https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/podil-ceske-zeleniny-a-ovoce-na-pultech-zavisi-na-urode-tvrdi-prodejci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Podíl české zeleniny a ovoce na pultech závisí na úrodě, tvrdí prodejci

30.7.2022 01:17 | PRAHA (ČTK)
Zdroj | Piqsels
Podíl české zeleniny a ovoce na pultech se podle prodejců liší během roku v závislosti na úrodě. Dovoz obchodníci využívají u plodin, které se v Česku nepěstují nebo v daném roční období nejsou dostupné. Dlouhodobým cílem je ale podpora místních producentů a rozšiřování nabídky českých potravin. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci. Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) ve čtvrtek na twitteru obchodníky vyzval k upřednostnění české produkce.
 

Lokální dodavatelé dostávají v obchodech Penny dlouhodobě přednost před zahraničními, pokud je to možné a místní produkty jsou k dispozici. "Vzhledem ke geografické poloze České republiky zcela logicky v zimě zastoupení českého ovoce a zeleniny klesá, naopak v létě a na podzim je vyšší," řekl mluvčí společnosti Tomáš Kubík.

V nabídce on-line supermarketu Košík.cz jsou dvě třetiny produktů z tuzemska. "V podstatě neexistuje potravina, která se u nás pěstuje a my bychom ji nenabízeli," uvedl mluvčí e-shopu František Brož. Zahraniční plodiny tvoří podle něj především ty, které v domácích podmínkách nelze vypěstovat.

Brož upozornil, že hlavně pro menší výrobce je spolupráce s internetovými supermarkety výhodná. Firmy jim dokážou nabídnout dobré podmínky, přitom nevyžadují zvlášť vysoký odběr. Navíc se jim daří "křísit" třeba už zapomenuté regionální produkty. "Loni se například pod naší značkou Authentic začaly opět vyrábět a dobře prodávat pravé znojemské okurky, tedy pěstované i zavařované na Znojemsku," uvedl.

Na dlouhodobou spolupráci s českými farmáři se zaměřuje také konkurenční e-shop Rohlík, který jim pomáhá třeba i zefektivnit podnikání prostřednictvím elektronických objednávek přímo z pole nebo lepší logistiky. "Díky tomu nám prodejní ceny farmářských výrobků skoro nevzrostly a výrazně se přiblížily konvenčním produktům," řekla mluvčí on-line supermarketu Lutfia Volfová. Dodala, že i proto je o lokální produkty velký zájem a stále roste.

Vraňanských jahod Rohlík letos podle Volfové prodal meziročně třikrát více, loni to bylo asi 10.000 košíků, letos 31.500. Českých borůvek lidé v červenci koupili kolem 11 tun, minulý rok 2,4 tuny. "V sezoně se z celku prodané zeleniny prodá té české kolem 80 procent a u ovoce to činí okolo 65 procent. Z toho důvodu budeme podíl českých potravin v sortimentu neustále navyšovat a stále hledat další české dodavatele, jejichž výrobky zařadíme do naší nabídky," uvedla dále.

Nekula na twitteru uvedl, že supermarkety nabízejí cibuli například z Nového Zélandu. Ve čtvrtek odeslaném dopisu generálním ředitelům potravinářských řetězců žádá o informaci, jaké kroky plánují pro zvýšení nabídky českých potravin. Jedním z cílů Evropské unie je podle něj dosáhnout udržitelné produkce potravin s důrazem na co nejnižší uhlíkovou stopu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

30.7.2022 07:17
To samozřejmě.
Ale také na rozdílu dotací do zelinářství a ovocnářství, v původních zemích EU + Polsko - a v ČR !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

30.7.2022 07:25
Spíš globalizované pomatenosti honbě za ziskem a selhání domácí poptávky od maloobchodů. Dovážet něco co můžeme vyrobit sami už CO2 nevadí. To je vidět, kdo těm šaškům v Bruselu točí krkem
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

30.7.2022 08:37
Spíše bych podpořil malé a střední pěstitele v jednotlivých lokalitách, aby si k nim lidé nacházeli cestu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.7.2022 09:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

30.7.2022 11:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
Supermarkety, které mají centrální nákup a berou to v desítkách tun, nějaký regionální pěstitel nezajímá. Navíc jednotlivé prodejny asi ani nemají možnost nákupu zboží. Prostě se jenom čeká, co se doveze z centrálního skladu.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.7.2022 17:06 Reaguje na Miroslav Vinkler
No já vám nevím, ale jak donutíte spotřebitele, aby jedněch 10 nebo 15 kilometrů jel pro brambory, další kilometry pro jablka, další kilometry pro mrkev, další pro červenou řepu, další pro zelí....atd atd. A navíc aby tam jezdil často, protože v nějakém paneláku mu nic nevydrží déle než 14 dní a leccos jen 2 - 4 dny.
Protože situace je taková, že v jedné vesnici víc než 1 - 2 - 4 drobní pěstitelé dnes nebudou. Ne jako kdysi, kdy zeleninu byli ochotni měšťákovi prodat v každém druhém vesnickém baráku. A drobnější pěstitel nemůže svůj hektar nebo 4 hektary rozdělit po 500 metrů a pěstovat tam 20 druhů zeleniny plus ještě k tomu ovoce. Vždyť to by musel dělat téměř ručně a to by potom vyprodukoval tak málo, že by se neuživil. A musel by mít obrovské znalosti a velmi vysokou inteligenci, aby mu to všechno prosperovalo. A s takovou inteligencí by vydělal 2 - 4 x víc někde ve fabrice , kde by se věnoval třeba programování než aby se někde hrabal v hlíně.
Dneska drobný zemědělec musí pěstovat jen malý okruh plodin, ne víc než 2 -4 druhy zeleniny, která v jeho půdě nejlépe jde. A kterou perfektně umí, aby se mu urodilo každý rok a na kterou má případně nějakou speciální drobnou mechanizaci.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.7.2022 08:19 Reaguje na Radim Polášek
Spotřební družstvo JEDNOTA, už vlastně neexistuje, v původní podobě. A takhle si tu žijem.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.7.2022 15:23
Potravinářské eshopy, vzhledem ke svým cenám, jsou spíš pro ty bohaté. Málokdo si může dovolit nakupovat stejné zboží nebo téměř stejné zboží za ceny nejméně o polovinu vyšší.
A co se týká regionálních pěstitelů, podle mne chybí "agregátoři" nabídky zeleniny a ovoce. Lidi, či živnostníci či firmy, co by ty produkty od menších pěstitelů vykupovali, skládali z nich velké série a ty potom prodávali do větších nebo velkých obchodů.
Bohužel je to další stupeň, který bude tu zeleninu a ovoce zdražovat, protože taky musí z něčeho žít, ale jinak ty produkty od drobnějších producentů dostat k zákazníkům nebude dost dobře možné.
Přitom se musí vejít do supermarketových cen, aby to bylo prodejné.
Taky musí mít systém, jak prodávat rychle se kazící produkty typu čerstvě utržených malin nebo třeba lístů salátu.
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.7.2022 18:56 Reaguje na Radim Polášek
Velké řetězce mají dost nesmlouvavou taktiku pro dodavatele a skoro myslím, že je nutí k neekologickým postupům. Jak chcete vyrobit velkou sérii třeba 1000 kuřat hmotnosti 1,75 kg trochu lidsky, stejně tak zeleninu. Musíte dodat přesně na den a hmotnost, jinak vám nezaplatí (lidl). Tak jsem to aspoň slyšela. A je mi líto, že mluvím o kuřatech jako o sérii a výrobě, ale ono to je tak cynické. V malém obchůdku, co znám, byly jiné potraviny než v supermarketu, malá množství, malý výběr čerstvých produktů, české, často trochu dražší, otázka byla trvanlivost, a taky otvírací doba, která závisela na 2 zaměstnancích. Postupně, hlavně po odchodu majitelů do důchodu, ty obchůdky už nikdo nepřevezme.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

30.7.2022 19:29 Reaguje na Jarka O.
Navíc chtějí dodávky bez ohledu na roční období. Četl jsem rozhovor s majitelem jedné české dost velké kozí farmy a ten říkal, že třeba v zimě, kdy kozy produkují minimum mléka, by nebyl schopen požadavky supermarketů splnit a ti by s ním stejně ukončili smlouvu.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.7.2022 21:12 Reaguje na Jarka O.
Taky jsem to tak slyšel. Oni potřebují kvůli nějakému svému hodnocení ekonomičnosti prodeje toho produktu a porovnávání výkonu jednotlivých prodejen, aby se úplně stejný produkt prodával ve všech pobočkách a prodával se nějakou dobu, nějaké měsíce. A kvůli tomu potřebují velmi velké série shodného produktu.
U těch kuřat se to myslím dosahuje velmi velkým objemem kuřat. například na 1000 kuřat hmotnosti 1,75 kg se vyrobí 10 - 20 tisíc kuřat a ty se potom podle té hmotnosti roztřídí.
Ale tuším u masa není takový problém prodávat produkt s rozdílnou hmotností, jen nesmí být příliš odlišná. Například u chlazených kuřat stejná kuřata budou stát jedno třeba 85 , druhé 88, třetí 82 Kč, protože se budou trochu odlišovat v té hmotnosti.
Ale asi u jiných kategorií produktů je u všech kusů stejná cena a tudíž hmotnost musí být v nějakém velmi malém limitu.
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist