https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/automobilky-schvalena-podoba-euro-7-je-technicky-realistictejsi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Automobilky: Schválená podoba Euro 7 je technicky realističtější

19.12.2023 01:30 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | zhuzhu / Depositphotos
Včera schválená podoba návrhu nové emisní normy Euro 7 je pro automobilky technicky realističtější a přináší v mnoha ohledech zlepšení proti původnímu návrhu Evropské komise. Pozitivní je zejména zachování stávajících testovacích podmínek pro všechny kategorie vozidel a částečné zachování limitů Euro 6 pro osobní automobily, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) v reakci na dohodu o podobě návrhu normy mezi europoslanci a zástupci zemí EU.
 

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se ČR a dalším zemím podařilo velmi výrazně změnit důležitou unijní legislativu. "Spojili jsme síly se zástupci evropského průmyslu i spotřebitelů a podařilo se nám dojednat takové znění normy, které nebude představovat riziko pro konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a neohrozí přístup k osobním automobilům pro evropskou veřejnost," uvedl dnes večer v tiskové zprávě zaslané ČTK Kupka.

Euro 7 s sebou nicméně podle výkonného ředitele sdružení Zdeňka Petzla sebou stále přináší řadu nových a náročných požadavků, které se dotknou nejen nových spalovacích, ale i elektrických vozidel, například unikátní pravidla pro otěry z brzd a pneumatik, komplikovanější palubní monitoring, zpřísněná pravidla pro životnost baterií nebo zpřísnění emisních limitů pro nákladní vozidla.

Země EU a europoslanci se včera shodli na nové emisní normě, oznámil Evropský parlament. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu a podařilo se dojednat i delší časový rámec zavedení normy, mimo jiné české automobilky tedy budou mít více času připravit se na nová pravidla. Nařízení zcela nově zavádí opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií.

Lhůty pro účinnost normy tak byly podle návrhu Česka prodlouženy. Nyní je podle Kupky lhůta pro účinnost 30 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy vozidel M1 a N1 a 42 měsíců pro všechny registrace. Pro kategorie M2, M3, N2, N3 a O3, O4 je časová lhůta 48 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy a 60 měsíců pro všechny registrace. Tato lhůta umožní automobilkám připravit se na nové požadavky.

Podle automobilového experta z EY Petra Knapa schválená upravená verze Euro 7 představuje významný posun oproti původnímu návrhu. "Jde o příklad náročného vyvažování zdravotních, ekonomických a sociálních hledisek regulací. Jednak bylo ve finále dosaženo realističtějších termínů implementace, rozumných podmínek pro měření emisí a také ústupku od drastických navyšování požadavků. Jde totiž o opatření pro zhruba deset procent vozů, které s normou Euro 7 mohou jezdit na evropských silnicích v roce 2035. Stále norma přináší zásadní novinky v emisích z otěrů pneumatik a brzd. To je relevantní i pro elektromobily a tedy dlouhodobě přínosné. Projednávání normy ukázalo velmi ilustrativně, jak lze dosahovat reálného vlivu na půdě EU – tedy systematickou a věcnou argumentací a silnými spojenectvími s těmi, kdo mají podobné zájmy," řekl Knap ČTK.

Původní text Evropské komise vedl podle automobilek k neúměrně vysokým nákladům a odklonu investic od nařízeného přechodu na bezemisní mobilitu k roku 2035. To ohrožovalo zejména menší a cenově dostupná spalovací vozidla a mohlo vést až k uzavření výrobních závodů s vážným dopadem na zaměstnanost a konkurenceschopnost automobilového průmyslu v ČR i EU. Přes to byl očekávaný přínos pro životní prostředí velmi omezený. Skutečného zlepšení by šlo podle nich dosáhnout spíše podporou obměny vozového parku novými modely s aktuální normou Euro 6/VI, v kombinaci s jeho postupnou elektrifikací.

Dohodu nyní čeká finální ratifikace ze strany Evropského parlamentu a Rady ministrů. S ohledem na potřebu právní jistoty, aby odvětví mohlo začít na naplňování nových pravidel pracovat, apelovaly automobilky na legislativce, aby text v této podobě schválili co nejdříve.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

19.12.2023 08:09
"Spojili jsme síly se zástupci evropského průmyslu i spotřebitelů a podařilo se nám dojednat takové znění normy, ..."
Takhle si představuji suverénní politiku české vlády, jako významného člena EU. Ne krysí jednání bábovo, kdy vše v EU podepíše v hlubokém předklonu a pak doba na to plije špínu. Taky s touhle vládou se naše postavení výrazně zlepšilo.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

19.12.2023 10:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, to podstatné se skrývá v sousloví "s ostatními zeměmi", které nebyly jaksi cudně uvedeny, ale věřte tomu, že kdyby se do toho nevložily rozhodující státy, tak by si naše vláda ani neškrtla. Naše vláda neprovádí suverénní politiku ani náhodou a ani z objektivních příčin nemůže. Žádná- ani Babišova, ani Fialova.
Odpovědět
sv

sv

20.12.2023 14:48 Reaguje na pavel peregrin
Pak, je otázka, proč lezeš burešovi mezi půlky, když neprováděl suverénní politiku a na rozdíl od Fialy se o to ani nepokoušel, respektive nepokoušel se o to co by měl dělat každý fundovaný politik, tedy hledat spojence v prosazování potřebných změn.
Odpovědět
pk

pepa knotek

19.12.2023 15:24
Budou měřit otěr i z pneumatik - no to je super nápad, to jsem zvědav co z těch čísel vypočítají. Ono se asi neví kolik pneu se každoročně vyrobí, prodá a kolik zlikviduje.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.12.2023 18:15 Reaguje na pepa knotek
Hlavně na těch stále větších a těžších osobních aut !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.12.2023 16:08
EU neřeší snížení dopravy všeho druhu, ale stále řeší dopravní prostředky.
Místo regulace různých kurýrních služeb rozvážejících prkotiny budou stále
do omrzení buzerovat ty, kteří jezdí z nutnosti, protože se bez dojíždění
do zaměstnání, k lékaři atd. neobejdou. Tak jim budou házet nové a nové
klacky pod nohy, ale s nesmyslnými přepravami nic nedělají. Ono by nebylo
marné spočítat nárůst dopravy v souvislosti s prodejem přes internet a
dodáním zboží kurýrní službou. Vidím to pouze na své ulici, kam před
deseti roky přijelo s balíkem vozidlo pošty 1x týdně a nyní to je 15
kurýrních vozidel denně. To znamená 75 týdně proti 1 před deseti roky!
Podobné to je s popojížděním po obchodech podle slev a nákupy potravin
v zahraničí. Být tu rozumné tržní hospodářství, tak lidé neobjíždějí
obchody kvůli slevám. Totéž se stalo po zrušení vesnických prodejen,
kam přijelo deset aut zásobování denně a nyní zákazníci jezdí stovkou
aut za nákupy ve městě. Doprava tak narůstá i kdyby tu jezdila auta
podle normy 10 !!!, tak když přibude dopravy, tak přibude i těch
sajrajtů, které provozem vozidel vznikají. EU řeší stále hlouposti,
ale neřeší důvody navyšování dopravy jako takové.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.12.2023 18:17 Reaguje na Břetislav Machaček
1*
Jenom od pošty 3auta denně !
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist