Berlín končí s experimentem silnice bez aut, na Friedrichstrasse se vrací auta
Idea cyklistické a pěší ulice, kterou prosazovala ekologická strana Zelení a kterou hájila pozdější senátorka pro dopravu Bettina Jaraschová za Zelené, skončila s nástupem Křesťanskodemokratické unie (CDU) do vedení města. Na konci dubna se stal primátorem Kai Wegner, první starosta z konzervativní CDU po 22 letech. Konzervativní nástupkyně Jaraschové Manja Schreinerová v květnu rozhodla, že od 1. července bude celá ulice Friedrichstrasse otevřená pro auta. CDU k tomu tehdy uvedla, že se v Berlíně přestane prorážet zeď hlavou.
"Tímto rozhodnutím ukončila senátorka pro dopravu dogmatický nesmysl, který byl na úkor obyvatel, provozovatelů obchodů a řidičů," řekl Dirk Stettner, který je šéfem frakce CDU v berlínské Poslanecké sněmovně. Sama Schreinerová uvedla, že její postup si vyžádalo zrychlené soudní řízení, ve kterém odpůrci ulice bez aut uzavírku napadli.
Schreinerová chce na podzim zahájit dopravně-stavební řízení, z nějž se zapojením veřejnosti vznikne koncept rozvoje této ulice. "Je tak možné, že se Friedrichstrasse nakonec může znovu přeměnit podle zájmu chodců a cyklistů," poznamenala.
Když město na konci srpna 2020 část Friedrichstrasse pro auta uzavřelo, slibovalo si od toho zvýšení kvality života ve veřejném prostoru, větší dopravní bezpečnost a čistší vzduch uprostřed metropole. Na uzavřené silnici město následně rozmístilo posezení a také zeleň. Společně s dopravním značením a vyhodnocováním dopravních dat přišel experiment na více než 2,9 milionu eur, jak vedení města sdělilo zákonodárcům berlínské Poslanecké sněmovny. Jen v letošním roce město vydalo na posezení 364.000 eur (8,6 milionu Kč).
S přípravou uzavřené části ulice pro automobilový provoz začaly technické služby před několika dny, kdy odstranily pruhy vyhrazené pro cyklisty, dopravní značení a také mobiliář. Ještě ve čtvrtek zbývalo na ulici několik kusů posezení, na kterém se lidé občerstvovali jídlem a pitím z místních obchodů. Byla mezi nimi i jednadvacetiletá studentka Claudia Lanzová, která přijela s kamarády na kole. "Přijeli jsme se rozloučit. Je to taková naše poslední projížďka, než tady budou opět jezdit auta," řekla v rozhovoru s ČTK.
Rozhodnutí města lituje a sama by si přála, aby takových ulic vyhrazených pro cyklisty a chodce bylo více. Proměnu by ale chtěla radikálnější. "To, že tady byly stromy v květináčích, bylo sice hezké, ale ještě lepší by bylo, kdyby vyrůstaly ze země. Bez asfaltu by to tady bylo příjemnější," řekla. Věří také, že z Friedrichstrasse jednou ulice bez aut opět bude.
reklama