https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropska-komise-varovala-polsko-ve-sporu-o-tezbu-v-uhelnem-dole-turow
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise varovala Polsko ve sporu o těžbu v uhelném dole Turów

24.5.2021 01:47 | BRUSEL (ČTK)
Podle Soudního dvora EU byla žádost Prahy o preventivní zastavení těžby oprávněná, neboť nelze předem vyloučit, že Polsko pravidla o ochraně životního prostředí skutečně porušuje. Je také "dostatečně pravděpodobné, že pokračování těžby hnědého uhlí v dole Turów až do vyhlášení konečného rozsudku by mohlo mít negativní dopad na hladinu podzemních vod nacházejících se na českém území", konstatoval soud.
Podle Soudního dvora EU byla žádost Prahy o preventivní zastavení těžby oprávněná, neboť nelze předem vyloučit, že Polsko pravidla o ochraně životního prostředí skutečně porušuje. Je také "dostatečně pravděpodobné, že pokračování těžby hnědého uhlí v dole Turów až do vyhlášení konečného rozsudku by mohlo mít negativní dopad na hladinu podzemních vod nacházejících se na českém území", konstatoval soud.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Grzegorz Broniatowski / Greenpeace
Evropská komise vyzvala Polsko, aby se podřídilo pátečnímu rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie a dodržovalo dočasný zákaz těžby v uhelném dole Turów. Soudní dvůr EU v pátek vyhověl české žádosti o vydání předběžného opatření; zákaz těžby bude podle soudu platit až do vynesení konečného rozsudku v tomto sporu.
 

Polská vláda dala podle agentury DPA již dříve najevo, že nařízení nehodlá uposlechnout. Polský premiér Mateusz Morawiecki v pátečním prohlášení uvedl, že s povrchovým dolem Turów je spojeno čtyři až sedm procent produkce elektrické energie v zemi. "Polská vláda nepodnikne žádné kroky, které by měly dopady na energetickou bezpečnost Polska," prohlásil Morawiecki.

Pokud by polské úřady verdikt soudu nerespektovaly, může soud na žádost Evropské komise vyměřit zemi vysoké pokuty. "Komise bude monitorovat dodržování opatření, které bylo vydáno," uvedl výkonný orgán Evropské unie.

České úřady se na unijní justici obrátily v únoru s žalobou proti rozšiřování dolu Turów, které podle nich mimo jiné ohrožuje kvalitu pitné vody pro obyvatele Libereckého kraje. Česká strana Polsko obvinila, že porušuje unijní právo tím, že umožnilo pokračování těžby bez posouzení jejího vlivu na životní prostředí.

Podle Soudního dvora EU byla žádost Prahy o preventivní zastavení těžby oprávněná, neboť nelze předem vyloučit, že Polsko pravidla o ochraně životního prostředí skutečně porušuje. Je také "dostatečně pravděpodobné, že pokračování těžby hnědého uhlí v dole Turów až do vyhlášení konečného rozsudku by mohlo mít negativní dopad na hladinu podzemních vod nacházejících se na českém území", konstatoval soud. Varšava tato tvrzení odmítá a nedávno schválila prodloužení provozu dolu do roku 2044.

"Stále hlubší zasahování orgánů Evropské unie do kompetence polských úřadů zavání kolonialismem a je nepřijatelné," reagoval polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro. Podotkl také, že z uzavření dolu Turów by mělo prospěch Německo.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (38)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

24.5.2021 08:45
Je to dobře, že se EU postavila na stranu ochrany životního prostředí. Škoda, že to došlo tak daleko, Poláci si měli dávno uvědomit, že je lepší špatná dohoda s ČR a De než prohraný soud, sednout si za jednací stůl a hledat rozumný kompromis.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.5.2021 09:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
jaký kompromis? ten důl je tak úzký a tak hluboký, že není možné zabránit aby se okolí nevysušovalo....obecně platí, že peněz se nikdo nenapije.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

24.5.2021 09:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To by s vámi lidé v Arizoně asi neaouhlasili
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.5.2021 09:47 Reaguje na Karotka Z
Turow není v Arizoně
Odpovědět
KZ

Karotka Z

24.5.2021 12:27 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vy jste napsal "obecne plati" cili to plati obecne i v Arizone
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

24.5.2021 17:11 Reaguje na Karotka Z
Jejda, kamsi se nám ztratil Hanzl, který nám o dolu Túrow tak pěkně vyprávěl, jak až to uhlí vytěží, tak tam do dolu nastaví samé solární panely.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.5.2021 09:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je důsledek toho evropského zeleného šílenství a tragického green dealu......
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

24.5.2021 09:20
Obávám se, že si Česko tímto krokem poněkud zproblematizovalo všechna rozhodnutí ohledně rozvoje jádra. Tlaky z Německa a Rakouska budou mít precedens.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.5.2021 09:26 Reaguje na Karel Tejkal
skutečný tlak jsou emisní povolenky...jinak by to nikoho ani nezajímalo. Je dobře, na svéhlavé Polsko vytvářet tlak ale taky by jsme neměli zapomínat na naše dolové" díry do pekla" ale všeobecně platí, že Polský důl Turow je extrémně necitlivý k okolí zejména hloubkou a v podstatě pohraničním pásmu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.5.2021 09:53 Reaguje na Karel Tejkal
Tohle nemá NIC společného s jáderm, to jsme si zablokovali sami (spíš naši ruští agenti), kteří nedopustí, aby toho mastodonta stavěl někdo jiný, než Rosatom. A to je dnes nepřítel, takže jádro v tomhle provedení můžeme škrtnout.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.5.2021 10:12 Reaguje na Pavel Hanzl
energie by se měla vyrábět tam, kde se taky spotřebovává, ne, že se bude tahat z jedné části republiky na druhou....to je až nesmyslné řešení, co se tady projevuje...diverzifikace zdrojů a výkonu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.5.2021 07:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Samozřejmě, reálně by bylo možno zásobit celou republiky z poloviny solární energií, včetně velké části nastupující elektromobility.
To ale znamená pokrýt každou vhodnou střechu, parkoviště, odstavnou a jinou vhodnou plochu fv panely.
A to může nastat kdy? Až se brutálně elektřina zdraží a stát zmodernizuje přenosovou síť. Což nemusí dlouho trvat
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.5.2021 09:55
Poláci už před lety začali rozjíždět ve velkém OZE, konečně to došlo i našim čezákům:
Polostátní firma dnes oznámila, že plánuje do roku 2030 vybudovat obnovitelné zdroje o výkonu 6000 megawattů (MW), převážně fotovoltaických elektráren, a to primárně v Česku. Jde zhruba o trojnásobek výkonu Jaderné elektrárny Dukovany."
https://oenergetice.cz/energetika-v-cr/analytici-nova-strategie-cez-reaguje-na-realitu-evropskeho-energetickeho-trhu
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.5.2021 10:08 Reaguje na Pavel Hanzl
se spíš hrozím, jak "kultivovaně" bude v tom případě vypadat naše krajina, když to vezmou do rukou energo baroni....asi to nebude nic hezkého
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.5.2021 11:23 Reaguje na Jaroslav Řezáč
V tomhle má zrovna ČEZ tu výhodu, že mu patří ty doly, kam ty panely může fláknout. I když zdařilou rekultivaci krajiny si přeci jen představuji trochu jinak.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.5.2021 11:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Já vám nechci brát iluze a netvrdím, že co se týče OZE nic nebude, ale realisticky to vypadá spíš hlavně na ten plyn. Což je rozhodně lepší než to uhlí. Ale zase nějaká jooo výhra to taky není.

https://www.respekt.cz/agenda/cez-prejde-z-uhli-na-plyn-nic-jineho-mu-ani-nezbyva
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.5.2021 21:14 Reaguje na Svatá Prostoto
Plyn je také fujky, ten bude muset (přes povolenky) také z kola ven.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.5.2021 07:43 Reaguje na Svatá Prostoto
Nesmysl, plyn nemáme. Slunce ano.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

24.5.2021 20:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Zasekla se vám disketa...
Vaše nesmysly vám byly včera vyvráceny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.5.2021 07:45 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jaké moje nesmysly? Dávám jen odkaz na zprávu ČEZ.
Tak si ji jděte vyvracet tam, já s ní nic společného nemám.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.5.2021 11:25
Tohle bude ještě legrace ... na to se fakt těším. Poláci byli vždycky magoři, to bude možná ještě veselé. Myšleno z hlediska fungování EU jako takové. Mít tu hrůzu někde poblíž, tak bych nebyl ani tak zvedavej, jako vyděšenej, to uznávám.
Odpovědět
VS

Vilda Smakal

24.5.2021 12:20
Každý zdravě myslící člověk přeci musí vědět, že pokud onen důl je pro Poláky důležitý a potřebují ho, tak že ho LOGICKY nemohou zavřít !!! To je jak kdyby jsme chtěli, aby se ve všech městech zastavila MHD !!! Já chápu obyvatele přilehlých vesnit a cítím s nimi, jsem jeden z nich, ale nikdo nemůže chtít z hodiny na hodinu zastavit důl, kde pracuje 5000 lidí, a další miliony lidí jsou na tom závislý....Tohle se mělo řešit dříve a diplomaticky ! Co myslíte že nastane ? NIC ! Poláci se budou handrkovat z EU a češi si zkomplikují dobré vztahy z polákama a budou si všichni dělat naschvály a sejně se nikdo nikam nepohne.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

24.5.2021 12:34 Reaguje na Vilda Smakal
Mate pravdu. V cesku ale drajvovali tuto cestu Greenpeace. Je jednoznacne videt, odkud vitr fouka. Tihleti aktiviste nikdy neudelali pro lidi nic dobreho, tak proc by je mel zajimat osud nejakych 5000 lidi a kdovi ceho v Polsku.
Takovych rozhodnuti bude pribyvat a je dulezite neustupovat
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.5.2021 13:04 Reaguje na Karotka Z
OK, tak poláci si budou dělat co chtějí. A já doufám že těm desítkám tisíc lidí na české straně budete vozit vodu v cisternách. :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.5.2021 13:29 Reaguje na Petr Eliáš
No, ono je ze zcela praktického hlediska ale otázkou, zda se dá provoz v takové příšeře (včetně těch provozů, kde se to uhlí spaluje) nějak dočasně a co by to následně znamenalo to "nahodit" zpátky. Zejména když vůbec není jasné, co to "dočasně" obnáší.

Aby to v praxi neznamenalo, že když to třeba na 1/4 roku celé pozavírám ... a pochybuji, že by nějaké skutečně kvalifikované posouzení dopadů trvalo méně, spíš naopak ... tak se pak bez ohledu na konečný verdikt soudu už vůbec nemusím snažit.

Docela by mne zajímal názor někoho, kdo tomu po stránce technicko-technologické rozumí.

O finančních dopadech ani nemluvě.

Podle mne je to předběžné opatření úplná pitomost, v téhle kauze musí být rozhodnutí rovnou definitivní.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

24.5.2021 15:49 Reaguje na Karotka Z
Nepleťte do toho "aktivisty". Přidávám odkaz na relativně precizní technickou studii popisující vliv dolu na vodní zdroje v oblasti. Tuto zprávu lze těžko označit za nějaký ekologický alarmismus. https://www.svs.cz/cz/spolecnost/vize-cile/vyznamne-projekty/projekt-turow/ Zde je obtížně zpochybnitelný negativní vliv na život lidí v oblasti. Podívejte se na mapku https://www.svs.cz/files/turow/priloha-2.pdf Pokud by polští politici projevili nějakou ochotu problém řešit (např. financovali stavbu vodovodů do postižené oblasti) nemusel problém zajít k soudu ani k předběžnému opatření. V právním státě by měla platit zásada, že škody hradí ten kdo je způsobuje. Nejde o to znemožnit Polsku těžit uhlí v Turowě, jde o dodržení platné legislativy a také o uznání a uhrazení škod vznikajících při rozšíření těžby.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

24.5.2021 16:38 Reaguje na Dalibor Motl
Souhlas.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.5.2021 07:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, ta krajina je naprosto kouzelná, není vůbec zprasena žádnou OZE!!
Odpovědět
LJ

Lubomír Jindra

24.5.2021 22:13 Reaguje na Dalibor Motl
Souhlas. Asi před půl rokem jsem četl studii, ve které mimo jiné stálo, že v případě rozšíření těžby klesne Žitava o jeden metr. Nejde jen vodu, může to způsobit problémy se statikou budov. Příbuzní z mamky strany pochází z Mostecka a pokud vím, ani komunisti si netroufli povrchově těžit takhle těsně k obydlené oblasti. Vesnice zbourali, lidi přestěhovali, to jo, hlava nehlava. Nevím. Poláci byli vždycky divní. Viz třeba jejich nedávný nápad vybírat peníze za průchod po hraničních cestách v Krkonoších. Nebo si pamatuju jak jsme tam šli s rodičema asi v roce 85, když jsem byl dítě: Polsko byla zpřátelená země, ale na cestě "Česko-polskeho přátelství" jeden Polák se samopalem kontroloval občanky a druhý ležel se samopalem schovaný kousek vedle ve křoví. V 80tých letech si hráli na padesátá jako blázni.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

24.5.2021 22:40 Reaguje na Lubomír Jindra
Poláci nejsou "divní". Mám v Polsku plno kamarádů. Je to jako u nás. Žijí tam dobří i horší, chytří i hloupější, elita i lůza, kmotři i idealisti. Jejich vláda je asi "stejně skvělá" jako ta naše současná. Nemáme si co vyčítat. My máme svoji Bečvu a dotovanou řepku a polská vláda to kromě mnoha jiných věcí podělala například s Turowem. Chybu přiznat nedovede a tak bohužel rozdmýchává nesnášenlivost (zlí Češi nás žalovali...). Část polské společnosti na to naskakuje (hlavně horníci, kterým jde o chleba) ale jiní to vidí objektivněji.
Odpovědět
LJ

Lubomír Jindra

24.5.2021 21:53 Reaguje na Vilda Smakal
Je dobré znát všechny okolnosti. Evropská komise rozhodla o dočasném uzavření i proto, že se Polské straně nepodařilo prokázat, že je důl pro energetickou stabilitu Polska důležitý. To je součást jejího prohlášení, které se bohužel mnoha česká média nenamáhají citovat. To co šíří jejich politici z úst, je jen tlachání po první prohrané bitvě. Kdyby to prokázali, komise by důl zavřít nenařídila. Možná to celé perfektně dokresluje nabubřelost a bezohlednost Polska: vykašlali se na jednání se sousedama, vykašlali se na pořádné jednání s komisí a teď za svůj přístup holt budou muset platit.
Odpovědět

Viktor Šedivý

25.5.2021 20:45 Reaguje na Lubomír Jindra
Za energetickou bezpečnost Polska odpovídá polská vláda, ne nějací ×píp× z Lucemburku nebo brusele. A že by zrovna v energetice měly "evropské" orgány racionální chování, na to se nikdo zodpovědný nespolehne.
(Holt Poláci nejsou tak dobří v eurořiťolezectví jako my.)
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

24.5.2021 15:29
Pokud by se současná polská vláda nechovala tak hloupě a provedla pořádné posouzení asi by jí následně stačilo podílet se na financování vodovodu do postižených vesnic (příhraničních lokalit), vysadit nějaký dělící pás zeleně těsně podél hranice a mohlo se za určitých podmínek a po pár důkladných geologických posudcích těžit dál ještě několik roků. Místo toho se polští politici furiantsky rozhodli "závodit, kdo dál dočůrá" a dostali se vlastní vinou do patové situace. Teď jim nezbyde než si to přiznat. To průměrný politik nesvede a proto bude třeba hledat viníky (ČR, ekologové...). Ještě bude veselo :(
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.5.2021 09:40 Reaguje na Dalibor Motl
Poláci jsou jiní než my. Poláci jsou schopní vyjet na koních proti tankům (nehodnotím, jestli je to dobře nebo špatně, asi jak kdy). tím "poláci" nemyslím konkrétního člověka, ale jakýsi národní konsensus, který zpravidla převáží v polském "davu" (zatímco český dav zpravidla stáhne ocas - třeba se o energetice vůbec baví se všelikými bůhví v čím žoldu spolky a se spolkovými vládami, které nejsou a nemohou být státu partnerem)
Odpovědět
RP

Radim Polášek

29.5.2021 06:45 Reaguje na Dalibor Motl
Taky to tak nějak vidím.
Odpovědět
Sl

Slovan

24.5.2021 17:18
Poláci se rozhodli dle svého. Olej do ohně nalejou dále různými blokádami silnic apod. - jen tak dál vy netáhla. Tímhle místní lidi naserete ještě víc. A že nasraný jsou slušně už teď.
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.5.2021 21:16 Reaguje na Slovan
Já myslel, že "různé blokády" jsou legitimním projevem občanského rozhořčení a každý je musí respektovat.
Nebo ne?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

29.5.2021 09:56
Je otázka, jestli příslušná komise schválně "nepřilila olej do ohně" do vztahu mezi námi a Poláky. Nám totiž ani tak moc nevadí, že se v Turově těží. Nám vadí, že Turov stahuje vodu ze široka daleka včetně našich zvodnělých podzemních vrstev, které slouží jako zdroje pitné vody. Dokonce když by se těžba v Turově zastavila, nám by to ani trošku nepomohlo, protože ta voda by to té turovské díry tekla dál.
Jinak zastavení těžby v Turově by akorát byla voda na mlýn zelených aktivistů, kteří by nejraději zastavili těžbu jakéhokoliv uhlí i dalších fosilních paliv okamžitě, kvůli tomu bláznění s emisemi CO2.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist