https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/automobilky-vitaji-moznost-prodeje-aut-na-synteticka-paliva-po-roce-2035?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Automobilky vítají možnost prodeje aut na syntetická paliva po roce 2035

29.6.2022 17:14 (ČTK)
Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Výhodou syntetických paliv je, že si vynutí pouze částečnou úpravu klasických spalovacích motorů a lze pro ně využívat současnou čerpací infrastrukturu.
Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Výhodou syntetických paliv je, že si vynutí pouze částečnou úpravu klasických spalovacích motorů a lze pro ně využívat současnou čerpací infrastrukturu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Tuzemské automobilky vítají, že EU zřejmě umožní prodej aut se spalovacím motorem i po roce 2035, pokud budou jezdit na syntetická paliva, tedy paliva vyrobená chemickou cestou, nikoliv z ropy. Velmi dobrou zprávou podle nich také je, že se členské země dohodly na revizi emisních cílů v roce 2026 podle reálného rozvoje elektromobility. To by mohlo vést k odložení cílů na pozdější dobu po roce 2035. Vyplývá to z reakcí firem i expertů pro ČTK.
reklama

 

Ministři životního prostředí členských zemí EU se v noci na dnešek dohodli na výrazném zpoplatnění jakýchkoli emisí skleníkových plynů z nově prodávaných aut od roku 2035, které je vnímáno prakticky jako jejich zákaz. Výjimku mají mít vozy na syntetická paliva. Zároveň se unijní státy shodly, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout.

Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise a vhodný výrobní proces z nich dělá uhlíkově neutrální palivo. Výhodou syntetických paliv je, že si vynutí pouze částečnou úpravu klasických spalovacích motorů a lze pro ně využívat současnou čerpací infrastrukturu.

"Je důležité, že se uvádí přesné znění požadavku, který nemluví přímo o zákazu spalovacích motorů. A termín roku 2026, kdy bude cíle znovu vyhodnocen z hlediska dosažitelnosti je přínosný a pragmatický," řekl ČTK partner EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

Podle výkonného ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla je již jisté, že k roku 2035 bude zakázán prodej vozidel, která by spalovala klasická fosilní paliva. "Jako pozitivní vnímáme, že nakonec nepřevážily hlasy států volajících po výrazně přísnějších cílech," uvedl.

Rozhodnutí je podle Petzla dalším důležitým signálem nejen pro český průmysl, ale i vládu, aby co nejdříve začaly společně pracovat na podpoře této transformace. Prezident sdružení Martin Jahn v úterý uvedl, že větší problém pro autoprůmysl nyní představuje chystaná emisní norma Euro 7, která by v příštích pěti letech znamenala konec některých menších modelů, například fabie.

Česko je podle generální ředitelky skupiny Aures Holdings Karolíny Topolové z hlediska výběru pohonů při nákupu ojetých vozů velmi konzervativní. "Proto lze čekat, že se postupně bude zvyšovat poptávka po ojetých autech na benzín a naftu, což povede k dalšímu růstu jejich cen. Již nyní se setkáváme u zákazníků s obavami z vysokých nákladů přechodu na elektromobilitu, kterým chtějí čelit právě výběrem klasického automobilu, než se trh s elektromobily cenově přiblíží jejich možnostem," řekla ČTK. Do skupiny patří mimo jiné autobazary AAA Auto.

Podle ředitele společnosti Driveto Adama Szabó se celý přechod zaměřený na elektromobily možná ještě odloží. A to především kvůli nedostatečné infrastruktuře, kterou elektromobilita vyžaduje, a zároveň kvůli cenové nedostupnosti elektromobilů jako takových, dodal.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

29.6.2022 18:56
No a to nebude problém, míchat je s klasickými PHM, když dnes je možné míchat do PHM biosložky.
Takže klasické motory mají stále budoucnost !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2022 19:23 Reaguje na smějící se bestie
Nemají. Skončí stejně jak sentinely a parní lokomotivy. Vývoj nezastavíte.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2022 19:25 Reaguje na Pavel Hanzl
To bych se neodvažoval tvrdit, a to hned z několika důvodů.
Odpovědět
Kamil Krabice

Kamil Krabice

29.6.2022 20:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale zastavíme. Stačí prosadit inkluzivní školství podle Kartouze a jeho neziskovky Eduin. Nezapomeň že Plaga m.j. zakázal vyučovat Newtonův zákon. Za 80 let bude Eu a Afgánistán k nerozeznání.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2022 20:41 Reaguje na Kamil Krabice
Vy o tom zase nevíte ani ťok, že?
Ani to, že Plaga nebyl ministr školství celé EU.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.6.2022 20:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Vývoj klasických motorů, není zatím u konce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2022 20:40 Reaguje na smějící se bestie
V roce 35 nikdo nevyrobý pístový rumplovák, protože limitní účinnost je někde na 35% a syntetika se dá dát i do membrány. Ta má účinnost na 60% - možná v roce 35 na 70%.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2022 20:40 Reaguje na smějící se bestie
Copak motory, ale co teprve ("recyklovaná") paliva!? Jak nám tlačili v sedmdesítkách: chemie má budoucnost! C a H správně pospojovat...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2022 20:43 Reaguje na Karel Zvářal
Jistě. V 70 letech v bolševistánu to bylo o ničem, ale dnes to vidím jako budoucnost dopravy.
Lithium má omezené možnosti, vodík nikoliv.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.6.2022 20:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Na ty kravské baterie vůbec nesázím, a jestli jste koukal dnešní zprávy, tak to je jen začátek...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.6.2022 22:11 Reaguje na Karel Zvářal
1***
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.6.2022 05:55 Reaguje na Karel Zvářal
Díval jsem se na ČT1 a tam jsem nic nezaznamenal.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.6.2022 06:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Zatím je to drahé, mně stačí, že je to technicky možné. A jak jste sám napsal, je to otázka dalšího vývoje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.6.2022 08:33 Reaguje na Karel Zvářal
Netuším, co je to kravská baterie.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.6.2022 11:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Ostatní ví, to mi stačí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.6.2022 15:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud je to vývoj blbým směrem, zastaví se sám:-).
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

30.6.2022 10:08
Dobrý den,
Jak jsem už napsal začíná to už na školách, matematika, fyzika a chemie je sprosté slovo. Je třeba více humanitních odborníků, sociálních atropologů, politologů, herců, spisovatelů, novinářů, zpěváků, sportovců atd. Jsem "hrající kapitán" (ročník 1965) v malé vývojové rodinné firmě a každý měsíc přijde nějaký zákazník, s geniální myšlenkou, která potřebuje jen trochu dotáhnout..., je to sice perpetum mobile ... a on je přesvědčen, že je to geniální.
Je to už nějaký ten pátek, co jsem se dozvěděl od kolegů, jak na AV ČR(UCHP) "odborníci" zkoumali jak rychle ohřejí 1 litr vody různými ohřevy 1 kW plynový hořák, 1kW elektrický vařič, 1 kW mikrovlnná trouba ... asi tak. Ústav v té době řídil to neúspěšný kandidát na prezidenta..
Jsem dost skeptický ... vodík je nádherný plyn má nejmenší molekulu a dost špatně se těsní a když vidím co jezdí na silnicích.., tak si nedovedu představit tu údržbu. Spalovat vodík v spalovacím motoru je jako topit v kotli bankovkami. V úvahu přichází jedině palivový článek. Od programu Apollo je lepší účinnost jen o 10%. Syntetická paliva se požívali již za války, ale nebylo to perpetum mobile, ale uhlí co se transformovalo.
Jediná cesta je elektrifikace dálnic a výstavba elektráren asi jádro. (Podotýkám, že jsem poučený laik a v manželka jezdí elektromobilem Nisan Leaf a FVE je v rodině). Takovéto investice do infrastruktury jsou v řádu 50 let.., zdroje se staví 25 let a 10 let se připravuje stavební řízení. Dodnes není v EU platná ani norma na elektrifikaci dálnic, natož nějaké otevřené stavební řízení. Ač nerad musím souhlasit s Andrejem a jeho názorem o zeleném náboženství. Odborník se učí 10 let (SŠ a VŠ) a pak cca 2 až 4 let na pracovišti než může dostat samostatný úkol. V společnosti zcela chybí lidé tz. šéfkonstruktéři a vizionáři typu Křižík, Tesla, Hewlett, Packard, Von Braun, Koroljov další. Všem Těm vděčíme za dnešní blahobyt. Jinak podle politických vizí jsme už měli žít 20let v komunizmu. Chodit do práce ne pro peníze, ale pro radost... Odměna každému pole jeho potřeb...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.6.2022 11:11 Reaguje na Jaroslav Vozáb
1***
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

30.6.2022 11:29 Reaguje na Jaroslav Vozáb
A nebude to třeba tím, že dnešní věda nestojí na jednotlivých ,,vizionářích,, , ale na spolupráci? I když samozřejmě že význační lidé ve vědě existují.

Jasně že matematika, fyzika nebo chemie není sprosté slovo. A každý ať studuje a dělá to, co chce.

Máte nějaký odkaz na ten AV ČR?
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

30.6.2022 11:39 Reaguje na Petr Eliáš
Byl to ... Suchdol. Budu oponovat, věda stojí především na jednotlivcích na těch nejgeniálnějších a nejpracovitějších. Na nás co jsme průměrní, stojí právě ta jejich podpora. Bolševik tomu říkal základna. Prostě kramlí a šroubovákem NASA nedohoníš a z ho.na bič neupleteš. Pak zbývají peníze.. ty musí společnost najít na úkor jiných potřeb tz. společenská objednávka. Krásně je to vidět na filmu Apollo13 a Forest Gump.
Odpovědět
LB

Lukas B.

30.6.2022 12:43 Reaguje na Jaroslav Vozáb
skutečné myšlenky a převraty ve vědě vždy stály na jednotlivcích, případně malých skupinkách jednotlivců, často mejnstrýmu navzdory. tak to bylo zhruba do poloviny 20. století a u vědy/techniky, kterou dokážu nějak uchopit a pochopit. z toho, jak v současné době fungují inovace v nejbohatší branži, tj. u softvéru, si troufám extrapolovat, že ty nejlepší myšlenky jsou stále myšlenky jednotlivců. samozřejmě, tu myšlenku pak ve vizionářově firmě dotahují desetitisíce vědců a techniků (a uklízeček, kuchařek, mzdových účetních...), ale bez vizionáře by to nebylo.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

30.6.2022 13:02 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Tak to trochu vyznělo jako že ti méně úspěšní jsou méně pracovití a méně inteligentní... Což tak úplně není pravda.

Historie je plná inteligentních a pracovitých lidí na které se zapomnělo ať už z jakýchkoliv příčin. A na jejichž práci navázali jiní.

Například ten Koroljov. Byl to převážně výborný organizátor a plánovač. Jak dlouho by asi tak sám konstruoval R-7 bez kolegů a bez poznatků z ukořistěných německých raket?

Nebo takový Clair C. Patterson, člověk který poprvé přesně určil stáří Země, také na to nepřišel sám od sebe. Byl to velký muž s velkým přesahem. Ale moc daleko by se bez spolupracovníků a předchůdců nedostal.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.6.2022 15:58 Reaguje na Petr Eliáš
Tak otázkou je, zda Sergeje Pavloviče považovat primárně za vědce. Čímž samozřejmě vůbec nechci snižovat jeho zásluhy a význam.

Jinak je potřeba odlišovat pojmy "být ovlivněn" ... například předchůdci ... a "spolupracovat". A u té spolupráce jde o její formu ... je spolupráce, která se samozřejmě musí udělat, ale v zásadě ji může udělat poměrně široký okruh lidí, a pak spolupráce, která nemá řekněme podpůrný charakter, ale skutečně se jedná o významný podíl v posunu vpřed, a je jí schopen jen extrémně úzký okruh lidí, kterým bylo shůry skutečně výjimečně dáno.

Ta konkrétního jedince je v daných podmínkách a době skoro vždy zcela zásadní.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

30.6.2022 17:11 Reaguje na Svatá Prostoto
Ano to máte pravdu. Zásluhy jim samozřejmě neodpírám.

Spíš jsem narážel na to, že i ti velikáni museli stavět na základech. Základech, které před nimi vytvořil někdo jiný. Třeba ten Patterson. Někdo před ním musel vymyslet metody a postupy v geochemii, díky kterým mohl s kolegou vytvořit radiometrické datování olovo/olovo a určit tak stáří Země (smutné je, když člověk zadá do vyhledávače ,,radiometrické datování Patterson,, , tak mu to jako první vyhodí blbouny z kreacionismus.cz). V jednom z dílů Kosmos: Časoprostorová Odysea (2014) je, jak Patterson děkuje těm, kteří přišli před ním.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

1.7.2022 09:19 Reaguje na Svatá Prostoto
Takový N.Tesla taky nebyl vědec, přesto zanechal stopu dost hlubokou, aby další generace vědců a výnálezců měly na co navazovat.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

2.7.2022 09:46 Reaguje na Milan Dostál
To si asi pletete s Edisonem (ten nedokázal pochopit ani Ohmův zákon, vše válcoval pracovitostí, organizačními schopnostmi atd).
Tesla byl jedním z největších vědců své doby (bez jeho třífázového proudu bychom nebyli tam kde jsme). Proti Edisonu nebyl tak dobrý obchodník, jako člověk nedokázal odpočívat až dopadl jak dopadl.
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.7.2022 18:32 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Dobrý den. Když se Vám líbí zmíněné filmy, doporučila bych Vám skvělý Saljut 7, ale v nezkrácené verzi, protože sestříhaná bohužel upozaďuje schopnosti spolupráce nebo improvizace. Je to ruský film, Vás jen upozorním. Viděla jsem ho 5x.
Věda stojí na pracovitých jedincích a jejich týmech, pán nad Vámi zřejmě mínil spolupráci interdisciplinární. Ta pomáhá rozšíření myšlenky a přesahu výsledků do jiných oborů nebo do praxe.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

2.7.2022 10:09 Reaguje na Jarka O.
Viděl jsem .., i film Gagarin pěrvyj v kosmose.., Ale tyto filmy nesou všeobecně známé ... jako Apollo13 a Forest Gump..
Tam je i výše jmenovaný Sergej Pavlovič...

Ono posadit kamaráda na špičku 40m roury, která je plná střelného prachu (O2, kerosin, H2). Řídit tu bestii programátorem od automatické pračky. Pak mu pod zadnicí škrtnout a jen čekat ... to není pro každého.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.6.2022 16:00
To by mě zajímalo, jak si stojí ona syntetická paliva z pohledu jejich ceny a užitných vlastností.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

30.6.2022 17:06 Reaguje na Svatá Prostoto
Z uhlí se dělal svítiplyn (CO) a benzín tedy směs uhlovodíku nejlépe okolo oktanu ..., ale to jste asi nemyslel. Jinak to bude zase jen perpetum mobile. Je to opak hoření a to asi samo nepůjde, ( syntéza). Např. původní definice oktanového čísla znamenala procento obsahu oktanu. 90 oktanu je tedy benzín který je složen 90% uhlovodíku oktanu a zbytek jsou jiné uhlovodíky.., dnes se již tato definice nepoužívá, ale srovnávají se vlastnosti atd.)
Vodík je převlečená elektřina. Budu ho mít jen jestli budu mít levnou elektřinu, účinnost bude tak do 45%... z elektřiny - H2- na elektřinu ..
Jsou i jiné technologie, např. sodíkové, ale odhadnout dobu vývoje si netroufnu.
Ten nejlepší a nejgeniálnější konstruktér to měl hotovo za šest dní a den odpočíval. Tedy podle literatury ( pro méně chápavé, píše se to v bibli). Tak kdo si myslí, že je jako on tak v pondělí do práce a v neděli bude hotovo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.7.2022 16:14 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Při pohybu z elektřiny na vodík a zpátky se mi ztratí asi polovina.
Při spálení benzínu v pístovém motoru asi 70%.
Pokud mám gigamega elektřiny z větru a slunce, tak jsem v poho.
Pokud musím přetahat ropu přes půl světa, zaplatit za ni ranec a ještě se klepat, aby mi ji nějaký šílenec nezarazil, tak jsem úplně někde jinde. A to se vůbec nebavím o emisích, ropných haváriích a vůbec ekologii.

Jediná výhoda uhlíkových paliv je, že mají úžasně koncentrovanou energii, benzín dá možná 20x víc energie, než nejlepší lionka.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

2.7.2022 09:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Problém je ten, že tu elektřinu nemám. Jestli ji máte Vy, rád ji od Vás za 1Kč/kWh koupím.
FVE o instalovaném výkonu 10KW a baterii 10kWh v pořizovací ceně 600 000 Kč (jedná se o největší FVE, na kterou dosáhnete jako občan) nenabije za jeden den elektromobil Nissan Leaf v ceně 800 000 Kč s dojezdem 200 km (reálným 160 km) ani při jarní rovnodennosti. Toto je ověřeno ...

Ceny vodíku jsou zde:
https://www.novinky.cz/auto/clanek/jak-se-tankuje-vodik-princip-je-jednoduchy-chybi-vsak-cerpaci-stanice-40354011
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.7.2022 20:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Vřele s vámi souhlasím. Zejména v větou:
"Pokud mám gigamega elektřiny z větru a slunce, tak jsem v poho".
No jo, ale já, či Česko či Evropa nemají ani 10% potřebného. No a to je to, proč nejsme v poho.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

30.6.2022 17:11
Ještě jedna poznámka k EU proč se tak často zabývá 3,14-čo-vi-nami. Ona je to původní profese paní předsedkyně Evropské komise.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ursula_von_der_Leyenová
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist