Ivana Picková "> Větší práva cestujících v letecké dopravě - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vetsi-prava-cestujicich-v-letecke-doprave
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Větší práva cestujících v letecké dopravě

16. února 2005 | Sdružení obrany spotřebitelů ČR
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Evropská unie posiluje práva spotřebitelů, využívajících leteckou dopravu. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) upozorňuje na nová pravidla náhrad a pomoci cestujícím, jež nabývají účinnosti 17. února 2005.

Nová pravidla pamatují v zásadě na tři nejčastější situace, s nimiž se cestující v letecké dopravě setkává. Jde o odepření nástupu na palubu a zrušení letu, dlouhá zpoždění a náhradu za poškození, zpoždění či ztrátu zavazadel. Samozřejmostí jsou kompenzace, když dojde ke zranění či úmrtí osob cestujících letadlem. Přitom se netýkají jenom pravidelné letecké dopravy, ale i charterových letů.

Cílem nových pravidel je především zabezpečit korektní chování vůči cestujícím. I když pravidla jasně stanoví mechanizmus pro výplatu peněžních kompenzací, je jejich účelem dosáhnout dobře fungující letecké přepravy, tedy toho, aby se cestující dostal včas a bez problémů do cíle své cesty.

„Například cestující, kterým bylo prodáno více letenek na jedno sedadlo a je jim proti jejich vůli odepřen nástup do letadla, mají nárok na náhradu, cestující při významném zpoždění (od 2 hodin při vzdálenosti letu nejvýše 1500 kilometrů) na bezplatné občerstvení, při vyšším zpoždění na ubytování v hotelu stejně jako na přepravu mezi hotelem a letištěm atd. Pravidla podrobně popisují různé situace, nicméně ze všech vyplývá, že péče o cestujícího v letecké dopravě se díky jim dostává na vyšší úroveň,“ zdůraznila Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.

Významné jsou i informace pro spotřebitele o těchto nových právech. Spotřebitel musí dostat základní informace při odbavení na letišti. Pokud příslušná letecká společnost nesplní své povinnosti, vyplývající z nových pravidel, může cestující podat stížnost k příslušnému vnitrostátnímu orgánu, v ČR to je ministerstvo dopravy. Aby se každý mohl dozvědět více o svých právech, vydala Evropská komise letáček, který je vysvětluje. I v českém jazyce je možné si ho stáhnout na adrese http://europa.eu.int/comm/transport/air/rights/index_en.htm.

„Naše SOS vítá nová pravidla i proto, že se týkají také spotřebitelů při organizovaných turistických zájezdech, kteří se na poradny SOS každoročně obracejí kvůli problémům s leteckou dopravou,“ řekl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS, a dodal: „V každém případě budeme sledovat letecké společnosti. Věříme, že nezneužijí změn k navyšování ceny letenek.“

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations; pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru; lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v deseti krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Ivana Picková, tel: 604 956 114
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist