https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/demonstranti-symbolicky-blokuji-ministerstvo-zivotniho-prostredi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Demonstranti symbolicky blokují "ministerstvo životního selhání Richarda Brabce"

6.8.2019 11:24 | PRAHA (ČTK)
Zhruba dvě desítky lidí protestují od rána před budovou ministerstva životního prostředí v pražských Vršovicích.
Zhruba dvě desítky lidí protestují od rána před budovou ministerstva životního prostředí v pražských Vršovicích.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zhruba dvě desítky lidí protestují od rána před budovou ministerstva životního prostředí v pražských Vršovicích. S transparenty a vlajkami symbolicky blokují vchod do budovy, čtyři demonstranti rozvinuli transparent s nápisem "Ministerstvo životního selhání Richarda Brabce?" na přístřešku ministerstva. Tři z demonstrantů se k budově přilepili vteřinovým lepidlem. Na demonstrující dohlíží policie, vše řeší domluvou. Úředníci ministerstva do budovy volně vcházejí. Mluvčí ministerstva Petra Roubíčková novinářům řekla, že úřad vítá nenásilnou podobu protestu.
 

Akci pořádá hnutí Extinction Rebellion ČR (XR) a Limity jsme my, chtějí upozornit na podle nich nezodpovědnou politiku české vlády v klimatických otázkách. Obávají se, že změny klimatu mohou být nezvratné a společnost musí okamžitě reagovat. V posledních týdnech jde již o několikátou podobnou akci ekologických aktivistů.

Na letáku protestujících je uvedeno, že na zhoršující se klimatické krizi má podíl zastaralá uhelná energetika ČR. Protestující jsou znepokojeni schválením rozšíření dolu Bílina, souhlas s prodlužováním těžby je podle nich v přímém rozporu s mezinárodními závazky, řekli přítomným novinářům. Protestující poukazují na to, že spalování uhlí z dolu povede ke zvyšování emisí. A vyzývají, aby lidé ministrovi napsali, co si o Bílině myslí.

Ministr Richard Brabec (ANO) má podle protestujících osobní zodpovědnost za stanovisko, které může umožnit vytěžení a spálení dalších 150 milionů tun uhlí na dole Bílina. "Je nadmíru alibistické ignorovat vliv takového rozhodnutí na klimatickou změnu, na což upozornilo v připomínkách přes 4400 lidí. Mluvit o životním selhání je proto zcela na místě. Pan ministr přitom může stále rozhodnutí zvrátit a dostát tak cílům Pařížské dohody," uvedl v tiskové zprávě Maroš Prčina z hnutí Limity jsme my.

Ministerstvo podle Roubíčkové vítá nenásilnou formu protestu. Upozornila, že proti souhlasu s prodloužením těžby uhlí v povrchovém dole Bílina do roku 2035 se lze bránit právními prostředky. "Pokud účastníci nesouhlasí se stanoviskem, je možné bránit se jinou cestou než zaměstnáváním policie. To jde pak na náklady daňových poplatníků," řekla novinářům.

I když se organizátoři snažili akci utajit, policie o ní měla informaci a na aktivisty od rána čekaly asi dvě desítky policistů. Policejní mluvčí Jan Daněk řekl, že vzhledem k tomu, že demonstranti vstup neblokují a chovají se nenásilně, policie je nechá vyjádřit jejich názor. Řešit nebude ani rozvinutí transparentu na přístřešku, protože protestující po vyzvání místo po několika minutách opustili. S takovým řešením souhlasil i vlastník budovy.

XR je mezinárodní hnutí, které si klade za cíl urychlit hledání řešení kolem klimatické krize. Východiskem je podle něj okamžitá a razantní změna celé ekonomiky. Členové hnutí se domnívají, že vlády a samosprávy nejsou schopné klimatické otázky řešit, protože politici necítí podporu voličů. XR chce proto z klimatického problému udělat hlavní společenské téma.

Veřejnost chtějí mobilizovat nenásilnými a přímými akcemi občanské neposlušnosti malých skupin lidí, jako jsou blokády či protesty. Počítají při nich s případným zadržením policií a následným zaplacením pokuty. Na říjen hnutí plánuje blokádu v desítkách měst, v Praze by se měla konat 12. října, uvedli organizátoři. V poslední době se například tři aktivisté připoutali k budově úřadu vlády nebo se na brněnském náměstí Svobody objevili tři symboličtí oběšenci.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VK

Václav Kain

6.8.2019 14:38
Že bychom začali kreténštit jako naši sousedé němci?Zavřít uhelné a jaderné elektrárny,přestat létat a nejíst maso,zakázat jízdu vozů se spalovacími motory atd.Naštěstí ta tlupa volů nemá šanci jako v Německu kde začínají vládnout rudozelení šílenci.Až občané přijdou na to jak byli obelháni,tak ta pakáž nebude mít čas se ani schovat.
Odpovědět
ig

6.8.2019 14:53 Reaguje na Václav Kain
Nemusí se schovávat. Příklad z nedávné historie: ti co odpovídají za kůrovce (resp. zhoršení situace) se taky nemuseli nikam schovávat, nikdo si pro ně nepřišel, ba dokonce jsou stále činní v politice. A ti co se přivazovali ke stromům možná už zapomněli, že kdy měli takový názor...
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

6.8.2019 21:00 Reaguje na
Kdo podle vás odpovídá za zhoršení situace s kůrovcem například v Jeseníku?

Myslím, že přivazovaní ke stromům bylo naprosto adekvátní situaci. Drtivá většina lesů je u nás hospodářských a divokých je minimum. V hospodářských lesich se po desetiletí hospodařilo tak, že nyní usychají. Je dobře, že se podařilo to málo přirozeně se obnovujicich se lesů uhájit před lidskými zásahy.
Odpovědět
ig

6.8.2019 21:45 Reaguje na Šimon Špidla
O Jeseníku nevím nic, v médiích se propírala Šumava a bezzásahové zóny, zpolitizovaná věc, kterou mají na svědomí tehdejší Zelení s Bursíkem v čele. Politizace tématu zabránila přijmout racionální závěry (rozhodnutí o těžbě po polomech), na což teď doplácíme. No a stejné je to teď s elektrárnami, elektromobily, OZE atd. Místo toho aby odborníci vytáhli kalkulačky a spočítali, že tohle ano, tohle ne, tak se zase rozhoduje podle emocí aktivistů.
Odpovědět
ig

6.8.2019 21:47 Reaguje na
No a Bursík místo toho aby zmizel v propadlišti dějin a tam se až do konce života červenal studem, je teď předsedou komise pro klimatickou nouzi v Praze (to je funkce, co?) a s arogancí sobě vlastní už vykřikuje, jak zakáže Pražanům automobily :-)
Odpovědět

Jan Škrdla

6.8.2019 21:59 Reaguje na
Jenže kůrovce ve zbytku republiky (+-98% lesů) má na svědomí konzervativní přístup lesních hospodářů (však on ten smrk je tak výhodný a ve středních i nižších polohách rostl, tak proč by nemohl růst dále).
Samozřejmě nelze opomenou přístup některých soukromých vlastníků, kteří dosti zanedbali péči o les a jeho ochranu (LČR na tom nebyli o moc lépe).
A nakonec ještě někdo vymyslel ptákovinu, že se na kalamitní těžbu ve státních lesích bude vypisovat výběrové řízení.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.8.2019 09:11 Reaguje na Jan Škrdla
Problémem je masívní infekce kůrovcem na celém, území státu, kterou zavinila opatření, prosazovaná (mimoparlamentní cestou) zelenými. V okolních státech, kde jsou +- stejné podmínky, smrky ve stejných polohách nehynou.
Odpovědět

Jan Škrdla

7.8.2019 12:13 Reaguje na Jan Šimůnek
Těmi okolními státy myslíte "zelené" Německo nebo Rakousko?

Smrk chřadne hlavně z důvodu stresu suchem. Kůrovec je až druhotný důvod.
Bezzásahové zóny za přemnožení primárně nehledejte. To můžete tvrdit tomu, kdo tomu moc nerozumí. Hlavní důvody přemnožení kůrovce jsem uvedl ve svém předchozím komentáři.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.8.2019 12:45 Reaguje na Jan Škrdla
Tak proč v těch okolních státech smrky přežívají a u nás hynou?
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

7.8.2019 08:36 Reaguje na
Psal jste o komsi, kdo má být odpovědný za zhoršení situace s kůrovcem. Při pohledu na naše lesy mi přijde, že poslední místo, kde bych hledal viníka, je Šumava.

Co je ve vašem pojetí racionální vůbec racionální nemusí být. Přijde vám racionální najet do posledního pralesa s těžkou technikou?
Odpovědět
ig

7.8.2019 10:03 Reaguje na Šimon Špidla
Ano, klidně bych tam vjel s "lakatošem" a tahal ty napadené stromy jako o závod:-) Beztak to není žádný původní prales, tak o nic nejde. Jen pro objasnění - nepamatuju se přesně, kde konkrétně ležely ty bezzásahové zóny a hledat cosi na netu a předstírat znalost se mi nechce. Jen si vzpomínám, že jsem tehdy pozorně poslouchal argumenty pro a proti zásahům a že mi už tehdy přišlo to nezasahování jako příliš idealistické, "nezasazené do reálného rámce". A teď se ukazuje, že to tak skutečně bylo.
Odpovědět
Anyr

Anyr

6.8.2019 16:55 Reaguje na Václav Kain
Urážky, vulgarita, vyhrožování násilím, vyzdvihování stádovitosti.

Kéž bych v tom nepoznával, až na závěrečnou dvojici, sám sebe v rozčilení.

Je to hrozné, co komunismus udělal s vaší generací, a ještě horší je to, že jste to výchovou a příkladem předali dál. Násilí, sprostotu, netoleranci, sebestřednost a vyzdvihování sebe sama nad ostatní, naprostou uzavřenost mysli.
Ovšem naděje roste. U mé generace to poměrně uvadá, a až budeme mít vlastní děti (a někteří už vlastně mají), tak věřím, že jim předáme, a to snad nevědomky, už jen zlomky z tohoto "nechtěného dědictví totality".
Odpovědět
ig

6.8.2019 17:59 Reaguje na Anyr
Ano, komunismus, aspoň mě, ovlivnil v tom smyslu, že
- jsem citlivý na omezování osobní svobody, například v oblasti vlastnických práv,
- rozpoznám různé varianty lží politiků.
A dál mě ovlivnil v tom smyslu, že si vážím svobody projevu, využívám ji a všímám si tlaků, které by ji chtěly omezovat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.8.2019 09:16 Reaguje na Anyr
Stádo je ten odpad, co tam naprosto nesmyslně "blokuje".

Uhlí budeme potřebovat, dokud nepostavíme dostatečné množství jaderných elektráren (za každou odstavenou uhelnou by měla stát jaderná o stejném výkonu).

Pochopitelně, budu trochu zlomyslný, ale třeba se toho někdo chytne: Dalo by se přes mobilní telefony těch blokujících zjistit, kde bydlí (na to stačí polohovací data od mobilních stanic a k těm má stát (např. policie) přístup) a v těch lokalitách pak pravidelně vypínat proud.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist