https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/babis-ocekava-ze-senat-vrati-kvoty-na-potraviny-ceske-produkce
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Babiš očekává, že Senát vrátí kvóty na potraviny české produkce Aktualizováno

22.1.2021 16:27 | PRAHA (ČTK)
Předseda vlády je přesvědčen o tom, že předpis nebude platit. "Myslím, že to Senát vrátí a v Poslanecké sněmovně to nedopadne," uvedl. Zákon chápe jako určité gesto podpory českých zemědělců, Parlamentu ale podle něj nenáleží jej dělat. "Nemůžeme nařizovat zákonem lidem, co mají a nemají nakupovat," uvedl.
Předseda vlády je přesvědčen o tom, že předpis nebude platit. "Myslím, že to Senát vrátí a v Poslanecké sněmovně to nedopadne," uvedl. Zákon chápe jako určité gesto podpory českých zemědělců, Parlamentu ale podle něj nenáleží jej dělat. "Nemůžeme nařizovat zákonem lidem, co mají a nemají nakupovat," uvedl.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Vláda.cz
Premiér Andrej Babiš (ANO) očekává, že Senát vrátí poslancům novelu, podle které by prodejny potravin o ploše nad 400 metrů čtverečních musely od příštího roku prodávat povinný minimální podíl stanovených potravin vyprodukovaných v tuzemsku. S předpisem, který tento týden schválila Sněmovna, Babiš nesouhlasí a považuje ho za nesmysl, řekl při dnešní návštěvě pražské vinohradské nemocnice. Smysl návrh nedává ani podle české eurokomisařky Věry Jourové.
 

Nová povinnost se má vztahovat například na vejce, med, květák, zelí, česnek, čerstvé a chlazené hovězí, vepřové a skopové maso. Kvóta se dál má týkat i řepkového a slunečnicového oleje, mléka, sýrů nebo tvarohu. "Já s tím samozřejmě nesouhlasím, není to reálné a je to v rozporu s evropským právem," uvedl dnes Babiš.

Předseda vlády je přesvědčen o tom, že předpis nebude platit. "Myslím, že to Senát vrátí a v Poslanecké sněmovně to nedopadne," uvedl. Zákon chápe jako určité gesto podpory českých zemědělců, Parlamentu ale podle něj nenáleží jej dělat. "Nemůžeme nařizovat zákonem lidem, co mají a nemají nakupovat," uvedl.

Téma se podle Babiše navíc politicky zneužívá proti němu. Premiér dlouhodobě odmítá, že má vliv na zemědělsko-potravinářský holding Agrofert od doby, kdy jej vložil kvůli českému předpisu o střetu zájmů do svěřenských fondů. Podle dosavadních závěrů Evropské komise však firmu dál ovládá.

Jourová uvedla, že návrh poškodí české spotřebitele, zúží nabídku na trhu a zvýší ceny. "Nedává mi to smysl," řekla v České televizi (ČT). Evropská komise se k zákonům ve členských státech vyjadřuje až ve chvíli, kdy jsou schválené, připomněla. "Pevně doufám, že ten zákon nakonec neprojde úspěšně legislativním procesem v Česku, protože je škodlivý nejen z hlediska jeho rozporu s evropskými principy volného pohybu zboží," dodala. Snahy o podobnou regulaci byly podle Jourové v minulosti v Rumunsku, kde se ale zastavily na základě jednání.

Změnu podpořily Agrární komora ČR či Iniciativa zemědělských a potravinářských podniků. Naopak proti se staví Potravinářská komora ČR, Vinařská unie ČR nebo například České sdružení značkových výrobců. Osm zemí EU podle Hospodářských novin varovalo Česko, aby kvóty nezavádělo. Šlo by podle nich o diskriminaci zahraničních výrobků. Předseda Asociace soukromého zemědělství ČR Jaroslav Šebek návrh už dříve označil za vítězství populismu, stejně se k němu staví i velká část opozice.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (78)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

22.1.2021 17:04
Vrátit může, ale bude přehlasován. Ta potravinová soběstačnost v základních potravinách, patří k základům státu, demokracie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2021 17:44 Reaguje na smějící se bestie
Totální nesmysl.
Potravinová soběstačnost se nevytváří nějakým nesmyslným zákonem.
Ta se vytváří tak, že se prvovýrobcům udělají dobré podmínky. Jak legislativní, byrokratické a dnes bohužel i dotační.
A zásadní podmínkou je taky vymahatelnost práva, což je u nás totální propadák.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.1.2021 18:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Ty dobré podmínky jsou - zajištěný odbyt
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2021 19:09 Reaguje na smějící se bestie
Ten si zajišťuje Agrofert pro sebe, sedláci v hypermarketech neprodávají prakticky nic.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.1.2021 22:22 Reaguje na Pavel Hanzl
No právě
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 09:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Právě proto jsou zapotřebí kvóty, aby ti sedláci měli odbyt i přes ty hypermarkety.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.1.2021 11:46 Reaguje na Jan Šimůnek
Jakmile má někdo něco jistýho, tak na to dřív nebo později sere. Tak to na světě holt chodí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.1.2021 11:48 Reaguje na Svatá Prostoto
Kominíci, všelijací kontrolóři ?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 00:14 Reaguje na smějící se bestie
Ehm ... zkuste tu myšlenku rozvést.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 13:53 Reaguje na Jan Šimůnek
Cha cha a jak teda dosáhnete toho, aby markety kupovaly u sedláků? Když vše dostanou v potřebném množství od hrabiše a Tomana?
A když ví, že čecháčka kavalita nezajímá?
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 14:21 Reaguje na Pavel Hanzl
"Hrabiš" (víte, odkud to je?) už teď prodá vše, co vyprodukuje. Ten zákon jednoznačně posílí jeho konkurenty, případně potenciální oběti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 15:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Zase jen blábol, zase ho nijak nedoložíte.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.1.2021 21:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale Hanzl, vždyť Vy sám tvrdíte, že Babiš má vsupermarketech zajišt+ěný odbyt.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 21:53 Reaguje na Jiří Daneš
Ale asi ne na všechny srágory, co vyrobí. Jinak by takovou blbost nevymýšlel.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 00:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Tohle vymysleli u Tomanů s Faltýnkem.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.1.2021 09:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Rozhodně jsem neslyšel o případu, že by něco neprodali. A neúspěch tohoto druhu se dost dobře ututlat nedá. Minimálně by byl nějaký cvrkot po odborné linii (výživa, potravinářství), který by ke mě dolehl.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.1.2021 18:34 Reaguje na smějící se bestie
A kým, když Andrej zavelel a jasně řekl, že to je blbost a nesouhlasí s tím?

Jako že by ovečky povstaly proti bačovi, jo;-DDD?
Tak ten byl dobrej!
Odpovědět
sv

22.1.2021 23:05 Reaguje na Svatá Prostoto
A jakpak ovečky hlasovaly ve sněmovně, a to dokonce s opravou? Ale máte pravdu, povstání to nebude. Jen ovečky dokážou velmi dobře odečítat ze rtů.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.1.2021 23:51 Reaguje na
Zcela upřímně, v tomto případě je to stejně úplně jedno, bo to EU stejně sundá.
Odpovědět
sv

23.1.2021 21:07 Reaguje na Svatá Prostoto
Jinými slovy, buď na tom tunelu bureš vydělá finančně nebo alespoň získá příležitost kydat špínu na Senát nebo na EU.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 00:16 Reaguje na
Já myslím, že zrovna A-fert to moc nepotřebuje, on je dost silný na to, aby se s řetězci domluvil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 07:50 Reaguje na Svatá Prostoto
Andrej není blbý a úžasně lže. Ovečkám zavelel, aby hlasovaly pro a novinářům nakecal, že je sám proti. To dělá běžně, vždycky, když jde o střet zájmů. Třeba u zeměď. dotací nebo biopaliv.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 09:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Opakovaně vám tu bylo vysvětleno, že holding Agrofert nemá s odbytem žádné problémy. Jeho výrobky běžně najdete v dostatečném množství prakticky ve všech obchodních řetězcích.
Tento zákon naprosto jednoznačně posílí ty jeho konkurenty, které ještě nesežral, a navíc mu zkomplikuje jejich sežrání v budoucnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 13:57 Reaguje na Jan Šimůnek
Opakovaně vám píšu, že Agrofert je vtlačen do všech hytlemarketů, ale má problémy s kvalitou. Tak se prostě snaží vyšachovat konkurenci zahraniční, protože českou už zničil dávno.
Proč dělal nedávno madiální kampaně proti polskému masu?
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 14:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Problémy s kvalitou má kde kdo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 15:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Poměr kvalita / cena je u něho snad nejhorší.
Odpovědět
MG

Milan G

23.1.2021 16:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Můžete to nějak konkretizovat? Abychom se mohli vyvarovat nákupů těch zmetků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 16:06 Reaguje na Milan G
Bývalo to uveřejňováno ve všech spotřebitelských testech a srovnávacích kontrolách. Ten trend byl jasný, ale dlouho jsem to nikde neviděl (nehledal jsem to).
Odpovědět
MG

Milan G

24.1.2021 15:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak ještě jednou, konkrétně prosim.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 00:18 Reaguje na Pavel Hanzl
A to bych zase brzdil a pokud ne, tak sem dejte konkrétní výrobce z holdingu. Třeba taková Olma nebo Tatra (Hlinsko) nejsou zase taková bída a rozhodně v těch regálech nepředstavují nějaký odpad.
Odpovědět
sv

23.1.2021 21:09 Reaguje na smějící se bestie
Jedině politika Čučche nám zajistí světlé zítřky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2021 17:45
Babiš lže stylem bullshit, protože ten celý zákon je jeho výmysl. Stačí se zamyslet nad "cui bono".
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.1.2021 18:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebyl, on by A-fertu až tak nepomohl.
Osobně mám podle té reakce pocit, že ANO dostalo befél hlasovat pro, bo nic než národ, že jo, a pevně doufali, že to nakonec neprojde, oni si udělají PR a bude to. Jenže to překvapivě prošlo ... bolševici asi nedostatečně zhodnotili význam slev v Kauflandu pro svůj elektorát:-))) ... a tak holt musí přijít Andrej spasitel a uděla ordung:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2021 19:08 Reaguje na Svatá Prostoto
Pomohl. Zajištěný odbyt každého předraženého šmejdu, na úkor kvalitní konkurence. A tohle je bytostný zájem Agrofertu, který má s kvalitou stále větší problémy.
Odpovědět
JM

Jan Marján

22.1.2021 19:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte pravdu na úkor kvalitní konkurence např. z Polska, případně ze západních přebalovacích firem, že.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2021 19:52 Reaguje na Jan Marján
Polské potraviny jsou velmi kvalitní, Polsko je největší producent potravin v EU, krmí se jimi hlavně Německo a Rakousko.
U nás jsou hyenizované právě ve prospěch Agrofertu, stejně tak Západní produkce. Klasická špinost jak dycky.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.1.2021 22:26 Reaguje na Pavel Hanzl
To by ukázaly ČSN, zda ty polský co jdou ČR, se rovnají těm do Německa
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 07:52 Reaguje na smějící se bestie
To nevím, ale všechny potravinářské kontroly, ČOI atd. jsou už zase jen babišovy údy, jako třeba ČIŽP. Což se jasně ukázalo v případě otrávené Bečvy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.1.2021 11:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Potravinářské ČSN, byly zrušeny nedlouho po listopadu 1989. Proč ? !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 13:59 Reaguje na smějící se bestie
Protože jsme přešli na celoevropské normy prakticky ve všem. Pro exportní zemi je to zcela zásadní předpoklad.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.1.2021 14:05 Reaguje na Pavel Hanzl
A proto sem mohou lifrovat ten aušus.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 15:52 Reaguje na smějící se bestie
A ten aušus je potřeba zakazovat, abychom museli kupovat superkvalitu z Agrofertu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.1.2021 16:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Není jenom Agrofert, je mnoho sedláků a regionálních zpracovatelů, výrobců potravin.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.1.2021 21:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Celoevropská norma praví, že v západních státech se mají prodávat potraviny kvalitnější, než se prodávají v Česku či na Slovensku. Kromě testů SZPI a SVS to pravidelně potvrzují nezávislé testy třeba v pořadu ČT Černé ovce. Řetězce se dokonce brání směšným tvrzením, že horší kvalita lépe vyhovuje chuti českých zákazníku, což je přímo urážka českého národa. To Vám ale, Hanzl, nevadí Vy totiž jste zaprodanec, to čemu se dříve říkalo 5. kolona. Takoví za Protektorátu Čechy a Morava pod německou správou byli kolaboranty s německou okupační správou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 21:56 Reaguje na Jiří Daneš
Takže já jsem kolaborantem s EU, do které patříme jako rovnoprávná země. Nejsou voni lehóčko na hlavu?
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.1.2021 09:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Od samého počátku nejsme rovnoprávní, a nikdy ani nebudeme.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.1.2021 23:57 Reaguje na Pavel Hanzl
On ten odbyt má v pohodě i tak, protože A-fert je dost silný subjekt, aby se s ním ty řetězce kamarádily. Navíc s premiérem za zády. Nebo jste někdy v hypáči viděl, že by tam nebyla žádná Olma, Tatra, Penam a tak? Jsou tam toho plné regály.

Dráždit kobru, tedy EU:-), bosou nohou mu za tohle nestojí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 16:02 Reaguje na Svatá Prostoto
Protože Agrofert má prakticky monopol. Na biopaliva, na zemědělskou chemi, ve větší míře na veškeré potravinářství.
A podle toho se chová. Ovládá stát a dělá si zákony pro sebe a ne pro lidi. Devastace nejen zemědělství je už celkem slušně vidět, nejvyšší roční dluh za celou existence téhle země hovoří za vše.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.1.2021 22:01 Reaguje na Pavel Hanzl
A právě proto je Babiš proti zákonu, domácí konkurenci zvýhodňujícímu. Stejně tak vinaři, protože česká a moravská vína vyrábějí z hroznů dovezených ze zahraničí a vydávají je za tuzemská (znáte tu stupnici: dá sa, dá sa na svařák, nedá sa, dá sa pro Pražáka, ale i pro Brňáka).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 00:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale prd monopol ... sakra, si někde vypište co do holdingu patří, pak si vezměte brejle a v tom hypáči se pořádně koukejte, co všechno v těch regálech je. A-fert je velkej hráč, to jo, ale o monopolu nemůže být ani řeči.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vyhňák

22.1.2021 20:03
Burešovi jde jen o alibi. Jako že on nic. Však jeho nohsledi to odhlasují za něho. Tak to má vymyšleno estébák, aby mu ruce zůstaly čisté...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 07:53 Reaguje na Jaroslav Vyhňák
Přesně tak, dělá to přece stále dokola. Biopaliva by mohla vykládat.
Odpovědět

Jirka Černý

23.1.2021 08:36
Na první pohled skvělý nápad, na druhý už to dost drhne. Hezky se to poroučí těm co pak nemusí řešit kde sehnat potraviny které u nás v potřebném množství nejsou a dovézt je nesmí.
Navrch je to trošku, vlastně dost hodně "komoušské" řešení.
Když čtu co píšou ostatní tak špatné je z Agrofertu, špatné je z Polska, nebudu vám to vyvracet protože mám taky s něčím z toho špatnou zkušenost, ale nestavím na oltář vše regionální, obvzlasť po tom co se u nás tak zkurv..o vyhlášené řeznictví že je to doslova nežratelné i pro psa (bez nadsázky, odzkoušeno přímo psem) stačí jediné, předat firmu synáčkovi.
Odpovědět
VK

Václav Kain

23.1.2021 09:16
Napsal jste to pane Hanzl za mě.Je to přesně tak.Senát to vrátí a Anonisti s ostatními pitomci ho přehlasují.Naprosto stejně se chovají poslanci za ANO v Bruselu.Hlasují naprosto běžně proti zájmům naší země a tady Babiš kudy chodí tudy troubí,že on s nimi nesouhlasí.Je to jeho oblíbená primitivní finta.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 09:51 Reaguje na Václav Kain
Problém je, že Babiš nemá žádný legální mechanismus, jak poslance v EP za ANO ovlivnit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 15:54 Reaguje na Jan Šimůnek
On ovládá všechny mechanismy nelegální, třeba tak, že veřejně má zákony téhle země totálně v paži.
Odpovědět
VK

Václav Kain

23.1.2021 09:25
Některé řetězce přestaly odebírat některé uzeniny od Agrofertu,neboť neobsahovaly tolik masa kolik bylo deklarováno.Nemyslete si lidé,že vás Babiš krmí kvalitou.Ten to těch jeho uzenin rozemele kde co.Kdybyste to viděli,tak byste ty výrobky do úst nevzali.On sám žere vysokou biokvalitu a ně nějaká vodňanská kuřata.
Odpovědět
VK

Václav Kain

23.1.2021 09:26
Napsal jste to pane Hanzl za mě.Je to přesně tak.Senát to vrátí a Anonisti s ostatními pitomci ho přehlasují.Naprosto stejně se chovají poslanci za ANO v Bruselu.Hlasují naprosto běžně proti zájmům naší země a tady Babiš kudy chodí tudy troubí,že on s nimi nesouhlasí.Je to jeho oblíbená primitivní finta.
Odpovědět
KF

Karel Fenyk

23.1.2021 10:38
Tento zákon je naprostý nesmysl odporující volnému pohybu zboží. Proto by jej senát měl vrátit a poslanci by jej měli přepracovat. Hezké by to bylo mít naše české zboží na pultech, ale k tomu musí mít naši zemědělci vytvořené podmínky od státu. To se ale neděje. Například dotace. Když už musí být, tak ať je mají jenom zemědělci kteří mají rostlinnou i živočišnou výrobu. Pak by v první řadě zmizely lány řepky a oplocené pastviny s nepřehlednými stády hovězího dobytka. Tyto byly v minulosti obhospodařovány i v horských a podhorských oblastech. A šlo to.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.1.2021 11:54 Reaguje na Karel Fenyk
No a aby zmizely ty lány řepky ( pěstuje téměř každý sedlák - nejlepší kšeft pro něho, zásluhou EU ), je potřebné právě ta podpora sedláků/českých potravin.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 14:06 Reaguje na smějící se bestie
Řepka je nejlepší kšeft pro sedláka U NÁS a nikoliv v EU, protože to dotuje NÁŠ stát na základě vylobbovaného zákona z roku 13, PROTI doporučení EU.
Taky kdo pěstuje nejvíce řepky? Asi zcela náhodou ČR.
Nesmyslná bioplaliva mají asi 2x vyšší dotace než čistá fve a nevlastník Agrofertu má 100% monopol na výrobu biolaliv. Příšerné.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 14:24 Reaguje na Pavel Hanzl
"Nesmyslná biopaliva" nás chrání proti dalším dotacím do FVE. Navíc oproti produktu FVE mají jednu pozitivní vlastnost: Lze je dlouhodobě (minimálně měsíce) skladovat. Přitom v potřebném objemu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 15:57 Reaguje na Jan Šimůnek
A na co ten šmejd skladovat? Pole řepky spotřebuje vagón chemikálií a dva vagóny nafty, přitom dá asi 0.1% energie, než stejné pole fve panelů.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.1.2021 09:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, ale je možné tu bionaftu spotřebovat tehdy, kdy to přinese maximální zisk, a ne tehdy, "když zrovna teče" (jako elektřina z FV panelů).
Odpovědět

Milan Šmid

23.1.2021 14:04
Polsko je soběstačné a v jeho obchodech najdete e minimálně 75% polských potravin !!Tak proč to nejde u nás ??Bavíme se o sezonních potravinách ale jak je vidět někteří proevropští kolabo??nti tady žvaní o tropické ovoci a zelenině v zimě !!Demagogové by se měli asi poslat makat na farmy za 99 Kč na hodinu ?,Asi nastal čas vyprázdnit kanceláře které jsou přemnožené úředníky kteří nic neumí a jen žvaní !!Proč tu máme žrát v létě rajčata brambory ze Španělska, Holandska, Německa když to asi nechutná ani prasatům ne ??Salámy z Italie které si objednávají některé hypermarkety mají požadavek aby tam výrobci dali jen 70% masa !§ Krásné kulaťoučké kuřata napíchané vodou ??Potraviny kde je 40% masa pak kůže a samé eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Odpovědět
Sl

Slovan

23.1.2021 14:48 Reaguje na Milan Šmid
"Regál či obchod s potravinami by se proměnil zásadně a připomínal by v mnohém éru před rokem 1989. Vyhovět kvótě 85 procent v roce 2027 by bylo prakticky nemožné, a pokud by se takový zákon prosadil, mělo by to pro nás fatální důsledky. Prakticky bychom museli z nabídky odebrat zajímavé a úspěšné koncepty, jako jsou například produkty v oddělení mezinárodní kuchyně, pulty se sýry z celého světa, oddělení chlazených ryb, mezinárodní vinotéku, kávu, kakao nebo cukrovinky. To všechno bychom byli nuceni drasticky zredukovat." - Globus

"Novela zákona by výrazně poškodila především naše zákazníky. Z pohledu českého spotřebitele by určitě znamenala citelné omezení nabídky a také vyšší ceny. My u nás v prodejnách Albert dáváme přednost českým dodavatelům, a pokud nabídnou zboží, které je konkurenceschopné cenou i kvalitou, dostanou přednost. Někteří z nás si jistě pamatují doby, kdy mělo Česko, respektive Československo, deklarovanou soběstačnost v potravinách, a pamatujeme si prázdné háky v řeznictvích a celé sortimenty nedostatkových potravin. Dnes jsou čeští potravináři vyhledávané a respektované firmy s konkurenceschopnými produkty, řada z nich zboží také vyváží a profituje z jednotného evropského trhu. Nechtějme tento trh uzavírat a ničit pestrou nabídku v našich obchodech." - Albert

"K navrhovanému zákonnému podílu potravin vyrobených v ČR nebo splňujících označení česká potravina je třeba říci, že vzhledem k vysokým kvalitativním, ale i kapacitním nárokům na naše dodavatele jsme již dnes nuceni odebírat nemalou část našeho stálého sortimentu ze zahraničí. Dodržet takto vysoký podíl u celého sortimentu na celém trhu by proto nutně způsobilo ještě větší kapacitní potíže a v jejich důsledku tlak na snížení kvality výrobků a současně zásadní snížení pestrosti nabídky a sortimentu." - Lidl
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.1.2021 22:07 Reaguje na Slovan
Kde jste vzal těch 85% a všiml jste si vůbec, že jde ne o jakékoliv potraviny, ale jen o vybrané, takové, ve kterých jsme byli plně soběstačni za komunistů? Kdyby jste si všiml, tak byste se nenamáhal s těmi kecy. Nebo jste za to placený?
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.1.2021 13:46 Reaguje na Slovan
Pokud by z našich regálů zmizela laciná polská a západní másla, mnohdy po letech vytažená z mrazíren a přebalená, tak by to zcela jistě pokrylo v kategorii "mléčné výrobky" spousty zahraničních sýrů. Pokud by zmizela různá kondenzovaná mléka západní provenience, zpravidla rovněž málo kvalitní, tak by zbylo místo i na brynzu k haluškám.
Pokud by se různé stejky z Argentiny, Irska apod. pro ty, co chtějí dát za maso k obědu dvě tři stovky na osobu přestěhovala do specializovaných krámů, pro něž tato omezení neplatí, uvolnil by se prostor pro skutečně žádané zahraniční masné speciality. A bylo by dobré tam mít možnost koupit farmářské speciality, aby člověk nemusel složitě zjišťovat, kdy a kde nějaký farmářský trh je a jestli ho covidoví mašíblové nezakázali.

Navíc ta omezení platí pro "základní potraviny", nikoli pro nějaké speciality, nad jejichž "zmizením" soudruzi bulí, přitom naprosto mimo realitu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2021 14:30 Reaguje na Slovan
Soudruzi managoři blábolí, protože od toho jsou placení.

1. Zákon by se týkal jen 120 položek ze cca 15 000, které supermarkety nabízejí (méně než jedno procento). To by bylo opravdu "šílené".

2. Zákon navíc umožňuje neplnění v jedné položce kompenzovat "přeplněním" v položce jiné. Výsledkem je, že iniciální kvóty supermarkety nyní splňují, jen by musely postupně v dalších letech doplňovat sortiment v těch 120 položkách potravinami od nás.

3. Ke zdražení potravin, vyráběných u nás, dochází prakticky vždy, když dojdou ty, vyrobené našimi zemědělci (protože pak se supermarkety nemusejí bát útěku spotřebitelů ke konkurenci).

4. Hlavní problém je, že v zemích, které jsou zdrojem potravin pro supermarkety, jsou dotace do zemědělství cca 4 násobné (dotace určuje EU, s jejich výší nemůžeme nic dělat), takže naši zemědělci mají silně nerovné podmínky, které by tento zákon měl trochu srovnat.
Pokud by EU dotace srovnala, nebo plošně zrušila, asi by ten zákon nebyl potřebný.

Tohle jsou zhruba argumenty navrhovatelů zákona.

A představte si, že se něco někde podělá (třeba válka Turecko x Rusko, bude dodrbaná dopravní síť, zhroutí se mezinárodní obchod a my bychom zjistili, že musíme zavést koncentráčnické příděly, abychom jakž takž přežili. Všechno, co vyrobí naši producenti (třeba v důsledku tohoto zákona) bude přispívat k rozdílu mezi nucenou redukční dietou a smrtí hladem.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 00:25 Reaguje na Milan Šmid
Protože Polsko byl odjakživa vidlákov, zatímco ČR vysoce průmyslová země.

To jsou zase dotazy ....
Odpovědět

Milan Šmid

23.1.2021 14:14
PROČ NEDOTUJEME CHOVATELÉ SKOTU,PRASAT ATD ?? TOLIK JAK FRANTICI A DALŠÍ STATY EU ??? PROČ TADY MÁME DOVÁŽET V LÉTĚ POTRAVINY ZE ZAHRANIČI NA KAMIONECH KTERÉ ZA SEBOU ZANECHÁVAJÍ OBROVSKOU UHLIKOVOU STOPU KDYŽ JE MŮŽEME PĚSTOVAT U NÁS JAK TO DĚLAJI POLÁCI !!!TO SE NEBAVÍM O CHUTI PARRIK,RAJČAT A BRAMBOR KTERÉ JSOU BEZ CHUTI !!!! CO ČEKAT OD ŽRÁDLA VĚTŠINOU 2 JAKOSTI ŽE ???? TI CO TADY ŽVANI ŽE TO NEJDE BYCH POSLAL MAKAT NA FARMY ZA PŘITAŽLIVOU MZDU ASI 99 Kč na hod !!A HLAVNĚ PRACOVNÍKY S PŘEPLNĚNÝCH KANCELÁŘI TOHOTO STÁTU !!! POLÁCI MAJI VE SVÝCH OBCHODECH HLAVNĚ SVOJE POTRAVINY ATO ALOSPOŇ 75 % !SAMOZŘEJMĚ MIMO EXOTICKÉHO OVOCE A ZELENINY .
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 14:27
Francie má zákon 938 z 30. října 2018. Zajišťuje prakticky to, co tento náš návrh. Proti návrhu byli Piráti, ODS, TOP 09, STAN a KDU-ČLS. Tedy chroničtí škodiči, které bychom měli svými hlasy dostat z PS PČR.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 00:26 Reaguje na Jan Šimůnek
S chutí do toho, já je tam se stejnou chutí budu držet.
V říjnu si povíme:-))).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.1.2021 15:08
Dobrý nápad je po ušitím horkou jehlou paskvilem a opravdu buď neprojde
a nebo projde a nebude funkční. Je to další veledílo poslanců téměř všech
stran a po schválení začali teprve přemýšlet. Hlavní problém je v síti
nadnárodních velkoprodejen, které spolupracují s velkými dodavateli pro
spolehlivost a nízkou cenu dodávek zboží. Já bych šel cestou "koutků"
s českými produkty zřízenými v hypermarketech zákonem a celkovou výši
obchodních marží. Vím, že by to byl revoluční zásah do obchodováni
jako celku, ale vidět u zboží nejen cenu prodejní, ale i nákupní, tak
by si člověk udělal obrázek o serióznosti obchodníka. A nebylo by to
pouze o tom kolik si přirazil, ale i o tom jakou slevou ničí konkurenci.
Když čtu o předvánoční ceně brambor 2 Kč, tak si osobně pomyslím své,
ale chápu tu radost zákazníků, kteří si je koupili. Nikdo z nich ale
nepřemýšlí, že buď byl na hůl vzat dodavatel a nebo je cena pouze
kompenzována třeba cenou předraženého jiného zboží. Pochybuji o tom,
že řetězec páchal pouze charitu a zachoval se jako Ježíšek, který jim
dává dárky ze svého zisku. U zemědělců nezbude nic jiného, než si
vytvořit na všechny produkty odbytová družstva, která je zastřeší
při vyjednávání o cenách produktů a při jejich odbytu. Větší firmy
zvládnou i prodejny se svým zbožím, ale ti malí potřebují být někým
zastupován, kdo má tu vyjednávací sílu. I v tom může pomoci stát
a taková odbytová družstva buď sám pro větší podíl domácích potravin
zřídit a nebo je alespoň zastřešit a podporovat. Pamatuji výkupy
vajec, zeleniny, ovoce atd. rovnou v obchodech a nebyl s tím problém.
Problémy přišly s novými hygienickými normami a jinými regulačními
nástroji prosazenými těmi velkými dodavateli. Spoléhat se pouze na
tkzv. prodej ze dvora a farmářské trhy je málo. Zemědělec nemá čas
se zabývat prodejem, protože se musí starat o výrobu. Mít na prodej
zaměstnance si může dovolit málokdo a musí mít jistotu odbytu. To
vyžaduje ale blízkost velkého města, odkud budou lidé ochotni zajíždět
pro to zboží. Lépe zboží prodávat přes síť prodejen a za účasti více
dodavatelů pro případ výpadku jednoho z nich. I o tom to je, aby bylo
to zboží na pultě a nemusel zákazník oběhnout deset obchodů . Závěr
je takový, že se opět ukazuje věc, že přežijí buď ti velcí a nebo ti,
co se dají dohromady a budou schopni vyjednávat a konkurovat. Ta hra
na rodinné farmičky je jako hra na miniobchůdky a minitovárničky. Bez
specializace na naprosto unikátní produkty nepřežijí a NIKDY nemohou
s běžnými produkty uspět v konkurenci těch velkých. To je prazáklad
ekonomiky, který nelze obejít sebelepšími ideologickými žvásty.
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

23.1.2021 17:45
Myslím, že by si všichni měly nejdříve zjistit ,o co vůbec jde než začnou soudit. Na začátek, týká se to obchodů nad 400 metrů čtverečných, to znamená, že se nedotkne normálních krámů a to ani vesnických ale dotkne se hlavně různých hyber, super a nevím jakých ještě marketů. Tyto markety prodávají přes 15 000 druhů potravinářského zboží a toto opatření se týká přibližně 120 z tohoto počtu, to je 0.8%.Těmto marketům jsme umožnili stavět na často zemědělské půdě, vybudovali jim silnice a další. A tyto markety u nás prodávají a při dovozu zboží preferují výrobky svých zemědělců. A zisk, to je peníze od naších lidí vyvádějí do svých zemí a z těchto peněz jde i podpora pro jejich zemědělce. Navíc zbytečnou dopravou těchto výrobků ničí naší přírodu a naše silnice a občané této země musí opravy a td. platit ze svých peněz. Takto se dříve státy chovali ke svým koloniím. Nebud´me takovou kolonii. Ten návrh není ideální ale zatím nikdo nenavrhnul nic lepšího. Petrův Zdar
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 00:31 Reaguje na Jan Knap
Ehm ... neopomněl jste taktně, že tady kdysi pár těch ryze českých řetězců také bylo? A nebyly tak úplně malé. A dopadly jak dopadly. Takže buďme rádi, že tu máme co máme.

Nechcete si třeba taky stěžovat, že všechny naše významné banky mají zahraniční vlastníky a zisk drze lifrují svám matkám za čáru?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

23.1.2021 21:34
Koukám, že 90 % diskutujících vůbec neví, o čem je řeč. Samozřejmě je to celé blbost, ale z toho důvodu, že české suroviny tady už jsou tak maximálně z 30-40%. Ani Andrej nemůže produkovat český salám, aniž by si dovezl německé či jiné maso, víme? A vůbec do toho netahejte nějakou kvalitu, řetězce jdou pouze a jen po ceně a té se musí přizpůsobit každý cizák, vyjma zemí, kde mají řetězce domovské právo, takže veškeré kecy okolo jsou zbytečné. Pokud je dnes vepřové v živém za 23,- Kč , pokud vůbec víte, co to znamená, tak vám jen řeknu, že mělo-li by to tak pokračovat, tak ČR bude ve vepřovém závislá na 100%. Takže všichni všeználkové, kteří víte o zemědělství velké kulové, to je holá realita a řetězce z trhu nejenže nikdo nedostane, ale jejich vliv i nadále poroste, to buďte ujištěni, bohužel pro nás.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2021 14:33 Reaguje na pavel peregrin
Jistěže řada podniků vyrábí salámy a další masné výrobky z místní produkce. A ty se, bohužel, do supermarketů nedostanou (nebo jen něco málo). Jejich výrobky najdete buď v podnikových prodejnách (když je to větší výrobce) nebo s nimi objíždějí farmářské trhy a mají třeba nějakou prodejnu v místě výroby (o které se moc neví).
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist