Místo pokácení ho podepřeli. Nemocný a nahnutý platan přežil, protože je krásný
Při rekonstrukci Akademie se zjistilo, že část kořenů stromu zasahuje do fasády domu, a bylo nutné je odstranit. Zároveň však ani městská část, ani Akademie nechtěly strom pokácet. Tvoří totiž přirozenou součást křížení ulic U Akademie a Kamenická a je to skutečně krásný strom. Kvůli odstranění části kořenů ale nastaly obavy, že by se mohl vyvrátil. Dostal proto podpěru. Její výroba a instalace stála 210.100 Kč a financovala ji Technická správa komunikací (TSK).
„Strom bylo třeba stabilizovat, aby byl během stavby důkladně ochráněn a přežil v dobré kondici do dalších let,“ komentuje práce radní Prahy 7 Jiří Knitl, který má zeleň na starosti.
Rekonstrukce AVU mohla znamenat, že se strom pokácí a na jeho místo se zasadí nový. Namísto toho se ale TSK, městská část Praha 7 a Akademie dohodli, že mu věnují více péče. TSK zaplatila zdravotní ořez větví, výrobu a instalaci stabilizačního podpěrného systému, Akademie dala peníze na ošetření kořenového systému a na zavlažování stromu. K platanu je nově svedená dešťová vody z okapů budovy Akademie.
„Za investované peníze bychom v této lokalitě dnes těžko vysadili a vypěstovali tak velký strom – v případě, že bychom stávající platan nechali pokácet a vysadili nový,“ komentuje využité náklady Jiří Knitl.
TSK má od loňského července oddělení správy zeleně. Jeho založení je z pohledu stromů zřejmě velmi užitečný počin, protože většina pražských chodníků patří pod správu TSK, a většina stromů v ulicích roste právě v chodníku. A nové oddělení správy zeleně by mělo zajistit, aby v Praze byly podél cest lepší podmínky pro stromy a pro zeleň. Finance investované do platanu šly právě z nového oddělení.
Spolu s péčí o platan se pozornost dostala i jeho okolí. „Křižovatka ulic U Akademie a Kamenické, konkrétně toto místo zvané "u platanu", bylo dlouhá léta místem přistavování kontejneru pro velkoobjemový odpad a občané zde pravidelně tvořili nelegální černé skládky,“ popisuje Knitl. „Městská část Praha 7 proto změnila místo přistavování kontejnerů a minulý rok jsme u platanu vytvořili krásný květinový záhon. Ve spolupráci s TSK jsme nechali změnit dopravní situaci, zakázali jsme zde parkování a vytvořili jen místo pro parkování motocyklů. Místo dostalo novou tvář,“ dodává.
Květiny ze záhonu byly kvůli probíhajícím úpravám odvezeny a uloženy v zázemí zahradnické firmy. Na jaře budou na záhon opět vysazeny.
Přečtěte si také |
Lidé mají rádi jehličnaté lesy. V Praze jsou ale hlavně doubravy, říká Dan Frantíkreklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (31)
Alena Lyskova
9.2.2020 09:25To se ti akademici dočista pomátli. Prosím vzbuďte mě asi sním.
To opravdu teď budeme nebezpečné stromy ve městech podpírat železnou konstrukcí?
Jan Šimůnek
9.2.2020 13:44 Reaguje naČech M.
9.2.2020 23:22 Reaguje na Jan ŠimůnekCo mě ale zarazilo, je cena za tu jednoduchou konstrukci 210 tis. Někdo si namastil, protože by se to dalo pořídit za pětinu.
Lukas B.
10.2.2020 09:17 Reaguje na Čech M.projektová dokumentace včetně statického výpočtu, dendrologického posudku a inženýringu, dopravně inženýrské opatření, vytyčení sítí, ruční výkop v ochranném pásmu sítí, odvoz výkopku na skládku, betonáž základových patek, výroba, protikorozní ochrana a montáž ocelové konstrukce, odborné ořezání stromu, výrobní režie, správní režie....
já si to nakalkulovat shodou okolností umím, a částka v řádu několik málo statisíců je v zásadě velmi správně.
Čech M.
10.2.2020 13:09 Reaguje na Lukas B.Když se dívám na fotky, řekl bych že betonové patky jsou jen volně ložené na terénu.
Prostě cenu tvoří z 80% to, že se kolem muselo motat spousta "odborníků" s posudky, výpočty a razítky, aby nakonec vytvořili primitivní opěru.
Něco podobného, jako nedávné čištění Karlova mostu od graffiti, kdy to plánovali čistit měsíc a maník to pak zvládl za 2hod.
Lukas B.
10.2.2020 13:15 Reaguje na Čech M.Čech M.
11.2.2020 22:00 Reaguje na Lukas B.Veřejné zakázky, obzvláště v Praze, to je černá díra na peníze daň. poplatníků.
Martina Vránová
10.2.2020 19:38 Reaguje na Čech M.Lukas B.
11.2.2020 09:54 Reaguje na Martina VránováPavel Hanzl
12.2.2020 19:53 Reaguje na Lukas B.Pavel Hanzl
12.2.2020 19:48 Reaguje na Čech M.Lukas B.
13.2.2020 11:41 Reaguje na Pavel Hanzlhelejďte, já se Vám pokusím vysvětlit, co se rozumí cizím slovem "extrapolace". to je třeba to, že když někdo (jako třeba Vy) sebejistě a bohorovně tvrdí nesmysly o něčem, čemu rozumím (a případně to podpoří sebevědomým sdělením, že už dvakrát stavěl plot, jako ten diskutér hned vedle), mohu s úspěchem dovozovat, že mluví-li o něčem, čemu já rozumím méně, mluví nesmysly jakbysmet.
Čech M.
13.2.2020 13:43 Reaguje na Lukas B.Když porovnám tuhle dvojnožku se stavbou třeba toho plotu, což je komplet plot z tvarovek včetně základů, pojezdovou bránou z pozinku, fotobuňky, projektu, mapy inž. sítí, záboru veř. prostoru atd. A cena díla komplet je většinou nižší, než oněch 210 tis, tak lze to vůbec srovnat?
Tohle je možné jen a jen proto, že to TSK (jistě bez soutěže)zaplatila penězma daň. poplatníků. ŽÁDNÁ soukromá osoba by si tohle za tuto cenu nikdy nepořídila, to víte moc dobře!
Lukas B.
13.2.2020 14:16 Reaguje na Čech M.a nemůžete srovnávat plot z prvků co seká výrobce jako baťa cvičky a jsou jich plné stavebniny s atypickou (byť na první pohled jednoduchou) ocelovou konstrukcí.
Čech M.
13.2.2020 23:44 Reaguje na Lukas B.Argument, že s tím měli velkou administrativu, neberu, nikdo je nenutí pracovat jako zastupitel.
Jak to dopadá v reálu vidíme aktuálně ve středočeském kraji, kde jsou vyšetřovány opravy silnic II. a III. tříd., které účelově rozdrobili na menší a následně zfušovali.
Vrchol ledovce.
Pavel Hanzl
16.2.2020 07:52 Reaguje na Lukas B.Jakub Graňák
9.2.2020 14:32 Reaguje na Alena LyskovaV Japonsku (i jinde, kde mají lidé vysoce vyvinutý cit pro estetiku) je podobný přístup naprosto běžný, a představte si, že některé z nich takto přežívají po celá staletí.
Jan Škrdla
9.2.2020 19:18 Reaguje na Alena Lyskova210 tisíc není málo, ale vypěstovat stejný strom na tom místě je trochu mimo realitu (asfalt z zedné strany a druhé strany asfalt a budova).
Lukas B.
10.2.2020 09:21 Reaguje na Alena Lyskovavaber
11.2.2020 14:32 Reaguje na Alena LyskovaKatka Pazderů
9.2.2020 11:55Alena Lyskova
9.2.2020 17:18 Reaguje na Milan MilanJeště jednu poznámku musím přidat. Dle mého je to blízko silnice. Kdyby nedej bože přišla sněhová kalamita a rozhrnoval se sníh nebude to monstrum překážet? No víte já jsem z vesnice asi tomu moc nerozumím.
Katka Pazderů
10.2.2020 06:35 Reaguje na Alena LyskovaLukas B.
11.2.2020 08:01 Reaguje namimochodem, čistá ocelová konstrukce (svařenec z trubek) včetně metalizace a třívrstvého nátěru a montáže je řádově okolo 150 kč/kg.