Mgr. Pavel Staněk "> V uplynulém měsíci začala v Ústeckém kraji první série on-line kurzů OTEVŘENÉ ŠKOLY. Jak se učitelé změní? - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/v-uplynulem-mesici-zacala-v-usteckem-kraji-prvni-serie-on-line-kurzu-otevrene-skoly-jak-se-ucitele-zmeni
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Vzdělávací společnost Asista: V uplynulém měsíci začala v Ústeckém kraji první série on-line kurzů OTEVŘENÉ ŠKOLY. Jak se učitelé změní?

2. března 2010 | Vzdělávací společnost Asista
Autor: Mgr. Pavel Staněk, tel: 776 368 555
Vybraní učitelé z Ústecka a Děčínska jsou první, kdo vyzkouší nově vytvořené speciální - tutorem (neboli učitelem přes internet) vedené - e-learningové kurzy v projektu OTEVŘENÁ ŠKOLA. První e-kurzy začaly v polovině února. Od začátku příštího školního roku se pak dočkají také pedagogové z Mostecka, Chomutovska a Teplicka a především – odstartují e-kurzy pro děti/školáky. V těchto dnech právě vznikl expertní tým, který připraví vzorový ucelený soubor kurzů pro školy, kde se do e-learningu už zapojí kreativně i samy děti. Budou dokonce soutěžit o notebook.

První pololetí bude patřit pedagogickým pracovníkům z okresů Ústí nad Labem a Děčín, kteří plně zaplnili volná místa v projektu Otevřená škola. Ti již za sebou mají únorové oficiální zahájení. „Nyní absolvují celou sérii na sebe navazujících e-learningových kurzů, a to až do června,“ zmínil koordinátor aktivit projektu Pavel Staněk. Čekají je tedy specializace například Metodika on-line vzdělávání, Technické zpracování, implementace a správa administračního softwaru, Využití eLearningu při samostatné přípravě žáka, Jak pracovat s elektronickými subjekty ve výuce a podobně. Mezi Děčínskými a Ústeckými se objeví i učitelé z Litoměřicka.

Některé e-learningové kurzy jsou vedeny zkušenými tutory, kteří jsou považováni za českou špičku v tomto směru (citace 2 vybraných tutorek ze Západočeské univerzity Plzeň viz níže).

Po absolvování jednotlivých kurzů by pedagogové měli být nejen technicky zdatní a zatraktivnit výuku, ale být připraveni na nadané a na druhé straně handicapované a nemocné žáky. Tedy na děti, kteří potřebují určitým způsobem individuální péči a mnohdy nemají možnost se zrovna učit přímo ve školní lavici s ostatními. To je cílem projektu – zavést do školství elektronické metody vzdělávání tak, aby se vyrovnaly extrémní rozdíly, jež někdy mezi žáky v jedné třídě jsou. Cílem projektu je především rozvoj individuálního potenciálu a tvořivosti žáků, a to využíváním nových technologií ve vzdělávání, a rozvoj dnes tak často omezené spolupráce ve vztahu mezi učitelem a žákem.

Realizátoři na webu www.otevrena-skola.cz zveřejnili termíny a místa zahájení vzdělávacích tutorovaných on-line kurzů pro učitele na celý rok 2010. Vše se koná bezplatně, projekt je totiž hrazen z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu. Do některých kurzů je ještě možné se přihlásit. Většina z nich už je ale naplněna. V druhé polovině roku, respektive od září se dočkají i školští pracovníci z Mostecka, Chomutovska a Teplicka. Pro ně odstartuje série kurzů, které mohou absolvovat kdykoliv ve svém čase například přes počítač z domova, kurzem „Jak motivovat žáka“. Bude pokračovat shodnou tématikou, jakou v té době už budou mít za sebou Ústečtí a Děčínští. Vzhledem k zájmu učitelů je už dnes naplánováno e-learningové vzdělávání bez nutnosti dojíždět na prezenční semináře až do 1. čtvrtletí roku 2011. „Největší zájem projevili učitelé o kurzy zaměřené na praktické ukázky, zdroje a metodické návody, jak využít prvky ICT při běžné výuce,“ doplnil Pavel Staněk.

Vznikla expertní skupina

Čtyři vybraní učitelé z Ústeckého kraje jsou součástí expertního týmu projektu, který má za cíl přizpůsobit vzdělávací kurzy pro žáky tak, aby se co nejblíže přiblížily školní praxi a daly se začlenit do běžné výuky. Jde o Antonína Snášela (SŠ energetická a stavební Chomutov), Tomáše Holomka (Střední škola technická AGC Teplice), Martina Lánu (ZŠ Máchovo nám., Děčín) a Naděždu Svobodovou (Fakultní ZŠ, Ústí n. L.). „Na základě obecné specifikace dané projektem začali doplňovat a připravovat vzorové e-learningové kurzy pro konkrétní výukové předměty. Děti se jich ve školách dočkají od nového školního roku,“ prozradil Pavel Staněk. Na prvotní vzorové sadě e-learningových kurzů pro školy spolupracuje s vybraným týmem učitelů zkušená tutorka z Mostu Michaela Mudrochová.

Mezitím se v projektu OTEVŘENÁ ŠKOLA aktuálně řeší problematika školních portálů, kterých se bezplatně dočká 20 škol v Ústeckém kraji. Do ostrého provozu byl zatím na sklonku uplynulého roku nasazen vzorový portál, pro který se angažovala Střední škola diplomacie a veřejné správy v Mostě. U ostatních škol se v této fázi navržené portály po grafické i funkční stránce připomínkují. Potřeba nových portálů vzešla z Analýzy školských vzdělávacích portálů, která se v projektu uskutečnila. O portály by se následně měli starat proškolení učitelé a žáci společně. Školy budou moci mezi sebou dokonce soutěžit a nejlepší tým získá notebook.

Projekt OTEVŘENÁ ŠKOLA se realizuje výhradně v Ústeckém kraji. Autorem a realizátorem projektových myšlenek je poradenská a vzdělávací společnost Asista, s.r.o. z Mostu.

Citace k volnému užití:

Lucie Rohlíková (působí na Západočeské univerzitě na Ústavu celoživotního vzdělávání. Dlouhodobě se zabývá e-learningem, především pro vzdělávání vysokoškolských pedagogů. Vede on-line kurz Úvod do distančního vzdělávání, který se specializuje na to, jak využít informační a komunikační technologie ve výuce):
„Rozhodně školy nemohou zůstat úplně stranou. Jestliže komunikační a informační technologie pronikají do všech oblastí života a děti se s nimi dnes a denně setkávají, tak pokud by se škola úplně vyčlenila a nereflektovala tuto skutečnost - že se děje něco jinak a nově - tak by v podstatě ztratila vazbu do praxe. Myslím si, že celkově se nejedná o to, že by se mělo všechno předělat, že by škola měla být úplně jiná, ale měla by minimálně tyto skutečnosti reflektovat a měla by trochu svoji práci ovlivnit.“

Jana Vejvodová (specializací češtinářka na Západočeské univerzitě Plzeň, uznávaná tutorka a odbornice na e-learning a jeho metodiku):
„Tento způsob výuky rozhodně rozšiřuje možnosti, které učitel má. Ještě před sto lety totiž učitel neměl k dispozici animace, simulace, videoukázky, audionahrávky. A samozřejmě také musí vědět, kde takové kvalitní multimediální komponenty získat. Může si takové prostředky rovněž sám ´vyrobit´, ale musí být instruován, jaké didaktické aspekty takové pomůcky mají splňovat.“
Mgr. Pavel Staněk, tel: 776 368 555
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist