Ovzduší nad Čínou se vrací do starých kolejí. Emise opět rostou
Smog, který nebyl nad většinou čínských metropolí od začátku roku patrný, je zase zpět. Silnice se opět plní auty a komíny továren už zase dýmají. Je třeba nahradit výpadek ve výrobě a dohnat ztracenou produkci. Ve vzduchu se opět zvýšila koncentrace prachových polétavých částic PM 2,5 (v úseku mezi 20 lednem a 4. květnem byly 18 % pod dlouhodobým průměrem) a tentam je i sympaticky negativní rekord emisí oxidů dusíku, které v prvních dvou měsících tohoto roku poklesly o 30 %.
Ale teď? Ve srovnání s totožnými daty z loňského roku jsou teď emise nad Čínou dokonce o něco vyšší.
Přesněji, naměřená hodnota pro PM 2,5 v jednom kubíku ovzduší činila loni 33,2 a letos je to 33,93. Podobně se pak koncentrace oxidů dusíku v ovzduší zvýšila z loňských 24,6 na 25,4. Obojí souvisí jak se zvýšením frekvence silniční přepravy, tak s nastartováním průmyslu. Včetně toho energetického, který dodává o 1,2 % více elektřiny, než před pandemií.
A brzy to nejspíš bude víc, protože čínský regulační úřad ve snaze nastartovat ekonomiku schválil výstavbu dalších uhelných elektráren (o celkovém výkonu 7,9 GW).
Světová ekonomika očekává v důsledku koronaviru propad růstu 6,8 %, a proto se Čína dostává do popředí zájmu světových médií. Během ekonomické krize v roce 2008 totiž její vláda zprostředkovala masivní balík 567,6 miliard dolarů, jako regenerační stimul národnímu hospodářství. Přineslo to řadu změn. A očekává se, že něco podobného vyzkouší i letos.
Otázkou samozřejmě je, kam by případnou hospodářskou pomoc v rámci národních programů směřovala. Potvrzený příklad s uhelnými elektrárnami ale napovídá, že to nejspíš nebude do ekologizace průmyslu.
Podle zpráv čínských environmentálních aktivistů se také zdá, že čínská vláda poněkud uvolnila dohled nad tradičními znečišťovateli životního prostředí a toleruje jim nyní vypouštění vyšších než přípustných emisí a dalších znečišťujících látek. Aby mohli dohnat propad ve výrobě. Co bude dál?
„Záleží na tom, jak se teď vyvine ekonomická situace,“ říká Li Shuo, klimatický a energetický poradce čínské pobočky Greenpeace. „Čínská vláda se může přidržet zažitého receptu a investovat masivně do infrastruktury, která si vybírá daň na životním prostředí. Je rozhodně zajímavé sledovat, jak rychle dokázaly emise narůst do původních hodnot po strmém propadu v prvních třech měsících roku.“
reklama