https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bbc-katalansko-bojuje-s-kritickym-suchem-prehrada-sau-je-skoro-bez-vody
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Katalánsko bojuje s kritickým suchem, přehrada Sau je skoro bez vody

9.4.2023 01:30 (ČTK)
Tato část Katalánska nezažila vydatnější déšť dva a půl roku. Na začátku března hladina v přehradě klesla na osm procent její kapacity, ještě loni to bylo 55 procent.
Tato část Katalánska nezažila vydatnější déšť dva a půl roku. Na začátku března hladina v přehradě klesla na osm procent její kapacity, ještě loni to bylo 55 procent.
Foto | levilo - Leandre / Flickr
Na hladině španělské přehrady Sau mají rybáři v malých loďkách plné ruce práce s tím, aby sítěmi odlovili ryby, a tím je zachránili. V nádrži je totiž tak málo vody, že by ryby jinak čekal úhyn, a rozklad jejich těl by navíc kontaminoval vodu, kterou už by nebylo možné dál použít. Přehrada se pro místní stala symbolem nejhoršího sucha, jaké pamatují, a pro Katalánsko živou připomínkou, že globální změny klimatu mají zcela hmatatelné důsledky, napsal server BBC.
 

Přehrada Sau je nyní naplněná asi na necelou desetinu své kapacity a hrozí nebezpečí, že zbylou vodu zanese bahno ze dna. Proto se teď přemisťují ryby a zároveň se voda zcela vypouští směrem do další přehrady dál po proudu.

"Snažíme se vodu dostat ven co nejrychleji, protože její kvalita je teď po zimě dobrá, na jaře se to ale hodně zhorší, a proto také chceme odlovit všechny ryby, které najdeme," říká Samuel Reyes z katalánského vodohospodářského úřadu (ACA).

Přehrada Sau leží asi 100 kilometrů od Barcelony a vodu tomuto městu i dalším obcím v Katalánsku dodává už půl století. V posledních měsících se ale stala viditelným symbolem nejhoršího sucha, jaké tento region pamatuje. Všudypřítomný je zejména obraz kostela Sant Romà de Sau z 11. století, který v roce 1962 zmizel pod hladinou, nyní k němu ale lze dojít suchou nohou.

Tato část Katalánska nezažila vydatnější déšť dva a půl roku. Na začátku března hladina v přehradě klesla na osm procent její kapacity, ještě loni to bylo 55 procent.

"Ještě nikdy jsem ji neviděl tak prázdnou," říká sedmdesátiletý Agustín Torrent, který celý život žije nedaleko a přišel si prohlédnout kostel. "Je to smutné, když ji znáte plnou z dřívějška. Ale tak to prostě je. Tohle je změna klimatu a každému, kdo tvrdí, že žádná neexistuje, prostě nevím, co říct," dodává.

V březnu španělská meteorologická služba AEMET uvedla, že na celém území už déle než rok pokračuje stav sucha. Ne každé sucho je způsobené změnou klimatu, ale oteplování atmosféry znamená snížení vlhkosti, a období sucha jsou tak stále horší. Teploty na planetě se oproti předindustriální době zvýšily o 1,1 stupně Celsia a budou dál stoupat, pokud nenastane drastické omezení emisí.

"Středozemí je oblast, která je vůči změnám klimatu velmi zranitelná. Středozemní moře je vnitrozemské a vytváří vlastní atmosférické prostředí," vysvětluje meteorolog Miguel Manzanares, který studuje extrémní projevy počasí v Evropě.

Některé okolnosti mohou sucha ještě zhoršit, v případě Katalánska je to podle Manzanarese hustě obydlená oblast Barcelony a jejího okolí, kde žije přes 5,5 milionu lidí. Regionální vláda už zavedla přísné limity, které se týkají třeba používání vody pro mytí aut nebo zalévání, ale i pro spotřebu vody v průmyslu. Množství vody užívané pro zavlažování v zemědělství se muselo snížit o 40 procent, průmysl se musel uskromnit o 15 procent.

Pro farmáře přitom představují povinné úspory velký problém, protože bojují s nedostatkem srážek a také s neobvykle teplým počasím. "Některých produktů nebude ve Španělsku ani v zahraničí dostatek. Pocítíme to i v rostoucích cenách," říká zemědělec Agustín García Segovia.

Katalánské úřady zatím tvrdí, že další omezení v blízké budoucnosti zavádět nehodlají. Ale blíží se léto, spolu s ním vysoké teploty a tlak na vodní zdroje, který souvisí i s množstvím turistů. "Situace je kritická. Tohle sucho v Katalánsku je maraton. Máme obavy, že v pohotovosti nebudeme jen dva roky, ale třeba tři nebo čtyři," uzavírá Reyes.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (115)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.4.2023 06:47
Nejde-li to vrchem , šlo by to spodem. Tedy použít izraelskou technologii odsolování a přivést si vody kolik libo.
Odsolovací zařízení a čerpadla by byla poháněna milovanou Hanzlovou sluneční energií , stavba financována z nějakého dotačního titulu EU ,vzdálenost cca 90 km je taky snesitelná.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.4.2023 06:49 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
Anyr

Anyr

9.4.2023 11:47 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jasně, zase technokratické, lidské řešení.
Proč řešit příčinu, když se můžeme poprat s následkem, zajistit vodu, a dál zase nic neřešit, protože NAŠE potřeby jsou zajištěné? :)
Ale hlavně, že máš od vytlemený bestie 1* (facepalm)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.4.2023 12:27 Reaguje na Anyr
I zde jsem to "řešení" nebral vážně. Šlo, myslím, o vtipnou narážku na metody EU.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.4.2023 12:36 Reaguje na Anyr
No příčinu nevyřešíte, snaha poručíme větru dešti = matce PŘÍRODĚ, vždy skončí jako dinosauři. Oni se taky klimaticky nemodlili. Vesmír je jen náhodný chaos.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.4.2023 12:40 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vše živé se brání jen sebeorganizací (molekula, bakterie, eukaryot,... savec...), včetně a přizpůsobení.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.4.2023 19:55 Reaguje na Slavomil Vinkler
A to si fakt myslíte, že za nárůst globální teploty o 0.8 °C za posledních 40 let člověk nemůže? Pokud ne, jaké byly ty přírodní příčiny. Nebo si myslíte, že příčinou je chaos? Jak vám asi fluktuuje teplota litru plynu uzavřeného v nádobě? V případě Země jde o energetickou bilanci systému nepředstavitelných rozměrů, ve které se nějaké fluktuace nemají šanci projevit. Jistě, pokud nemám o základech fyziky ani páru, lehce se mi přejímají "zdánlivě přijatelné" nesmysly.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

9.4.2023 22:24 Reaguje na Jiří Svoboda
Vzdyt ale pred takovymi 10 - 16 tisici lety byly
- dokonce i kratkodobe - klimaticke zmeny nejspis divocejsi nez dnes. Resp. nevime to presne, znalosti zmen globalni teploty mezi roky 11 000 a 11040 pred Kristem nemame tak detailni, abychom je mohli porovnavat s ctyricetiletim 1970 - 2020 akorat nejspis vime, ze napr. ocean tehda stoupal
(po odfiltrovani efektu tepelne roztaznosti vody oceanu) rychleji nez dnes
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.4.2023 10:42 Reaguje na Miloš Zahradník
Ale tady se bavíme o globální klimatické změně a o tom spolehlivé historické údaje opravdu nemáme - to si přiznejte. A pokud byly ty zněny srovnatelně náhlé, jako ty současné, jistě k tomu byla nějaká významná přírodní příčina, kterou ale opět neznáme. Dnes se nám drasticky otepluje, aniž by byla známa nějaká přírodní příčina. Vše ukazuje na lidskou činnost jako hlavní příčinu.

Jistě, oceán stoupal a klesal po tisíce let o desítky metrů. dnes jsme na počítku stále zrychlujícího se vzestupu
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

9.4.2023 22:30 Reaguje na Jiří Svoboda
A to prirovnani s literem plynu uzavrenem v nadobe mate k cemu? Zemekoule neni uzavrena nadoba. To byste musel zelou Zemi zatopit oceanem, osvetlit rovnomerne ze vsech stran, tedy udelat stejne teplymi poly jako rovnik, zrusit otaceni zeme atd.
Jo a odstranit veskerou vodni paru ze vzduchu (oceanske proudy by zglajchaltovanim teploty vzduchu i mori utichly) aby jeji pritomnost nekazila ten zjednoduseny "fyzikalni" obrazek co nabizite - tedy aby to prirovnani melo nejaky smysl
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.4.2023 10:49 Reaguje na Miloš Zahradník
Reagoval jsem na "Vesmír je jen náhodný chaos."
Ta věta se samozřejmě pitomost, Země jistě neobíhá kolem Slunce chaoticky. Za nahodilý chaos lze považovat plyn, ten se ale makroskopicky chová velmi deterministicky. Jenom něco svádět na chaos a dělat chytrého je scestné.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.4.2023 06:23 Reaguje na Jiří Svoboda
Možná může, ale taky si může lámat prst v někde a nespraví to. Může se přizpůsobit (více levné energie), jako zatím vždy v minulosti, nebo vyhynout (drahá a nedostupná energie =GD).
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.4.2023 10:59 Reaguje na Slavomil Vinkler
Připouštíte, tedy, že za globální oteplování může člověk a tvrdíte, že není v jeho moci to zvrátit.

To by ale znamenalo, že lidstvo se v podstatě není schopno vyhnout téměř sebedestrukci, protože dostupných fosilních paliv je tolik, že jejich spálením bude Země téměř zničena. Vy jste si to pro sebe vyřešil, strčil hlavu do písku.

Kde chcete vzít více levné energie, když ne z fosilních paliv?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2023 15:10 Reaguje na Miroslav Vinkler
A vše by muselo jet na neskutečně masivní dotaci, kterou tak nenávidíte.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

9.4.2023 16:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Solarni panely potrebuji neskutecne masivni dotace dokonce i ve Spanelsku?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.4.2023 18:23 Reaguje na Miloš Zahradník
Na masivní doplňování vody do přehrad asi naprosto gigantickou.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

9.4.2023 16:22 Reaguje na Miroslav Vinkler
1* Odpoved je to strucna a naprosto vystizna
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.4.2023 07:42
Ono se stačí podívat ve Španělsku víc na jih, kde byl jen písek a dnes tam jsou nekonečné skleníky získávající vodu z hlubinných vrtů i stovky metrů hlubokých. Příznivé teploty ještě zvýšené skleníkem jim umožňují pěstovat rajčata, papriky po celý rok:
https://www.google.com/maps/@36.7580128,-2.7437751,10349m/data=!3m1!1e3?authuser=0
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.4.2023 18:25 Reaguje na Richard Vacek
Tohle plastové šílenství je naprosto neskutečný!! Vodu čerpají ze zvodní, které se většinou ale neobnovují.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.4.2023 08:47
Ale vždyť o nic nejde, to jsou přirozené výkyvy klimatu, za které rozhodně člověk nemůže! Za 20 let tam klidně může být bujný les.
Odpovědět
Anyr

Anyr

9.4.2023 11:49 Reaguje na Jiří Svoboda
Jestli to měla být ironie, tak to chtělo napsat kapičku jinak... XD
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.4.2023 12:21 Reaguje na Anyr
Vy jste tu ironii pochopil, Mertan se ke mně v podstatě přidal... Oba účely příspěvku splněny.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.4.2023 14:28 Reaguje na Jiří Svoboda
Ok ako vieme zistiť či sú to výkyvy prirodzené, alebo neprirodzené? Ako dôkaz postačí dostatok irónie, alebo sa použijú seriózne dáta?
Inak som presvedčený, že aj by aj v Katalánsku narástol za 20 rokov bujný les, bol by to pre klimatológov jasný dôkaz klimatickej zmeny spôsobený človekom a prinieslo by to katastrofu nebývalých rozmerov svedčiacu o blízkom konci sveta.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.4.2023 20:07 Reaguje na Vladimir Mertan
Ty výkyvy jsou zjevně způsobeny změnou řídících proudění a změna řídících proudění jistě nastane při systematickém oteplováním planety způsobeném člověkem. Když systém přihřejete, jistě to ovlivní jeho dynamiku. Jakým způsobem, to by ale asi nespočítal ani sám Kalenda.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.4.2023 22:57 Reaguje na Jiří Svoboda
V minulosti výkyvy neboli? Civilizáciu Mayov zničilo 200 ročné sucho. Nemáte žiadny dôkaz že oteplenie je spôsobené CO2 ani človekom. Nemáte dôkaz ani o tom že nastala zmena riadiacich prúdení. A p. Kalendu nechajte na pokoji pretože nijako s našou debatou nesúvisí. Nemoze si vaše príspevky prečítať ani na ne reagovať.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.4.2023 11:05 Reaguje na Vladimir Mertan
Jak to, že není "důkaz"? Drasticky se globálně otepluje, je tu pro to řada vědecky podložených příčin způsobených činností lidí a nejsou známy žádné přírodní příčiny. Brzdou je jen vaše nechápavost.

Kalenda nemá přístup na Ekolist? To je opravdu hanebné porušování lidských práv a svobod!
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.4.2023 13:34 Reaguje na Jiří Svoboda
Takže víťaz berie všetko? To nie je dôkaz, že nie sú známe prírodné príčiny. Len pre poriadok príčiny známe sú, napríklad vysoká slnečná aktivita v 20 storočí dosiahla tzv. moderné maximum. Predchádzajúce obdobie Malá doba ľadová bolo veľmi chladné. Spôsobili ju veľmi veľké sopečné výbuchy spolu z nízkou slnečnou aktivitou. Ked prestali pôsobiť ochladzujúce faktory, prirodzene sa otepľuje. Písal som vám to už viackrát, ale bohužiaľ Vaša nechápavosť je brzdou a bráni Vám pochopiť jednoduché fakty. Skúste prosím sem dať odkaz na serióznu prácu, kde je vysvetlené ako sa vracia naspäť žiarenie odrazené molekulami CO2. Nie teoreticky, ale prakticky v planetárnom merítku. Skúste tiež vysvetliť, prečo na planéte Mars v minulosti tiekla voda čo dokazuje pomerne miernu klímu a dnes pri 20 násobku Zemského CO2 teploty kolíšu od +30 do -170°C? Tam kde v minulosti tiekla voda dnes zamŕza CO2 na suchý ľad.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.4.2023 19:50 Reaguje na Vladimir Mertan
Jak se tedy měnil výkon slunečního záření v posledním století a je tam vůbec nějaká korelace se změnami globální teploty?

Seriózní práci o CO2 podle vašeho gusta si najděte sám, berte to jako proces sebevzdělávání, který nutně potřebujete.

Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.4.2023 21:50 Reaguje na Jiří Svoboda
https://www.solarstorms.org/Strends.html
https://www.solarstorms.org/unusual-activity-sun-decades-compared-previous-11000-years/
According to our reconstruction, the level of solar
activity during the past 70 years is exceptional, and the previous
period of equally high activity occurred more than 8,000 years
ago. We find that during the past 11,400 years the Sun spent only
of the order of 10% of the time at a similarly high level of
magnetic activity and almost all of the earlier high-activity
periods were shorter than the present episode.
https://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Maximum
The Modern Maximum[1] refers to the period of relatively high solar activity[2] which began with solar cycle 15 in 1914. It reached a maximum in solar cycle 19 during the late 1950s and may have ended with the peak of solar cycle 23 in 2000, as solar cycle 24 is recording, at best, very muted solar activity.[3][failed verification] Another proposed end date for the maximum is 2007, with the decline phase of Cycle 23
Odpovědět
va

vaber

11.4.2023 08:51 Reaguje na Vladimir Mertan
vidím ,že aktivita slunce je zmapovaná dokonale ,
vy tomu věříte?
nedávno jsem viděl jakýsi naučný pořad,kde ukazovali jak se na slunci, v roce 2014, objevila tmavá skvrna,která zabrala asi 30% povrchu,tmavá skvrna znamená chladnější místo a menší tok záření, ,nikdo nevěděl co to bude znamenat pro Zemi,byly velké obavy a raději se mlčelo,
já věřím,že aktivita slunce není konstantní ,ale co je to aktivita? klesá a stoupá zářivý výkon který dostává Zem? přesná měření se dělají asi 30let,přesné dle dnešních měřítek ,za 50let možná budou tyto měření považovat za velice nepřesná ,
taky bych řekl ,že nikdo nezná jaká je časová konstanta pro Zem ,tedy kdyby se změnila aktivita Slunce v jakém časovém zpoždění se to na Zemi projeví,
tak jako se někdo snažil napasovat časový průběh koncentrace CO2 na časový průběh teplot na Zemi,
tak se jiný odborník snaží napasovat časový průběh aktivity Slunce na teploty na Zemi,
kdo má pravdu?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

11.4.2023 10:45 Reaguje na vaber
Ja sa nesnažím nič napasovať. Iba upozornujem na to, že poznáme prírodné deje, ktoré sa za poslených 100 rokov výrazne zmenili. Vysvetlenie slnečnej aktivity je v skratke na wikipédii https://sk.wikipedia.org/wiki/Slne%C4%8Dn%C3%A1_aktivita Predpokladá sa, že slnečná aktivita ovplyvnuje klímu na zemi hlavne tým, že pôsobí na zmeny oblačnosti. Priamy rozdiel v žiarení slnka je minimálny.
Odpovědět
va

vaber

11.4.2023 15:29 Reaguje na Vladimir Mertan
vím ,že vy nic nepasujete ,takové informace se objevují a slyšel jsem je,
jen jsem chtěl říci ,že nějakému odborníkovi to vychází s CO2 ,jinému se slunečním zářením ,
prví nutná podmínka je, že známe přesně historii počasí alespoň po dobu několika tisíců let a o tom já taky silně pochybuji ,
aktivita Slunce způsobuje změny v oblačnosti?
jen musím opakovat otázku co je sluneční aktivita ,jsou to protuberance a skvrny? jaký je mechanizmus vlivu na oblačnost?
nechci odpovědi na vás ,já jen když něco říkám ,chci v tom mít trochu jasno,
zrovna nyní je za oknem zima a leje jak z konve
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.4.2023 22:01 Reaguje na Jiří Svoboda
Teraz napíšem svoj názor. GLobálna teplota v 20 storočí koreluje oveľa lepšie zo slnečnou aktivitou ako s koncetráciou CO2. Presne vystihuje dva vrcholy teplôt a to koncom 50 rokov a následne koncom 90 tych rokov. Ochladenie a stagnácia teploty v 60-70-80 rokoch zodpovedá mierne zníženej slnečnej aktivite. Naproti tomu teória oteplenia vplyvom CO2 potrebuje na vysvetlenie 30 ročného poklesu a pauzy v globálnom oteplení 60-70-80 rokov pomocné vysvetlenie o ochladzujúcom vplyve sírnatých aerosolov vznikajúcich pri spaľovaní hnedého uhlia. Ďaľšia pauza či pokles globálnej teploty po roku 1998 zodpovedá znovu klesajúcej slnečnej aktivite. V roku 2015-16 začalo poôsobiť veľmi silné El Nino takže teploty vyskočili. Od tej doby globálne teploty opäť klesajú alebo stagnujú.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.4.2023 07:25 Reaguje na Vladimir Mertan
Ty zase žvaníš. :D :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.4.2023 22:11 Reaguje na Jiří Svoboda
Dávate samé otázky a žiadne dôkazy. Sám som sa snažil nájsť prácu dokazujúcu a hlavne kvantifikujúcu vplyv CO2 na zohriatie zemskej atmosféry a nič seriózne a presvedčivé som nenašiel. Len vedecký koncenzus a kresbičky zo šipkami hore dole ako sa tepelné žiarenie vracia nazad z chladnej oblohy na teplú zem. Tie obrázky bývajú aj v 1000 stranových správach IPCC, kde taktiež žiadne vysvetlenie nie je, iba to že situácia je opäť horšia ako sme si mysleli, hoci sa žiadne bývalé scénare nevyplnili.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.4.2023 13:37 Reaguje na Jiří Svoboda
P. Kalenda má prístup na Ekolist, ale nemá telepatické schopnosti aby vedel že práve o ňom píšete. Vaša reakcia opäť svedčí o Vašej nechápavosti, ktorou ma tak rád častujete.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

10.4.2023 11:53 Reaguje na Vladimir Mertan
Chtěl jsi říct ,,Nemám důkaz,,. Protože zrovna ty jsi jeden z největších místních ignorantů. :-)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.4.2023 23:04 Reaguje na Jiří Svoboda
Podľa vašej logiky je všetko neprirodzene pretože človek zohrial atmosféru. Takže každý jav, sucho mokro teplo zima bezvetrie víchor krupobitie je neprirodzene a dokazuje že človek zohrial atmosféru. Je to podobné ako keď Americkí vedci zistili, že ľudia veria všetkému čo Americkí vedci zistili.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.4.2023 11:10 Reaguje na Vladimir Mertan
To jsem rozhodně netvrdil a něco mi to sprostě podsouváte.

Ohřátím dáte systému jinou dynamiku a vytvoříte lepší podmínky pro vznik výkyvů a extrémů. Tady nejde o existenci negativních jevů, ale o jejich intenzitu a četnost.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.4.2023 13:08 Reaguje na Jiří Svoboda
Možno si neuvedomujete, že na dynamiku extrémov je potrebný teplotný rozdiel. Samotné zvýšenie teploty nestačí. Najväčšie extrémy a rozmary počasia boli práve počas Malej doby ľadovej. O tom aké víchrice vanuli počas Veľkej doby ľadovej svedčia hrubé nánosy spraše. Ak by ste potreboval príklady z vesmíru, tak pri povrchu horúcej Venuše panuje bezvetrie, naproti tomu veľmi silné vetry sú na povrchu Marsu a najsilnejšie v slnečnej sústave fúka na planéte Neptún.( 2000 km/h)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.4.2023 09:29
Sucho v Kalifornii skončilo a vlaha sa doplnila https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/snehova-pokryvka-v-kalifornii-po-serii-bouri-prekonala-30-let-stary-rekord Rovnako sa skončí sucho v Španielsku a nádrže sa opäť naplnia. Vždy sa na svete nájde miesto kde je momentálne sucho a inde zase prší nadpriemerne.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.4.2023 12:33 Reaguje na Vladimir Mertan
Ale někteří by chtěli, aby všude bylo klima stabilní a neměnné. Časem jim možná začne vadit i velký rozdíl mezi zimou a létem, popřípadě neskutečný teplotní gradient mezi dnem a nocí - tam to je klidně 20 st.C za 12 hodin, něco neskutečného, znamenající zajisté apokalypsu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.4.2023 20:12 Reaguje na Richard Vacek
"Časem jim možná začne vadit i velký rozdíl mezi zimou a létem, popřípadě neskutečný teplotní gradient mezi dnem a nocí - tam to je klidně 20 st.C za 12 hodin"

Co to má společného s klimatem?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.4.2023 00:57 Reaguje na Jiří Svoboda
S klimatem nic. Ale s lidmy, kteří si vynucují, aby se na řešení "problému" podíleli i ti, kteří žádný problém nevidí.
Odpovědět
va

vaber

10.4.2023 08:28 Reaguje na Richard Vacek
vy mně připomínáte člověka, co spadl a letěl dolů z 15 patra a v každém patře ho slyšeli jak si říká, ,,zatím je to dobré,,
Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.4.2023 08:52 Reaguje na vaber
Právě to myslím. Někdo se dobrovolně rozhodne platit odpustky, protože věří, že tak zachrání svou duši - te je v pořádku. Nutit platit odpustky ty, kteří na duši nevěří je nemravné. Nechcete jíst hovězí, abyste zachránil planetu? Já vás do hovězího nenutím a ani vy mě nenuťte do petržele.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.4.2023 11:27 Reaguje na Richard Vacek
Je zajímavé, že přispívání do jiných "penězovodů" vám zjevně nevadí.

Já zastávám názor, že každý by měl jíst co chce, ale vše by mělo stát tolik, aby v tom byl řádně kompenzován negativní vliv na Zemi.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.4.2023 12:50 Reaguje na Jiří Svoboda
To jsou ty odpustky. Klidně ať ten, kdo pokládá oteplení za katastrofu, platí za hovězí 2x tolik než ten, kdo to třeba pokládá za pozitivní. U elektřiny takto distributoři nabízeli zelený tarif s elektřinou hlavně z OZE zdrojů. Byla mírně dražší, ale zájemců bylo nepatrně. Z toho usuzuji, že těm eko křiklounům jde ne o záchranu planety, ale o moje peníze.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.4.2023 19:57 Reaguje na Richard Vacek
O tom, co planetě škodí by si neměl rozhodovat každý sám, ale nějaká kvalifikovaná většina na základě odborných analýz.

O spotřební dani dani za alkohol, tabák či benzin si také nerozhodujete sám a musíte respektovat platnou legislativu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.4.2023 11:22 Reaguje na Richard Vacek
Jasně, ta debata o klimatickém problému a jeho řešení/neřešení vůbec neprobíhá na racionální úrovni a pak se nelze divit takové polarizaci.

A proč ti někteří problém nevidí? Protože neexistuje nebo jej z mnoha pochopitelných důvodů nechtějí vidět?

Pak tu jsou jiní, kteří problém vidí, považují ho za příšerný, naivně si myslí, že je docela schůdně řešitelný, a chtějí ho řešit za každou cenu jakkoli nešikovnými prostředky. Z těch mám husí kůži a jsou pro ochranu klimatu a možná i lidstvo velkým nebezpečím.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.4.2023 13:34
Kdo bývá připraven, nebývá překvapen. Pokud v minulosti nestačila voda
průběžně odebírána z pramenů a řek, tak postavili přehradu. Pokud ta nestačí, tak postavím druhou a nebo přemýšlím, proč mi to nestačí!
Pěstovat zeleninu pro celé EU asi není možné jen ve Španělsku, protože tolik potřebné vody tam asi nenaprší. Pokud mlel mouku mlynář jen
pro sousedy, tak mu stačil potok, pokud chtěl mlít pro celou ves, tak
na něm postavil rybník a náhon na jiný typ mlýnského kola. No a pokud
ani to nestačilo, tak si pořídil parní stroj. nebo elektromotor. Bez
inovací nezbývá nic jiného než ustrnout a plakat, že to nejde.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.4.2023 14:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Za rozvojem civilizace byl vždy rozvoj levné energetiky. Když energie došla, dohřměla i civilizace. Proč asi??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.4.2023 18:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
ćlověče nešťastná, jakou levnou energii máte na mysli? Kromě naší civilizace lidé neměli nikdy jinou energii, než sílu otroků, zvířat a hořící dřevo.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.4.2023 20:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Čili OZE.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.4.2023 07:33 Reaguje na Daniel Višňovský
Ano OZE - bída tlačená na sílu tvými "saubere rasse" chlebodárci
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 10:20 Reaguje na Jakub Graňák
Můj chlebodárce je Čech jako poleno, a šéf dozorčí rady téhle zemi dokonce pár let premiéroval. Ein, zwei, drei, choooolki píííífo, Zimmer Frei :) Nemohu za to, že se dajčmajstři zbavili velké části funkční energetiky, a prodali tuto Čechům :)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 10:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Zpochybňujete existenci větrných a vodních mlýnů? Zpochybňujete existenci plachetnic či vorů?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.4.2023 13:50
Pyrenejský poloostrov byl v minulosti hustě zalesněný . Díky tomu se epizody sucha dokázaly nijak zvláště nepodepisovaly na kvalitě ekosystémů.
Pak však přišel homo sapiens a během staletí zlikvidoval, co se dalo.
Odpověď je celkem jednoduchá - opětovné zalesnění Hispánie.

To je však běh na dlouhou trať a místo toho se ničí i ty zbytky přírody , které zůstaly a hledají se pouze krátkodobá technokratická řešení za nadšeného vřískotu ekomagorů (OZE) .
Totální monetizace společnosti a zisk na prvním místě. Prostě hlupáci na kvadrát.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.4.2023 14:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jo když ono zalesnit to vybydlené středomoří jaksi nejde. Ono je to samá skála.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2023 15:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pouze krátkodobá technokratická řešení je přece vaše parkety, viz. v Evropě odsolovat mořskou vodu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.4.2023 15:20 Reaguje na Pavel Hanzl

Nemyslím si, že je to krátkodobé řešení. Odsolování se přímo nabízí, neb ze Španělska je dnes polopoušť. Jako velkokapacitní prasečák Evropy má také obrovskou nadspotřebu vody. U nás má prasečák spotřebu jako malé město! Připočtěte k tomu desetitisíce zavlažovaných ha polí... a jaksi v klimatické změně je ta mořská voda jediné řešení. Alepoň pro aglomerace typu Barcelony na pobřeží.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.4.2023 11:37 Reaguje na Karel Zvářal
Není jednoduušší v ústí řek do moře všechnu jejich vodu využít? Prostě nic do moře nepouštět a zalévat tím, co se dá? Vždyť je to nesmysl pouštět sladkou vodu z řek do moře a tu mořskou odsolovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.4.2023 18:36 Reaguje na Jiří Svoboda
Přesně tak.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.4.2023 19:00 Reaguje na Jiří Svoboda
Jaký si to udělaj... moje starost to není. Např. v ústí Ebra nic nevidět, tam by to bylo levnější s menší spotřebou energie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.4.2023 08:58 Reaguje na Jiří Svoboda
Třeba Colorado vůbec do moře prakticky nedoteče.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.4.2023 18:38 Reaguje na Karel Zvářal
Tolik energie nebude mít Evropa nikdy, i kdyby postavila stovku nových Temelínů. Což nepostaví.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.4.2023 15:57 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zalesňovat nikdo nic nebude, když tak v symbolickém provedení. S tím každodenním přísunem krků bude zvýšená spotřeba všeho, potravinami počínaje.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.4.2023 16:16 Reaguje na Karel Zvářal
Nevím jestli jste viděl, co dokáže příroda i ve zdánlivě nemožných podmínkách. Typicky spáry mezi dlažbou . Problém je , že člověk chce všechno najednou , rok je bezva, tři ještě ujdou , děvět je únosné a co je nad dvacet se nepočítá.
Tady bychom se museli bavit o sto letech pro základní obnovu lesů . Pro politiky se čtyřletou politickou délkou života doslova science fiction.
Lépe zajebat krajinu vrtulemi a FVE, shrábnout úplatky a strávit zbytek života jako zelený hrdina.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.4.2023 16:34 Reaguje na Miroslav Vinkler
Mě spíše zajímá, co dokáže člověk (za prasárny). Za jedno z největších zel považuji hypertrofovanou leteckou dopravu, která podle mého má vliv na tryskové proudění i jet-s. Nevěřím tomu, že ty tisíce a tisíce letadel denně ve vzduchu nerozhodí=nezpomalí tyto proudy. A ony mají vliv na chod oblačnosti, která v posledním období se chová značně nestandartně.

To odslování by klidně mohli rozjet průmyslově i pro zemědělství, včetně nově vysazených lesů. Byl bych ten poslední, kdo by tomu nefandil. Ale jak píšete: ouřadové se shlédli v honu na sodovčák, a vše ostatní je na vedlejší koleji. Kdyby se začalo ve větším měřítku zavlažovat, věřím tomu, že by se začalo měnit i klima - směrem k častější srážkám. Konkrétně tomu Španělsku by to pomohlo nejvíce ze všech zemí Evropy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.4.2023 16:55 Reaguje na Karel Zvářal
Izrael, nebo Saudové ,nebo Emiráty v tom jede. Ale to musíte mít nadbytek levné, skutečně levné energie a ne jen občas.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.4.2023 17:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
Viz. úplně nahoře. Dokud bude svítit, mohou odsolovat.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.4.2023 17:21 Reaguje na Karel Zvářal
Že je ticho po pěšině, a i spratek v je klidu, znamená, že by to šlo... Neb jak všichni poukazují, že EE potřebujeme hlavně v zimě (na svícení, vytápění), v dlouhém letním dni by mohla téměř celá tamní produkce jít do závlah. Se divim, že to ještě neběží-(
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.4.2023 17:56 Reaguje na Karel Zvářal
Poněkud se mýlíte. Nejdražší je jako vždy, odpisy. Tedy když postavíte odsolování a budete ho provozovat 1/3 roku, je voda 3x dražší.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.4.2023 18:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
Až tak?-) Tam svítí dosti i v zimě, pro odsolování na lidskou spotřebu. Prostě by to mohlo běžet celoročně, včetně vytváření zásob na léto. Něco na principu Dlouhých strání.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.4.2023 11:43 Reaguje na Karel Zvářal
Pokud je odsolovací zažízení levné... To nevím.

Ale
https://www.affekt.cz/p/katadyn-powersurvivor-40e-12v/?gclid=EAIaIQobChMIoo6luoKf_gIVmo1oCR0nlwFXEAQYASABEgJLG_D_BwE
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.4.2023 13:03 Reaguje na Jiří Svoboda
Vidíte, o vodě jsme se ještě nepohádali!-) Točí se tu jen o solárech, vrtulích a jádru, ale na nejcennější surovinu zatím nedošlo.

Cena v hodnotě vykopané studny, časem půjde s masovým rozšířením (a konkurencí výrobců) určitě dolů. Tam jim ale fachčí nepochybně řádově vyšší odsolovače. (tím jsem nenápadně naznačil téma některého z dalších článků-)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 19:06 Reaguje na Karel Zvářal
Pravda, pravda, letecká doprava vadí.....a 600 nadzvukovych letadel, která dnem i nocí provozovala CSLA., a která měla daleko vyšší uhlikovou stopu Vám před 1989 nevadila????
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.4.2023 18:41 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vás chytá fantas, asi ve světě naopak normální stav. Problém bude zalesnit lesní prostory u nás, zničené kůrovcem. Natož cha cha Španělsko!!!
Odpovědět
Homo Destruktor

Homo Destruktor

10.4.2023 00:58
Vesmír se prej vzdaluje cím tim rychleji, jak pokukujem kam by...
Odpovědět
va

vaber

10.4.2023 08:20
někde jsem slyšel ,že Barcelona už používá odsolenou vodu z 50%,
vody je málo i když všichni rádi mluví o záplavách jako problému klimatické krize,
hlavní problém klimatické krize jsou rostoucí teploty a sucho a na to se nikdo neadaptuje,
bylo by zajímavé kdyby byl světový seznam měst s nedostatkem vody a kde tato města vodu berou a jak to mají s udržitelností zdroje vody,
voda chybí přírodě a hlavně vegetaci a vody na zavlažování rapidně ubývá, tam žádná udržitelnost neexistuje
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.4.2023 08:37 Reaguje na vaber
Také bych si tipnul, že už to běží. Splachovat snad můžou i neodsolenou, to je cca třetina spotřeby, i sprchovat by se tak nakonec mohli (náhrada mořské koupele). Jenom pitnou by stačilo odsolit.
Odpovědět
va

vaber

10.4.2023 08:55 Reaguje na Karel Zvářal
to by asi přinášelo problémy se zanášením trubek a byly by nuté dva rozvody vody
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.4.2023 09:11 Reaguje na vaber
Ale už se o tom psalo/uvažuje, jak spotřebu vody snížit (nepitná/pitná). To je věc techniků a ekonomů, zda se to vyplatí. Nebo to měly být jen plusové mediální body zelených fanatiků?...
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 10:33 Reaguje na Karel Zvářal
A co uděláte s těmi slanými splašky, vy vyžraný chytrolíne?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.4.2023 11:31 Reaguje na Karel Zvářal
Na splachování a základní sprchování je slaná voda možná, ale co dvojí rozvody vody a nakonec co se slanými odpady? Ty by musely po projití čističkou jít rovnou do moře, aby více nezasolovaly už tak zasolené řeky(viz. úhyn ryb v Odře) Ono
ta koncentrace zelinářství a ovocnářství ve Španělsku asi
narazila na možnosti levné závlahové vody a buď se prudce
zdraží produkce náročnějšími závlahami a nebo se produkce
částečně přesune i jinam. U nás máme obrovský potenciál se vrátit k zelinářství, ale problémem je cena práce. Řešit
to jako Španělé Maročany atd. ale asi taky není moudré. Prostě si městští lidé budou muset připlatit, aby zjistili, žer i manuální práce má minimálně stejnou hodnotu, jako
ta duševní. My z vesnic víme, co vše obnáší vypěstovat vše
potřebné a taky chovat zvířata. Stojíme nohama na zemi a
víme, že do regálu v obchodě je ta cesta potravin dlouhá
a že je potřebné je i takto hodnotit. Praktici nesní tak
jako teoretici a vědí, že vše má své mantinely, přes něž
nelze překročit. Španělé, Kaliforňané a i jiní, už je
překročili a budou to muset vyřešit. Momentálně si orné
půdy nevážíme, bezhlavě se jí zbavujeme a mnozí jdou cestou
drahé "umělé" výroby potravin. Za humny mám skleníky farmy
Bezdínek, ale ze zásady ignoruji hydroponicky pěstované
plodiny ve sklenících, které zastavěly velmi úrodnou půdu.
Takové skleníky mohly být vybudovány klidně na místě bývalé
chemičky v Hrušově, ale na úrodné půdě? Jinak výhoda levného odpadního tepla z EDĚ už neplatí v takové míře, jakou čekali a rozestavěná další část skleníků zatím už rok nestojí. Já osobně ta rajčata a okurky nechci a počkám si na ty své ze svého skleníku a z volné půdy u jižní zdi RD.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.4.2023 12:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Když se podíváte na Izrael, je tam obrovská hustota obyvatel a určitě neberou vodu (jen) z Jordánu. V maximální míře využívají odsolovanou (i na závlahy). V tom vidím i budoucnost vysychajícího Španělska, zvláště pak s potřebou vody na závlahy či chov prasat, o lidské spotřebě nemluvě.
V potravinářství je dnes spousta náhražek, místo masa soja, zelenina též jen makety nalité vodou. Kdo má možnost, určitě si vypěstuje maximum svého.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

11.4.2023 07:18 Reaguje na Břetislav Machaček
S tím lze souhlasit, především pak s tím, že "město" by mělo akceptovat právo na důstojnou mzdu a život i pro venkov. Nicméně u těch skleníků (u nás) to není až tak černobílé, jde totiž pořád o důsledek tržího chování valné části společnosti. A co se týče toho Hrušova, kdo ví co tam leží pod zemí, kolik by mohla stát sanace starých ekologických škod na takových plochách můžem jenom hádat...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.4.2023 08:54 Reaguje na Jakub Graňák
Pokud tam mohou stavět sklady, tak tam mohou být asi i skleníky s betonovou podlahou s pěstováním rostlin v plastových rukávech naplněných kokosovou "slámou", do kterých proudí voda s umělými hnojivy přiváženými v cisternách.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

11.4.2023 11:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Potravinářské provozy nelze stavět na kontaminovaných půdách. Zajeďte se podívat na laguny Ostramo, jak i po vytěžení "krásně kvetou" sublimovanými chemikáliemi... do čeho pak asi sublimují, když je zalijete betonem? Tímto způsobem vyrobíte jen další tisíce tun toxického odpadu, který bude v přímém kontaktu s pěstovanými plodinami. Ostatně tenhle postup (zalít betonem), navrhovaný Babišem právě v případě lagun, byl všemi odbornými kapacitami shledán, jako daleko nejhorší řešení
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 09:58 Reaguje na Jakub Graňák
Co by nešly??? Když se bude produkovat žír, na kterém bude napsáno "jen pro Chachary", tak je to snad v pořádku, ne?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.4.2023 13:49 Reaguje na Daniel Višňovský
Zda je to v pořádku netuším, čím jsem si však jistý je: že v pořádku rozhodně nejsi ty
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.4.2023 20:33 Reaguje na Jakub Graňák
Zjistěte si, jaký je jinde ve světě poměr toho, co vydělá inženýr a lopata v zemědělství, hlupaku. Proto vám z CR inženýři houfně prchají, a jste montovna. A když přijdou ukacka, tak dělají lopaty, protože za to na rozdíl od inzenyrovani dostanou zaplaceno.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.4.2023 20:37 Reaguje na Jakub Graňák
Právo na důstojnou mzdu byste měli akceptovat vy, vidlacky sajrajt......a za kvalifikovanou práci pořádně zaplatit. ...za darmo vaším vidličky panička tahat spratky z frndy nikdo nebude. ....stejně jako spravovat zuby......dezolate
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.4.2023 06:47 Reaguje na Daniel Višňovský
Danečku, vždyť ty ani neumíš sesmolit smysluplnou větu... tobě při porodu zjevně kleštěma zmáčkli hlavu přespříliš. Chudera tvoje matka, vědět co z tebe vyroste, tak si tě nechala vyškrábnout...
Každá společnost je jen tak bohatá, jak bohatí jsou její nejchudší. O historickém původu naší české chudoby jistě nemá smysl diskutovat s emocinálně vyprahlým duševním mrzákem tvého ražení. Jistě však stojí za zmínku, že na něm mají lví podíl chorobné ambice a nesnášenlivost národa, kterému ty tak rád lížeš prdelku. Jednostranně zaměření "odborníci" bývají zhusta silně retardovaní po stránce sociální inteligence - ty jsi toho zářným příkladem
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

12.4.2023 07:09 Reaguje na Jakub Graňák
1*
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.4.2023 07:37 Reaguje na Karel Zvářal
Chechech, syneček naběhl "vidličce" na vidle:-))
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 09:57 Reaguje na Jakub Graňák
Na vidle jste si naběhl VY, Graňáku.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 09:57 Reaguje na Jakub Graňák
Na vidle jste si naběhl VY, Graňáku.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 12:50 Reaguje na Karel Zvářal
A tohle je podle Vás smysluplná věta, vy vyžraný exote?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

12.4.2023 20:36 Reaguje na Daniel Višňovský
Krom burana to pochopili všichni.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 09:57 Reaguje na Jakub Graňák
Graňáčku, že máte v rodině alespoň jednoho spratečka, který se sere do ICT??? No, tak to je jeho práce, udělat sw, který upravuje text vytvořený androidem. Pálíte do vlastních řad.

Jistě, souhlas......jenomže bohatství se měří majetkem, nikoli příjmem, kapiš Graňáčku, smradláčku? A toho majetlu mají podstatně více vidláci, než lidé ve městech....někdo by měl už konečně nekvalifikvané špíně dokázat, jak je ve skutečnosti bohatá. Pokud se vy špinavý vidlácký socky cítíte být chudí, tak prodejte své haciendy, postavte si králíkárnu, a pronajměte si tam garsonku. A co se týče chorobných ambicí, zameťte si před svým vlastním prahem, doba, kdy jste kouřil klobásy ruským oficírům, a traktorista nebo dojička měli trojnásobek začínajícího lékaře nebo inženýra jsou prostě PRYČ, a NIKDY SE NEVRÁTÍ. I ti Čínané pochopili, že vy vidláci jste levný spotřební matroš, nikoli nějaký historický hybatel dějin.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.4.2023 11:01 Reaguje na Daniel Višňovský
Jestli nestačíš na androida pořiď si papír a tužku a pořádně si to po sobě přečti a oprav analfabete:-)), do ICT žádnej můj sprateček nedělá a ani dělat nebude, nejsou to netáhla jako ty. O zbytku nemá cenu s tebou polemizovat páč se ti jaksi nedostalo vzdělání...
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 12:02 Reaguje na Jakub Graňák
Hm, je pouze jedna profese, kde dotyčná tyká zákazníkovi, jakožto cizímu člověku. Prostitutka. Je kuriozní, že jste se tu přiznal, že se Vaše matka živila prostitucí, a naučila Vás tykání cizím lidem .....Jinak hajlování se srpy a kladivy jste nazývali vzděláním pouze vy, rudé krysy.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.4.2023 13:45 Reaguje na Daniel Višňovský
Vulgárnímu praseti, schopnému chápat kauzalitu na linii příčina-důsledek, vyjadřovacími schopnostmi a úrovní formulace myšlenky na úrovni náctileté Ústecké dyliny sjeté perníkem, nelze jinak než tykat. Ostatně o tom, kdo tady kouřil (a nejspíš nejen to) ruskou klobásu nejlépe svědčí uroveň tvého vyjadřování, které si v ničem nezadá s jemnou elegancí nájezdnických hord ze středoasijských stepí. Tímto s tebou končím, nemíním se dále brodit hnojem plozeným tvým chorým mozkem.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 19:12 Reaguje na Jakub Graňák
Právě jste prokázal platnost přísloví, že pro pravdu se lidé nejvíce hnevaji....já za to prosím nemohu, profesi vaší matky jste sem navrátil sám, a v posledním příspěvků jste to potvrdil. Jinak já jsem na tomhle serveru napsal tři články s docela rozsáhlou diskusi.....Tedy na rozdíl od vás.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 10:11 Reaguje na Jakub Graňák
Graňáčku :) Bohatství společnosti se měří HDP/PPP nna obyvatele, a v tomto jaksi ČR zaostává za znalostními ekonomikami, a vysoce převyšuje ekonomiky agrární.

Na druhou stranu - distribuce bohatství určuje GINI index, a ten má ČR snad až na dvě výjimky nejnižší na světě.

Z toho jaksi vyplývá, že zvýšením rovnostářství jaksi není cestou k tomu, aby se ČR stala bohatší.

A Graňáčku, že jste tak nekvičel před 1989, kdy Neoconi za volantem traktoru a neoconky v kravínech měly násobné příjmy proti vysokoškolákům s praxí, co??? A víte, k čemu tohle vedlo??? Tohle nemilý Graňáčku hlupáčku vedlo k tomu, že se ČSSR nebývale technologicky propadla, a průměrná mzda byla asi na 5-10 procentech mzdy západních sousedů.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.4.2023 11:04 Reaguje na Daniel Višňovský
ČSSR nebývale technologicky propadla v důsledku druhé světové způsobené tvými západními miláčky, ostatně i za bolševickou revolucí stáli oni
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 12:04 Reaguje na Jakub Graňák
Hm, tak v důsledku druhé světové ser na území ČR vyráběla dokonce i těžká voda, a vy to dokážete označit za technologický propad :) No nic.... A otázečka.....jak je možné, že se technologicky nepropadlo Rakousko, které se na rozdíl od většiny území česka stalo součástí třetí říše, co?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.4.2023 13:30 Reaguje na Daniel Višňovský
Protože neskončilo na druhé straně železné opony, to jsou ty kauzality, které technokratický trouba bez špetky vhledu do "všeobecných" znalostí postrádá... Těžká voda jako symbol pokroku :-)))
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.4.2023 19:22 Reaguje na Jakub Graňák
Takže vy za symbol pokroku považujete SSSR vlaječky, transparenty s udernymi hesly, cmoudeni z komínů kapitalismus pro zlost a prvoligové průvody??? Ano, zařízení na výrobu těžké vody, či raketové techniky považuji za symbol technologického pokroku, nikoli propadu. A Železná opona???? Vždyť tato vám vytvořila příležitost to tomu prohnilemu západu nandat, ne??? A co se týče všeobecných znalosti.....to je jako co???? Žijeme v technologickem světě, takže ty všeobecně znalosti jsou ty znalosti technologické, popřípadě znalosti z oblasti přírodních věd. Humanoidnosti naopak škodí.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.4.2023 20:28 Reaguje na Břetislav Machaček
Čistička na slanou vodu nebude fungovat.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.4.2023 20:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Zatím nám do města jezdí za práci dezolatska vidlička verbez, a proplacení je až až......95 procent nekvalifikovanych ve světě je levnější. Naopak, kvalifikovaná pracovní síla v CR patří mezi nejlevnější na svete
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.4.2023 22:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste z 50 000 všeho Bohumína, tak nerypakujte prolhany bolsevicky dezolate.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

10.4.2023 12:12
Ať tam zavolají Macháčka, ten jim postaví takovou přehradu, jakou svět ještě neviděl. A vody v ní bude minimálně na sto zim. :D :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.4.2023 19:03 Reaguje na Petr Eliáš
Oni si ji postaví sami, pokud budou chtít pokračovat v zelinářství,
protože chápou jedno, že jim pomůže pouze zadržení srážek v těch
přehradách. Pročpak tam nebudují mokřady a neklikatí toky, ale dál budují přehrady na Ebru a jiných řekách? Ono jednou zase zaprší,
jak nalilo nedávno v Kalifornii a kde už mají přehrady zase plné
po okraj. Kolik vody zachytí u nás ty nasycené mokřady z těch avizovaných dešťů na tento týden? Už nic a nebýt přehrad, tak ta voda pouze bez užitku odteče.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist