https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/europoslanci-prijali-smernici-proti-klamavemu-oznacovani-vyrobku-za-ekologicke
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Europoslanci přijali směrnici proti klamavému označování výrobků za ekologické

18.1.2024 11:40 | ŠTRASBURK (ČTK)
Výrobce nebude také moci tvrdit, že jejich produkt má menší, nulový nebo dokonce pozitivní dopad na životní prostředí, pokud je toto tvrzení založeno pouze na kompenzaci emisí skleníkových plynů.
Výrobce nebude také moci tvrdit, že jejich produkt má menší, nulový nebo dokonce pozitivní dopad na životní prostředí, pokud je toto tvrzení založeno pouze na kompenzaci emisí skleníkových plynů.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropský parlament (EP) schválil směrnici, která má bránit zavádějícímu označování výrobků za ekologické. Klade si za cíl chránit spotřebitele, ale i firmy, které ekologicky šetrné produkty skutečně vyrábí. Až opatření potvrdí také členské státy, budou mít hlavní města dva roky na zapracování směrnice do národních legislativ.
 

Věc se týká označení jako "biologicky rozložitelný", "klimaticky neutrální" nebo "přírodní" a další. Aby evropští výrobci mohli taková tvrzení použít na svých etiketách, budou muset získat schválení nezávislého úřadu. Evropská komise směrnici navrhla v březnu 2022 a opřela se tehdy o vlastní studii z roku 2020. Podle ní je více než 53 procent podobných tvrzení, která unijní exekutiva prověřila, neopodstatněných, neurčitých nebo zavádějících. Rovných 40 procent pak nebylo podloženo vůbec žádnými fakty.

Směrnice se rovněž zabývá trvanlivostí výrobků. Zakázané bude například tvrzení, že pračka vydrží 5000 pracích cyklů, aniž by to byla za běžných podmínek pravda, nebo že dotyčné zboží lze opravit, aniž to bylo možné.

Výrobce po začátku platnosti opatření také nebude dále moci tvrdit například, že jejich produkt má menší, nulový nebo dokonce pozitivní dopad na životní prostředí, pokud je toto tvrzení založeno pouze na kompenzaci emisí skleníkových plynů.

Devítiměsíční investigace listů The Guardian, Die Zeit a neziskové organizace SourceMaterial loni zjistila, že pouze osm z 29 projektů schválených neziskovou společností Verra, jednou z největších v odvětví kompenzování skleníkových plynů, má skutečně pozitivní dopad na životní prostředí. Se společností Verra spolupracovala řada velkých světových firem, které se nyní díky takzvaným uhlíkovým kompenzacím prohlašují za klimaticky neutrální.

Firma může kompenzovat svoji uhlíkovou stopu například tím, že spustí projekt ochrany deštného pralesa nebo jiné přírodní oblasti. Jeden čtvereční kilometr tropického lesa podle vzorce společnosti Verra absorbuje ekvivalent 40 000 tun CO2 a "anuluje" tím tentýž objem uhlíkových emisí, která firma svou činností vyprodukuje. Agentura Bloomberg nicméně už v roce 2020 zjistila, že například společnosti Disney nebo banka J.P. Morgan "chránily" porost, který již byl součástí chráněné rezervace nebo národního parku, a tedy nikdy nebyl v ohrožení pokácení. Firmy tedy nemohly právem tvrdit, že se tímto způsobem vykoupily ze své uhlíkové stopy.

Disney ani J.P. Morgan agentura Bloomberg s Verrou nespojuje - její potvrzení o účinnosti svých uhlíkových kompenzací získaly podle Guardianu například společnosti Shell, Gucci, easyJet, Leon, ale třeba také hudební skupina Pearl Jam.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

18.1.2024 12:20
Směrnice je málo - pořádné pokuty jsou potřeba !
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.1.2024 13:08
Možná by měla směrnice i bojovat proti klamavé reklamě universit, měst i zemí, které populisticky slibují uhlíkovou neutralitu do roku 20xx.

Koneckonců slovní základ reklamy je vlastně klam. Plní tedy dobře svou funkci.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.1.2024 22:15 Reaguje na Jiří Svoboda
Český etymologický slovník:

reklama, reklamní, reklamovat, reklamace, reklamační. Z něm. Reklame tv.
z fr. réclame ‘(písemná) reklama, inzerát’, původně ‘upoutávka na spodním okraji stránky’, od réclamer ‘žádat, reklamovat, vymáhat’ z lat. reclāmāre ‘hlasitě odporovat’ z :re- a clāmāre ‘volat, křičet’. Srov. :aklamace, :deklamovat.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.1.2024 22:12 Reaguje na Viktor Šedivý
Proč bychom si ale nemohli slovo reklama vykládat etymologicky po svém, podle toho, jak to v praxi funguje.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.1.2024 22:16
A bude se to vztahovat i na politiky, kteří nám s vylhaným odůvodněním podstrkují neekologické zákony? ;-)
Odpovědět
va

vaber

19.1.2024 09:16
dnes ještě někdo říká pravdu? pravd je mnoho a záleží jen na úhlu pohledu,kterou pravdu si vyberu,
média nám vnucují jen tu pravdu, která se líbí těm u vesla, o ostatním se mlčí, nebo se to označí za vymyšené lži a konspirace, ale co má plebs dělat, když některým pravdám mohou věřit jen ti opoždění,
ale i jinde se kecá, tedy, klamavě mluví nebo píše,
koupil jsem si sekanou, byla označená jako sekaná od babičky,stála asi 280Kč/kg, doma jsem si přečetl malinká písmenka o složení, 48% kuřecího separátu, 14%vody, 4% hovězího masa ,stabilizátory,koření atd.,
že by takovou sekanou dělala babička
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist