https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/byvaly-sef-agrarni-komory-zavedeni-zelene-dohody-neprospeje-zivotnimu-prostredi-ani-zdravi-lidi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Bývalý šéf Agrární komory: Zavedení Zelené dohody neprospěje životnímu prostředí ani zdraví lidí

28.12.2021 14:57 | PRAHA (ČTK)
V případě zavedení dohody se podle Jandejska sníží soběstačnost v základních potravinách, která činí v průměru 55 procent, a již nyní není dostatečná.
V případě zavedení dohody se podle Jandejska sníží soběstačnost v základních potravinách, která činí v průměru 55 procent, a již nyní není dostatečná.
Foto | Remy Frank / Flickr.com
Zavedení Zelené dohody pro Evropu (Green Deal) v navrhované podobě neprospěje životnímu prostředí, sníží úrodnost půdy a obyvatelstvo vystaví nebezpečí kvůli špatné kvalitě a nedostatku potravin. Na Mezinárodní konferenci Asociace samostatných odborů to řekl bývalý předseda Agrární komory a člen jejího představenstva Zdeněk Jandejsek. Evropské zemědělské cíle například předpokládají, že do roku 2030 sníží každý z evropských států spotřebu přípravků na ochranu rostlin o 50 procent a minerálních hnojiv o 20 procent.
 

V případě zavedení dohody se podle Jandejska sníží soběstačnost v základních potravinách, která činí v průměru 55 procent, a již nyní není dostatečná. Nezajištění dostatku potravin může znamenat vyvolání obrovských nepokojů obyvatelstva, varoval.

Dovoz potravin pak bude pocházet ze zemí, kde nejsou zajištěny standardy jako v zemích EU, uvedl dále. Kvalita potravin se tak sníží následkem používání zakázaných přípravků ve výživě zvířat, léků či hormonálních přípravků. Kvalitu domácích výrobků nenahradí kvalita z dovozu, což bude působit na zdraví a snížení dlouhověkosti populace, podotkl.

Teorie, jak řešit takzvaný zelený úděl do roku 2030, je podle něj nejen utopie, ale i tragédie pro produkci dostatku potravin a pro životní prostředí v zemích se zanedbatelnou živočišnou výrobou, jako je ČR. Snižování stavu hospodářských zvířat ve všech zemích EU ve stejném rozsahu je úplný nesmysl, dodal Jandejsek.

Zelená dohoda pro Evropu představuje plán Evropské komise na ochranu klimatu, unijní exekutiva se v rámci této strategie snaží nasměrovat členské země EU ke splnění klimatických cílů, na kterých se lídři států dohodli loni. Do konce desetiletí by podle nich unie chtěla omezit emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990, do poloviny století pak neprodukovat emise žádné, anebo je vyvážit například technologickými opatřeními.

Agrární komora ČR proti Zelené dohodě vystupuje dlouhodobě. Opakovaně vyzvala Evropskou komisi k předložení dopadových studií k úmluvě. Podobný požadavek měl na podzim loňského roku také Zemědělský svaz ČR. Ekologičtí aktivisté naopak Zelenou dohodu vítají, někteří ji ale označují za málo ambiciózní.

Prezident Miloš Zeman ve svém letošním vánočním poselství vybídl k tomu, aby nová vláda Česko ze Zelené dohody pro Evropu vyvázala, protože program podle něj způsobuje růst cen energií. Nová česká vláda tvořená koalicemi Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Pirátů se STAN, která se ujala moci 17. prosince, ve svém programu Zelenou dohodu označila za příležitost, jak investicemi do udržitelného rozvoje, čistých a obnovitelných zdrojů a cirkulárního hospodaření modernizovat ekonomiku, zvýšit kvalitu života a zlepšit životní prostředí. Při vyjednávání konkrétních opatření bude ale vláda v EU zohledňovat možné sociální dopady a specifické podmínky ČR.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

28.12.2021 15:21
Je zřejmé, že je třeba nově definovat pojem soběstačnost, která by měla být vztažena zejména na úroveň státu. Stejně tak se ale musí transformovat naše nadvýroba. My nemáme problém vyrobit ani vejce, ani vepřové ani brambory v dostatečném množství, jenže supermarkety deformují trh. Kdyby museli prioritně kupovat zboží dejme tomu do 100 km od prodejny, aby snížili uhlíkovou stopu takového zboží, tak by to nešlo dovézt přes půl Evropy, případně světa.
Bohužel jde jen o zisk.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.12.2021 15:32 Reaguje na Katka Pazderů
Trh nedeformují supermarkety, ale nestejně nastavené dotace. Zemědělci v zakládajících zemích EU mají výrazně vyšší dotace a proto si mohou dovolit prodávat své produkty za výrazně nižší ceny než naši zemědělci. Supermarkety se chovají tržně a nakupují tam, kde je cena pro ně nejpřijatelnější. Takže za to, že české zemědělství krachuje, nemohou supermarkety, ale politici, kteří dotace pro nás vyjednávali.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.12.2021 17:30 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Obojí, téměř stejnou měrou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.12.2021 17:59 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Mají vyšší dotace především proto, že jim to nikdo neukradne, jak u nás.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

28.12.2021 15:47 Reaguje na Katka Pazderů
když něco takového říkal předseda SPD Okamura, tak byl označen za populistu... nicméně by bylo dobré si uvědomit, že my žádnou nadvýrobu nemáme. Ostatně 55% soběstačnosti v průměru cituju článek, to, že soběstačnost bude klesat a to poděkujme Bruselu se zhorší i péče o krajinu a kulturní krajinu, protože se nevyplatí chovat skot. Dá se jít proti tomu ale pak by mě zajímalo, proč být v tom trapném Bruselské vězení
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.12.2021 17:27 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vyvážíme pšenici, u té se nejedná o nadvýrobu?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.12.2021 17:32 Reaguje na Majka Kletečková
A ostatní základní potraviny, jsou na tom jak ?
!
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.12.2021 17:46 Reaguje na Majka Kletečková
Proč dovážíme vepřové a drůbeží maso, dokonce ani v tom cukru nejsme soběstační a brambor taky nevyrábíme tolik, abychom uspokojili naši poptávku. Přitom se jedná o komodity, v nichž jsem bylo za totáče soběstační. A co se týče vepřového, byla u nás taková nadvýroba, že si pamatuji, jak k kilu hovězího automaticky řezník přibalil kilo bůčku, protože jinak by ho neprodal. A dneska?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

28.12.2021 19:02 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vše je pouze o ceně a cenu zemědělských produktů z velké části určují dotace. Dovážíme levněji než sami doma vyrobíme. Pokud zemědělci dostanou za své produkty tolik aby se jim to vyplatilo tak věřím, že z velké většiny jsme domácí spotřebu schopni pokrýt.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.12.2021 19:26 Reaguje na Jarek Schindler
Potvrzujete moji tézi o dotacích. Pokud se supermarketu vyplatí nakoupit určitou komoditu v zahraničí a dovézt ji k nám, evidentně ji pořídil mnohem levněji než u nás. Takže tam evidentně zemědělci mají výrazně vyšší dotace, protože kupříkladu náklady na mzdy jsou tam mnohem vyšší než u nás a přes to jsou tamní producenti v konkurenčním boji úspěšnější.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.12.2021 20:18 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jenže to jsou z valné části národní dotace, SAPS je víceméně všude stejný. Fakt, že si naše vlády od revoluce nad podporou zemědělství myjou ruce není vinou nikoho jiného, než našich představitelů. Stejně tak není vinou např francouzů, že si uvědomují význam zemědělství pro rozvoj venkova, je jen vinou našeho státu, že pere prachy především do zpovykaných měšťáků.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

28.12.2021 16:05 Reaguje na Katka Pazderů
v zásadě by vznikly obchodní společnosti podobné jako jsou u nás vinaři. Jejich produkce nepokryje spotřebu ale stejně prodávají po celý rok, což by byl ekonomický přínos protože by vznikaly obchodní společnosti a dovozci v ČR a byli by příjemci ekonomických výhod.
Odpovědět
Pe

Petr

28.12.2021 21:24 Reaguje na Katka Pazderů
K transformaci nadvýroby je nejprve nutné nadvýrobu definovat. Tedy určit co je nadvýroba.
Pak je možné nadvýrobu eliminovat.
A tím zrušíme kapitalismus, který je na nadvýrobě založený.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.12.2021 05:23 Reaguje na Petr
ono jde spíš o to, že Čeští producenti jsou oproti nadnárodním a globálním společnostem slabí a naprosto je zdemolují. Prostředí pro nějakou konzistentní výrobu v zemědělství je fatální, není absolutně žádná jistota, že produkce v odvětví spadne na nulu nebo velmi nízko, protože nás umlátí koncerny. ONO BY SE NEZRUŠIL KAPITALISMUS ALE ROZŘEDILA GLOBALIZACE A ZVÝŠILA KONKURENCESCHOPNOST. PŘESNĚ TO, CO BRUSEL NECHCE a odpírá nám obchodní příležitosti
Odpovědět
Pe

Petr

29.12.2021 08:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Konkurenceschopnost existuje pouze při nadvýrobě.
Odpovědět
Pe

Petr

28.12.2021 21:50 Reaguje na Katka Pazderů
Nadvýroba se týká jen výrobních odvětví, nebo lze nějak definovat nadvýrobu i v odvětvích nevýrobních, já nevím, třeba ve školství?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

29.12.2021 09:51 Reaguje na Petr
I ve školství je nadvýroba. Produkuje se masa naprosto zbytečných držitelů maturitních vysvědčení, zatímco učňovské školství umírá na úbytě. Takže dneska je přehršel nejrůznějších úředníků, zatímco sehnání kvalitního řemeslníka se rovná výhře ve Sportce.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.12.2021 15:27
Zdravý názor člověka z praxe. Bohužel zřejmě bude přeřván ekoteroristy, pro které je gryndýl mantrou, o které se nediskutuje.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.12.2021 17:33 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

28.12.2021 16:01
Odpovědět
KR

Kamil Remeš

28.12.2021 16:46
samozřejmě je to možné, analýz je potřeba více, ovšem současně není třeba brát příliš vážně názory jakéhokoli bezýznamného českého vědce
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.12.2021 18:55
Dotační deformace trhu v rámci EU je paskvil, který dělá cíleně z ekonomicky efektivních neefektivní a naopak. Pokud by to byla dočasná
politika srovnání startovní čáry, tak budiž, ale tu už nejde o tu
startovní čáru, ale o běh bez konce. Ve starých zemích EU to dělají
formou dotací a úlev a v některých nových zemích (např.Polsko) taky.
Pak tu jsou země(my), které vsadily na trh a nečekaly, že ty prvé
u dotací vytrvají a ještě je navýší, aby zajistily pro své zemědělce
odbyt a tím si udrželi nejen je, ale i ráz krajiny. Pokud se toto vše
bude dál dotovat a zvýhodňovat, tak se nic k lepšímu nezmění. "Gryndýl"
je taky založen na dotacích a přelévání investic od jedněch k druhým.
Opět žádný trh, ale deformace trhu na paskvil, který bude fungovat pouze
do doby, dokud bude odkud ty dotace brát. Evropané by se měli zamyslet
nad životem plným deformací, který sice zatím funguje, ale směřuje ke krachu. Ekonomiku nelze deformovat do nekonečna. EU už se vyčerpala a
upnula ke "gryndýlu", který možná agonii oddálí, ale směřuje ke konci
taky. Ochota jedněch, dotovat druhé, klesá k bodu mrazu a ubývá zdrojů dotací. EU prostě není a ani už nikdy nebude lídrem v ekonomice světa
a tempo budou udávat jiní. EU zachrání návrat k trhu bez deformací a
nebo její jednotlivé státy rozpad EU a vlastní cesta k trhu. Jiné cesty nehledejme ani v zemědělství, protože logicky nemůže konkurovat sedlák
s desíti kravkami v horách velkokapacitnímu hospodářství v rovině. On
má produkovat buď pro fajnšmekry a nebo zkrachovat. Chtít, aby úspěšný dotoval krachujícího, se nedá navždy udržet. Tak to nefunguje v žádném jiném odvětví a přesto to EU zkouší zase u energetiky a dopadne to
stejně tragicky. I tam bude po krachu vlastní energetiky následovat
dovoz s diktátem odjinud. Kdo se zbaví soběstačnosti, tak se zbaví
vlastní svobody. Budiž nám poučením RVHP, které bylo v lecčems sice
soběstačné, ane ne ve všem a to bylo impulzem k nespokojenosti. To
stejné čeká EU a už se to projevuje v energetice i v závislosti na
dovozu některých zemědělských komodit.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.12.2021 19:51
Ještě v době ,kdy byl pan Jandejsek předsedou Agrární komory jsem většinu jeho názorů měl za správné, je to odborník z branže, který ví o čem mluví.

Jestliže mám určitou povědomost o energetice a tvrdím, že gryndýl je katastrofa pro občany ČR , potom se nám rýsuje tuplovaný průser.
Energetika a zemědělství.
Kdy tohle bruselské třeštění někdo postaví mimo náš dvorek ?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.12.2021 20:20 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jandejsek patří do stejného ranku postbolševických agrobaronů typu Tomana, nebo Babiše... ve skutečnosti jde o hrobaře českého zemědělství
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

28.12.2021 21:27 Reaguje na Jakub Graňák
Přesně tak, tomuhle člověku nevěřím ani nos mezi očima.A pokud naše jezedáci nejsou chopni provozovat vepřín, který svým smradem nezatěžuje okolí, jak již je nařízeno směrnicemi EU, ale na mnoha místech u nás se to nedodržuje, ať raději ty vepře nechovají. Nakonec v mnoha obcích lidé tyhle smradící vepříny odmítli nebo jejich prozoz museli ukončit. Těch pár pracovních míst za to nestojí. Já osobně vepřové potřebuji maximálně jednou za týden a to si jej klidně koupím dražší, jako kupujeme biohovězí...
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

3.1.2022 17:50 Reaguje na Karel Pavelka
Definujte "v mnoha obcích" . Vepříny se ruší zejména pro ekonomickou neudržitelnost. Zčásti to funguje i pro nosnice a brojlerovou drůbež , tam je to ekonomicky na hraně. Pokud myslíte vepřín v Letech , tak ten byl vykoupen státem a odstraněn z politických důvodů. Obci vepřín nesmrdí , smrdí té satelitní vesničce postavené developerem na levných pozemcích s neznalými obyvateli ponechanými svému osudu.
Odpovědět
sv

29.12.2021 01:20 Reaguje na Miroslav Vinkler
To "bruselské třeštění" na téma zemědělství obsahuje mimo jiné i ničím neodůvodněnou hysterii vůči GMO. Souhlasím s vámi, že tyto nesmyslné zákazy je potřeba zrušit.
Odpovědět
PE

Petr Eko

29.12.2021 10:44
1) jde o zisk
2) jde o to, že ČR je pro západ v postavení KOLONIE (hospodářské, finanční politické..) a tak nás drží zkrátka, aby nás náhodou nenapadlo se osamostatnit. V tomto okamžiku hmed vyskočí - vždyt nebudeme schopni přežít, nejsme soběstační.
Něco jak žena, když ji manžel bije - taky trpí, protože nemůže z finančních důvodů odejít..
Vše mají dokonale promyšleno a provázáno (kdyby chtěli, dají vyšší dotace i nám - ale oni nechtějí, co tam nějaké kolonii na východě..)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

29.12.2021 12:47 Reaguje na Petr Eko
Souhlasím. Ale někteří jedinci to nejsou s to pochopit.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

3.1.2022 12:30
Bývalý šéf Agrární komory prostě nemůže mluvit jinak, to je jasné...
Já už jsem na tyhle řeči celkem alergický. Nikde není napsáno, že takhle prostě už dál hospodařit nejde, protože vzniká dluh, který nakonec nepůjde zaplatit. Možná už nejde teď. Retence vody v krajině upadla, erozí je poškozeno tolik půdy, že by měly být kriminály plné, kvalita půd je v háji, černozemě splavené...
No a tak bych si rád přečetl, jak by velkoagrárníci řešili tyhle otázky... Asi by v úvodu řekli, že řeči o špatním stavu půd nejsou pravda a je třeba drancovat stejně jako doposud, nejlíp za zvýšeného toku peněz ze státního rozpočtu...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist