https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/lesy-cr-chteji-vice-tezit-kurovce-na-boubine-hnuti-duha-je-proti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lesy ČR chtějí více těžit kůrovce na Boubíně, Hnutí Duha je proti

14.11.2019 00:21 | HRADEC KRÁLOVÉ (ČTK)
Státní podnik Lesy České republiky (LČR) požádal o výjimku pro rozsah těžby kůrovcového dřeva v jihočeské národní přírodní rezervaci Boubínský prales. / Ilustrační foto
Státní podnik Lesy České republiky (LČR) požádal o výjimku pro rozsah těžby kůrovcového dřeva v jihočeské národní přírodní rezervaci Boubínský prales. / Ilustrační foto
Státní podnik Lesy České republiky (LČR) požádal o výjimku pro rozsah těžby kůrovcového dřeva v jihočeské národní přírodní rezervaci Boubínský prales. Správu CHKO Šumava podnik žádá o to, aby mohl mimo nejcennější oplocené jádro pralesa vytvářet holiny větší než jeden hektar. Hnutí Duha s udělením výjimky nesouhlasí. Vyplývá to z vyjádření Lesů ČR a Hnutí Duha.
 

Správa CHKO Šumava potvrdila, že obdržela žádost o výjimku na zásah v Boubínském pralese. Momentálně zpracovává k celé věci rozhodnutí, které oznámí v příštím týdnu.

Udělení výjimky podle Lesů ČR umožní efektivně zasahovat proti kůrovci. "To je nezbytnou podmínkou pro zamezení množení kůrovce a jeho šíření do okolních lesů. Smyslem celého zásahu je včasná asanace napadených stromů tak, aby nedošlo k rozvratu porostů v rezervaci a v navazujících hospodářských lesích mnoha dalších vlastníků," řekla včera mluvčí LČR Eva Jouklová.

Napadení smrků kůrovcem v rezervaci je podle LČR tak rozsáhlé, že asanace napadených stromů bez udělení výjimky není možná. Zda holina v dané lokalitě vznikne, záleží na konkrétní situaci. Mluvčí dodala, že z každého hektaru kůrovcem napadeného lesa je každým rojením napadeno deset dalších hektarů. "Při standardních dvou rojeních do roka je to tedy 100 hektarů lesa," uvedla.

Podle tiskové zprávy Hnutí Duha by co největší část lesů v rezervaci měla být i přes působení kůrovce ponechána samovolnému vývoji, který lesu neuškodí zdaleka tolik jako holosečné kácení. Ekologové také uvedli, že kromě oploceného pralesního jádra se v rezervaci roztroušeně nacházejí také další zbytky hodnotných porostů pralesovitého charakteru a přírodně cenných a zranitelných lesů. "Právě pralesovité zbytky i staré lesy ponechané samovolnému vývoji jsou přírodně velmi cenným stanovištěm," uvedli ekologové.

Povolení kácení by kromě přímého poškození rezervace podle ekologů pravděpodobně ohrozilo lesy v rezervaci následnými polomy. Do otevřených porostních stěn se podle nich mnohem snáze opře vítr a porosty rozvrátí. "To v důsledku povede k dalšímu namnožení kůrovce na polomovém dříví a k tlaku na jeho asanaci i na zásahy proti kůrovci v okolních porostech," uvedlo Hnutí Duha. Připomnělo, že zákon plošné kácení v národní přírodní rezervaci zakazuje. Omezené zásahy proti kůrovci, například loupání kůry ze stojících stromů či kácení malých skupin stromů, Hnutí Duha připouští v 300 metrů širokém pásu podél hranice rezervace.

Lesy ČR výroky Hnutí Duha označily za "tendenční vyjádření malé skupiny, která odmítá jakoukoliv pomoc lesu v zastavení šíření kůrovce." Lesy ČR podle Jouklové postupují s péčí řádného hospodáře a jejich cílem není vytvářet holiny. "Jak se neustále ukazuje, účinným prostředkem je včasné nalezení kůrovcových stromů, jejich těžba a asanace. Kdybychom nyní nezasáhli, časem by se vytvořily velké plochy s odumřelými stromy a rozpadlými porosty, což by mělo podstatně větší následky pro ekosystém než současný zásah," uvedla.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Zdeněk Rychtera
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

14.11.2019 07:13
Lháři a gauneři z LČR opět v akci proti životnímu prostředí.... ty hovada nemají žádnou soudnost ani pokoru a ještě jsou schopní pořád dokola šířit onu lež, že je potřeba hlavně vykácet pralesy a jiná velice hodnotná místa, místo toho, aby si zametli před vlastním prahem a konečně začali dělat co mají v hospodářských "lesích"...

Státní firmy v ČR si dělají co chtějí a chovají se jako nedotknutelní.. nedodržují zákony, vlastní zřizovací dokumenty a nemají ani žádnou potřebu na sobě cokoliv měnit.. a nejhorší je, že ani státu ani většinové společnosti to nevadí......

Jejich chování je trestuhodné.....
Odpovědět
MM

Milan Milan

14.11.2019 08:00
Jistěže včas vykácet. Až ten prales umře a vše k tomu spěje nebude ani co chránit.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.11.2019 09:50
Stejně je to (_!_) Od nepůvodních duháků bych čekal tlak na vytěžení nemocné nepůvodní plantáže a co nejrychlejší zalesnění bukem, ale asi je to kolem Kubovy Hutě, Horní Vltavice a Kaplice málo rezavé... Správa brečí, že dřevo se pomalu nevyplácí těžit...

No a co, tak dovezeme pěkné dřevo od Bavoráků!-)... Mě v tomhle Švejkostánu nepřekvapí už vůbec nic. Hrstečka nezainteresovaných blouznivců točí s profíky jak s neználky pod heslem, že příroda si pomůže sama... No, když koukám na ta panoramata Šumavy, vidím jen pláně se sloupy (sucháry), těch přeživších silných jedinců je jaksi poskrovnu.

Takže napadené vytěžit, dřív než to napadne okolní porosty. A co nejdříve vysadit BK.

Hloupý, kdo nadává, hloupější, kdo poslouchá.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

14.11.2019 12:29 Reaguje na Karel Zvářal
Je vidět, že tomu velice rozumíte... :)
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.11.2019 11:03
Duhatci chtějí spolu s dalšími ekology zlikvidovat všechny lesy v ČR, o nic jiného jim nejde.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

14.11.2019 12:38 Reaguje na Jan Šimůnek
Mrzí mě, že se nedá na ekolistu seriózně a smysluplně diskutovat... chodí se sem vykecat většinou jen takoví, co většině toho co komentují nerozumí.. no co už...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.11.2019 22:33 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Zajímalo by mě o čem chcete zrovna vy pane Kašpárku seriozně a smysluplně diskutovat? Třeba o lhářích a gaunerech z Hnutí Duha? O těch hovadech co nemají žádnou soudnost ani pokoru a ještě jsou schopní pořád dokola šířit onu lež, že je hlavně potřeba nechat zbytky hodnotných porostů pralesovitého charakteru a přírodně cenných a zranitelných lesů v rámci mantry o samovolném vývoji na pospas kůrovci?
Odpovědět
LB

Lukas B.

14.11.2019 13:15 Reaguje na Jan Šimůnek
to bych s Vámi polemizoval. úmysl něco zlikvidovat bych jim nevyčítal. vyčítal bych jim přístup z pozice víry a z toho plynoucí chyby.
promězamě když už je brouk vylítlej a stromy mrtvé (což je asi o tři měsíce dřív než se ta těžba vypapíruje) , tak nechat shnít (ono je to dřevo po jedné zimě nasucho nastojato dobré tak do kamen, ale i to jsou samozřejmě prachy vyhozené z okna). přirozená obnova lesa je fajn věc, ale tak nějak mi ještě nikdo nevysvětlil, odkud do té mrtvé monokultury naletí semena pionýrů, třeba takové břízy, jeřabiny atakdále. ta bezzásahová obnova bude zase stejnověká monokultura smrků a problém se bude za 100 let opakovat.
Odpovědět
Hu

Hunter

14.11.2019 13:49 Reaguje na Lukas B.
Jedná se o brutální zanedbání péče o les v souběhu s klimatickými podmínkami, které nahrávají šíření kůrovcové kalamity nejen ve smrkových porostech. A duháci tomu zdatně napomáhají výkřiky o tom, kterak kůrovec je lékař lesa, což v uměle založených smrkových kulturách je jistě mimořádně pikantní.
Odpovědět
ČM

Čech M.

14.11.2019 23:01 Reaguje na Hunter
V tom případě ale brutálně zanedbali péči i v okolních státech, protože tam mají taky rozsáhlou kalamitu. Samozřejmě důvodem je sucho, ta ne-péče je způsobena až tím rozsahem.
Ten smrk stejně nemá do budoucna mimo hory, pokud se vyplní předpoklad růstu teplot do konce stol. A to ani bez brouka.
Odpovědět
ČM

Čech M.

14.11.2019 23:10 Reaguje na Čech M.
nemá šanci..
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.11.2019 14:17 Reaguje na Lukas B.
Likvidace se provádí tehdy, dokud brouci nevylítli a je možné je pokácením (a odkorněním nebo ošetřením insekticidem) zlikvidovat. Nicméně právě tomu ekologové zuřivě brání, protože jejich cílem je totální bezlesí.

S těmi dalšími druhy stromů máte pravdu, opět je ekology prosazovaná bezsásahovost jednoznačně škodlivá, protože např. na Šumavě bude nutno vysázet miliony sazenic stromů druhů, která tam byly před zplanýrováním a vysazením smrkových plantáží. Protože ty stromy ze smrkových šišek nevyrostou. A zase jsou to ekologové, kdo tomu zuřivě brání.
Odpovědět
ČM

Čech M.

14.11.2019 23:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Nemyslím si že nějací ekologové chtějí bezlesí. Možná někteří radikálové nechtějí lesy hospodářské, ale ne bezlesí.
S tou mnohdy zbytečnou bezzásahovostí souhlas.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.11.2019 09:21 Reaguje na Čech M.
Blbečkové, kteří se přivazují ke stromům asi bezlesí nechtějí. Ti, co je platí a dirigují, nejspíš chtějí.

MMCH, bylo by docela zajímavé zjistit, kolik z těch, kdo vítali v únoru 1948 na Staromáku Gottwalda, který se vrátil z Hradu, skončilo v gulazích a podobných komunistických zařízeních. O Slánském, co stál vedle něj na balkóně, víme, že skončil na šibenici. Zcela jistě si tak vítězství komunistů taky nepředstavoval a tenhle konec nebyl jeho cílem.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

14.11.2019 13:48
Čemu rozumí Duha a podobné organizace, se už dostatečně ukázalo. Diletanti, kteří nemají za nic odpovědnost, ale kecat by chtěli do všeho. Takové je třeba okamžitě hnát svinským krokem a nepřipouštět žádnou diskuzi. Kdyby se s takovými nýmandy měl dohadovat před více než sto lety Schwarzenberg a jeho lesníci při ohromné kůrovcové kalamitě, která postihla Šumavu po předcházející ničivé vichřici, asi by to s jeho lesy a Šumavou dopadlo bledě. Ale tehdy se ta kalamita potlačila, protože lidé ještě měli zdravý rozum a ne piliny v hlavě.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.11.2019 14:19 Reaguje na pavel peregrin
Hned vás nařknou z toho, jaký jste zlý antidemokrat a nedbáte rad odborníků.

Jinak máte, samozřejmě, stoprocentní pravdu. Ekologové jsou ta největší škodná pro naši přírodu a Hnutí Duha je přímo modelový subjekt.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

14.11.2019 14:33 Reaguje na Jan Šimůnek
Jakožto terénní zemědělec jsem na taková nařčení imunní. A ještě jedna okolnost vydatně napomáhá šíření kůrovce, a to jsou naprosto zoufalá výběrová řízení. Praxe je taková, že lesník objeví dva-tři stromy, kůrovcové oko, a okolo takového oka se preventivně vykácí stromy v okruhu zhruba deseti metrů. Jenže než proběhne "výběrové " řízení, z toho oka tří stromů je oko o rozloze padesáti-sta metrů. Ale pánové, řeknou úředníci, vy musíte požádat o nové řízení, vždyť chcete kácet mnohem více, než my jsme vám ve své neskonalé moudrosti povolili! A tak to jde dál a dál a výsledek je jasný. Za tohle by měl jít někdo sedět, až by zčernal a takhle je to u nás se vším- a ještě se najdou bloudi, kdo tomuhle Kocourkovu tleská!
Odpovědět
LB

Lukas B.

14.11.2019 15:00 Reaguje na pavel peregrin
máte (máme) co jsme (jste) chtěli, tohle je přirozený důsledek protikorupční hysterie a honů na čarodějnice. rozumný systém v sousedních státech je rámcová smlouva (samozřejmě na základě výběrového řízení) na kůrovcové kácení menšího rozsahu, a jak hajnej zavolá, tak druhý den nakluše (místní) firma a kácí a vyváží. ostatně, jako třeba u šternberků nebo u obecních lesů osvícených nerozhádaných obcí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.11.2019 07:35 Reaguje na Lukas B.
Ano, tak by to mělo být, ale protože tento stát řídí zhusta pitomci, stav je jaký je.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist