https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/liberecky-kraj-chce-nakoupit-34-elektromobilu-pro-urad-i-prispevkove-organizace
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Liberecký kraj chce nakoupit 34 elektromobilů pro úřad i příspěvkové organizace

27.12.2022 00:31 | LIBEREC (ČTK)
Foto | jc_cards / Piqsels
Liberecký kraj plánuje velkou investici do elektromobility, pro úřad i krajské příspěvkové organizace plánuje nákup 34 automobilů s elektrickým pohonem. Slibuje si od toho výraznou úsporu nákladů na pohonné hmoty. Podle odhadů to kraj přijde zhruba na 43,5 milionu korun, čtvrtinu by měl získat z fondů Evropské unie. Projekt je rozdělený do dvou let, řekl na podzim ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Liberecký kraj už má podle něj s elektromobily zkušenost, první pořídil před sedmi lety.
 

"Postupně se v krajském autoparku objevila další vozidla na elektrický pohon, rozrostl se také o auta s hybridním pohonem, trend v automobilovém průmyslu je víc než zřejmý. Na tento projekt budou navazovat další nabíjecí stanice tam, kde kraj připravuje fotovoltaické elektrárny. Projektové dokumentace a statická posouzení se nyní zpracovávají pro osm střech, připravujeme dalších 29 areálů, probíhá také studie energetického využití části bývalého vojenského letiště Ralsko," doplnil hejtman.

Kraj chce s využitím evropské dotace pořídit 18 osobních aut, deset vícemístných osobních vozů, tři užitkové vozy, dvě střední dodávky a jedno nákladní auto do 3,5 tuny. Navíc počítá s výstavbou pěti dobíjecích stanic. Elektromobily by měly podle Půty dostat například Jedličkův ústav Liberec, Domov Sluneční dvůr, dětské domovy v Podještědí a Jablonci nad Nisou, Střední škola hospodářská a lesnická ve Frýdlantu, Střední zdravotnická škola Turnov, ale také Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje.

"Náklady jsou rozložené do dvou let a celý projekt musí kraj nejprve zaplatit, dotaci z EU dostane až zpětně," doplnil krajský radní pro rozvoj Jiří Ulvr (Starostové pro Liberecký kraj). V případě osobních vozů a malých a středních dodávek dostane kraj na jeden vůz 300 000 korun, u nákladního vozu do 3,5 tuny je dotace půl milionu korun.

Některé příspěvkové organizace ale podle Ulvra chtějí nahradit elektrovozy auta se spalovacími motory, která používají teď. V takovém případě bude podle něj dotace u osobních vozů o 60 000 korun vyšší, u nákladního auta o 100 000 korun vyšší. "Výhodou navíc je, že tyto vozy jsou osvobozeny od některých nákladů souvisejících s jejich provozem, ať už to jsou silniční daň, dálniční známka, či poplatky za parkování v městských zónách," dodal.

V rámci projektu počítá kraj s vybudováním pěti dobíjecích stanic v areálech svých příspěvkových organizací v Liberci, Jablonci nad Nisou, Semilech, České Lípě a Frýdlantu, kde zároveň plánuje vybudovat fotovoltaické elektrárny. "Rozmístěny budou tak, aby je ostatní příspěvkové organizace v dojezdové vzdálenosti mohly využívat," řekl Ulvr. Na každou dobíjecí stanici dostane kraj 60 000 korun.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

27.12.2022 06:08
Je divné, že je potřeba dotovat elektromobily, které představují budoucnost dopravy. To naši předkové neznali. Parní stroj nebo auto na benzín si pořizovali proto, že to bylo výhodnější, než tahat vůz koněm.
Dnes se elektromobilu pomáhá dotacemi a řadou dalších benefitů a jeho konkurentu - spalovacímu motoru - se kladou překážky ve formě spotřebních daní na palivo a nesmyslných emisních limitů.
Vypadá to, že se jedná o další vítězství ideologie nad rozumem. A kam takové vítěžství vede, řada z nás již zažila.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

27.12.2022 07:13 Reaguje na Richard Vacek
1 !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

27.12.2022 09:45 Reaguje na Richard Vacek
Potěmkinova vesnice se může nazývat i elektromobilita.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.12.2022 11:29 Reaguje na Richard Vacek
Elauta na městský provoz je velmi výhodné už dnes a taky ve světě se velmi používají, prodeje stoupají o desítky (nebo až stovky) procent ročně. Ovšem v zaprděném ropákistánu nikoliv, to je hlavou.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

27.12.2022 13:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak Hanzle o desítky nebo o stovky procent. Co místo dojmologii uvést nějakou statistiku?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.12.2022 14:19 Reaguje na Jaroslav Studnička
https://oenergetice.cz/elektromobilita/vice-nez-13-z-prodeju-novych-osobnich-vozu-v-prvni-polovine-roku-2022-tvorily-elektromobily
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

27.12.2022 19:25 Reaguje na Pavel Hanzl
No vidíte jak to jde.
Příště si stačí nejprve ověřit informace z věřejně dostupných zdrojů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.12.2022 19:37 Reaguje na Jaroslav Studnička
Samozřejmě jsem to věděl, když jsem to sem psal. Meziroční nárůst +61% znamená, že "prodeje stoupají o desítky (nebo až stovky) procent ročně". Jak kde. Takže mám zase pravdu, jak dycky.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

27.12.2022 21:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to zase blábolíte :-)))?

Jinak prodej osobních elektromobilů v Česku za letošní tři čtvrtletí meziročně vzrostl o 89%, tak že vaše tvrzení "Ovšem v zaprděném ropákistánu nikoliv" je zase pouhý nesmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.12.2022 20:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tak je to ještě lepší, než jsem si myslel, i v ropákistánu. Každopádně je to lepší, než si myslí ropáci.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

28.12.2022 09:05 Reaguje na Pavel Hanzl
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektromobilita/s-podporou-koncime-hlasi-nemecko-dotace-na-elektromobily-se/r~41e61292813b11edb1f50cc47ab5f122/

https://www.novinky.cz/clanek/auto-svycarsko-zvazuje-zakaz-jizdy-elektromobily-behem-vypadku-elektriny-40416925
Odpovědět
RV

Richard Vacek

27.12.2022 16:25 Reaguje na Pavel Hanzl
O tom je článek. Aby se elektromobily udaly, musí se všemožně podpořit.
Tímto způsobem by se u nás klidně i úspěšně pěstovaly banány. U těch banánů snad chápete, že by se jednalo o nesmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.12.2022 18:38 Reaguje na Richard Vacek
Krajský ouřad si kupuje z eráru úplně všechno, dýzlák, elauto, vsjo róvno. A že to Unie dotuje, to je bonus navíc, koupili by to tak jako tak. Zajímavé je, že stále víc tutanů bečí, že chtějí vystoupit.
Odpovědět
sv

sv

28.12.2022 20:08 Reaguje na Richard Vacek
Tak, tak, ideologie. Např. zločinecká pakáž z ANO v MSK začala nakupovat elektromobily už před několika lety. Teď si pořídila dokonce auto na vodík za pár milionů a čerpací stanici na vodík (k obsluze toho jediného auta) za pár desítek milionů.
Odpovědět

Viktor Šedivý

27.12.2022 09:09
Ano, trend je jasný. Přes masivní nátlak takřka nikdo elektromobily nechce.

Pořizují je pouze ti, které nemusí zajímat ekonomika provozu resp. kterým nevadí, že formou dotací okradou své spoluobčany.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.12.2022 11:26 Reaguje na Viktor Šedivý
Elauto je velmi výhodné už dnes a ekonomika provozu je nesrovnatelná. Normální benzíňák spotřebuje ročně třeba tisíc litrů benzínu za 40 tisíc kaček. Pokud nabíjíte doma z fve, máte to skoro zadara.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

27.12.2022 16:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Nějaký nesmysl. Jak můžete doma výhodně dobíjet z FV, když půl roku vám fotovoltaika nepokryje ani spotřebu domu. A po ten zbylý půlrok snad přes den s autem jezdíte a nestojí vám zaparkovaný pod fv elektrárnou. Pokud ano, tak je ještě výhodnější si žádné e-auto nepořizovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.12.2022 18:44 Reaguje na Richard Vacek
Záleží na dimenzování. Na malé elauto potřebujete dát o 30 m2 panelů více a jezdíte kromě 3 měsíců celý rok, počítá se 100 km denně. Kdy jezdíte, jestli denně a přes den, nebo jen pár dní v týdnu, nebo dlouhé štreky (na to se ještě nehodí), nebo šontačky a část dne stojí na nabíječce atd. atd. to je dobré vědět předem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.12.2022 18:45 Reaguje na Pavel Hanzl
samozřejmě se dá nabít v erární stanici nebo ze sítě, ale to beru jen jako nouzovku.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist