropská služba pro vnější činnost – pravidla týkající se rozpočtu a personálu
ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE
Úmluva o potravinové pomoci – účast EU
Přispívání do Evropského rozvojového fondu v roce 2011
OBCHODNÍ POLITIKA
Antidumpingová opatření – polyethylentereftalát z Číny a Indie
POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI
Uvolnění prostředků pro Nizozemsko z Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Přezkum Úmluvy o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států
STATISTIKA
Přeprava zboží a cestujících po moři
JMENOVÁNÍ
Účetní dvůr
EVROPSKÝ HOSPODÁŘSKÝ PROSTOR
Zasedání Rady EHP
ÚČASTNÍCI
Belgie:
Didier REYNDERS ministr financí
Bernard CLERFAYT státní tajemník
Bulharsko:
Simeon DJANKOV místopředseda vlády a ministr financí
Česká republika:
Miroslav KALOUSEK ministr financí
Dánsko:
Claus HJORT FREDERIKSEN ministr financí
Německo:
Wolfgang SCHÄUBLE ministr financí
Jörg ASMUSSEN státní tajemník
Estonsko:
Jürgen LIGI ministr financí
Irsko:
Brian LENIHAN ministr financí
Řecko:
Théodoros SOTIROPOULOS stálý zástupce
Španělsko:
Elena SALGADOVÁ místopředsedkyně vlády a ministryně hospodářství a financí
Francie:
Philippe ETIENNE stálý zástupce
Itálie:
Giulio TREMONTI ministr hospodářství a financí
Kypr:
Andreas MAVROYIANNIS stálý zástupce
Lotyšsko:
Andris VILKS ministr financí
Litva:
Raimundas KAROBLIS stálý zástupce
Lucembursko:
Luc FRIEDEN ministr financí
Maďarsko:
Andras KARMAN státní tajemník
Malta:
Tonio FENECH ministr financí
Nizozemsko:
Jan Kees de JAGER ministr financí
Rakousko:
Josef PRÖLL vicekancléř a spolkový ministr financí
Polsko:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI ministr financí
Portugalsko:
Manuel LOBO ANTUNES stálý zástupce
Rumunsko:
Mihnea MOTOC stálý zástupce
Slovinsko:
Rado GENORIO stálý zástupce
Slovensko:
Ivan KORČOK stálý zástupce
Finsko:
Jyrki KATAINEN ministr financí
Švédsko:
Anders BORG ministr financí
Spojené království:
George OSBORNE ministr financí (Chancellor of the Exchequer)
Evropská komise:
Olli REHN člen
Algirdas ŠEMETA člen
Michel BARNIER člen
Další účastníci:
Philippe MAYSTADT prezident Evropské investiční banky
Thomas WIESER předseda Hospodářského a finančního výboru
Lorenzo CODOGNO předseda Výboru pro hospodářskou politiku
PROJEDNÁVANÉ BODY
ZACHÁZENÍ S FINANČNÍMI SLUŽBAMI PRO ÚČELY DPH
V Radě proběhla politická rozprava o návrzích směrnice a nařízení, jejichž cílem je vyjasnit pravidla pro zacházení s pojišťovacími službami a jinými finančními službami, pokud jde o daň z přidané hodnoty (DPH).
Rada požádala Výbor stálých zástupců, aby dohlédl na další práci na těchto návrzích a zohlednil přitom připomínky vznesené delegacemi.
Podle pravidel EU nejnověji stanovených ve směrnici 2006/112/ES o společném systému DPH jsou finanční služby od DPH osvobozeny. Pravidla byla původně stanovena v 70. letech 20. století a vedla k různým výkladům ze strany členských států, což způsobilo narušení hospodářské soutěže. Uplatňování osvobození od daně má za následek vysoké náklady na dodržování předpisů a následnou administrativní zátěž, přičemž nekonzistentní provádění vede k rostoucímu počtu soudních sporů, zejména pokud jde o nové typy služeb.
Cílem návrhů Komise je proto:
vyjasnit definice služeb osvobozených od DPH, čímž se zvýší právní jistota hospodářských subjektů i vnitrostátních daňových správ;
poskytnout hospodářským subjektům (nikoli členským státům, jak je tomu dosud) právo rozhodnout se pro zdanění namísto setrvání v režimu osvobození od DPH;
povolit hospodářským subjektům seskupovat investice osvobozené od DPH.
Rada souhlasila s tím, že aktualizace definicí služeb osvobozených od DPH by měla být prioritou. Dále:
pokud jde o sdílení nákladů hospodářskými subjekty, Rada uznala, že v této fázi není třeba další práce na úrovni Rady;
pokud jde o možnost rozhodnout se pro zdanění, Rada požádala Komisi, aby prozkoumala možnosti povolení odklonu od současného osvobození od DPH;
pokud jde o definice služeb osvobozených od DPH, bylo dohodnuto, že bude věnována náležitá pozornost potřebě zajistit rovné podmínky pro hospodářské subjekty a členské státy, celkové konkurenceschopnosti finančního odvětví EU a důsledkům pro státní rozpočty. Konkrétně se jedná o toto:
cílem aktualizace definic by měla být neutralita a jednotné uplatňování osvobození od daně na podstatné prvky všech osvobozených služeb;
u investičních fondů a penzijních fondů Rada požádala Komisi, aby předložila zprávu o celkovém dopadu změn regulačního rámce, aby bylo možné posoudit dostupné možnosti;
u finančních derivátů bylo dohodnuto, že opatření, která mají být přijata, by neměla mít dopad na vlastní zdanitelnou povahu zboží a služeb a dále že samotné osvobození by mělo být omezeno na transakce, které lze skutečně považovat za osvobozené finanční nebo pojišťovací služby.
BOJ PROTI DAŇOVÝM PODVODŮM – SPRÁVNÍ SPOLUPRÁCE
Předsednictví informovalo Radu o probíhající práci na návrhu směrnice o správní spolupráci v oblasti přímých daní.
Cílem předsednictví je, aby Rada dosáhla politické dohody o znění návrhu na zasedání dne 7. prosince.
Návrh směrnice má členským státům umožnit lépe bojovat proti daňovým únikům a daňovým podvodům. S ohledem na větší mobilitu daňových poplatníků a rostoucí počet přeshraničních transakcí je cílem návrhu uspokojit rostoucí potřebu vzájemné pomoci členských států – zejména prostřednictvím výměny informací – aby mohly lépe vyměřit splatnou daň.
Návrh je jedním z řady opatření, kterými se provádí strategie EU pro boj proti daňovým podvodům, jež byla zahájena v roce 2006, a stanoví revizi směrnice 77/799/EHS, která upravuje správní spolupráci v oblasti daní již od roku 1977.
Rada znění projednala dne 19. října. Požádala Výbor stálých zástupců, aby dohlédl na další technickou práci na ustanoveních, která se zabývají automatickou výměnou informací u některých kategorií příjmu a kapitálu.
UDĚLENÍ ABSOLUTORIA ZA ROZPOČET EU – VÝROČNÍ ZPRÁVA ÚČETNÍHO DVORA
Rada vzala na vědomí výroční zprávu Účetního dvora o plnění souhrnného rozpočtu EU, kterou předložil Vitor Caldeira, předseda Účetního dvora.
Ze zprávy, která se zabývá rozpočtem na rok 2009, vyplývá pokrok v některých oblastech rozpočtového řízení, zejména pokud jde o výdaje na politiku soudržnosti, přestože názor Účetního dvora na zákonnost a řádnost souvisejících transakcí zůstává stejně jako v minulých letech nepříznivý.
Rada proto vyzvala všechny strany, které se podílejí na řízení rozpočtu EU, aby nepolevovaly v úsilí o zlepšení kontrol a snížení výskyt chyb v rozpočtových platbách.
Požádala Výbor stálých zástupců, aby zprávu Účetního dvora podrobněji posoudil a dohlížel na vypracování doporučení Evropskému parlamentu o absolutoriu, které má být uděleno Komisi za plnění rozpočtu na rok 2009.
Očekává se, že Rada uvedené doporučení přijme na zasedání konajícím se dne 15. února.
ČINNOST NAVAZUJÍCÍ NA ŘÍJNOVÉ ZASEDÁNÍ EVROPSKÉ RADY
Předsednictví informovalo Radu o svých záměrech, pokud jde o činnost navazující na zasedání Evropské rady konané ve dnech 28. a 29. října, v těchto záležitostech:
správa ekonomických záležitostí;
odvody a daně ve finančním sektoru.
Rada uspořádala výměnu názorů.
Pokud jde o správu ekonomických záležitostí, Evropská rada v říjnu schválila závěrečnou zprávu pracovní skupiny, která byla ustavena v březnu za účelem vypracovávání návrhů na lepší rozpočtovou kázeň v členských státech a vylepšený rámec řešení krizí na úrovni EU. Vyzvala Radu a Evropský parlament, aby do léta roku 2011 dosáhly na základě návrhů Komise dohody ohledně právních předpisů z toho vyplývajících, tak aby bylo zaručeno rychlé a účinné uplatňování doporučení pracovní skupiny.
Evropská rada dále vyjádřila názor, že by bylo dobré urychlit práce na způsobech zohlednění dopadu důchodových reforem při provádění Paktu o stabilitě a růstu EU, a požádala Radu, aby jí zprávu o této záležitosti předložila včas před zasedáním ve dnech 16. a 17. prosince.
V návaznosti na práci pracovní skupiny byl předseda Evropské rady požádán, aby zahájil konzultace o omezené úpravě smluv o EU za účelem ustanovení stálého krizového mechanismu pro zaručení finanční stability eurozóny.
Evropská rada uvítala záměr Komise zahájit v úzké spolupráci s předsedou Evropské rady přípravné práce na obecných rysech nového krizového mechanismu. K záležitosti se vrátí na svém prosincovém zasedání za účelem přijetí konečného rozhodnutí ohledně načrtnutí krizového mechanismu a omezené úpravy smluv.
Pokud jde o odvody a daně ve finančním sektoru, Evropská rada vzala na vědomí zprávu Rady upozorňující na riziko narušení hospodářské soutěže v důsledku nekoordinovaného zavedení odvodů ze strany členských států a posuzující možnost případného zavedení daně z finančních transakcí či z finanční činnosti. Požádala Radu, aby jí v prosinci podala zprávu o otázce odvodů, a uznala, že by bylo vhodné přezkoumat různé možnosti zdanění finančního sektoru, jakož i postupy, jejichž cílem je zabránit působení daňových rájů a vyhýbání se daňové povinnosti.
ČINNOST NAVAZUJÍCÍ NA SUMMIT skupiny G-20 V SOULU
Rada projednala činnost navazující na summit skupiny G-20 konanou ve dnech 11. a 12. listopadu v Soulu, a to včetně klíčových otázek makroekonomické nerovnováhy a reformy finanční regulace.
ZMĚNA KLIMATU
Předsednictví přijalo s podporou 26 delegací tyto závěry:
„Rada:
1. ZNOVU POTVRZUJE společný závazek přijatý rozvinutými zeměmi v rámci Kodaňské dohody, že pro období let 2010 až 2012 poskytnou nové a dodatečné zdroje, a to i pokud jde o lesnictví a investice prostřednictvím mezinárodních institucí, blížící se částce 30 miliard USD. PŘIPOMÍNÁ závěry Evropské rady ze dne 25. března a závazek EU a jejích členských států poskytnout během období let 2010 až 2012 souhrnnou částku 7,2 miliardy EUR a předložit v Cancúnu komplexní zprávu o financování rychlého startu, kterou pak budou předkládat každoročně.
2. V této souvislosti ZDŮRAZŇUJE, že v souladu s naším závazkem řešit problematiku změny klimatu v rozvojových zemích vyjádřeným v Kodaňské dohodě dosáhla EU a její členské státy značného pokroku při plnění svých závazků v oblasti rychlého startu pro rok 2010.
3. POTVRZUJE závěrečnou zprávu EPC a EFC1 o finančních prostředcích poskytnutých Evropskou unií a jejími členskými státy v roce 2010 na opatření rychlého startu, která má být předložena na zasedání konference smluvních stran (COP 16) Rámcové úmluvy Organizace spojených národů o změně klimatu (UNFCCC) konajícím se ve dnech 29. listopadu až 10. prosince v Cancúnu.
4. VYZÝVÁ EPC a EFC k aktualizaci údajů uvedených ve zprávě o financování rychlého startu určené pro cancúnské zasedání UNFCCC tak, aby odrážely případné další informace obdržené před konáním tohoto zasedání.
5. VYZÝVÁ Komisi, aby do své každoroční zprávy EU o odpovědnosti a financování v oblasti rozvoje začlenila údaje o financování rychlého startu a aby vedle toho v případě potřeby na konci roku poskytla aktuální informace určené pro zasedání UNFCCC.
6. PŘIPOMÍNÁ své závěry ze dne 14. října 2010, podle nichž musí být institucionální ujednání založena na hlediscích soudržnosti, posílené spolupráce, účelnosti, účinnosti, schopnosti reakce, vyváženého zastoupení a institucionální ekonomiky; ZDŮRAZŇUJE, že rozhodnutí o institucionální struktuře by měla náležitě zohledňovat funkce stávajících institucí a způsob jejich možného posílení.
7. OPĚTOVNĚ POTVRZUJE svůj závazek zřídit Zelený kodaňský fond pro změnu klimatu jakožto operační subjekt finančního mechanismu Úmluvy a PODPORUJE myšlenku, aby byl v Cancúnu jakožto součást vyváženého souboru opatření zahájen proces pro zřízení tohoto fondu s cílem zprovoznit jej na zasedání COP 17; ZDŮRAZŇUJE, že při zřizování uvedeného fondu musí hrát vedoucí úlohu finanční odborníci, např. odborníci z finančních institucí včetně ministerstev financí, mezinárodních finančních institucí a mezinárodních rozvojových bank.
8. BERE NA VĚDOMÍ závěrečnou zprávu poradní skupiny generálního tajemníka OSN pro financování v oblasti změny klimatu, a to zejména závěr, že cíl uvedený v Kodaňské dohodě, jímž je do roku 2020 každoročně mobilizovat částku ve výši 100 miliard USD na opatření související se změnou klimatu v rozvojových zemích, je náročný, avšak v závislosti na účelných zmírňujících opatření rozvojových zemí a transparentnosti provádění založeného na kombinaci veřejného financování, včetně inovativních zdrojů, a soukromého financování je možné tohoto cíle dosáhnout.
9. VYZÝVÁ Komisi spolu s EFC a EPC, aby na základě zprávy poradní skupiny pro financování v oblasti změny klimatu vypracovaly podrobný rozbor uvádějící hlavní prvky kombinace veřejných a soukromých nástrojů financování uplatňovaných na mezinárodní úrovni a na úrovni jednotlivých států, které by byly v rámci závazné a komplexní celosvětové dohody zapotřebí pro zajištění posílených finančních toků v období po roce 2012.
10. POTRVZUJE úlohu, kterou soukromý sektor, včetně trhů s uhlíkem, již v současnosti plní při vytváření zdrojů financování pro investice v oblasti klimatu, a ZDŮRAZŇUJE, že tuto úlohu je třeba posílit. UZNÁVÁ rovněž význam, který v tomto ohledu má veřejné financování, a KONSTATUJE, ŽE důležitou úlohu při zajišťování posíleného veřejného financování by mohly společně hrát inovativní zdroje, a současně uznává, že tento aspekt je nutno dále zvážit, a to včetně způsobu nejlepší možné kombinace různých zdrojů. KLADE DŮRAZ na to, že dodatečné příjmy je nutno přidělovat tak, aby nedošlo k ohrožení fiskální konsolidace a udržitelnosti, a ZDŮRAZŇUJE, že rozhodnutí o způsobu využití těchto příjmů bude v pravomoci jednotlivých členských států.
11. PODPORUJE závěry poradní skupiny pro financování v oblasti změny klimatu, v nichž se uvádí, že vzhledem ke škále opatření v oblasti klimatu, která je v jednotlivých rozvojových zemích nutno podpořit a která jsou potřebná pro zajištění přechodu na nízkouhlíkové celosvětové hospodářství odolné vůči změně klimatu, má pro dosažení tohoto cíle zásadní význam kombinace veřejného financování, včetně inovativních zdrojů, a soukromých zdrojů, včetně financování prostřednictvím trhů s uhlíkem, spolu se zvýšenou mírou poskytování půjček a pákového účinku financování ze strany mezinárodních finančních institucí (mnohostranných a dvoustranných).
12. UZNÁVÁ, že jasný signál o ceně uhlíku dosažený na základě ambiciózních cílů v oblasti zmírňování a prostřednictvím náležitě rozvinutého, rozsáhlého a transparentního celosvětového trhu s uhlíkem nebo daní z uhlíku zavedených v jednotlivých státech bude nezbytný jak pro účinné dosažení snížení emisí, tak i pro posílení soukromých a veřejných zdrojů v souladu s cílovou částkou 100 miliard USD.
13. UZNÁVÁ, že v zájmu zajištění účinnosti nástrojů financování je při jejich navrhování a uplatňování nutná vyšší míra mezinárodní koordinace. VYZÝVÁ generálního tajemníka OSN a stávající a nastupující předsednictví konference smluvních stran, aby zajistily, že doporučení poradní skupiny pro financování v oblasti změny klimatu budou projednána v rámci procesu UNFCCC, a usiluje o dosažení dohody ohledně postupu, na jehož základě budou uvedené závěry a doporučení v příštím roce otevřeným a transparentním způsobem naplňovány tak, aby bylo na zasedání COP 17 možné dosáhnout pokroku.
14. VYZÝVÁ další mezinárodní skupiny, aby závěry a doporučení poradní skupiny pro financování v oblasti změny klimatu projednaly, zejména pak skupinu G-20, OECD, Mezinárodní námořní organizaci (IMO) a Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO), mezinárodní finanční instituce a fóra OSN. PODOTÝKÁ, že EU a její členské státy některé z navrhovaných nástrojů již uplatňují a jsou připraveny své zkušenosti sdílet s dalšími stranami, které o využití těchto nástrojů uvažují.“
STAROBNÍ DŮCHODY – závěry
Rada přijala závěry uvedené v dokumentu 15885/10.
STATISTIKY VEŘEJNÝCH FINANCÍ – závěry
Rada přijala závěry uvedené v dokumentu 15908/10.
JINÉ ZÁLEŽITOSTI
Region Baltského moře
Rada vzala na vědomí prezentaci prezidenta Evropské investiční banky týkající se příspěvku EIB k evropské strategii pro region Baltského moře. Proběhla krátká výměna názorů.
Zastoupení EU na ministerských zasedáních skupiny G-20
Rada projednala zastoupení EU na ministerských zasedáních skupiny G-20.
Ratingové agentury
Rada vzala na vědomí obavy delegace Spojeného království ohledně návrhu nařízení, kterým se mění nařízení č. 1060/2009 o ratingových agenturách.
JEDNÁNÍ V RÁMCI ZASEDÁNÍ RADY
V rámci zasedání Rady se konala tato jednání:
Dialog se sociálními partnery o makroekonomické politice
Dne 16. listopadu vedlo předsednictví dialog se sociálními partnery (zástupci zaměstnavatelů a odborových organizací na úrovni EU) o makroekonomických otázkách, konající se dvakrát ročně, jehož se rovněž zúčastnili Komise, předseda euroskupiny a prezident Evropské centrální banky.
Euroskupina
Dne 16. listopadu se ministři členských států eurozóny zúčastnili jednání Euroskupiny.
Pracovní snídaně s ministry financí zemí ESVO
Ministři se na pracovní snídani sešli se svými protějšky z Evropského sdružení volného obchodu: Islandu, Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska. Jednání se soustředilo na konsolidaci státních rozpočtů a na regulaci finančních trhů a dohledu nad nimi.
*
* *
Během pracovního oběda ministři projednali hospodářskou situaci a švédský ministr je informoval o hospodářském programu nové švédské vlády.
OSTATNÍ SCHVÁLENÉ BODY
HOSPODÁŘSKÉ A FINANČNÍ VĚCI
Reforma finančního dohledu
Rada přijala právní texty, z nichž vychází reforma rámce EU pro dohled nad finančním systémem, jejímž cílem je odstranit nedostatky odhalené finanční krizí.
Přijala nařízení zřizující:
- Evropskou radu pro systémová rizika, která bude mít na starosti makroobezřetnostní dohled nad finančním systémem (dokument 39/10);
- Evropský orgán pro bankovnictví, jenž se bude zabývat dohledem nad bankovními službami (dokument 40/10);
- Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění, jenž bude vykonávat dohled nad pojišťovacími službami (dokument 41/10).
- Evropský orgán pro cenné papíry a trhy, jehož úkolem bude dohled nad odvětvím cenných papírů (dokument 42/10).
Dále přijala:
- nařízení o pověření Evropské centrální banky zvláštními úkoly, které se týkají fungování Evropské rady pro systémová rizika (dokument 13694/10);
- směrnici, kterou se mění směrnice 98/26/ES, 2002/87/ES, 2003/6/ES, 2003/41/ES, 2003/71/ES, 2004/39/ES, 2004/109/ES, 2005/60/ES, 2006/48/ES, 2006/49/ES a 2009/65/ES s ohledem na pravomoci Evropských orgánů dohledu (dokument 43/10).
Přijetí Radou následuje po dohodě o klíčových prvcích reformy dosažené s Evropským parlamentem a potvrzené na zasedání Rady dne 7. září.
Evropská rada pro systémová rizika a tři nové orgány budou spolu s orgány dohledu členských států součástí evropského systému orgánů finančního dohledu. Evropská rada pro systémová rizika a Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění budou sídlit ve Frankfurtu, Evropský orgán pro bankovnictví v Londýně a Evropský orgán pro cenné papíry a trhy bude mít sídlo v Paříži.
Nový systém začne fungovat od 1. ledna 2011.
Podrobnosti viz tisková zpráva 16452/10
Dohled nad finančními subjekty v konglomerátu
Rada se shodla na obecném přístupu k návrhu směrnice, jejímž cílem je přizpůsobit dohled nad finančními subjekty působícími jako konglomerát novému rámci EU pro dohled nad finančními trhy (dokumenty 15592/10 + 15593/10 ADD 1), s výhradou stanoviska Evropské centrální banky a postoje Evropského parlamentu.
Zprávy o kvalitě pro statistiku platební bilance
Rada se rozhodla nebránit tomu, aby Komise přijala rozhodnutí o kritériích kvality a zprávách o kvalitě pro statistiku platební bilance.
Rozhodnutí Komise přizpůsobuje společná kritéria kvality a periodicitu zpráv o kvalitě pro statistiku platební bilance ustanovením nařízení č. 223/2009 o evropské statistice.
Tento návrh rozhodnutí je předmětem regulativního postupu s kontrolou. To znamená, že nyní, když se Rada nevyjádřila zamítavě, může Komise rozhodnutí přijmout, pokud se proti tomu nepostaví Evropský parlament.
SPRAVEDLNOST A VNITŘNÍ VĚCI
Konzulární ochrana občanů EU
Rada schválila aktualizované pokyny o konzulární ochraně občanů EU ve třetích zemích (dokument 15613/10).
Bez ohledu na primární odpovědnost jednotlivých států za konzulární záležitosti poskytují tyto pokyny rámec pro konzulární spolupráci, zejména v situacích, ve kterých je ohrožena bezpečnost občanů EU na území třetí země.
ZAHRANIČNÍ VĚCI
Policejní mise EU pro palestinská území
Rada přijala rozhodnutí, kterým se mění společná akce 2005/797/SZBP a rozhodnutí 2009/955/SZBP o policejní misi EU pro palestinská území, pokud jde o finanční referenční částku za účelem pokrytí operativních potřeb mise (dokument 15415/10).
Rozhodnutí stanoví na rok 2010 částku 6,87 milionu EUR.
Evropská služba pro vnější činnost – pravidla týkající se rozpočtu a personálu
Rada přijala revidovaná znění služebního řádu a finančního nařízení EU, která jsou nezbytná pro fungování Evropské služby pro vnější činnost (ESVČ). Přijetí těchto znění předcházela dohoda s Evropským parlamentem v prvním čtení. Změny odrážejí a konkrétním způsobem zohledňují dohody uzavřené v souvislosti s rozhodnutím Rady o zřízení a fungování ESVČ, které bylo přijato dne 26. července 2010.
Obě uvedená znění jsou poslední z právních aktů nezbytných k zahájení činnosti ESVČ, která představuje jednu z nejvýznamnějších změn zavedených Lisabonskou smlouvou.
Další informace lze nalézt v tiskové zprávě obsažené v dokumentu 16450/10.
ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE
Úmluva o potravinové pomoci – účast EU
Rada pověřila Komisi, aby se jménem EU účastnila jednání na mezinárodní úrovni o úmluvě o potravinové pomoci, a přijala za tímto účelem směrnice pro jednání.
Nejnovějším nástrojem z dlouhé řady mnohostranných nástrojů spolupráce je Úmluva o potravinové pomoci z roku 1999. Funguje od roku 1967 a jedná se o samostatný právní nástroj v rámci současné Mezinárodní dohody o obilovinách z roku 1995, která rovněž zahrnuje Úmluvu o obchodu s obilovinami. Cílem úmluvy je přispět k celosvětovému zabezpečení potravin a zlepšit schopnost mezinárodního společenství reagovat na nouzové situace a jiné potravinové potřeby rozvojových zemí.
Přispívání do Evropského rozvojového fondu v roce 2011
Rada přijala rozhodnutí, kterým se stanoví finanční příspěvky členských států určené na financování Evropského rozvojového fondu v roce 2011.
V rozhodnutí je také stanovena první splátka na rozpočtový rok 2011 (dokument 15831/10).
Další informace viz: www.foodaidconvention.org.
OBCHODNÍ POLITIKA
Antidumpingová opatření – polyethylentereftalát z Číny a Indie
Rada přijala tato nařízení:
nařízení o uložení konečného antidumpingového cla na dovoz některých polyethylentereftalátů pocházejících z Číny na základě přezkumu před pozbytím platnosti podle nařízení č. 1225/2009 (dokument 15392/10); a
nařízení o zastavení částečného prozatímního přezkumu antidumpingových a vyrovnávacích opatření vztahujících se na dovoz polyethylentereftalátového (PET) filmu pocházejícího z Indie (dokument 15414/10).
POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI
Uvolnění prostředků pro Nizozemsko z Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci
Rada přijala rozhodnutí o uvolnění celkové částky 10,5 milionu EUR v rámci Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci na podporu zaměstnanců propuštěných pro nadbytečnost v nizozemském oboru publikování, tisku a rozmnožování nahraných nosičů z důvodu snížení poptávky po tiskovinách v důsledku světové hospodářské a finanční krize.
Částka je rozdělena mezi následující regiony: Severní Holandsko a Jižní Holandsko
(2,33 milionu EUR), Severní Holandsko a Utrecht (2,27 milionu EUR), Severní Brabantsko a Jižní Holandsko (2,89 milionu EUR), Limburg (0,55 milionu EUR), Gelderland a Overijssel
(2,01 milionu EUR), Drenthe (0,45 milionu EUR).
Tato podpůrná opatření musí být spolufinancována Nizozemskem a musí zahrnovat mimo jiné i odbornou přípravu, profesní poradenství, hledání zaměstnání a pomoc v oblasti podnikání.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Přezkum Úmluvy o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států
Rada přijala rozhodnutí, kterým se mění některé směrnice pro jednání o účasti EU na jednání o přezkumu protokolu k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států.
STATISTIKA
Přeprava zboží a cestujících po moři
Rada přijala nařízení, kterým se mění směrnice 2009/42/ES o statistickém vykazování přepravy zboží a cestujících po moři za účelem povinného shromažďování údajů podle typu zboží pro statistiku námořní dopravy (dokument 54/10).
JMENOVÁNÍ
Účetní dvůr
Rada jmenovala Gijse M. de VRIESE (NL) členem Účetního dvora na období od 1. ledna 2011 do 31. prosince 2013 (dokument 14719/10).
EVROPSKÝ HOSPODÁŘSKÝ PROSTOR
Zasedání Rady EHP
Rada vzala na vědomí přípravu jednání 34. zasedání Rady Evropského hospodářského prostoru (EHP), které se bude konat v Bruselu dne 22. listopadu.
1 :
Součástí této zprávy je příloha (dokument 15889/10 ADD 1) týkající se činností podporovaných programem EU pro financování rychlého startu.
místopředseda vlády, ministr financí a ministr pro institucionální reformy Belgie
Hlavní výsledky zasedání Rady
Rada dala zelenou reformě rámce finančního dohledu EU, jehož cílem je odstranit nedostatky, které projevily při nedávné krizi na finančních trzích.
Reforma zahrnuje zřízení Evropské rady pro systémová rizika a tří evropských orgánů dohledu nad odvětvím bankovnictví, pojišťovnictví a cenných papírů. Nové subjekty budou spolu s orgány dohledu členských států součástí evropského systému orgánů finančního dohledu.
Nový systém začne fungovat od 1. ledna 2011.
Rada zhodnotila výsledek summitu skupiny G-20 v Soulu, jakož i říjnového zasedání Evropské rady, včetně správy ekonomických záležitostí.
Dále pak přijala závěry týkající se:
- důchodů, kde přijala zprávu o udržitelnosti starobních důchodů s ohledem na stárnutí obyvatelstva a po hospodářské a finanční krizi;
- statistiky veřejných financí, včetně pokroku v akčním plánu na řešení statistických nedostatků v Řecku.
OBSAH1
ÚČASTNÍCI
PROJEDNÁVANÉ BODY
ZACHÁZENÍ S FINANČNÍMI SLUŽBAMI PRO ÚČELY DPH
BOJ PROTI DAŇOVÝM PODVODŮM – SPRÁVNÍ SPOLUPRÁCE
UDĚLENÍ ABSOLUTORIA ZA ROZPOČET EU – VÝROČNÍ ZPRÁVA ÚČETNÍHO DVORA
ČINNOST NAVAZUJÍCÍ NA ŘÍJNOVÉ ZASEDÁNÍ EVROPSKÉ RADY
ČINNOST NAVAZUJÍCÍ NA SUMMIT skupiny G-20 V SOULU
ZMĚNA KLIMATU
STAROBNÍ DŮCHODY – závěry
STATISTIKY VEŘEJNÝCH FINANCÍ – závěry
JINÉ ZÁLEŽITOSTI
JEDNÁNÍ V RÁMCI ZASEDÁNÍ RADY
OSTATNÍ SCHVÁLENÉ BODY
HOSPODÁŘSKÉ A FINANČNÍ VĚCI
Reforma finančního dohledu
Dohled nad finančními subjekty v konglomerátu
Zprávy o kvalitě pro statistiku platební bilance
SPRAVEDLNOST A VNITŘNÍ VĚCI
Konzulární ochrana občanů EU
ZAHRANIČNÍ VĚCI
Policejní mise EU pro palestinská území
Evropská služba pro vnější činnost – pravidla týkající se rozpočtu a personálu
ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE
Úmluva o potravinové pomoci – účast EU
Přispívání do Evropského rozvojového fondu v roce 2011
OBCHODNÍ POLITIKA
Antidumpingová opatření – polyethylentereftalát z Číny a Indie
POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI
Uvolnění prostředků pro Nizozemsko z Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Přezkum Úmluvy o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států
STATISTIKA
Přeprava zboží a cestujících po moři
JMENOVÁNÍ
Účetní dvůr
EVROPSKÝ HOSPODÁŘSKÝ PROSTOR
Zasedání Rady EHP
ÚČASTNÍCI
Belgie:
Didier REYNDERS ministr financí
Bernard CLERFAYT státní tajemník
Bulharsko:
Simeon DJANKOV místopředseda vlády a ministr financí
Česká republika:
Miroslav KALOUSEK ministr financí
Dánsko:
Claus HJORT FREDERIKSEN ministr financí
Německo:
Wolfgang SCHÄUBLE ministr financí
Jörg ASMUSSEN státní tajemník
Estonsko:
Jürgen LIGI ministr financí
Irsko:
Brian LENIHAN ministr financí
Řecko:
Théodoros SOTIROPOULOS stálý zástupce
Španělsko:
Elena SALGADOVÁ místopředsedkyně vlády a ministryně hospodářství a financí
Francie:
Philippe ETIENNE stálý zástupce
Itálie:
Giulio TREMONTI ministr hospodářství a financí
Kypr:
Andreas MAVROYIANNIS stálý zástupce
Lotyšsko:
Andris VILKS ministr financí
Litva:
Raimundas KAROBLIS stálý zástupce
Lucembursko:
Luc FRIEDEN ministr financí
Maďarsko:
Andras KARMAN státní tajemník
Malta:
Tonio FENECH ministr financí
Nizozemsko:
Jan Kees de JAGER ministr financí
Rakousko:
Josef PRÖLL vicekancléř a spolkový ministr financí
Polsko:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI ministr financí
Portugalsko:
Manuel LOBO ANTUNES stálý zástupce
Rumunsko:
Mihnea MOTOC stálý zástupce
Slovinsko:
Rado GENORIO stálý zástupce
Slovensko:
Ivan KORČOK stálý zástupce
Finsko:
Jyrki KATAINEN ministr financí
Švédsko:
Anders BORG ministr financí
Spojené království:
George OSBORNE ministr financí (Chancellor of the Exchequer)
Evropská komise:
Olli REHN člen
Algirdas ŠEMETA člen
Michel BARNIER člen
Další účastníci:
Philippe MAYSTADT prezident Evropské investiční banky
Thomas WIESER předseda Hospodářského a finančního výboru
Lorenzo CODOGNO předseda Výboru pro hospodářskou politiku
PROJEDNÁVANÉ BODY
ZACHÁZENÍ S FINANČNÍMI SLUŽBAMI PRO ÚČELY DPH
V Radě proběhla politická rozprava o návrzích směrnice a nařízení, jejichž cílem je vyjasnit pravidla pro zacházení s pojišťovacími službami a jinými finančními službami, pokud jde o daň z přidané hodnoty (DPH).
Rada požádala Výbor stálých zástupců, aby dohlédl na další práci na těchto návrzích a zohlednil přitom připomínky vznesené delegacemi.
Podle pravidel EU nejnověji stanovených ve směrnici 2006/112/ES o společném systému DPH jsou finanční služby od DPH osvobozeny. Pravidla byla původně stanovena v 70. letech 20. století a vedla k různým výkladům ze strany členských států, což způsobilo narušení hospodářské soutěže. Uplatňování osvobození od daně má za následek vysoké náklady na dodržování předpisů a následnou administrativní zátěž, přičemž nekonzistentní provádění vede k rostoucímu počtu soudních sporů, zejména pokud jde o nové typy služeb.
Cílem návrhů Komise je proto:
vyjasnit definice služeb osvobozených od DPH, čímž se zvýší právní jistota hospodářských subjektů i vnitrostátních daňových správ;
poskytnout hospodářským subjektům (nikoli členským státům, jak je tomu dosud) právo rozhodnout se pro zdanění namísto setrvání v režimu osvobození od DPH;
povolit hospodářským subjektům seskupovat investice osvobozené od DPH.
Rada souhlasila s tím, že aktualizace definicí služeb osvobozených od DPH by měla být prioritou. Dále:
pokud jde o sdílení nákladů hospodářskými subjekty, Rada uznala, že v této fázi není třeba další práce na úrovni Rady;
pokud jde o možnost rozhodnout se pro zdanění, Rada požádala Komisi, aby prozkoumala možnosti povolení odklonu od současného osvobození od DPH;
pokud jde o definice služeb osvobozených od DPH, bylo dohodnuto, že bude věnována náležitá pozornost potřebě zajistit rovné podmínky pro hospodářské subjekty a členské státy, celkové konkurenceschopnosti finančního odvětví EU a důsledkům pro státní rozpočty. Konkrétně se jedná o toto:
cílem aktualizace definic by měla být neutralita a jednotné uplatňování osvobození od daně na podstatné prvky všech osvobozených služeb;
u investičních fondů a penzijních fondů Rada požádala Komisi, aby předložila zprávu o celkovém dopadu změn regulačního rámce, aby bylo možné posoudit dostupné možnosti;
u finančních derivátů bylo dohodnuto, že opatření, která mají být přijata, by neměla mít dopad na vlastní zdanitelnou povahu zboží a služeb a dále že samotné osvobození by mělo být omezeno na transakce, které lze skutečně považovat za osvobozené finanční nebo pojišťovací služby.
BOJ PROTI DAŇOVÝM PODVODŮM – SPRÁVNÍ SPOLUPRÁCE
Předsednictví informovalo Radu o probíhající práci na návrhu směrnice o správní spolupráci v oblasti přímých daní.
Cílem předsednictví je, aby Rada dosáhla politické dohody o znění návrhu na zasedání dne 7. prosince.
Návrh směrnice má členským státům umožnit lépe bojovat proti daňovým únikům a daňovým podvodům. S ohledem na větší mobilitu daňových poplatníků a rostoucí počet přeshraničních transakcí je cílem návrhu uspokojit rostoucí potřebu vzájemné pomoci členských států – zejména prostřednictvím výměny informací – aby mohly lépe vyměřit splatnou daň.
Návrh je jedním z řady opatření, kterými se provádí strategie EU pro boj proti daňovým podvodům, jež byla zahájena v roce 2006, a stanoví revizi směrnice 77/799/EHS, která upravuje správní spolupráci v oblasti daní již od roku 1977.
Rada znění projednala dne 19. října. Požádala Výbor stálých zástupců, aby dohlédl na další technickou práci na ustanoveních, která se zabývají automatickou výměnou informací u některých kategorií příjmu a kapitálu.
UDĚLENÍ ABSOLUTORIA ZA ROZPOČET EU – VÝROČNÍ ZPRÁVA ÚČETNÍHO DVORA
Rada vzala na vědomí výroční zprávu Účetního dvora o plnění souhrnného rozpočtu EU, kterou předložil Vitor Caldeira, předseda Účetního dvora.
Ze zprávy, která se zabývá rozpočtem na rok 2009, vyplývá pokrok v některých oblastech rozpočtového řízení, zejména pokud jde o výdaje na politiku soudržnosti, přestože názor Účetního dvora na zákonnost a řádnost souvisejících transakcí zůstává stejně jako v minulých letech nepříznivý.
Rada proto vyzvala všechny strany, které se podílejí na řízení rozpočtu EU, aby nepolevovaly v úsilí o zlepšení kontrol a snížení výskyt chyb v rozpočtových platbách.
Požádala Výbor stálých zástupců, aby zprávu Účetního dvora podrobněji posoudil a dohlížel na vypracování doporučení Evropskému parlamentu o absolutoriu, které má být uděleno Komisi za plnění rozpočtu na rok 2009.
Očekává se, že Rada uvedené doporučení přijme na zasedání konajícím se dne 15. února.
ČINNOST NAVAZUJÍCÍ NA ŘÍJNOVÉ ZASEDÁNÍ EVROPSKÉ RADY
Předsednictví informovalo Radu o svých záměrech, pokud jde o činnost navazující na zasedání Evropské rady konané ve dnech 28. a 29. října, v těchto záležitostech:
správa ekonomických záležitostí;
odvody a daně ve finančním sektoru.
Rada uspořádala výměnu názorů.
Pokud jde o správu ekonomických záležitostí, Evropská rada v říjnu schválila závěrečnou zprávu pracovní skupiny, která byla ustavena v březnu za účelem vypracovávání návrhů na lepší rozpočtovou kázeň v členských státech a vylepšený rámec řešení krizí na úrovni EU. Vyzvala Radu a Evropský parlament, aby do léta roku 2011 dosáhly na základě návrhů Komise dohody ohledně právních předpisů z toho vyplývajících, tak aby bylo zaručeno rychlé a účinné uplatňování doporučení pracovní skupiny.
Evropská rada dále vyjádřila názor, že by bylo dobré urychlit práce na způsobech zohlednění dopadu důchodových reforem při provádění Paktu o stabilitě a růstu EU, a požádala Radu, aby jí zprávu o této záležitosti předložila včas před zasedáním ve dnech 16. a 17. prosince.
V návaznosti na práci pracovní skupiny byl předseda Evropské rady požádán, aby zahájil konzultace o omezené úpravě smluv o EU za účelem ustanovení stálého krizového mechanismu pro zaručení finanční stability eurozóny.
Evropská rada uvítala záměr Komise zahájit v úzké spolupráci s předsedou Evropské rady přípravné práce na obecných rysech nového krizového mechanismu. K záležitosti se vrátí na svém prosincovém zasedání za účelem přijetí konečného rozhodnutí ohledně načrtnutí krizového mechanismu a omezené úpravy smluv.
Pokud jde o odvody a daně ve finančním sektoru, Evropská rada vzala na vědomí zprávu Rady upozorňující na riziko narušení hospodářské soutěže v důsledku nekoordinovaného zavedení odvodů ze strany členských států a posuzující možnost případného zavedení daně z finančních transakcí či z finanční činnosti. Požádala Radu, aby jí v prosinci podala zprávu o otázce odvodů, a uznala, že by bylo vhodné přezkoumat různé možnosti zdanění finančního sektoru, jakož i postupy, jejichž cílem je zabránit působení daňových rájů a vyhýbání se daňové povinnosti.
ČINNOST NAVAZUJÍCÍ NA SUMMIT skupiny G-20 V SOULU
Rada projednala činnost navazující na summit skupiny G-20 konanou ve dnech 11. a 12. listopadu v Soulu, a to včetně klíčových otázek makroekonomické nerovnováhy a reformy finanční regulace.
ZMĚNA KLIMATU
Předsednictví přijalo s podporou 26 delegací tyto závěry:
„Rada:
1. ZNOVU POTVRZUJE společný závazek přijatý rozvinutými zeměmi v rámci Kodaňské dohody, že pro období let 2010 až 2012 poskytnou nové a dodatečné zdroje, a to i pokud jde o lesnictví a investice prostřednictvím mezinárodních institucí, blížící se částce 30 miliard USD. PŘIPOMÍNÁ závěry Evropské rady ze dne 25. března a závazek EU a jejích členských států poskytnout během období let 2010 až 2012 souhrnnou částku 7,2 miliardy EUR a předložit v Cancúnu komplexní zprávu o financování rychlého startu, kterou pak budou předkládat každoročně.
2. V této souvislosti ZDŮRAZŇUJE, že v souladu s naším závazkem řešit problematiku změny klimatu v rozvojových zemích vyjádřeným v Kodaňské dohodě dosáhla EU a její členské státy značného pokroku při plnění svých závazků v oblasti rychlého startu pro rok 2010.
3. POTVRZUJE závěrečnou zprávu EPC a EFC1 o finančních prostředcích poskytnutých Evropskou unií a jejími členskými státy v roce 2010 na opatření rychlého startu, která má být předložena na zasedání konference smluvních stran (COP 16) Rámcové úmluvy Organizace spojených národů o změně klimatu (UNFCCC) konajícím se ve dnech 29. listopadu až 10. prosince v Cancúnu.
4. VYZÝVÁ EPC a EFC k aktualizaci údajů uvedených ve zprávě o financování rychlého startu určené pro cancúnské zasedání UNFCCC tak, aby odrážely případné další informace obdržené před konáním tohoto zasedání.
5. VYZÝVÁ Komisi, aby do své každoroční zprávy EU o odpovědnosti a financování v oblasti rozvoje začlenila údaje o financování rychlého startu a aby vedle toho v případě potřeby na konci roku poskytla aktuální informace určené pro zasedání UNFCCC.
6. PŘIPOMÍNÁ své závěry ze dne 14. října 2010, podle nichž musí být institucionální ujednání založena na hlediscích soudržnosti, posílené spolupráce, účelnosti, účinnosti, schopnosti reakce, vyváženého zastoupení a institucionální ekonomiky; ZDŮRAZŇUJE, že rozhodnutí o institucionální struktuře by měla náležitě zohledňovat funkce stávajících institucí a způsob jejich možného posílení.
7. OPĚTOVNĚ POTVRZUJE svůj závazek zřídit Zelený kodaňský fond pro změnu klimatu jakožto operační subjekt finančního mechanismu Úmluvy a PODPORUJE myšlenku, aby byl v Cancúnu jakožto součást vyváženého souboru opatření zahájen proces pro zřízení tohoto fondu s cílem zprovoznit jej na zasedání COP 17; ZDŮRAZŇUJE, že při zřizování uvedeného fondu musí hrát vedoucí úlohu finanční odborníci, např. odborníci z finančních institucí včetně ministerstev financí, mezinárodních finančních institucí a mezinárodních rozvojových bank.
8. BERE NA VĚDOMÍ závěrečnou zprávu poradní skupiny generálního tajemníka OSN pro financování v oblasti změny klimatu, a to zejména závěr, že cíl uvedený v Kodaňské dohodě, jímž je do roku 2020 každoročně mobilizovat částku ve výši 100 miliard USD na opatření související se změnou klimatu v rozvojových zemích, je náročný, avšak v závislosti na účelných zmírňujících opatření rozvojových zemí a transparentnosti provádění založeného na kombinaci veřejného financování, včetně inovativních zdrojů, a soukromého financování je možné tohoto cíle dosáhnout.
9. VYZÝVÁ Komisi spolu s EFC a EPC, aby na základě zprávy poradní skupiny pro financování v oblasti změny klimatu vypracovaly podrobný rozbor uvádějící hlavní prvky kombinace veřejných a soukromých nástrojů financování uplatňovaných na mezinárodní úrovni a na úrovni jednotlivých států, které by byly v rámci závazné a komplexní celosvětové dohody zapotřebí pro zajištění posílených finančních toků v období po roce 2012.
10. POTRVZUJE úlohu, kterou soukromý sektor, včetně trhů s uhlíkem, již v současnosti plní při vytváření zdrojů financování pro investice v oblasti klimatu, a ZDŮRAZŇUJE, že tuto úlohu je třeba posílit. UZNÁVÁ rovněž význam, který v tomto ohledu má veřejné financování, a KONSTATUJE, ŽE důležitou úlohu při zajišťování posíleného veřejného financování by mohly společně hrát inovativní zdroje, a současně uznává, že tento aspekt je nutno dále zvážit, a to včetně způsobu nejlepší možné kombinace různých zdrojů. KLADE DŮRAZ na to, že dodatečné příjmy je nutno přidělovat tak, aby nedošlo k ohrožení fiskální konsolidace a udržitelnosti, a ZDŮRAZŇUJE, že rozhodnutí o způsobu využití těchto příjmů bude v pravomoci jednotlivých členských států.
11. PODPORUJE závěry poradní skupiny pro financování v oblasti změny klimatu, v nichž se uvádí, že vzhledem ke škále opatření v oblasti klimatu, která je v jednotlivých rozvojových zemích nutno podpořit a která jsou potřebná pro zajištění přechodu na nízkouhlíkové celosvětové hospodářství odolné vůči změně klimatu, má pro dosažení tohoto cíle zásadní význam kombinace veřejného financování, včetně inovativních zdrojů, a soukromých zdrojů, včetně financování prostřednictvím trhů s uhlíkem, spolu se zvýšenou mírou poskytování půjček a pákového účinku financování ze strany mezinárodních finančních institucí (mnohostranných a dvoustranných).
12. UZNÁVÁ, že jasný signál o ceně uhlíku dosažený na základě ambiciózních cílů v oblasti zmírňování a prostřednictvím náležitě rozvinutého, rozsáhlého a transparentního celosvětového trhu s uhlíkem nebo daní z uhlíku zavedených v jednotlivých státech bude nezbytný jak pro účinné dosažení snížení emisí, tak i pro posílení soukromých a veřejných zdrojů v souladu s cílovou částkou 100 miliard USD.
13. UZNÁVÁ, že v zájmu zajištění účinnosti nástrojů financování je při jejich navrhování a uplatňování nutná vyšší míra mezinárodní koordinace. VYZÝVÁ generálního tajemníka OSN a stávající a nastupující předsednictví konference smluvních stran, aby zajistily, že doporučení poradní skupiny pro financování v oblasti změny klimatu budou projednána v rámci procesu UNFCCC, a usiluje o dosažení dohody ohledně postupu, na jehož základě budou uvedené závěry a doporučení v příštím roce otevřeným a transparentním způsobem naplňovány tak, aby bylo na zasedání COP 17 možné dosáhnout pokroku.
14. VYZÝVÁ další mezinárodní skupiny, aby závěry a doporučení poradní skupiny pro financování v oblasti změny klimatu projednaly, zejména pak skupinu G-20, OECD, Mezinárodní námořní organizaci (IMO) a Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO), mezinárodní finanční instituce a fóra OSN. PODOTÝKÁ, že EU a její členské státy některé z navrhovaných nástrojů již uplatňují a jsou připraveny své zkušenosti sdílet s dalšími stranami, které o využití těchto nástrojů uvažují.“
STAROBNÍ DŮCHODY – závěry
Rada přijala závěry uvedené v dokumentu 15885/10.
STATISTIKY VEŘEJNÝCH FINANCÍ – závěry
Rada přijala závěry uvedené v dokumentu 15908/10.
JINÉ ZÁLEŽITOSTI
Region Baltského moře
Rada vzala na vědomí prezentaci prezidenta Evropské investiční banky týkající se příspěvku EIB k evropské strategii pro region Baltského moře. Proběhla krátká výměna názorů.
Zastoupení EU na ministerských zasedáních skupiny G-20
Rada projednala zastoupení EU na ministerských zasedáních skupiny G-20.
Ratingové agentury
Rada vzala na vědomí obavy delegace Spojeného království ohledně návrhu nařízení, kterým se mění nařízení č. 1060/2009 o ratingových agenturách.
JEDNÁNÍ V RÁMCI ZASEDÁNÍ RADY
V rámci zasedání Rady se konala tato jednání:
Dialog se sociálními partnery o makroekonomické politice
Dne 16. listopadu vedlo předsednictví dialog se sociálními partnery (zástupci zaměstnavatelů a odborových organizací na úrovni EU) o makroekonomických otázkách, konající se dvakrát ročně, jehož se rovněž zúčastnili Komise, předseda euroskupiny a prezident Evropské centrální banky.
Euroskupina
Dne 16. listopadu se ministři členských států eurozóny zúčastnili jednání Euroskupiny.
Pracovní snídaně s ministry financí zemí ESVO
Ministři se na pracovní snídani sešli se svými protějšky z Evropského sdružení volného obchodu: Islandu, Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska. Jednání se soustředilo na konsolidaci státních rozpočtů a na regulaci finančních trhů a dohledu nad nimi.
*
* *
Během pracovního oběda ministři projednali hospodářskou situaci a švédský ministr je informoval o hospodářském programu nové švédské vlády.
OSTATNÍ SCHVÁLENÉ BODY
HOSPODÁŘSKÉ A FINANČNÍ VĚCI
Reforma finančního dohledu
Rada přijala právní texty, z nichž vychází reforma rámce EU pro dohled nad finančním systémem, jejímž cílem je odstranit nedostatky odhalené finanční krizí.
Přijala nařízení zřizující:
- Evropskou radu pro systémová rizika, která bude mít na starosti makroobezřetnostní dohled nad finančním systémem (dokument 39/10);
- Evropský orgán pro bankovnictví, jenž se bude zabývat dohledem nad bankovními službami (dokument 40/10);
- Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění, jenž bude vykonávat dohled nad pojišťovacími službami (dokument 41/10).
- Evropský orgán pro cenné papíry a trhy, jehož úkolem bude dohled nad odvětvím cenných papírů (dokument 42/10).
Dále přijala:
- nařízení o pověření Evropské centrální banky zvláštními úkoly, které se týkají fungování Evropské rady pro systémová rizika (dokument 13694/10);
- směrnici, kterou se mění směrnice 98/26/ES, 2002/87/ES, 2003/6/ES, 2003/41/ES, 2003/71/ES, 2004/39/ES, 2004/109/ES, 2005/60/ES, 2006/48/ES, 2006/49/ES a 2009/65/ES s ohledem na pravomoci Evropských orgánů dohledu (dokument 43/10).
Přijetí Radou následuje po dohodě o klíčových prvcích reformy dosažené s Evropským parlamentem a potvrzené na zasedání Rady dne 7. září.
Evropská rada pro systémová rizika a tři nové orgány budou spolu s orgány dohledu členských států součástí evropského systému orgánů finančního dohledu. Evropská rada pro systémová rizika a Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění budou sídlit ve Frankfurtu, Evropský orgán pro bankovnictví v Londýně a Evropský orgán pro cenné papíry a trhy bude mít sídlo v Paříži.
Nový systém začne fungovat od 1. ledna 2011.
Podrobnosti viz tisková zpráva 16452/10
Dohled nad finančními subjekty v konglomerátu
Rada se shodla na obecném přístupu k návrhu směrnice, jejímž cílem je přizpůsobit dohled nad finančními subjekty působícími jako konglomerát novému rámci EU pro dohled nad finančními trhy (dokumenty 15592/10 + 15593/10 ADD 1), s výhradou stanoviska Evropské centrální banky a postoje Evropského parlamentu.
Zprávy o kvalitě pro statistiku platební bilance
Rada se rozhodla nebránit tomu, aby Komise přijala rozhodnutí o kritériích kvality a zprávách o kvalitě pro statistiku platební bilance.
Rozhodnutí Komise přizpůsobuje společná kritéria kvality a periodicitu zpráv o kvalitě pro statistiku platební bilance ustanovením nařízení č. 223/2009 o evropské statistice.
Tento návrh rozhodnutí je předmětem regulativního postupu s kontrolou. To znamená, že nyní, když se Rada nevyjádřila zamítavě, může Komise rozhodnutí přijmout, pokud se proti tomu nepostaví Evropský parlament.
SPRAVEDLNOST A VNITŘNÍ VĚCI
Konzulární ochrana občanů EU
Rada schválila aktualizované pokyny o konzulární ochraně občanů EU ve třetích zemích (dokument 15613/10).
Bez ohledu na primární odpovědnost jednotlivých států za konzulární záležitosti poskytují tyto pokyny rámec pro konzulární spolupráci, zejména v situacích, ve kterých je ohrožena bezpečnost občanů EU na území třetí země.
ZAHRANIČNÍ VĚCI
Policejní mise EU pro palestinská území
Rada přijala rozhodnutí, kterým se mění společná akce 2005/797/SZBP a rozhodnutí 2009/955/SZBP o policejní misi EU pro palestinská území, pokud jde o finanční referenční částku za účelem pokrytí operativních potřeb mise (dokument 15415/10).
Rozhodnutí stanoví na rok 2010 částku 6,87 milionu EUR.
Evropská služba pro vnější činnost – pravidla týkající se rozpočtu a personálu
Rada přijala revidovaná znění služebního řádu a finančního nařízení EU, která jsou nezbytná pro fungování Evropské služby pro vnější činnost (ESVČ). Přijetí těchto znění předcházela dohoda s Evropským parlamentem v prvním čtení. Změny odrážejí a konkrétním způsobem zohledňují dohody uzavřené v souvislosti s rozhodnutím Rady o zřízení a fungování ESVČ, které bylo přijato dne 26. července 2010.
Obě uvedená znění jsou poslední z právních aktů nezbytných k zahájení činnosti ESVČ, která představuje jednu z nejvýznamnějších změn zavedených Lisabonskou smlouvou.
Další informace lze nalézt v tiskové zprávě obsažené v dokumentu 16450/10.
ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE
Úmluva o potravinové pomoci – účast EU
Rada pověřila Komisi, aby se jménem EU účastnila jednání na mezinárodní úrovni o úmluvě o potravinové pomoci, a přijala za tímto účelem směrnice pro jednání.
Nejnovějším nástrojem z dlouhé řady mnohostranných nástrojů spolupráce je Úmluva o potravinové pomoci z roku 1999. Funguje od roku 1967 a jedná se o samostatný právní nástroj v rámci současné Mezinárodní dohody o obilovinách z roku 1995, která rovněž zahrnuje Úmluvu o obchodu s obilovinami. Cílem úmluvy je přispět k celosvětovému zabezpečení potravin a zlepšit schopnost mezinárodního společenství reagovat na nouzové situace a jiné potravinové potřeby rozvojových zemí.
Přispívání do Evropského rozvojového fondu v roce 2011
Rada přijala rozhodnutí, kterým se stanoví finanční příspěvky členských států určené na financování Evropského rozvojového fondu v roce 2011.
V rozhodnutí je také stanovena první splátka na rozpočtový rok 2011 (dokument 15831/10).
Další informace viz: www.foodaidconvention.org.
OBCHODNÍ POLITIKA
Antidumpingová opatření – polyethylentereftalát z Číny a Indie
Rada přijala tato nařízení:
nařízení o uložení konečného antidumpingového cla na dovoz některých polyethylentereftalátů pocházejících z Číny na základě přezkumu před pozbytím platnosti podle nařízení č. 1225/2009 (dokument 15392/10); a
nařízení o zastavení částečného prozatímního přezkumu antidumpingových a vyrovnávacích opatření vztahujících se na dovoz polyethylentereftalátového (PET) filmu pocházejícího z Indie (dokument 15414/10).
POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI
Uvolnění prostředků pro Nizozemsko z Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci
Rada přijala rozhodnutí o uvolnění celkové částky 10,5 milionu EUR v rámci Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci na podporu zaměstnanců propuštěných pro nadbytečnost v nizozemském oboru publikování, tisku a rozmnožování nahraných nosičů z důvodu snížení poptávky po tiskovinách v důsledku světové hospodářské a finanční krize.
Částka je rozdělena mezi následující regiony: Severní Holandsko a Jižní Holandsko
(2,33 milionu EUR), Severní Holandsko a Utrecht (2,27 milionu EUR), Severní Brabantsko a Jižní Holandsko (2,89 milionu EUR), Limburg (0,55 milionu EUR), Gelderland a Overijssel
(2,01 milionu EUR), Drenthe (0,45 milionu EUR).
Tato podpůrná opatření musí být spolufinancována Nizozemskem a musí zahrnovat mimo jiné i odbornou přípravu, profesní poradenství, hledání zaměstnání a pomoc v oblasti podnikání.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Přezkum Úmluvy o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států
Rada přijala rozhodnutí, kterým se mění některé směrnice pro jednání o účasti EU na jednání o přezkumu protokolu k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států.
STATISTIKA
Přeprava zboží a cestujících po moři
Rada přijala nařízení, kterým se mění směrnice 2009/42/ES o statistickém vykazování přepravy zboží a cestujících po moři za účelem povinného shromažďování údajů podle typu zboží pro statistiku námořní dopravy (dokument 54/10).
JMENOVÁNÍ
Účetní dvůr
Rada jmenovala Gijse M. de VRIESE (NL) členem Účetního dvora na období od 1. ledna 2011 do 31. prosince 2013 (dokument 14719/10).
EVROPSKÝ HOSPODÁŘSKÝ PROSTOR
Zasedání Rady EHP
Rada vzala na vědomí přípravu jednání 34. zasedání Rady Evropského hospodářského prostoru (EHP), které se bude konat v Bruselu dne 22. listopadu.
1 :
Součástí této zprávy je příloha (dokument 15889/10 ADD 1) týkající se činností podporovaných programem EU pro financování rychlého startu.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk