https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nku-cr-se-nedari-plnit-opatreni-pro-snizeni-skodlivin-v-ovzdusi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

ČR se nedaří plnit opatření pro snížení škodlivin v ovzduší, zjistil NKÚ Aktualizováno

28.1.2019 10:38 | PRAHA (ČTK)
Ze 23 opatření pro zlepšení ovzduší, která má stát ve svých prioritách, nebylo do konce prověrky NKÚ v září 2018 splněno sedm. Ilustrační snímek.
Ze 23 opatření pro zlepšení ovzduší, která má stát ve svých prioritách, nebylo do konce prověrky NKÚ v září 2018 splněno sedm. Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česku se nedaří plnit opatření pro zlepšení kvality ovzduší a hrozí nesplnění stanovených limitů škodlivin ve vzduchu do roku 2020. Vyplývá to z výsledků prověrky, které dnes zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Stát také podle kontrolorů nesleduje, zda projekty zlepšení ovzduší dotované ze státních peněz skutečně pomohly ke zvýšení kvality vzduchu. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) v tiskovém prohlášení popírá, že by hrozilo nesplnění limitů škodlivin a že je kontrola dotací nedostatečná. Nesplněná opatření pro zlepšení ovzduší chce ministerstvo nahradit dodatečnými opatřeními.
 

Ze 23 opatření pro zlepšení ovzduší, která má stát ve svých prioritách, nebylo do konce prověrky NKÚ v září 2018 splněno sedm. Týká se to například podpory urychlení obměny osobních aut v republice, podpory využívání alternativních pohonů v silniční nákladní dopravě snížením silniční daně nebo snížení podílu pevných fosilních paliv v lokálním domácím vytápění. "MŽP aktuálně v rámci probíhající aktualizace Národního programu snižování emisí připravuje dodatečná opatření pro zlepšení kvality ovzduší v ČR, která nahradí efekt těch, která se dosud nepodařilo zrealizovat," sdělilo ministerstvo v reakci na zprávu NKÚ.

U dalších šesti opatření pak podle NKÚ hrozí, že nebudou včas a v předpokládaném rozsahu splněna. Mezi těmito opatřeními je třeba přesun nákladní dopravy ze silnic na železnici či snížení spotřeby energie. Ohrožena jsou i opatření pro výstavbu páteřní sítě silnic pro automobilovou dopravu nebo prioritní výstavbu obchvatů měst a obcí a s tím spojená možnost zavádění nízkoemisních zón ve městech, kam by měla omezený přístup auta vypouštějící větší množství emisí. MŽP uvedlo, že iniciovalo změnu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, která by měla urychlit výstavbu páteřních silnic a obchvatů. Připravuje také změnu nařízení vlády, která má zefektivnit zavádění nízkoemisních zón.

U některých hlavních znečišťujících látek jsou podle NKÚ dlouhodobě překračovány zákonem stanovené limity. "Hrozí tak, že se ČR nepodaří do roku 2020 splnit imisní limity, které si sama opakovaně stanovila," sdělil mluvčí úřadu Václav Kešner. Například u jemných prachových částic, které patří mezi hlavní znečišťující látky, klesly emise mezi lety 2005 a 2016 pouze o 12 procent. Pro splnění limitu by tak emise prachu musely být do roku 2020 sníženy o dalších 42 procent. "Tempo snižování emisí se ale spíše zpomaluje, a limitů se tak nemusí povést dosáhnout," doplnil Kešner.

Přitom mezinárodní závazky snížení emisí škodlivin do roku 2020 Česko podle zprávy NKÚ plní, nebo se k jejich splnění blíží. Česká republika si ale stanovila vlastní národní cíle pro zlepšení stavu ovzduší, které jsou přísnější než mezinárodní závazky. Podle MŽP jsou ale závěry NKÚ mylné. V nedávno zveřejněné analýze ministerstvo uvádí, že se do roku 2020 podaří splnit i národní cíle. Výkyvy v kvalitě ovzduší podle MŽP značně ovlivňují rozptylové podmínky nebo přenos škodlivin do Česka ze zahraničí.

NKÚ rovněž kritizuje prověřování dotací od Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na zlepšení ovzduší. "SFŽP podle kontrolorů nesleduje a nevyhodnocuje, jestli projekty, které podporu dostaly, mají na zlepšení ovzduší skutečný dopad. Navíc si ani nestanovil měřitelné cíle, podle kterých by mohl jednotlivé projekty i celý program vyhodnotit," uvedl mluvčí kontrolorů. U některých příjemců státních dotací také prověrka NKÚ odhalila nedostatky při zadávání veřejných zakázek. MŽP popírá, že by dopady dotovaných projektů nebyly dostatečně kontrolovány. Projekty jsou prověřovány i po uvedení do provozu a po dokončení všech projektů jsou hodnoceny také přínosy celé dotační výzvy, sdělilo ministerstvo.

Síť stanic pro sledování stavu ovzduší, kterou řídí Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), podle kontrolorů splňuje minimální požadavky podle předpisů Evropské unie i České republiky. Podle NKÚ však chybí koncepce rozšiřování a obnovy stanic, což může mít negativní dopad na přesnost měření výskytu škodlivých látek ve vzduchu. Podle MŽP bude letos dokončena koncepce rozvoje monitorovací sítě.

"Stát nedělá pro čisté ovzduší a tedy pro naše zdraví dost. To se však může rychle změnit, pokud ministerstvo životního prostředí přestane přešlapovat kolem nutných řešení, jako je například zvýšení energetické daně z uhlí a návazný komplexní program pro čisté lokální vytápění. Mělo by také rezolutně odmítnout udělování výjimek z nových limitů pro uhelné elektrárny a tlačit na obce, aby rychleji řešily znečištění ovzduší z dopravy," poznamenal v tiskové zprávě Jiří Koželouh z Hnutí Duha.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MM

Milan Milan

29.1.2019 08:43
Zajímavé, žádná diskuze. Přitom se jedná o zásadní téma, především v tom, že MŽP vyhodilo na průměrné, až zbytečné projekty např. tzv. kotlíkové dotace miliardy peněz a výsledek se blíží nule. O čem to svědčí? No přece o tom že příslušný úředníci nemají jasno ve zdrojích znečištění, dělají populistické kroky, lámou soukromí občanů a jejich obydlí, ukládají občanům tučně placené povinnosti a proč? Aby ukázali že na to mají? Před lety jsem psal, že žádná demokratická země v západní evropě se kontrolami domácích topenišť nezabývá, jejich výměny nedotuje, občany nebuzeruje. Ne proto, že by to neuměla,ale proto jednak ctí demokracii a hlavně ví, že to stav ovzduší v podstatě vůbec neřeší. Dokonce i naše "politicky korektní" statistiky vykazovali vliv domácích topenišť na stav ovzduší v topné sezóně někde kolem 10-14% (a kdo ví jestli?), čili logicky jejich částečnou eliminací nelze očekávat žádnou zásádní změnu. A taky se stalo. Smog stále dusí, peníze se vyhodili a vyhazují, občan je buzerován, úřednictvo a předpisy bují a to kromě ruce si mnoucích dodavatelských firem, je jediný výsledek ztracených nejméně tří let,kdy se něco mohlo zlešit pokud by se řešili skutečné příčiny. Za úvahu stojí zda např. masivním dotováním tepelných čerpadel, především země vzduch kdy došlo ke zhotovení tísíců a tisíců hlubokých vrtů nedošlo k narušení podpovrchového vodního řežimu minimálně v místě a tím poklesu hladin podpovrchových vod, případně hladin vody běžných studní......Ale to je na jiné téma.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

31.1.2019 09:38 Reaguje na Milan Milan
Chceme-li omezit smog, musíme nahradit fosilní paliva něčím jiným. Hlavně ne OZE. Při jejich výrobě se více fosilní energie spálí, než získá. Ať chceme, nebo nechceme, jádro zatím vypadá nejlépe.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.2.2019 05:50 Reaguje na Michal Ukropec
Tady souhlas. OZE jsou naprosto k ničemu (vyjma obohacení svých provozovatelů). Jedinou dohlednou možností je jádro.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

1.2.2019 12:37 Reaguje na Michal Ukropec
Dobrej kameňák :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.2.2019 16:37 Reaguje na Lukáš Kašpárek
To, že na litr bionafty (z řepky) spotřebujete cca 1,1 litru motorové nafty, je tvrdá realita. Vyplatí se to jen proto, že musíme (EU) tu bionaftu, ber kde ber, přimíchávat v určitém procentu do normální nafty.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist