Kromě EU chce spalovací motory omezit asi 20 dalších zemí, průkopníkem je Norsko
Průkopníkem je Norsko, které je současně největším producentem ropy a plynu v západní Evropě a které se chce stát první zemí, která do roku 2025 ukončí prodej benzinových a naftových vozů. Podíl nových elektrických vozidel v Norsku loni vzrostl na 79,3 procenta ze 65 procent v roce 2021 a z pouhých 2,9 procenta před deseti lety, uvedla počátkem roku Norská silniční federace (OFV).
V rámci EU si stanovily ambicióznější cíl také například Švédsko, Nizozemsko a Irsko, a to do roku 2030.
Do roku 2030 plánují zakázat prodej automobilů se spalovacími motory také Británie, jedna z kolébek automobilového průmyslu, Izrael a Singapur. Problémem Británie je, že se v zemi nachází pouze jediná továrna na baterie, a to vedle továrny automobilky Nissan v přístavním městě Sunderland. Klíčovým okamžikem proto bylo oznámení z minulého měsíce, že australská firma Recharge Industries koupila zkrachovalý britský start-up Britishvolt, který chtěl na severu Anglie postavit za 3,8 miliardy liber (101,7 miliardy Kč) továrnu na baterie do elektromobilů.
Čína, která je největším znečišťovatelem ovzduší a současně největším automobilovým trhem, si zpočátku klade za cíl, aby do roku 2025 bylo 20 procent vozidel poháněno "novými energiemi", do roku 2035 by to mělo být 50 procent.
Americký prezident Joe Biden v roce 2020 stanovil na mezinárodním autosalonu v Detroitu cíl, aby ze všech nových aut prodaných ve Spojených státech do roku 2030 byla polovina elektrických nebo takzvaných plug-in hybridů. Tento cíl podporuje i "velká trojka" z Detroitu - Ford, General Motors a Chrysler, respektive Stellantis. "Myslím, že uvidíte, jak automobilky z Detroitu předstihnou Teslu a jak budou konkurovat čínským výrobcům, kteří už jsou s elektrickými automobily také hodně daleko," řekl tehdy starosta města Mike Duggan novinářům na zahájení autosalonu.
Kalifornie a stát New York zakázaly od roku 2035 prodej vozidel se spalovacími motory (s výjimkou pro plug-in hybridy). Stejný cíl si stanovila i Kanada.
Japonsko, další významná automobilová země, s přechodem na elektromobily tolik nespěchá a upřednostňuje hybridní motory, v jejichž výrobě je světovou jedničkou japonská Toyota. V roce 2022 se elektromobily podílely na prodeji nových automobilů pouze podílem 1,7 procenta.
V Latinské Americe se Chile, významný producent lithia, zavázalo k roku 2035 zakázat prodej automobilů se spalovacími motory, Kostarika usiluje o to samé do roku 2050.
V Africe si daly za cíl ukončit prodej vozidel s nulovými emisemi do roku 2040 například Keňa, Rwanda nebo Maroko.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (9)
Michal Ukropec
28.3.2023 14:06Miroslav Vinkler
28.3.2023 15:50Současnost :
Na CNN řekl hlavní klimatický korespondent Bill Weir jako neoficiální mluvčí IPCC: „Už neexistuje nic takového jako klimatický alarmismus. "Časovaná bomba tiká, ale návod, jak bombu zneškodnit, máme přímo v rukou."
Klimatologové a alarmisté téměř každý rok prorokovali brzký zánik planety, který se datuje přinejmenším od konce druhé světové války.
„Nemáme 12 let na záchranu klimatu. Máme 14 měsíců,“ předpovídal před 43 měsíci již neexistující ThinkProgress.
Bývalý francouzský premiér Laurent Fabius před 3239 dny varoval, že mezinárodní společenství má pouze „500 dní na to, aby se vyhnulo klimatickému chaosu“.
Dříve, v roce 2009, Gordon Brown, tehdejší britský premiér, řekl, že máme „méně než padesát dní na záchranu naší planety před katastrofou“.
Také v roce 2009 bývalý viceprezident Al Gore prohlásil, že „existuje 75% šance, že celý severní polární ledovec bude během některých letních měsíců zcela bez ledu během příštích pěti až sedmi let“.
V roce 2013, uprostřed tání, Guardian zveřejnil následující titulek: „Americké námořnictvo předpovídá, že Arktida bude v létě 2016 bez ledu.“
Led tam stále je.
„NASA Scientist: We're Toast,“ zní titulek zprávy Associated Press z roku 2008.
V roce 2007 IPCC předpověděl, že himálajské ledovce zmizí do roku 2035. Hlavní klimatický orgán OSN toto tvrzení v roce 2010 stáhl s vysvětlením, že předpověď nebyla založena na žádných recenzovaných datech, ale na mediálním rozhovoru s vědcem v roce 1999.
V roce 2006 Gore tvrdil, že pokud světoví vůdci nepřijmou „drastická opatření“ ke snížení emisí skleníkových plynů, Země překročí „bod, odkud není návratu“ – „skutečnou planetární nouzi,“.
Rok 2016 přišel a odešel a nyní se nám říká, že právě současnot je skutečným bodem, ze kterého není návratu.
The Guardian s odkazem na „tajnou zprávu“ v roce 2004 varoval, že „hlavní evropská města budou potopena pod stoupající hladinou moře, protože Británie se do roku 2020 ponoří do ‚sibiřského‘ klimatu.
Rok 2022 byl ve Spojeném království nejteplejším od roku 1884, kdy začaly vést záznamy. Horko bylo samozřejmě zapříčiněno změnou klimatu.
„OSN předpovídá katastrofu, pokud se globální oteplování nedostane pod kontrolu “ uvedla agentura AP v roce 1989.
Úvodní řádek zprávy zní: „vysoký představitel OSN pro životní prostředí říká, že celé národy by mohly být vymazány z povrchu Země stoupající hladinou moří, pokud by trend globálního oteplování nebyl změněn do roku 2000."
---------------------------------------------------------------------------
Nářky bláznivé Gréty , ekomagora Timmermanse a dalších exotů jsou plně dohledatelné i pro Hanzly a jemu podobné jedince na netu.
Petr Eliáš
28.3.2023 18:17 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
29.3.2023 08:05 Reaguje na Miroslav VinklerB)Totální nesmysl, zánik planety prorokovala baba Vanga, Nostradamus a staří Mayové. Ani jeden nebyl klimatolog.
C) Všelijaké paarapředpovědi katastrof pronáší každý, kdo má v zádeli díru. Zvláště Guardian je na to dobrý plátek. To jen vy z toho máte trauma.
D) Problém je prorokovat tzv. "bod obratu", tj. časový okamžik, kdy oteplování pojede už samospádem na pyramidovém jevu i když by lidé totálně zablokobali emise CO2. A to se fakt neví, kdy bude, nebo už snad byl? To je fuk, každopádně se do něho dohrabeme velmi svižně.
mara polasek
29.3.2023 06:54konecne normalni nazor. ukoncit prodej vozidel s nulovymi emisemi a zavedeni prodeje aut urcenych k preprave zbozi a lidi s minimalnimi naklady na provoz a udrzbu. treba tridy euro 3 a 4.
Pavel Hanzl
29.3.2023 07:50 Reaguje na mara polasekmara polasek
29.3.2023 14:22 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.3.2023 08:15Mohl by se zařadit mezi vrábelovce a rajchlovce, kteří tvrdili, že bez ruského plynu se neobejdeme.