Agrární komora: Neprodukční zemědělské plochy mohou způsobit růst cen potravin
Současná čtyři procenta představují podle něj plochu zhruba 100 000 hektarů. "Jen pro představu - na 100 000 hektarech (v republice) pěstujeme všechnu cukrovou řepu, konzumní brambory a mák. Všichni to pak pocítíme v cenách potravin," řekl Doležal.
Záměr vychází ze strategického zemědělského plánu Evropské komise. Na jeho základě musí každá farma čtyři procenta půdy nechat ladem. Smyslem nařízení je obnovit biodiverzitu a druhovou rozmanitost v krajině. "V budoucnu máme skončit na deseti procentech neproduktivní zemědělské plochy v celé Evropské unii, což bude mít určitě vliv na cenu potravin," uvedl Doležal.
Dodal, že některé členské státy EU dostaly na nařízení výjimku. "My jsme ji ale jako Česká republika nemohli využít. Ve strategickém plánu máme trochu jiné nastavení podmínek. A pokud by zemědělci tuto výjimku využili, přišli by o velkou část dotačních podpor, což si s narůstajícími náklady nikdo nemůže dovolit. Musíme se té povinnosti podřídit," řekl Doležal.
Celková výměra současného půdního fondu v republice je 7,88 milionu hektarů z toho 4,2 milionu hektaru je využíváno k zemědělské činnosti. Orná půda zaujímá 37,5 procenta z půdního fondu, což znamená 2,95 milionu hektaru. Letošní sklizeň podle dat Agrární komory ČR dosáhla 7,47 milionu tun základních obilovin, tedy pšenice, žita, ječmene, ovsa a triticale. Výnos obilovin v průměru činí 6,18 tuny na hektar, což je o 2,6 procenta více než před rokem. Žně se oproti loňsku zpozdily, nyní jsou u konce, sklizeno je 99 procent ploch.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (75)
smějící se bestie
28.8.2023 06:02Slavomil Vinkler
28.8.2023 08:10 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
28.8.2023 08:16 Reaguje na Slavomil VinklerPavel Jeřábek
28.8.2023 23:57 Reaguje na smějící se bestiePokud pžiznáme to, že funkce biokoridoru je, aby krajinou přes zemědělské pravidelně obhospodařované plochy a přes lesní porosty, a přes zastavěná území, mohly mezi biocentry "putovat" rostliny, houby, hmyz a živočichové (základ je v pohybu rostlin), tak plochu musíte udržovat tak, aby ty rostliny, měly šanci v biokoridorů růst, vykvést a vysemenit se zas o kus dál.
Takže tam nemůžete nechat růst jen vysoké plevele, nechat vše zastínit dřevinami apod.
Takže mnoho ruční práce lehkou technikou.
Nicméně - dnes můžeme být rádi, že se alespoň vysadí větrolam, který chrání a i zvyšuje výnosy z větrolamem chráněné plochy (je to plocha orné půdy před a za větrolamem která je závislá na výšce a šířce větrolamu).
pepa knotek
28.8.2023 06:33Jaroslav Řezáč
28.8.2023 06:45Michal Uhrovič
28.8.2023 07:52 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJiný komentář od AK k jakýmkoliv změnám není.
Jindřich Duras
30.8.2023 21:00 Reaguje na Jaroslav ŘezáčTy nápady, jak udělat z naší krajiny zase náš domov a ne jen prostor pro produkci a čerpání dotací, už dávno měly přijít z NAŠÍ strany. Je ostuda, že nás ke slušnému chování v naší vlastní zemi musí nutit EU.
pavel peregrin
28.8.2023 07:04Jaroslav Řezáč
28.8.2023 07:28 Reaguje na pavel peregrinMichal Uhrovič
28.8.2023 07:35 Reaguje na pavel peregrinMichal Krátký
28.8.2023 11:32 Reaguje na pavel peregrinpepa knotek
28.8.2023 12:07 Reaguje na Michal KrátkýPavel Jeřábek
29.8.2023 00:00 Reaguje na pepa knotekPavel Jeřábek
29.8.2023 00:00 Reaguje na pepa knotekpavel peregrin
29.8.2023 09:16 Reaguje na Michal KrátkýSlavomil Vinkler
28.8.2023 08:07Petr Mate
28.8.2023 08:36Zbyněk Šeděnka
28.8.2023 11:23 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
28.8.2023 11:58 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJá vždy myslel, že se diskutuje o problému ve článku, když je ta diskuze pod článkem.
A víte, že poslední dobou narůstá případů nemocí dětí černým kašlem. Začíná to být velký problém, nemyslíte?
Zbyněk Šeděnka
28.8.2023 13:04 Reaguje na Michal UhrovičJindřich Duras
30.8.2023 21:04 Reaguje na Michal UhrovičPříměr s černým kašlem jste si mohl klidně odpustit, že?
Břetislav Machaček
28.8.2023 08:52prostým zaoráním, ale úhor z náletových plevelů je kravina podobná jako
samovýsev a bezúdržba hospodářského lesa. Na prvý pohled obojí levné a
beznákladové, ale později o to nákladnější likvidace plevelů a v lesích
těžba po jednom stromu ze sta. Nevím, kdo ty pitomosti vymýšlí, ale
nahnal bych je to pole zkultivovat bez chemie a ručně těžit v lesích!
Jindřich Duras
30.8.2023 21:06 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
31.8.2023 09:00 Reaguje na Jindřich Durasse "vědci" vracejí až do pravěku. Biopásy by mohly lemovat
málo úrodné okraje polí v šířce pouhých 3-5 metrů a budou
díky hustému výsevu a zápoje rostlin brzdit erozní splachy
podobně, jako meze a přitom budou díky osevu kulturními
rostlinami s minimy plevelu, než úhory a zanedbané meze.
On i pohled na kvetoucí biopás hučící hmyzem by byl hezčí,
než na kukuřičné pole pro bioplynku ze kterého déšť vyplaví
ornici do vodotečí a do vesnic. Víceletý úhor je zhutněná
plocha po které voda přeletí, ale zasakuje do nakypřené půdy
dočasného biopásu. Biopás není nutno hnojit a chemicky
ošetřovat, což sníží zátěž půdy, okolí a vod. Po zaorání
prospěje půdě tolik chybějícími organickými zbytky a tím,
že na okraji pole je i ve spojení s okolím, které dosud
disponuje půdními organismy. Je to obdoba pícnin, které
konaly totéž, ale byly koseny a organika se půdě vracela
až s hnojem. Hlubokořenící vojtěška si uměla vytáhnout pro
jiné plodiny nevyužitelné živiny a kořeny narušila krustu
mezi ornicí a podorniční vrstvou. Na to by si měli" vědci" vzpomenout a využívat i pícniny a nikoliv pouze plevely
na úhorech, kterých se budou zemědělci zbavovat chemií.
Prostě vymysleli dávno zavrhnutou praxi z pravěku a chtějí
ji prosadit stůj co stůj. "Úhor" na snímku je podle mne
uměle vysetý a nenarostl spontánně, protože ta semena
v herbicidy ošetřené půdě prostě nejsou, ale musel je tam
někdo dodat. Jsem zvědav na takové prvé úhory u nás a na
to množství chemie při jejich návratu k produkci plodin.
Petr Eliáš
28.8.2023 09:38Břetislav Machaček
28.8.2023 09:42 Reaguje na Petr Eliášbláboly o ničem, místo toho, aby pracovali. Poznáváte se?
Petr Eliáš
28.8.2023 09:43 Reaguje na Břetislav MachačekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
smějící se bestie
28.8.2023 10:01 Reaguje na Petr EliášPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Eliáš
28.8.2023 10:05 Reaguje na smějící se bestiePříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
pavel peregrin
28.8.2023 10:15 Reaguje na Petr EliášPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Eliáš
28.8.2023 10:20 Reaguje na pavel peregrinPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Zbyněk Šeděnka
28.8.2023 11:25 Reaguje na Břetislav Machačeksmějící se bestie
28.8.2023 11:38 Reaguje na Zbyněk Šeděnkasv
28.8.2023 12:52 Reaguje na smějící se bestiesv
28.8.2023 12:42 Reaguje na Břetislav MachačekMajka Kletečková
28.8.2023 20:16 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
29.8.2023 09:01 Reaguje na Majka Kletečkováto vaše: přesně tak, souhlasím, máte pravdu atd.
Jinak já mám své odděláno a dělám stále to, na co
mi síly stačí. Vám nevadí, že mladí zdraví lidé
se v práci nudí a píšou na Ekolist bláboly? Asi
se taky neživíte prací a tudíž vrána k vráně sedá.
Petr Eliáš
29.8.2023 09:24 Reaguje na Majka KletečkováMichal Uhrovič
28.8.2023 10:19 Reaguje na Petr EliášDiskuze na Novinky.cz by vám mohla závidět.
Petr Eliáš
28.8.2023 10:22 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
28.8.2023 10:46 Reaguje na Petr EliášAle ta forma diskuze, za to by se snad styděl i středoškolák ...
Petr Eliáš
28.8.2023 11:22 Reaguje na Michal UhrovičSchopný podnikatel, kterému každý křivdí a který si do roku 2000 vydělal 8 milionů korun za které nakoupil 45% akcií Agrofertu, který měl hodnotu nějakých 3,8 miliardy. :D
A pak tenhle kmotr jde do politiky s tím, že zatočí s kmotry, dál bohatne jak prase a ovečky mu to baští a hází mu to do urny. :D
Radek Čuda
29.8.2023 13:53 Reaguje na Petr EliášBřetislav Machaček
29.8.2023 09:09 Reaguje na Michal Uhroviču které jedné straně schází ty argumenty a vystačí si se
závistí neschopných, což je typická vlastnost nefachčenků.
Zašívat se někde v kanclu a mít čas psát pitominy v práci
se některým líbí a šlápnout jim na kuří oko odhalením, že
se v práci nudí, je pro ně jako rudý hadr pro býka.
Všimněte si, kdy a které dny tu je tento výtečník na webu
nejvíc a dojde vám jako mi, že je buď profesionální
provokatér a nebo nudící se ouřada.
Petr Eliáš
29.8.2023 09:18 Reaguje na Břetislav MachačekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Břetislav Machaček
29.8.2023 16:42 Reaguje na Petr Eliášneumíte odporovat jinak, než urážením a nazývat
seniory příživníky. Jinak jak dlouho kdo bere
důchod vám může být ukradené, protože na něho
mají ti lidé nárok za celoživotní práci na rozdíl
od těch, kteří se v práci nudí a mají čas psát
ty bláboly jako vy. Vám a vám podobným přeji,
aby na vaši penzi opravdu nebylo, protože to
blábolení v pracovní době není práce. Nemám ve zvyku někomu oplácet urážky typu Matláček, užvaněnec, kobliha, ubohý nevděčný parazit atd., ale asi jste zadobře s cenzorem a můžete si to
na rozdíl ode mne dovolit. Já se k urážkám ale
nesnížím a vystačím si s kritikou.
Petr Eliáš
31.8.2023 13:27 Reaguje na Břetislav MachačekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Radek Čuda
29.8.2023 13:50 Reaguje na Petr EliášDnes jsem četl článek o nějakém aquáči na Jižní Moravě, něco ve stylu Čestlic. Z mého pohledu totál úlet, nikdy bych to nedal, ale prý tam mají narváno a na atrakce jsou fronty ... to byli blbci, kdyby zlevňovali.
A tohle je to samé. Z Báby se mohou všichni podělat, ČEZ, operátoři, banky nevadí nikomu ... fakt to někomu dává smysl? Včera byl na Seznamu rozhovor s majitelem DEKu. Obrat 36 giga, zisk 4 giga, obojí rekord v historii firmy ... a to není producent, jen obchodník! A že by Fiala veřejně apeloval ať zlevní, to jsem nějak nezaznamenal.
Obchodníci a producenti dělají jen to, co jim zákazníci tolerují.
Břetislav Machaček
29.8.2023 16:55 Reaguje na Radek Čudamu KSČ a STB stejně, jako jiným podnikatelům a politikům
téhož smýšlení jako on. Den co den vyplouvají na povrch
maléry ministrů, prezidenta, soudců atd. a pan Eliáš MLČÍ! Ještě jsem ho neslyšel kritizovat kohokoliv jiného, než
oponenty jeho chování a kritiky současné vládní politiky.
Jeho ekologie nezajímá, ale našel si web, kde mu tolerují
urážení diskutujících a jejich vyprovokování k oplácení
stejnou mincí. Nejvíc ho vytáčí ale to, že ho nikdo jako
on neuráží a nemá možnost mu zavřít ústa, jak se to dělá
jinde.
Petr Eliáš
31.8.2023 13:37 Reaguje na Břetislav MachačekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Eliáš
31.8.2023 13:36 Reaguje na Radek ČudaKoupák chápu, když na to lidé mají tak ať si to koupí - je to důkaz, že se máme dobře. U potravin je to trochu jiné a ještě bureš vyřvává že za to můžou všichni ostatní, jen ne on. :-)
Tomáš Mikuš
28.8.2023 11:01Slavomil Vinkler
28.8.2023 12:27 Reaguje na Tomáš MikušTomáš Mikuš
28.8.2023 15:49 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
28.8.2023 12:45 Reaguje na Tomáš MikušTomáš Mikuš
28.8.2023 15:53 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
28.8.2023 19:36 Reaguje na Tomáš MikušTomáš Mikuš
29.8.2023 08:06 Reaguje na Slavomil VinklerLukáš Vítek
28.8.2023 14:30Majka Kletečková
28.8.2023 20:32Dotacemi podpořit přátelské chování vůči krajině (ponechat na části zemědělské půdy neprodukční plochu), ale zároveň tuhle šetrnou volbu ponechat na dobrovolné bázi. To mně připadá rozumné.
Slavomil Vinkler
29.8.2023 07:30 Reaguje na Majka KletečkováSlavomil Vinkler
29.8.2023 08:06 Reaguje na Slavomil VinklerRadek Čuda
30.8.2023 15:43 Reaguje na Slavomil VinklerCož je sice smutné, na druhou stranu, pokud na té půdě sám nehospodařím, pronajímám ji nějakému zemědělci za běžnou cenu a naskytne se mi možnost ji střelit za mnohonásobek toho pachtovného, tak ...
A pak odoláte, pro lepší zítřky a krásnější krajinu buržujovi na nějakou plechovou haluznu neprodáte a ... a stát vám to vyvlastní a máte po srandě:-).
Jindřich Duras
30.8.2023 21:12 Reaguje na Slavomil VinklerBřetislav Machaček
31.8.2023 09:29 Reaguje na Jindřich Durasna lukrativních místech a jsou "ozdobou" krajiny
v negativním slova smyslu. Vynětí půdy z půdního
fondu by mělo být razantně pokutováno do fondu
ministerstev zemědělství a životního prostředí
a nebýt až tak výhodné pro prodejce zemědělské
půdy určené k zastavění. Například developer je
ochoten dát za metr pole 10 000, ale má cenu 100
korun. Budiž ať prodejce utrží 10 000, ale měl
by zaplatit pokutu například 5 000. K zástavbě by
sice došlo tak jako tak, ale vznikl by fond na
rekultivaci po krachu firem, které po sobě nechají
státu zastavěné plochy bez dalšího využití. Ono
to je totiž často o spekulaci, kdy vás osloví
"zemědělec", že koupí vaši půdu k hospodaření za
100 a obratem ji prodá na výstavbu. Těchto firem
jsou stovky a otravují dennodenně drobné vlastníky
nabídkou odkupu půdy, kterou zcelují, směňují a tu prodávají po zhodnocení scelením a vybudováním komunikací a inženýrských sítí. Mají dlouhé prsty
na samosprávy a to co bylo ještě včera zelení je
změnou vlastníka převedeno na stavební parcely.
Těm se ale skuteční zemědělci nemohou rovnat,
protože nabídnout za metr pole 10 000 je nesmysl.