Tomáš Pavlas "> Topolánkův trapas století - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/topolankuv-trapas-stoleti
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Žába na prameni, o.s.: Topolánkův trapas století

11. května 2007 | Žába na prameni, o.s.
Autor: Tomáš Pavlas, tel: 774922135
„Žena se může svobodně rozhodnout děti nemít a pak jsem přesvědčen, že má stejné příležitosti uplatnění jako muž“ - tímto výrokem též zahájil předseda vlády ČR Mirek Topolánek Evropský rok rovných příležitostí 2007.

„Žena se může svobodně rozhodnout děti nemít a pak jsem přesvědčen, že má stejné příležitosti uplatnění jako muž“ - tímto výrokem též zahájil předseda vlády ČR Mirek Topolánek Evropský rok rovných příležitostí 2007.

„I naše kouzelná žába, která je mezi námi a ukazuje nám, jak se dají věci měnit, se tentokrát skutečně zapotila, než se zmohla na odezvu. Vybízí nás všechny ke srovnání s jiným výrokem“ říká Tomáš Pavlas z občanského sdružení Žába na prameni: „Žena je prý od přírody určena být matkou, tak zní heslo mnohoženství a mnohomužství; to není pravda, není to víc pravda, nežli že muž od přírody má být otcem. Jméno matka není o nic světější než jméno otce, oba mají úkol bdít nad dušemi svých dětí.“ Jeho autorem je Tomáš Garrigue Masaryk, zazněl v projevu: Moderní názor na ženu, který prezident přednesl před sto lety v Brně v cyklu přednášek pořádaných Dívčí akademií. Porovnejme si výroky, porovnejme si oba přiložené projevy, porovnejme si řečníky.

Ne pane Topolánku, i když se žena ještě na základní škole rozhodne, že děti mít nechce a nikdy mít nebude, k ničemu jí to není. Její příležitosti nebudou rovné s muži. Zaměstnavatelé na ni stále budou hledět jako na matku a dají raději přednost méně schopnému „flexibilnějšímu“ muži. Je to přirozené? Je to logické? Je to zdravé?

Jak je možné, že prezident Masaryk to věděl před sto lety a současný předseda vlády nic netuší? Masarykův projev je analytický, Topolánkův popisný. Topolánek popisuje „přirozenost“. Masaryk analyzuje společnost, vidí proto vztahy žen a mužů v různých souvislostech, odvážně nastavuje sobě a nám všem zrcadlo. Masaryk ví, že toho moc neví a musí se snažit myslet. Topolánek si myslí, že už ví vše a tak nám to sděluje. Proto se ve svém projevu Masaryk velmi věnuje i těm, o jejichž existenci se z projevu premiéra ani nedozvíme: mužům a otcům.

Vraťme se k ženám, v těch má Topolánek trochu zmatek. Jednou jsou velmi slabé: „Opět na to doplácejí ti nejslabší. Romové, ženy, případně zdravotně postižení.“ Na jiném místě si protiřečí, ale zase férově odhaluje, jak skutečně rovné příležitosti žen vnímá: „V případě žen - což není podle mě znevýhodněná menšina, ale obvykle se tak o ní mluví - rovněž nelze mluvit o rovnosti příležitostí.“





Co mu vzkazuje Masaryk?

• „Muž a žena jsou si rovni. Jsou mezi nimi růz¬nosti, ale nikoli takové, že by se smělo mluvit o nerovnosti přirozené. Rozdíl mezi oběma je fysiologický. Říká se, že žena je fysicky slabší — možná; přihlížíme-li však k tomu, jak se právě fysických sil slabší ženy využívá, zdá se, že síla ženy je jiná, než mužova, ale že slabší není.“
• „Ne — žena není lepší, ovšem ani horší než muž; to záleží na individuích. Žena a muž se od počátku vyvíjejí společně, působili všude a stále působí na sebe vzájemně a proto ani není možné, aby mravní a vůbec duchovní stav jednoho nebo druhého byl nižší nebo vyšší.“
• „Moderní česká žena znamená našemu malému národu zdvojení našich sil.“

Proč politici a političky, kteří/ré přetřásali před volbami téma rovných příležitostí v každé debatě, nyní mlčí? Proč až na prosté výjimky vůbec nekomunikují s nevládními organizacemi, které se vůči projevu předsedy vlády ohradily? Proč musíme tak velmi namáhavě obhajovat něco, co před sto lety veřejně přednášel prezident, na kterého často odkazují, rozdávají řády s jeho jménem, kladou mu věnce?
Odpovědi necháváme na Vás, přečtěte si oba projevy a najděte 2007 rozdílů. 15.5.2007 končí veřejná internetová aukce plastiky Kyselé žáby Mirka Topolánka v galerii Vltavín. Jde o ocenění za vítězný nekorektní sexistický výrok politika/čky v roce 2006. Více informací na: http://www.zabanaprameni.cz/aktuality/111/kupte-si-kyselou-zabu-premiera-topolanka-v-internetove-aukci. Premiér si cenu nevyzvedl, nekomunikuje. Ani ostatní poslanci/kyně, europoslanci/kyně se zatím neodvážili do dražby přihodit. A přitom jde o takovou raritu! Podpořte Masaryka a konkrétní projekty podpory rovných příležitostí žen a mužů, více na www.novezeny.eu a www.novimuzi.eu.

Za občanské sdružení Žába na prameni Tomáš Pavlas a Dana Radová

Celé znění projevu TGM
Prof. T. G. Masaryk: Moderní názor na ženu
Názorů o ženě t. zv. moderních je dnes už hodně mnoho. Přehled a kritika jejich byly by poučny a zajímavy, ale to není mým úkolem ten¬tokrát; chci positivně zformulovat, co se mi zdá názorem o ženě opravdově moderním, pokro¬kovým.
Moderním je úsilí, posilnit a povznést energii člověka a pocit osobní odpovědnosti, vypěstovat harmonicky všecky jeho mohutnosti, každé indi¬viduum společnosti postavit na roveň. Rovnost není totožností: každému individuu má být dána příležitost vyvíjet se normálně a všech jeho pěk¬ných a dobrých sil má být využito pro celek. Moderním je úsilí zrušit výsady některých tříd a individuí v těch třídách — silnější má pomáhat slabšímu, toť přikázání nejlepších a nejpokroči¬lejších duchů nové doby.
S tohoto hlediska posuzován starý názor o ženě byl, že žena je pro muže; Eva byla stvo¬řena pro Adama, to je ve vší stručnosti starý názor, názor, že žena je pro mužovo pohodlí, v nejlepším případě pro odchování jeho dětí.
Tento starý názor posud nejsilněji drží a po¬svěcuje oficielní náboženství. Zákon Starý i Nový (zde hlavně Pavel); literatura, literatura dekadentní všech směrů (»novoromantism« a t. p.). Prakticky jej podporuje a provádí poli¬tika, vojenství a kapitalism. Avšak věda tento názor ještě hájí, zejména medicína a psycholo¬gie. Také umění.
A přece tento starý názor je docela pochybe¬ný, je nepěkný, je nemravný.
Muž a žena jsou si rovni. Jsou mezi nimi růz¬nosti, ale nikoli takové, že by se smělo mluvit o nerovnosti přirozené. Rozdíl mezi oběma je fysiologický. Říká se, že žena je fysicky slabší — možná; přihlížíme-li však k tomu, jak se právě fysických sil slabší ženy využívá, zdá se, že síla ženy je jiná, než mužova, ale že slabší není. Myslím, že odchovám několika dětí, zejména v menších a dokonce stísněných poměrech ho¬spodářských, vyžaduje mnohem více nervní síly než učení mužovo na školách a služba úřednická a kterákoli jiná.
Duchovně jsou si muž a žena rovni, a také mravně. Muž není silnější rozumem. Neměříme-li rozum učeností a stoletími vycepovanou rutinou různých zaměstnání t. zv. inteligentních, musíme uznat, že naše matky a ženy co do ka¬pacity, hloubky a pronikavosti, nemyslí méně a hůře než my. Slušné opatřování chudší domác¬nosti a všecka s tím spojená starost vyžaduje většího rozumového napětí než činnost v něja¬kém úřadě nebo na katedře a kazatelně.
Žena a muž jsou také rovni mravně. Tím če¬lím proti starému chytráckému vychvalování vyšší prý mravnosti ženské, její jemnějších a slabších citů a její ideálnosti — to jsou fráse, aby muž všecky ty ideály a city směl důsledně šlapat, anebo, aby si ve svém zhýraleckém vysí¬lení směl pohodlně a lacině opatřit ošetřovatel¬ku. Ne — žena není lepší, ovšem ani horší než muž; to záleží na individuích. Žena a muž se od počátku vyvíjejí společně, působili všude a stále působí na sebe vzájemně a proto ani není možné, aby mravní a vůbec duchovní stav jednoho nebo druhého byl nižší nebo vyšší.
Nerovnost mezi mužem a ženou není přiro¬zená, není od přírody, ale vyvinula se historicky; a jak v historii dělalo se mnoho chyb a chyb často osudných, tak stala se také chyba a chyba veliká potlačením ženy.
Nerovnost ženy a muže není jedinou nerovno¬stí ve společnosti; posud nerovnost aristokra¬tická byla a je pravidlem — lidé moderní pracují k odstraněni všech neoprávněných nerovností.
Potlačení ženy motivuje se zastanci starého řádu společenského několikerými důvody čerpa¬nými z chybné psychologie a sociologie.
Na prvém místě překáží lepšímu pochopení pověra domácnosti.
Pamatuji se živě, jak jsem v dětství slýchával, že se chléb nesmí kupovat, že pořádná hospo¬dyně jej musí péci doma. Dnes je to otázka pe¬něz a dělby práce: když se kupují od pekaře rohlíky a housky, od cukráře dorty, proč by se stejně nekoupil chléb, když se tím žena uvolní pro práci jinou a cennější? Generace starší stejně žádaly, aby žena doma předla, tkala a šila — dnes tyto názory se drží jen tam, kde společ¬nost hospodářsky žije primitivně.
Viděl jsem rodiny v Anglii hospodařící spo¬lečně, domácnostní družstva: proč by se také u nás známí na venkově nebo i v městě nespojili, aby sobě a ženám svým ulevili? (Dům obydlený známými mohl by mít společné topení, osvět¬lení atd.)
Domácnost — ano, buď posvěcena a svatá, ale k tomu je především třeba, aby žena nebyla do¬máckým otrokem!
Ve jménu domácnosti oddalujeme ženy od ve¬řejné práce. Sice ve svých pedagogikách a eko¬nomikách velebíme konkurenci (cemulaci — řekl Kollár), vliv nápodoby a ceníme si všecky ty silné popudy k činnosti, jež máme z veřej¬nosti, ale ženy a dcery své odsuzujeme v úkryt domácnosti, zužujeme jejich obzor a umrtvujeme jejich energii, nešetříce jejich přirozeného nadání.
Tuto pověru domácnosti opíráme o zvláštní pověru hospodářskou. Žena je prý příliš něžný tvor, abychom ji chtěli připustit ve všeobec¬nou konkurenci — ta prý by ji zničila. Avšak: žena přece musí se živit, kdo ji živí? Otec, muž, bratr, jestliže se nedovede vyživit sama; ti proto musí tím houževnatěji konkurovat, protože mají větší břímě hospodářské, než když žena jim po¬máhá, vydělávajíc si sama. Proč by nevydělá¬vala, je-li toho schopna?
Skutečně to směšné a škaredé lapání muže, to nemožné vychování k domácnosti, jakého se našim patricijským dcerkám posud dostává — trochu němčiny, frančiny, břinkání na klavír, šití a střádání výbavy -- jak je to neprak¬tické, hloupé, ponižující! A k tomu všemu: jak to vysiluje ženy nadanější, jemnější a myslivější, mnohem více než ty domnělé účinky kon¬kurence.
Tím vším není řečeno, že by žádná žena ne¬směla vařit a hospodařit. Mnohá žena v tom za¬městnání bude mít zálibu — jistě vaření a ho¬spodaření není činností nečestnou a ponižující; ale o to běží, aby špatnou ekonomií žena netr¬pěla, aby sil svých, má-li jich, užívala lépe, právě také hospodářsky vydatněji.
Ale nejen v kruzích zámožnějších a prostřed¬ních, také v chudině, dělnictvu, panuje neroz¬umná ekonomie sil — Macharova »otrokyně otroka« praví tu všecko.
Žena jako muž má úkol sociální. — Dnes otázka sociální je tak naléhavá, že nejen muž, ale stejně žena jí se musí zabývat, musí o úko¬lech sociálních přemýšlet a o úkolech těch už také s mužem spolupracovat.
Otázka sociální není však už filantropickým, humanitním sportem, nýbrž prací k zákonnému zajištění sociální spravedlnosti. Zena proto musí pochopovat veřejné a politické úkoly doby, musí jako muž a s ním se věnovat veřejnosti.
Proti těmto požadavkům nepřátelé společen¬ského pokroku dovolávají se — lásky. Láska — kolik pověr tají se v tomto tak zneužívaném slo¬vě ... Smyslnost, egoism a sentimentálnost, sla¬bošské citlivůstkářství, neschopné silných citů, předstírá posvátnost manželství a lásky, aby udrželo, stručně řečeno, prostituci, prostituci ve¬řejnou, tajenou, zákonnou — ve všech formách, také manželskou.
Dekadentními frázemi o ženě spasitelce, o její záhadnosti a tajuplnosti, o ochránkyni manžel¬ského krbu a t. p. zastírá se honba po penězích a pohodlí, po kuchařce a milence, po ošetřova¬telce a hospodyni v jedné osobě ...
Láska a manželství je také spojením duší, duší zdravých v zdravém těle; manželství je slouče¬ním samostatných individuí, duše proti duši — — otrokyně je dnešnímu mužovi ovšem milejší. Tomuto tuctovému mužovi, jehož lásku opěvuje na sta básníků, hovících starým názorům a zvy¬kům, manželství znamená konec duchovního ba¬žení a dychtění, individuím zdravým a silným je počátkem společného vývoje, společné práce na všecku dobu životní, na věčnost.
Pravá láska znamená přísné jednoženství a jednomužství. Této lásce překáží pověra medi¬cínská, věda ve službách starého řádu společen¬ského a jeho zmrzačené rodiny, překáží jí ještě literatura, překáží jí náboženství.
Pravá láska u nás teprve vznikne, až bude pře konán katolický ideál asketický. Toto překonání nestane se však bezuzdnou nečistotou, sentimen¬tálně a romanticky vzdychající po čistotě, ne¬stane se potácením mezi madonou a prostitut¬kou, oltářem a hampejzem, jež podle pařížských vzorů líčí naše dekadentní literatura, nýbrž čest¬ností mužnou. Čistota není jen ve fysickém pa¬nenství, čistota je v silné mužnosti. Katolicism podává asketický ideál madony, ale zároveň zá¬sadně ten ideál znehodnocuje svým hrubým ná¬zorem o nižší hodnotě ženině a tím vypěstoval ten zvláštní smyslný jesuitism. Prakticky kato¬licism nemravně působí celibátem svých kněží, dávajících ve veliké většině případů špatný pří¬klad.
Žena je prý od přírody určena být matkou, tak zní heslo mnohoženství a mnohomužství; to není pravda, není to víc pravda, nežli že muž od přírody má být otcem. Jméno matka není o nic světější než jméno otce, oba mají úkol bdít nad dušemi svých dětí.
Muž však svaluje své rodinné povinnosti na ženu. Znám případ, kde žena unavena probdě¬lými nocemi u kolébky nemocného dítěte po denní práci v domácnosti a práci v domácnosti a s malými dětmi, nadýchala se otravného plynu, aby se občerstvila pro uvítání muže, když večer měl přijít z úřadu. On směl být unaven po své práci, ona ne, ona měla muže potěšit — věděla, nebude-li aspoň vesele vypadat, že hrozí — ho¬spoda.
Ó ty hrozné, české hospody, olupující muže a otce a ničící posvátnost rodiny. A jak ti čeští mužové, toužící tolik po domácnosti, svůj volný čas tráví v hospodském kouři a alkoholismu!
Moderním pro muže a ženu je, činit dobré a nepřekážet ženě, aby kdykoli a kdekoli mohla činit dobré.

Moderní žena proto všude a ve všem, sou¬kromě a veřejně bude pracovat proti těm pově¬rám, které dusí ji i muže stejně. Moderní žena jako moderní muž půjde za pravdou!
Moderní žena nebude se řídit mužem, nebude dělat všecko, co dělá muž. Copak dělají mužové jen pěkné a dobré? To, čemu se říká emanci¬pace, a není než napodobením na př. kouření, pití a t. p., není než zpátečnictvím.
Nemluvil jsem a nerad mluvím o otázce žen¬ské. Protože otázky ženské není, jako není otáz¬ky jen mužské: je otázka společnosti. Muž a žena od samého počátku kulturního vývoje byli spolu a dovedli všecko dělat společně, byla vždy vzájemnost — každá vnitřní změna ženy je změ¬nou muže, muže také ženy.
Je nesprávné muže a ženy proti sobě stavět — společnost, národ, jsou miliony mužů a žen, miliony individuí vzájemně spjatých v celek a proto musí býti všecka starost muže a ženy, aby tento celek byl organický.
Je dobře, jestliže se asociují v různé spolky. Asociace je dnes zbraní všech slabších, je pro¬středkem pro vydatnější spolupráci. Je proto pokrok, tvoří-li se rozmanité ženské spolky a kluby, ať už spolky žen samých nebo zároveň s muži.
Pokud dovedu vidět do našich poměrů, je po¬těšitelné, že ženy a mužové tak ča3to postupují společně: jak moderních žen je poskrovnu, tak poskrovnu je moderních mužů a proto se dobře mohou podporovat ve svém úsilí.
Toto moderní úsilí mužů a žen je nutným po¬kračováním v národní práci obrodní. Naše obro¬zení nebude skutkem, pokud se duchovně, mravně a sociálně neobrodí český muž s českou ženou.
Pokud literatura je projevem národní duše, máme prvou českou ženu v Máchovi. Ovšemže Máchovi posavadní literární historie, psaná c. a k. profesory pro c. a k. rakouské školy, neroz¬umí. Sympatisuje s učenou poesií Kollárovou a proto jí Mácha byl »romantik«. Ano, je roman¬tik, ale tím není o obsahu a smyslu jeho poesie více řečeno, než když dnes se řekne, že Machar je realista. Ale biografie Máchova mluví pro cítící lidi mluvou velmi srozumitelnou: odloupejte ty romantické slupky a zbude vám zničená česká rodina — otec neznající svého syna a ničící dívku toho svého syna. Ten syn pyká za svou pomstu a děsí se v žaláři před tím hrozným — Nic, ale to je české Nic, kterému ovšem rakouští a vlastenečtí literární historikové nemohou a nesmějí rozumět. Nová česká literatura začíná však od tohoto Nic, od zoufání nad českým ro¬dinným životem...
A proto není náhodou, že po Máchovi prvým pokročilejším básníkem byla žena, Božena Něm¬cová. Té také ti c. k. rakouští historikové ne¬smějí rozumět; »Babička« ano — ale povídky o českých služkách a jejich mravním utrpení, to do české, degenerovanou Vídní chráněné litera¬tury nepatří. A nepatří tam zdrželivost Neru¬dova, nepatří tam mužný cit Macharův.
V »Magdaleně« zase máme týž problém jako v »Máji«, jenže plněji a realističtěji.
Mácha — Němcová — Neruda — Machar jsou positivní a čeští lidé, průkopníci české ženy, českého muže, české lásky.
Jsem si vědom, že v obrodní práci moderní ženy to ono je jen pokusem, to ono bude i po¬chybeno - ale, nedělají pokusy a chyby mu¬žové a mužové nemoderní na svých vyšlapaných cestách ?
Moderní česká žena znamená našemu malému národu zdvojení našich sil.

Vítám od srdce všecku práci mužskou i žen¬skou, směřující k našemu národnímu uvědo¬mění, povznesení a obrození; vítám také snahy Brněnské dívčí akademie. Mám příležitost pozo¬rovat dívky na universitě; mohu jen vyslovit ra¬dost z toho, že v celku tak pěkně pracují; jsem i osobně vděčen sl. Krásnohorské, že našim dce¬rám umožnila vyšší vzdělání.
(Přednášeno roku 1904 v Brně v cyklu před¬nášek pořádaných Dívčí akademií.)







Tomáš Pavlas, tel: 774922135
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist