https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/chrudimsky-vcelar-vcelari-maji-prebytky-medu-po-pandemii-jim-ubyla-klientela
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Chrudimský včelař: Včelaři mají přebytky medu, po pandemii jim ubyla klientela

11.2.2024 00:08 (ČTK)
Foto | estelheitz / Pixabay
Včelařům po covidové pandemii ubyla pravidelná klientela. Lidé k nim přestali jezdit. Včelaři, kteří mají včelaření jako koníček, tak mívají přebytky, řekl předseda Základní organizace Českého svazu včelařů Chrudim Marcel Gregor.
 

"Máme problémy med prodat. Ta covidová doba to celé nějak zanonymizovala, lidé se asi stydí přijít za včelařem. Mladší lidé možná nejsou zvyklí komunikovat osobně," řekl Gregor.

Někteří včelaři mívají stálé zákazníky, kteří si berou větší množství sklenic medu, aby měli zásoby na celý rok. Ne všem se ale daří si vybudovat takovou síť kupujících a mají ještě k prodeji loňský med.

"Tak jsou nuceni dávat si na dům cedulku, že prodávají med. V tom nám stát pomáhá, že nám umožňuje prodávat přebytky takzvaně ze dvora. Spoustu včelařů na tom svoji produkci staví," řekl Gregor.

Loni byl po dlouhé době medu dostatek. Med včelaři prodávají za 180 až 220 korun za kilogram. V letošním roce Gregor neočekává, že by cena medu měla růst. Letošní podmínky pro výrobu medu zatím vypadají dobře, je dostatek vláhy, a tak by mohlo být i dost nektaru, řekl.

Medu sice byl loni dostatek, ale zima byla špatná, nejhorší za poslední desítky let. Na přelomu let 2022 a 2023 podle Gregora uhynulo v České republice 38 procent včelstev, nejvíce v okrese Ústí nad Labem, kde to bylo přes 78 procent. V Karlovarském kraji přišli včelaři o polovinu včelstev.

"V působnosti naší organizace padlo každé čtvrté včelstvo, někteří včelaři měli úbytek i 50 procent. Hodně záleželo na nadmořské výšce a klimatických podmínkách na stanovištích a na tom, jak včelař důsledně se o včely staral, jak je léčil," řekl Gregor.

Příčin je více a opakují se pravidelně. Na vině jsou teplé podzimy s kvetoucími poli, mírné zimy a ataky dlouhodobých i nových nemocí včel, které včelstva napadají často současně. "Včelaři monitorují velký nárůst varoázy a virových nemocí, které ještě nejsou dostatečně prozkoumané," řekl Gregor.

Včelaři se pak potýkají se zdražováním pomůcek, zařízení a spotřebního materiálu. V posledních letech včelaři jezdí ke včelám dvakrát častěji, dělají víc prohlídek, musí jim dávat léčivo. Je to intenzivnější včelaření a také nákladnější. "Obecně náklady na léčivo vzrostly za posledních pět let až čtyřikrát. Dřív ho dotoval stát a také bylo levnější," uvedl Gregor.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

11.2.2024 03:40
Není se co divit, když sklenička medu stojí až 200,-Kč, že.
Chce to holt slevu a med půjde " na dračku " !
Odpovědět
Anyr

Anyr

11.2.2024 12:43 Reaguje na smějící se bestie
Jasně! Stejně jako vrtulníky, domy, uzené, vodku, letenky! Všechno levně, ať můžeme kupovat a zvyšovat si blahobyt! Ostatní tu jsou pro nás, ne my pro ně!

*facepalm* :D
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.2.2024 14:14 Reaguje na Anyr
Tak chtějí ten med prodávat, nebo si nechají " na semeno ", co !
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

16.2.2024 07:29 Reaguje na smějící se bestie
Máte hnusnou pravdu. Jenže vemte si, dnes z přírody mizí spodní patro keře, ty byli plné květů a nejsou již rozkvetlé louky jen technická tráva, při stříkání proti bylinám to vezmou i s cestami, proto překáží keře. Naši předci si keřů vážily jako krytu pro zvěř a drobné živočichy, pastva pro včely a samozřejmě z toho měl člověk. Hnízdili zde ptáci, jak to, že člověk dříve jen nechtěl víc a víc, ale žít, samozřejmě každá koruna je dobrá. Oni se na tom někteří chtějí uživit, to je v pořádku, ale předraženým produktem.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vrabec

16.2.2024 13:11 Reaguje na FRANTIŠEK PTÁČNÍK
O jakých keřích mluvíte? Vždy, když se dívám na 80 let staré fotky z našeho okolí, tak si říkám, proč tam není jediný keř? Zato dnes vše zarůstá křovím.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

16.2.2024 18:37 Reaguje na Jaroslav Vrabec
Za socialismu se nikdo o některé drobnější pozemky nestaral a ony tak zarostly porosty a divokými nálety s těmi keři. Třeba myslí tyto keře.
Fakt je, že před komunisty zřejmě, jak byli chudí vesničané nuceni dobývat živobytí z ploch všelijakých drobných krajinných celků, které třeba kvůli svahům, nebo zamokření a pravidelným zátopám nebo tvořily meze a hranice pozemků atd nešly intenzívně využívat jako pole a proto se musely využívat extenzívně. Třeba jako zdroj málo kvalitního dřeva na topení nebo ručně sekaných rostlin na krmení domácího zvířectva nebo hlavaté vrby pro košíkáře atd. Tak tam zřejmě keře, pokud "jenom" kvetly a jinak jim nepřinášely užitek, netrpěli.
Odpovědět
kk

karel krasensky

11.2.2024 13:49
Tady kde žiju mají prodavájí med 220 kg.Tak si ho nechte a namažte si s ním prsa .Nedám
Odpovědět
va

vaber

12.2.2024 08:53
umělý spánek a intubace byla velice neúčinná metoda při léčení kovidu a jistila úbytek klientely,
na druhé straně med je nějaká oslintaná patlanina od včel, kterou já nemusím
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

12.2.2024 18:18
Pod 200 nejdu. Jestli něco zbyde, udělám si medovinu. V Kauflandu je akce na med. Kilo medu za 10 kilo cukru.
Odpovědět

vladimír šmídl

12.2.2024 19:57
Rozhodujícími opylovači jsou beztak samotářské včely (a čmeláci).
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.2.2024 13:33 Reaguje na vladimír šmídl
U většiny druhů to je včela medonosná.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.2.2024 13:29
JJ, zelené bruselské šílenství, plošné ožebračování a okrádání lidí už začíná fungovat a spoustě lidem už začíná odsávat významnou část jejich příjmů. Lidem ty peníze, i přes jejich předchozí tištění a inflaci a zvyšování mezd, začínají chybět a tak místo kila medu za 200 raději koupí kilo cukru v akci za 22. A za zbytek do 200 obyčejný chleba a maso nebo klobásku.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

15.2.2024 21:29 Reaguje na Radim Polášek
Ano. Určitá skupina obyvatelstva Č.R. kupuje zásadně cizí ( Polské, Německé) produkty v akci a České sabotuje. Inu Flastenci.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.2.2024 17:53
Ona se pomalu v čase mění i klientela včelařů. Vymírají stálí odběratelé
a je třeba nalákat nové. Bývalo období, že mělo smysl dát med do výkupu.
Pak období prodat si ho sám a nyní zase období závislé na kupní síle těch
kupujících. Jsou lidé, pro které není mnoho 300 Kč, ale naopak je pro
jiné mnoho 200. No a pak je tu nekalá konkurence s medem z dovozu, kde
jsou náklady o mnoho nižší. Myslím si, že po stále častějších úhynech
včelstev bude med vzácný(mimo dovozových, kde se včely léčí antibiotiky)
a bude to potravina pro movité jako v minulosti, kdy byla produkce nízká.
Ve staré kronice našeho spolku jsou výnosy z roku 1900 okolo 5 kg na úl!
V dobách kdy jsem začínal i 50 kg a nyní pokles díky nemocem včel a taky
potravní nabídky pro hmyz. Já mám úhyn 100% a nejsem sám. Jen v mém okolí
pokles o cca 60 % a co dál? Už to udělá z domácího medu nedostatkový. No
je tu otázka, zda se zbavit stálé klientely, která není ochotna platit
více a neprodat, když nemám klientelu novou ochotnou více zaplatit. Já ty
starosti letos mít nebudu a dokonce jsem zastavil na podzim prodej medu,
aby mi zůstala zásoba pro mne a nemusel jít koupit drahý med od někoho
jiného a nebo levný šunt z obchodu. Mám obavu, že se blíží rapidní úbytek
včelstev a tím i českého medu a hlavně nastane změna klientely podle toho,
jak hluboko bude kdo mít do kapsy.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

14.2.2024 08:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Ono to je taky tím, že dříve lidi platili za potraviny mnohem větší část svých příjmů a mnohem menší za bydlení, elektřinu, teplo, vodu atd.
Takže nebyl pro ně problém dát relativně vysokou částku za med.
Dneska platí podobně vysoké částky vzhledem k příjmu pouze ti, co nakupují ty přepychové nebo rovnou předražené potraviny, ať už jsou eko a bio nebo jenom nějaké výběrové.
Ostatní, co nakupují nebo kvůli nedostatečným příjmům musí nakupovat levné supermarketové potraviny, dotované jako vývozní přebytky třeba z Německa nebo nacpané náhražkama, mají dost silnou psychologickou zábranu nakupovat med od včelaře za jeho současnou cenu. To si raději koupí to kilo cukru.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

15.2.2024 21:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Vše je otázka priorit. S manželkou máme nyní 8 včelstev. Na opylování. Jestli med zbude, brácha umí medovinu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.2.2024 12:34 Reaguje na Michal Ukropec
Jsem letos zvědavý, jak u nás dopadne právě to opylování.
Někteří entomologové doslova brojili proti včelaření, že
včely ubírají ostatním opylovačům potravu. Budiž místně
možná ano, ale jinde jsem třeba v lese včelu medonosnou
nikde ani neviděl a s jiným hmyzem to tam slavné taky moc
nebylo. V ovocnářství se svým bouřlivým jarním rozvojem
má včela medonosná nezastupitelnou funkci a nenahradí
ji žádný jiný hmyz. Bohužel u nás končí i to ovocnářství
a úživnost krajiny pro hmyz neustále klesá. Zrovna včera
u nás na plno vykvetlo mnou před 30 roky vysazených
deset liskáčů a žádný hukot díky úhynům jako jiné roky.
Budiž liskáč se opylí i větrem, ale až rozkvetou třešně?
Projel jsem na kole v jarním slunečném počasí okolí a
opět jsem byl zděšen další likvidací trnek, hlohu a jiných
keřů na okrajích polních cest. Volal jsem hned kamarádovi zemědělci co blbnou a on řekl to EU. Satelit zaměří pole
přesně pouze tehdy, když nad poli nejsou větve stromů
a keřů. Pokud budou muset povinně nechávat část polí jako
úhor, tak chtějí vytěžit maximum i ze zastíněných okrajů
a to tu jsou ještě nápady jako agrolesnictví! Jak bude ten
satelit zjišťovat výměru polí protkaných pásy stromů, když
dnes vadí i ty stromy kolem polí? Zlatá doba minulá a to i
ta za císaře pána, za 1.republiky a i za komunistů. Všem
těm stromy a keře na okrajích polí nevadily, pokud měly
větve výše než stroje a hlavy koní. V mém okolí to byly
hraběcí lány po 100 ha bez mezí, ale všechny polní cesty
a meliorační strouhy byly plné hlavně těch keřů, které
dnes vyklučují kvůli kontrole výměry podle EU. Dostali
jsme se do zcela absurdního stavu. Jinak medovinu jsem
hlavně dělal z nezralého medu, který jsem musel vytočit,
abych dosáhl jednodruhových medů a hlavně z melecitózy.
To byl jediný způsob, jak tento melecitózní med využít.
Ten tu ale po masivním vykácení modřínů už 20 let nebyl.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist