Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Víkendová volání skutečně zdarma?
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) upozorňuje na triky telekomunikačních společností v reklamě. Například společnost Telefónica O2 stále láká spotřebitele reklamou na službu "Víkendové volání zdarma". To, že službu je možné čerpat až po využití volných minut nebo tarifního kreditu už v reklamě uvést opomene. Obdobně je nastavena i nabídka Nekončících volání od T-Mobile. Informaci o tom, že není zdarma vše, co se tak tváří, ovšem můžete nalézt v kompletních smluvních podmínkách na internetu.
„Obracejí se na nás spotřebitelé, kteří se cítí být reklamou O2 oklamáni či dokonce poškozeni. Telefonují o víkendech a až následně z vyúčtování zjistí, že nevolali zdarma, ale protelefonovali nemalé peníze. Ačkoliv je v reklamě určitá míra přehánění a nadsázky přípustná, jsme přesvědčeni o tom, že odkaz na internetové stránky v reklamě nezbavuje společnost odpovědnosti za poskytnutí korektní informace“, uvádí Ivana Picková, tisková mluvčí SOS.
„Abychom předešli dalším stížnostem spotřebitelů, namísto společností Telefónica O2 a T-Mobile upozorňujeme, že služby ‘Víkendová volání zdarma‘ i ‚Nekončící volání a SMSkování‘ je možné využít až poté, co zákazník vyčerpá nejdříve své volné minuty nebo kredit,“ uvádí specialista SOS na telekomunikace Tomáš Liškutín a dodává: „Je zajímavé, že ačkoliv nabídky obou společností jsou obdobné, více stížností zaznamenáváme na O2.“
SOS také informuje, že k tomu, aby šlo o klamavou reklamu, společnost nemusí uvést vysloveně nepravdivé informace. Stačí, když je opomenuta podmínka, která může podstatným způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele. Proto se SOS obrátilo s podnětem na dozorové orgány a Radu pro reklamu, aby posoudili, zda se v tomto případě nejedná o zakázanou klamavou reklamu nebo reklamu neetickou.
SOS již mnohokrát upozornilo na jednání některých firem, které v reklamě nepostupovaly v souladu se zákonem. Za protiprávní považuje také praxi uvádění cen v reklamě na produkty určené spotřebitelům, které nejsou úplné, a za které nelze výrobek či službu zakoupit.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů ČR
Tel. 224 239 940
fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Tomáš Liškutín, specialista SOS pro oblast telekomunikací, tomas.liskutin@tiscali.cz, 724 331 281
Tato tisková zpráva byla vydána v rámci projektu Zvyšování standardu spotřebitelských práv v obchodních podmínkách podnikatelů a eliminace nekalých praktik podnikatelů, který je spolufinancován z programu Evropské unie Transition Facility.
Děkujeme za podporu
Za obsah tohoto dokumentu je odpovědné výhradně Sdružení obrany spotřebitelů ČR a nelze je v žádném případě považovat za názor Evropské unie.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
„Obracejí se na nás spotřebitelé, kteří se cítí být reklamou O2 oklamáni či dokonce poškozeni. Telefonují o víkendech a až následně z vyúčtování zjistí, že nevolali zdarma, ale protelefonovali nemalé peníze. Ačkoliv je v reklamě určitá míra přehánění a nadsázky přípustná, jsme přesvědčeni o tom, že odkaz na internetové stránky v reklamě nezbavuje společnost odpovědnosti za poskytnutí korektní informace“, uvádí Ivana Picková, tisková mluvčí SOS.
„Abychom předešli dalším stížnostem spotřebitelů, namísto společností Telefónica O2 a T-Mobile upozorňujeme, že služby ‘Víkendová volání zdarma‘ i ‚Nekončící volání a SMSkování‘ je možné využít až poté, co zákazník vyčerpá nejdříve své volné minuty nebo kredit,“ uvádí specialista SOS na telekomunikace Tomáš Liškutín a dodává: „Je zajímavé, že ačkoliv nabídky obou společností jsou obdobné, více stížností zaznamenáváme na O2.“
SOS také informuje, že k tomu, aby šlo o klamavou reklamu, společnost nemusí uvést vysloveně nepravdivé informace. Stačí, když je opomenuta podmínka, která může podstatným způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele. Proto se SOS obrátilo s podnětem na dozorové orgány a Radu pro reklamu, aby posoudili, zda se v tomto případě nejedná o zakázanou klamavou reklamu nebo reklamu neetickou.
SOS již mnohokrát upozornilo na jednání některých firem, které v reklamě nepostupovaly v souladu se zákonem. Za protiprávní považuje také praxi uvádění cen v reklamě na produkty určené spotřebitelům, které nejsou úplné, a za které nelze výrobek či službu zakoupit.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů ČR
Tel. 224 239 940
fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Tomáš Liškutín, specialista SOS pro oblast telekomunikací, tomas.liskutin@tiscali.cz, 724 331 281
Tato tisková zpráva byla vydána v rámci projektu Zvyšování standardu spotřebitelských práv v obchodních podmínkách podnikatelů a eliminace nekalých praktik podnikatelů, který je spolufinancován z programu Evropské unie Transition Facility.
Děkujeme za podporu
Za obsah tohoto dokumentu je odpovědné výhradně Sdružení obrany spotřebitelů ČR a nelze je v žádném případě považovat za názor Evropské unie.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




