https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecky-prumysl-regiony-a-take-vlada-se-k-norme-euro-7-staveji-kriticky
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Německý průmysl, regiony a také vláda se k normě Euro 7 stavějí kriticky

15.2.2023 15:51 | BERLÍN (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Stávající návrh nové evropské emisní normy pro motorová vozidla Euro 7 by mohl znamenat konec dostupných menších modelů aut. Obává se toho vlivný německý autoklub ADAC, podle kterého by norma menší auta neúměrně prodražila. Výhrady mají i zástupci automobilového průmyslu, který má v Německu tradičně silnou pozici. Ministryně životního prostředí Steffi Lemkeová se za toto odvětví postavila a v rozhovoru s deníkem Stuttgarter Zeitung řekla, že spolková vláda nahlíží kriticky mimo jiné i na extrémně krátké zaváděcí lhůty současného návrhu normy.
 

"Regulace musí mobilitu podpořit, ne jí zabránit," uvedl v rozhovoru s agenturou DPA spolkový ministr dopravy Volker Wissing. Stávající podoba návrhu podle něj povede k tomu, že prodražení výroby aut učiní z osobní automobilové dopravy luxus, což bude mít dopady i na klimatickou transformaci automobilového sektoru.

Představitelé automobilového průmyslu hovoří o tom, že návrh normy má podobu zadních vrátek pro zákaz spalovacích motorů a že návrh Euro 7 ohrozí pracovní místa. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) varovalo, že v sázce může být v evropském automobilovém průmyslu na 300 000 pracovních míst. Podle tohoto sdružení by norma mohla zdražit auta v průměru o 2000 eur (47 000 Kč) a podkopat poptávku.

Zpravodajská relace Tagesschau uvedla, že německé ministerstvo dopravy odhaduje zvýšení nákladů na auta střední a vyšší třídy až o 400 eur (9500 Kč). V případě dieselových motorů lehkých užitkových vozů by zvýšení činilo až 900 eur (21 000 Kč), u těžších užitkových aut by pak bylo nutné počítat se zdražením o 2500 až 4000 eur za vůz (až 95 000 Kč).

Německé sdružení automobilového průmyslu (VDA) se obává, že nová podoba normy by způsobila výpadky ve výrobě a zásobování. V tak krátké době by totiž podle VDA nebylo možné vyvinout a schválit dostatečný počet vozidel, která by splňovala požadavky normy.

Značné výhrady má podle mnichovského deníku Merkur také německý automobilový koncern Volkswagen, podle kterého by norma v nynější podobě měla negativní dopad na zaměstnanost v evropském automobilovém průmyslu. Volkswagen se rovněž pozastavuje nad specifickými kritérii emisních testů.

"Kvalitě ovzduší nijak nepomůže, když jako měřítko všeho vezmeme emise nového spalovacího motoru při plném plynu, s připojeným přívěsem pro transport koní a se zařazenou jedničkou v horském průsmyku v Alpách," citoval Merkur postoj Volkswagenu.

Kritické jsou také německé regiony Bavorsko, Bádensko-Württembersko a Dolní Sasko, které jsou díky silnému automobilovému průmyslu označovány jako autozemě. Premiéři těchto spolkových zemí vyzvali německého kancléře Olafa Scholze, aby spolková vláda na současné plány Euro 7 nepřistoupila. Podle trojice premiérů musí být nová norma proveditelná technicky i ekonomicky a rovněž musí brát v úvahu vývojové cykly výrobců aut.

Pokud pravidla schválí členské země Evropské unie a Evropský parlament, měla by norma pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později. Cílem normy je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a vedle výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozidla mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Nově se také stanoví emisní limity pro dříve neregulované znečišťující látky, jako jsou emise oxidu dusného z těžkých nákladních vozidel. Norma má také regulovat životnost baterií s cílem zvýšit důvěru spotřebitelů v elektromobily.

Výhrady proti návrhu emisní normy Euro 7 má i česká vláda a Senát. Ten se usnesl, že pokud se nynější podoba návrhu nezmění, může to v České republice zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu a způsobit vážné ekonomické i sociální dopady.

Aleš Zápotocký spr


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

15.2.2023 17:04
Nějaký zákal benzínu a nafty v roce 35 je sice nesmyslnný počin, ovšem nulového významu.
Ale tohle je dost nebezpečné a šikanózní a bylo by dobré se podívat, kdo to prosazuje. Někdo, kdo nenávidí Němce a snaží se poškodit ekonomiku EU, což ovšem směřuje do Kremlu. A všichni ví, že své prsty má všude a páté kolony jsou v Evropě velmi silné. Jinak si to vysvětit nedokážu, i když jsem silně proevropský.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

15.2.2023 17:23
Všem to vadí. Asi nám ty normy padají z nebe, samy se navrhnou, samy se schválí a když je nedodržíme, tak nám ty normy dají pokutu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.2.2023 18:32 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.2.2023 18:33
Se probudili nějak pozdě !
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist