https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/mnozstvi-sklenikovych-plynu-v-atmosfere-je-rekordni-uvedla-wmo
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Množství skleníkových plynů v atmosféře je rekordní, uvedla WMO

15.11.2023 15:20 (ČTK)
Zpráva WMO uvádí, že naposledy bylo v zemské atmosféře tolik CO2 jako nyní zhruba před třemi až pěti miliony let. Tehdy byly globální teploty o dva až tři stupně vyšší a hladina oceánů byla o deset až 20 metrů nad tou současnou.
Zpráva WMO uvádí, že naposledy bylo v zemské atmosféře tolik CO2 jako nyní zhruba před třemi až pěti miliony let. Tehdy byly globální teploty o dva až tři stupně vyšší a hladina oceánů byla o deset až 20 metrů nad tou současnou.
Koncentrace skleníkových plynů v zemské atmosféře se loni dostala na rekordní úroveň, množství oxidu uhličitého (CO2) je nyní o 50 procent vyšší než v předprůmyslovém období. Ve své nově zveřejněné zprávě to uvedla Světová meteorologická organizace (WMO). Podle jejích měření rostly i koncentrace metanu a oxidů dusíku, což může mít pro globální klima ničivé důsledky.
 

"Navzdory varováním, která odborná komunita vysílá desítky let, navzdory tisícům stran zpráv a desítkám klimatických konferencí stále míříme špatným směrem," uvedl šéf WMO Petteri Taalas. "Při současné úrovni koncentrace skleníkových plynů jsme na cestě k tomu, že se teploty do konce století zvýší výrazně nad limit stanovený pařížskou dohodou. To přinese další extrémní projevy počasí včetně intenzivních veder a srážek, tání ledu, zvýšení hladin oceánů a jejich kyselosti," doplnil.

Zpráva WMO uvádí, že naposledy bylo v zemské atmosféře tolik CO2 jako nyní zhruba před třemi až pěti miliony let. Tehdy byly globální teploty o dva až tři stupně vyšší a hladina oceánů byla o deset až 20 metrů nad tou současnou.

Podle měření se loni koncentrace oxidu uhličitého v atmosféře zvyšovala o něco pomaleji než v předchozích letech, odborníci to ale připisují i důsledkům přirozených změn v koloběhu uhlíku. Koncentrace oxidů dusíku loni rostla nejrychlejším tempem v historii měření.

Podle Taalase nemá lidstvo "kouzelnou hůlku", s jejíž pomocí by dokázalo množství skleníkových plynů v atmosféře rychle snížit, a musí proto pokračovat v opatřeních jako je snižování spotřeby fosilních paliv a emisí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (36)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.11.2023 17:34
Vůbec se nedivím. Právě vyšla šokující informace - Prestižní studie z USA: LNG je pro Zemi emisně mnohem horší než spalování uhlí.

Přední odborník , Robert Warren Howarth, profesor ekologie a environmentální biologie na Cornellově univerzitě, který je jedním z předních světových vědců zabývajících se metanem, po rozsáhlém výzkumu sepsal analýzu , která dokládá šokující zjištění.

Zkapalněný zemní plyn je v důsledku výrobního procesu, zpracování (stlačení a zchlazení na mínus 160 °C), skladování a zaoceánské dopravy vspojena s „ohromujícími čísly“ úniku metanu, který významně překračuje emise vzniklé spalováním uhlí.

Profesor tvrdí, že i při použití nejmodernějších lodí a nejkratších tras jsou emise „nejméně o 24 procent vyšší“ než při použití černého uhlí

(dodejme, že hnědé uhlí, jež spalujeme v ČR, je emisně jen o málo horší než černé).
Přesné vyčíslení tvrdí, že emise metanu díky LNG jsou nejméně o 24 % horší než emise způsobené těžbou a spálením stejného množství uhlí.
V nejhorším ppřípadě pak o celých 274 % .

odkaz na studii zde :

https://www.research.howarthlab.org/publications/Howarth_LNG_assessment_preprint_archived_2023-1103.pdf

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.11.2023 08:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
komentář k tomu : https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/klima-co-skodi-planete.A231115_164605_p_klima_nef
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2023 13:01 Reaguje na Slavomil Vinkler
To je zase silně strašecí článek, ono to nebude tak žhavé.
"....NG vsadila jako klíčovou náhradu za potrubní zemní plyn z Ruska, sankcionovaný za Putinovu agresi proti Ukrajině." To je čistý omyl (nebo lež?) protože na plyn žádný sankce proti Rusku přijata nebyla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2023 13:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pokud by se měla lámat emisní výhodnost na 2 - 3% úniků (plyn má přitom snad dvě třetiny emisí CO2 než uhlí), tak by bylo třeba zjistit, kolik metanu se uvolní právě při těžbě a dopravě uhlí. Já mám dost pocit, že to někdo někde jen lehóčko zdupal.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.11.2023 15:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak všichni víme, že Hanzlova dojmologie má absolutně nulovou vypovídající hodnotu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 10:48 Reaguje na Jaroslav Studnička
Proč zase jen plácáte? Kolik metanu se uvolní při těžbě uhlí? Tož se ukažte.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.11.2023 13:03 Reaguje na Pavel Hanzl
:-))), zase jste na omylu, vy zpochybňujete, vy dokazujete.
Tak místo dojmologie dokazujte a nechtějte to po druhých !!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 13:08 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nic nedokazuji. Jen se ptám, kolik metanu se uvolní při těžbě uhlí, když v článku píšou, že spalování plynu právě kvůli únikům je horší, než spalování uhlí. To je přece zcela legitimní dotaz a zajímalo by mě, jestli to v té studii taky zohlednili.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.11.2023 13:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Zpochybňujete uvedenou studii. Tak že pokud k tomu máte výhrady, tak to řádně argumentujte.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 14:51 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vy to máte fakt těžký. Nic nezpochybňuji, jen se ptám, jestli to zohlednili, jestli to někdo neví.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.11.2023 18:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Věty typu "Já mám dost pocit, že to někdo někde jen lehóčko zdupal." Nejsou známky výhrad k článku?

Tak hledejte a dokažte, že se studie plete.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2023 20:44 Reaguje na Jaroslav Studnička
Většinouto bývá chyba v překladu.
Odpovědět
va

vaber

16.11.2023 09:32 Reaguje na Miroslav Vinkler
trochu uvažující člověk,musel už dávno takový stav předpokládat,
čím víc s plynem manipuluji, tím větší jsou úniky a samozřejmě taky musím používat energii a ta není zelená,
takže byl zničen Nord, protože byl neekologický a vnutil se všem ekologický přírodní kapalný plyn LNG,přírodní plyn samořžejmě není kapalný,musí se zchladit,stlačit,zkapalnit ,přečerpat a zase naopak a kolikrát se přečerpává než se dostane do plynovodu,
tak se manipuluje nejen s plynem ,ale hlavně s myšlením lidí,
jásat mohou jen lidé typu Hanzla
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2023 12:53 Reaguje na vaber
Dost záleží na tom, kdo s plynem manipuluje a jakou na to má technologii. V Rusku mi říkali (neověřené!) že jim uteče asi 60% - 70% plynu, než ho dostanou na hranice.
Nord nebyl odstřelen cha cha z ekologických důvodů, ale Putin chtěl tím vydírat Němce. Nejpravděpodobnější možnost.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

16.11.2023 17:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, jo, Hanzle, vydírat někoho tím, že mu až k domu přitáhnu roury, z nichž budu nabízet kvalitní a levný plyn – škoda že si v našich luzích a hájích, z takové obchodní strategie toho proklínaného Putika, neberou příklad obchodní řetězce!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 10:53 Reaguje na Tonda Selektoda
Ruská mentalita Hordy zase není až tak nelogická. Ta úvaha zní: já jim zarazil plyn a oni se nechtějí připlazit a políbit prsten. Když to nejde násilím, použiji násilí větší. Vyděsím je tím, že to odstřelím a oni uvidí, že jsou v dupě. A já jim nabídnu tou poslední rourou, že jim plyn posílat budu. A vystrašený Němčour na to kývne a mám ho na lopatě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 10:55 Reaguje na Tonda Selektoda
"Předpokládejme, že v zimě Putin srazí Německo a Evropu na kolena, odřízne jim plyn, řekněme, že jim přestane dodávat inertní plyny, kovy vzácných zemin. Pšenice a všechno ostatní. Pochopí, kdo je drží pod krkem. Ale jsou to racionální lidé, Západ je racionální místo. Přijdou, budou se kát, řeknou, že vstoupili do vaší situace, ano, opravdu, rozdělme Ukrajinu a začněme žít společně." Alexandr Dugin, poradce Putina.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2023 12:49 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nějak tam ale neřeší, kolik unikne metanu při těžbě uhlí, především při povrchové. I doly jsou mohutně větrané a občas tam bouchne.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.11.2023 14:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle , pokud budete studie nezávisle potvrzena , bude pro ćr lepší uhelné doly nezavírat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 11:00 Reaguje na Miroslav Vinkler
Šak nic nezavíráme. Uhelná energetika odchází do minulosti a především se ekonomicky přestává rentovat. Uhlí v dobře těžitelných místech nám stejně dochází a další zásoby jsou hůř dostupné, muselo by se jít přes prolmení limitů atd. atd. prostě se to už nevyplatí.
Jak je to s ekologií plynu ještě uvidíme, ale cesta je stejně OZE a jádro.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.11.2023 13:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Uhlí se přestává ekonomicky rentovat díky emisním povolenkám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 13:10 Reaguje na Jaroslav Studnička
Je prakticky úplně fuk, kvůli čemu. Nemyslíte?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.11.2023 13:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Není.
Pokud bychom neřešili spekulativní emisní povolenky, mohli jsme uhlí ještě 10 - 15 let využívat.
Místo toho budeme nesmyslně dočasně přecházet na dovážený plyn. Jehož emisní výhodnost oproti domácímu uhlí je velmi sporná.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 14:57 Reaguje na Jaroslav Studnička
Emistní povolenka je příjmem státu a sankcionuje špinavé zdroje, nejde jenom o CO2, ale uhlí je špinavé z více důvodů. Mají je i v Číně, v USA nevím. Stejně pojedeme na uhlí co to půjde, bo nejsme schopni s energiemi najak pohnout. Stát je zacyklen v hybridní válce a opozice za potlesku vovčanů zablokovala prakticky jakýkoliv vývoj.
Minule to vypadalo podobně před pučem na Nečasovu vládu a dopadlo to tragicky.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.11.2023 18:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak souvisí spekulativní obchodování s emisními povolenkami se sankcionováním špinavých zdrojů?
Emisní povolenka je příjmem státu o jejímž možném využití ovšem stát nerozhoduje.
Nic to nemění na skutečnosti, co jsem psal výše.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 11:09
Proč nám (Evropě) Putin dodával až do podzimu 2021 levně plyn?
Jako původně drogový dealer věděl, jak u nás pěstovat závislost. Budoval plynovoou infrastrukturu, vždy šel pod cenu, aby vytlačil ostatní producenty atd. atd. Tak dosáhl toho, že Evropa brala od něho asi 60% své spotřeby. Ještě to chtěl zvýšit výstavbou NS2, ale to už EU na radu Američanům nezkousla. Tak v roce 2021 zjistil, že není na co čekat a využil pocovidovou zvýšenou poptávku po energiích a zaútočil.
"Hlavní ale je, že se potvrdily podzimní informace, že podstatným důvodem extrémního růstu cen za ruský plyn byla snaha Kremlu dostat Evropu na kolena snížením dodávek a zvyšováním cen. Navíc v podmínkách, kdy si Gazprom zakoupil velké kapacity v zásobnících v Evropě a nechal je záměrně prázdné, a tudíž Evropu bez rezerv. Americká dodávka tuto brutální vyděračskou hru utnula". Leden 2022.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.11.2023 13:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano a energetický analfabet Hanzl podporující energetickou politiku Německa, potažmo EU, přesně takto Putinovu naletěl.
Po bitvě je každý generál, ale Hanzl je hlavně hlupák.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 13:13 Reaguje na Jaroslav Studnička
Člověče nešťastná, komu jsem zase já naletěl? Napište, proč Putin tak razantně na Evropu zaútočil, proč jí zarazil plyn a tím přišel o asi 98% kšeftu s plynem do Evropy?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.11.2023 13:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Vše co jste výše popisoval je přesně to, co jste tu sám prosazoval a čehož Putin následně zneužil.

Když tu mnozí před lety upozorňovali na vznikající závislost na zemním plynu, tak jste se tomu vysmíval.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 15:01 Reaguje na Jaroslav Studnička
Takže Putin mě sleduje a zneužívá moje výplody, fakt? Tolik sexu naráz?
Já jsem byl vždy proti výstavbě NS2, obhajoval jsem Američany, že nám to brzdí, ale tohle jsem samozřejmě nečekal. Zkuste najít někoho, kdo to čekal.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.11.2023 18:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, sám že sebe umíte hlupáka dělat skvěle.

Například já jsem vždy tvrdil, že vzrůstající závislost na dovozu zemního plynu je nebezpečí. A to daleko dříve než nějaký náznak krize začal.

Naopak vy jste vždy například tvrdil, že žádná závislost není. Natrollil jste kolem toho desítky až stovky příspěvků.
Odpovědět
ZK

Zan K.

17.11.2023 13:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Americká dodávka tuto brutální vyděračskou hru utnula"........... A důsledkem je daleko větší znešištění a další zvýšení skleníkových plynů. Dřív podobnému počínání říkali schizofrenie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 13:18 Reaguje na Zan K.
Tady nešlo o nějaké znečištění (to se v maximální míře koná stejně v Rusku), ale tady šlo o rozvrat celé Evropy, který právě přes plyn Putin chtěl spáchat.
Proč?
Aby nebyla schopna pomáhat Ukrajině a po jejím pádu, plánovaném na pár dní nebo týdnů po útoku, by nebyla schopna se bránit útoku Ruskému.
Měl to velmi dobře naplánované a stále s tím počítá.
Odpovědět
ZK

Zan K.

17.11.2023 13:15
Inu příčinou je jen nenažranost a rozšiřování homo sapiens. A příroda si tohle vždy vyřešila. (Viz zaniklé civilizace).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2023 15:02 Reaguje na Zan K.
Dost jich zaniklo nájezdem primitivních hord.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.11.2023 16:01 Reaguje na Pavel Hanzl
No ja, i ty hordy jsou přírodní a zároveň i nenažrané.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist