Náklady firem se mohou letos ještě zvýšit, šéfové podniků viní změnu klimatu
Katastrofy způsobené klimatickými změnami v posledních měsících zničily úrodu a infrastrukturu, omezily dodávky energie a rekordní vedra bránila zaměstnancům v práci. Tyto události vedly odborníky na životní prostředí a ekonomy k tomu, že spatřují souvislost mezi změnou klimatu a inflací.
Klimatické změny nejsou považovány za hlavní příčinu dnešní inflace. Ekonomové ale mají za to, že jejich provázanost se s rostoucím globálním oteplováním bude prohlubovat. Časem podle nich bude tato vazba zjevnější a závažnější.
"Pokud to budeme ignorovat a nic se změnou klimatu neuděláme, náklady vzrostou hrozivě," řekla loni ekonomka Suzi Kerrová z neziskové organizace Environmental Defense Fund v rozhovoru s listem The Hill. "A bude to mít obrovský dopad nejen na ceny potravin, ale i na mnoho dalších aspektů našeho běžného života," dodala.
Průzkum společnosti PwC ukázal, že ke krokům, které mají působit proti změnám klimatu, přistupují spíše šéfové těch firem, které se jimi cítí ohrožené. To ale podle autorů studie nestačí. Mnohé snahy firem v oblasti klimatu nejsou nadto nijak zvlášť úspěšné, upozorňuje dále PwC.
Co se týče snahy o dekarbonizaci, jako je přechod na elektřinu s nulovými emisemi nebo zvyšování energetické účinnosti, sílí názor, že není dostačující a že přišla pozdě. Zpráva OSN z loňského roku uvádí, že v atmosféře už je tolik uhlíku, že se stalo oteplování téměř nevyhnutelným.
PwC si dále všímá takzvaného greenwashingu, tedy šíření dezinformací o ekologické prospěšnosti některých technologií nebo produktů. Výzkum Evropské komise a národních spotřebitelských úřadů z roku 2021 ukázal, že v Evropě bylo 42 procent takových tvrzení u různých společností "přehnaných, nepravdivých nebo klamavých".
Jako jedno z možných řešení autoři studie navrhují, aby firmy našly oblasti, kde ohleduplnost k životnímu prostředí pomáhá buď ušetřit, nebo vydělat více peněz.
Americká společnost Nike, která je největším světovým výrobcem sportovního oblečení a obuvi, například v posledních deseti letech nechává látky tkát takovým způsobem, že spotřebovává méně materiálu a pracovního času. Výdaje společnosti na materiál, dopravu a likvidaci odpadu se snížily - a miliony kilogramů potenciálního odpadu se nedostaly na skládky, napsal list Los Angeles Times.
Podobný efekt měly i tenčí plastové lahve na vodu společnosti Nestlé a snaha společnosti Walmart recyklovat odpad do nových výrobků, uvádí další příklady deník.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Richard Vacek
7.2.2023 19:05smějící se bestie
8.2.2023 11:49 Reaguje na Richard Vacekže vlastníci + manažéři firem, nejsou zatím schopni/ochotni se postavit těm nesmyslům, nejenom Z Bruseli.
Automobilovým průmyslem počínaje !
Katka Pazderů
7.2.2023 20:32Je ale také pravda, že za naši českou inflaci klimatické změny nemohou. To je čistě náš výtvor.
mara polasek
8.2.2023 06:07mam doma knihu z cca 80 let, kde je tabulka slozeni zemske atmosfery zpetne 4 miliardy let a jedina polozka, ktera je propojena s teplotou je tlak. slozeni atmosfery od ciste metan oxid uhlicity po dnesni kyslik dusik je skoro jedno. a je tam dulezita poznamka, ze jeste nedoslo k ustalenemu stavu. dale mi pak v hlave rezonuje dokument bbc planeta travy, kde je receno ze pri poklesu co2 se stava fotosynteza proc vyssi rostliny problematicka. a treti je studie z bileho krize, kde ve sklenicich umele navysuji co2 a sleduji co to provadi s lesem. a svete div se... nic negativniho. nastava lepsi rust a to pri nizsi spotrebe vody. proto bych rad nejaky argument proc je spatne, kdyz se co2 zvedne v celkovem meritku o 1 nebo 2 setiny procenta? ptal se nekdo rostlin? asi by to chtelo zalozit neziskovku za prava rostlin na snazsi fotosyntezu.
Viktor Šedivý
8.2.2023 11:46 Reaguje na mara polasek"Sebereme vám (nejen) prachy, budete se mít hůř, my za to nemůžeme, sami jste si to způsobili svým nezřízeným životem".
Tenhle model je staletí starý. A jak vidět - stále na spousty jednodušších jedinců perfektně funguje.