https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropska-komise-navrhla-emisni-normu-euro-7-auta-ma-zdrazit-nejvyse-o-tisicikoruny
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise navrhla emisní normu Euro 7, auta má zdražit nejvýše o tisícikoruny

11.11.2022 01:41 | BRUSEL (ČTK)
Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.
Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská komise navrhla přísnější emisní limity pro nové osobní i nákladní automobily, které mají proti dnešním standardům dále snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Norma Euro 7 sladí limity pro benzinová a dieselová auta, vozy jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Pokud návrh schválí členské státy a Evropský parlament, měla by pravidla pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.
 

Výrobci automobilů dávali již během přípravy normy najevo obavy ze zvýšených nákladů v době, kdy začali ve velkém vyvíjet elektrické vozy. Podle Bruselu nebudou muset automobilky kvůli normě používat nové technologie a přechod na Euro 7 se promítne do ceny nových aut nejvýše v řádech několika tisíc korun.

Státy EU vedené českým předsednictvím se koncem října shodly s europoslanci na pravidlech, která od roku 2035 prakticky znemožní prodej nových aut s klasickými spalovacími motory. Podle komise je však pravděpodobné, že se ještě do poloviny století bude po evropských silnicích pohybovat pětina benzinových a dieselových aut a až polovina nákladních vozů se spalovacími motory. Proto chce komise dále zpřísnit současná emisní pravidla.

"Kromě toho, že monitorujeme a podporujeme elektrifikaci vozového parku, chceme omezit také emise, které zhoršují znečištění vzduchu a ohrožují naše zdraví," prohlásil eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton, který návrh normy prezentoval. Oxidy dusíku a pevné částice z automobilové dopravy v ovzduší podle něj způsobují více než 70 000 předčasných úmrtí v zemích EU ročně a nový emisní standard by měl tyto počty snížit.

Ve srovnání se současnou normou se nemají změnit požadavky týkající se emisí oxidů dusíku u benzinových aut, která budou mít nadále povoleno 60 miligramů na kilometr. Tato úroveň začne nově platit i pro diesely, které podle standardu Euro 6 mohou vypouštět 80 miligramů na kilometr. Zpřísnit by se měly také normy pro nákladní automobily.

Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.

Nová norma také zdvojnásobí počet najetých kilometrů a stáří auta, do nichž bude plnění emisního standardu vyžadováno. Nově půjde o 200 tisíc kilometrů a deset let užívání vozu. Rozšíří se i spektrum teplot, v nichž bude muset auto normu plnit.

Vůbec poprvé navrhuje komise stanovit také limity pro pevné částice produkované brzdami a mikroplasty uvolňující se z pneumatik. Chce rovněž, aby měly vozy čidla umožňující kdykoli emise zkontrolovat.

Unijní exekutiva předložila návrh více než rok po původně očekávaném termínu. Podle svých činitelů v něm chtěla zohlednit situaci automobilek čelících složité ekonomické situaci a nutnosti přejít na elektrické vozy. Podle Bretona nebudou muset kvůli normě vyvíjet žádné nové technologie a vystačí s důslednějším využitím těch dosavadních. Komise odhaduje, že pořizovací náklady nového auta by po zavedení nových standardů měly vzrůst o 90 až 150 eur (2200 až 3700 Kč).

Ekologické organizace v této souvislosti návrh kritizují a hovoří o nedostatečné úrovni snížení emisí.

Podle českého ministra dopravy Martina Kupky zafungoval realistický přístup a emisní limity se u osobních aut nezpřísnily. "Pro ČR je v rámci dalšího vyjednávání důležité se zaměřit na fungování normy Euro 7 u nákladních automobilů a autobusů. Zde vidím hlavní úskalí předkládaného návrhu, bude nutné jednat o jeho revizi. Návrh Balíčku Euro 7 pro tato vozidla je dle našeho názoru velmi složitý a nákladný a neodpovídá současnému úsilí o rozvoj ekologické hromadné dopravy a přepravy zboží," uvedl Kupka.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) návrh kritizuje. Podle jeho vyjádření bude znamenat vyšší náklady na vozidla s velmi omezenými ekologickými přínosy a riskuje zpomalení přechodu na dopravu s nulovými emisemi. Tuzemské Sdružení automobilového průmyslu navrženou normu považuje za kontraproduktivní, protože místo zlepšování emisí v dopravě fakticky odklání tolik potřebné zdroje investic do technologií bateriových, potažmo vodíkových vozidel a současně povede k omezení nabídky cenově dostupných modelů.

"Návrh stanovuje neúměrně přísné limity pro nákladní vozidla, může omezit nabídku dostupných osobních vozidel v nižších kategoriích a hrozí také odčerpáním omezených zdrojů, které je třeba investovat do elektrifikace a naplnění klimatických cílů," uvedl prezident sdružení Martin Jahn. Termín poloviny roku 2025 navíc podle něj neumožní výrobcům osobních aut se na změnu připravit, což povede k propadu nabídky automobilů na trhu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (32)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.11.2022 04:08
Nikým nevolená EK diktuje Evropě co má dělat ! To jsme to dopracovali .
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.11.2022 06:05 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.11.2022 09:04 Reaguje na Miroslav Vinkler
Čim dál častěji začínám docházet k názoru, že RVHP byl vlastně demokratický a tržní systém.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.11.2022 10:59 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Kdo má trochu o tom přehled, tak ví, že v RVHP byla také direktiva ze shora, tak přece jenom si státy mezi sebou trochu vyhověly. Kolonie to nebyly !
Na rozdíl od současnosti.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.11.2022 12:11 Reaguje na smějící se bestie
RVHP jsem zažil, takže vím, o čem píšu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.11.2022 14:38 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
A rozhodování ústředních výborů komunistických stran neslo občas aspoň mírné známky příčetnosti a smyslu pro realitu.

Jo, jak to říkali v rádiu Jerevan? Лучше уже было.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.11.2022 19:57 Reaguje na Viktor Šedivý
Bohužel podle současného vývoje to vypadá spíše na prognózu Eurosojuzu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2022 14:39 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Velmi hluboký omyl, RVHP byla řízena z Moskvy v režimu "socialistické ekonomiky". Ta s trhem nic společného neměla.
V tržním systému výrobce prodává své výrobky tomu, kdo dá nejvyšší cenu, prostředníkem bývá burza.
Naproti v našem soc. systému se dodává (neprodává!!!) tomu, kdo je kamarád s Carem Nejvyšším.
Proto naše fabriky valily výrobky tam, kam chtěl expandovat sovětský komunismus. Korea, Vietna, Laos, Jemen, Kambodža?, Sýrie, Libye, Egypt, Nigérie, Irák, Kuba Venezuela, Nikaragua, Chile atd. atd. atd.
Obchodovalo se v "konvertibilním rublu", což byly zcela iluzorní peníze, které ve světě nikdo neuznával.
Celkem nikoho až tak nepálilo, jestli ty dodávky ty země platí, nebo ne. Bo my měli suroviny z Ruska skoro zadara a lidé tu taky nebyli placeni penězi. Kčs byla jen poukázka, která měla za hranicemi hodnotu hajzlpapíru.
Proto to celé tak mohutně řachlo a proto jsme měli po plyšáku tak gigantické pohledávky skoro všude, které ovšem nikdo nikdy nezaplatil.
Odpovědět
ZK

Zan K.

11.11.2022 13:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vždy je třeba se ptát ono okřídkene QUI BONUM. A komu slouží vedeníé EU a vlastně celá EU. Stále se pindá o ekologických záležitostech, a přitom je stále více vidět kdo na tom vydělává miliony. Dávno říkám, že je třeba zpoplatnit šiřitele podle tržního systemu - ergo kolik znečistíš, tolik tzaplatíš. Tedy měření emisí a žádné kšeftované emisní povolenky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2022 14:43 Reaguje na Zan K.
To jsou právě ty emisní povolenky.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.11.2022 06:08
Jo, Evropská komise, " řeže větev " pod automobilkami v Evropě.
Doufám, že v době, kdy má to nařízení nesmyslné vstoupit v platnost, nebude už komise ani současná EU ! Takže ty jejich nesmysle zaniknou.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.11.2022 14:40 Reaguje na smějící se bestie
Jenže automobilky jsou už dnes nasměrované jinam, takže setrvačností pojedou dál.
Němci rozpouštějí vývojové týmy, schopné dělat motory a převodovky. Za pár let jim zbydou jen haly, kde se z čínských dílů budou skládat elektromobily.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2022 14:50 Reaguje na Viktor Šedivý
Stáje pro štýrské valachy jsou už nasměrované jinam, chovatelé rozpouštějí stáda, za pár let se budou ve stájích jen montovat parní stroje.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

11.11.2022 06:12
Vítězství lobbistů vyrábějících měřící techniku. Nově přibylo měření částic z brzd, vyžadující 2x tolik přístojů na měření počtu a hmotnosti částic než měření částic z výfuku.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.11.2022 09:01
Před časem jsem četl rozhovor s jedním pracovníkem Škodovky, který řekl, že pokud bude tato norma přijata, zdraží to auta kategorie Fabia zhruba o sto tisíc. Tak schválně, komu mám věřit? Pracovníkovi automobilky, nebo ouřadovi, který umí akorát vyplňovat tabulky?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2022 09:04 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Věříte už dávno ruským demagogům, tak nevím, na co se ptáte.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.11.2022 09:06 Reaguje na Pavel Hanzl
To není pravda, protože Vám nevěřím vůbec.
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.11.2022 12:36 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
:-))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2022 21:29 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Máte to zase celé naopak, jako Vinker nebo Studnička.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.11.2022 14:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Plácejte si co chcete, ale tohle tvrdí i eurohujeři ze Škodovky/VW, viz například citovaný Jahn. Ostatně ... CityGo je dávno v pánu, Fabka v kombiku se už zařízla, Scala skončí a šlus ...

Odpovědět
ig

11.11.2022 09:09
Blbci.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.11.2022 11:33
obecně platí, že automobily splňující stávající limity jsou v případě inverzního počasí fakticky mobilními pračkami vzduchu. co ovšem zůstává a reálně ohrožuje zdraví, je obrus z pneumatik, obrus z brzd, obrus z vozovek a zvýšená prašnost aerodynamickým působením vozidel obecně. s tím nic neudělá ani vodík ani elektro - možná snad rekuperace u táhlých kopců bude u naprostých řidičských jelit trošku omezovat obrus z přibrušování brzd.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.11.2022 12:15 Reaguje na Lukas B.
Vzhledem k tomu, že elektromobily jsou díky bateriím výrazně těžší, než auta s klasickým spalovacím motorem, bude tam i větší obrus pneumatik, brzd a vozovek.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.11.2022 12:34 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
to je vyrovnáno zoufalým ekonomickým plynulým ploužením se skoro prázdnou baterií (jako bývá cesta z mnichova do prahy, kdy je poslední německá pumpa ještě před dunajem a na rozvadov je to ještě 101 kilometrů), já bych tam dal klidně rovnítko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2022 21:35 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Těžší je jen vyšší třída s velkými bazrteriemi, pneumatiky trpí, ale silnice ničí kamióny a ne osobáky a brzdy eleuta prakticky nepoužívají, brzdí se rekuperací.
Odpovědět
ms

12.11.2022 17:24 Reaguje na Pavel Hanzl
No když už jste došel k "názoru", že EV nebrzdí, tak by měl někdo před nimi jako za automobilového pravěku běžet a varovat před nimi. Kdyby blbost kvetla, tak jste rozkvetlá louka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2022 14:46 Reaguje na
Vygůlujte si, jak brzdí elektroauto a jak má zatížené klasické brzdy, které musí mít taky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2022 14:54 Reaguje na Lukas B.
Větší pitomost se asi najít nedá.
Měl byste zkusit dýchat aspoň 2 minuty (déle nedoporučuji, to už hrozí smrt) ten "přečištěný vzduch" z výfuku dýzláku!! Je v něm maximum CO2, nějaký dusík a kyslík blízko nule.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

11.11.2022 13:33
Jen na okraj za bolševika jsme téměř všichni povinně mávali v průvodu a pak svorně nadávali mezi svými v hospodě.. Všimli jste si, že máme pomalu nejstarší vozový park (18,7 roku) a většina má platné STK... Do montovny se musíte nějak dostat tak co zbude...

Cestu z bludného kruhu asi lobisté z Bruselu nenajdou. Politické proklamace nepomohou, oni jsou také fyzikální a chemické limity. Vzápětí i ty ekonomické. Lobisté a politici kopou na sebe ne na obyvatele.

Technicky je řešení nějaký typ plug in hybridu a elektrifikace dálnic, ale nemáme ani normu. Ani o ni nevedeme diskuzi. Obří baterie v čisté elektro-mobilitě budou ke své povaze vždy nebezpečné. V naftě zhasne i sirka...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.11.2022 14:17 Reaguje na Jaroslav Vozáb
"Všimli jste si, že máme pomalu nejstarší vozový park (18,7 roku) ..."

... a horší se to a horšit se to bude. To je nezvratné.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.11.2022 14:42 Reaguje na Svatá Prostoto
Nebude se to horšit. Stačí trochu zdanit ta ošklivá ropná auta a bude to tady samý nový elektromobil.
Nebude jich moc, to je pravda, ale "uhlíkové cíle" budou splněny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.11.2022 17:06 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Nafta je nehořlavá, hasiči ji někdy používají taky, když jim dojde voda.
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist