https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/podle-mzp-bude-v-np-krivoklatsko-az-245-km-cyklotras-podle-obce-to-neni-mozne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Podle MŽP bude v NP Křivoklátsko až 245 km cyklotras, podle obce to není možné

20.4.2023 01:03 (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Podle ministerstva životního prostředí bude v plánovaném národním parku Křivoklátsko využitelných až 245 kilometrů cyklotras. Ministerstvo to uvedlo v tiskové zprávě, ve které představilo podepsání memoranda k přípravě parku s mountainbikery. Podle starostky Karlovy Vsi Ivety Kohoutové nebude možné cyklotrasy v takovém rozsahu užívat, protože jde o neexistující cestní síť nebo trasa například končí ve vodním toku. Starostové též kritizují, že využitelnost tras s obcemi ministerstvo neprojednalo, uvedla Kohoutová.
 

Ministerstvo informovalo, že Křivoklátsko bude i nadále rájem cykloturistiky. Podle MŽP je aktuálně v oblasti chystaného národního parku téměř 70 km značených cyklotras. "V budoucím národním parku se samozřejmě počítá i s jízdou na kole, cyklisté navíc budou moci využít více tras, než je tomu doposud. Po podrobnějším zkoumání se ukázalo, že bez dopadů na přírodu je využitelných až 245 kilometrů cest," uvedl náměstek ministra životního prostředí Tomáš Tesař (TOP 09).

K přípravě NP pro cykloturisty v úterý podepsali Tesař a předseda České Mountainbikové asociace Václav Vlk Volráb memorandum. Podle ministerstva byla podkladem pro vydání prohlášení mapa s vymezením cyklotras. Podle Kohoutové má proces vyhlášení národního parku parametry správního řízení, musí být tedy odborně a právně odůvodněný a zároveň tato forma musí být v souladu s právem občanů na příznivé životní prostředí. "Opravdu se nejedná o závod, kde zvítězí ten, který má více fanoušků. Mnozí z nich ani nevědí, o co se zde hraje, co je obsahem ochrany a co se bude dít s přírodou po jeho případném vyhlášení," doplnila starostka.

Zákon o ochraně přírody a krajiny uvádí, že návrhy zón národního parku i cest je orgán ochrany přírody národního parku povinen dohodnout s radou. Členy rady jsou delegovaní zástupci všech obcí a také odborníci na ochranu přírody, lesnictví, zemědělství, vodní hospodářství, obchod a cestovní ruch a další. Ministerstvo uvedlo, že cesty pro jízdu na kole se v národním parku budou vymezovat až po jeho vyhlášení. Zároveň též dodalo, že v úterý uzavřená dohoda se stane výchozím podkladem pro další diskusi s klíčovými partnery, jako jsou samosprávy obcí a kraj a konečné vymezení uskuteční správa národního parku po dohodě v radě národního parku.

Podle Kohoutové jsou sice obce součástí Rady národního parku, která je ale jen a pouze iniciativním a konzultačním orgánem, tedy orgánem bez pravomocí. V případě, že se nedohodne orgán ochrany přírody s radou, předloží rada prostřednictvím orgánu ochrany přírody neprodleně rozpor se svým stanoviskem ministerstvu, které dle zákona může návrh upravit.

Připravovaný národní park má zabírat 116 kilometrů čtverečních Křivoklátska, což představuje 16 procent současné chráněné krajinné oblasti. Nyní pokračuje příprava jeho návrhu, následovat má předložení novely zákona o ochraně přírody a krajiny, kterou bude vyhlášen národní park, vládě.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

20.4.2023 06:59
245 km cest na 116km2 je 2,1 km cesty na km2 to je cesty v průměru vzdálené 500m od sebe. To není Národní Park, ale cyklopark.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.4.2023 07:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
1*
Odpovědět
Anyr

Anyr

20.4.2023 13:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
Slávo, je to unikátní - ale naprosto a absolutně s tebou souhlasím. Snad poprvé!
Strašidelné... :D
Odpovědět

Radek Čuda

20.4.2023 14:43 Reaguje na Slavomil Vinkler
"To není Národní Park, ale cyklopark."

Přesně tohle mne napadlo také ... a to je jen začátek ... myslím, že na konci by byl cyklopark ještě zlatý ... realitou bude spíš lunapark.

Ale zase je fajn mít jasně napsané, o co tam ve skutečnosti jde.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

20.4.2023 16:40 Reaguje na Radek Čuda
Opravdu? Nejde ve skutečnosti o rozšiřování možností volnočasových aktivit pro pražáky?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.4.2023 07:03
A budou se stavět nové cyklostezky ( a to takové, že by po nich mohla jezdit plně naložená TATRA ), nebo to bude po stávajících polních a lesních cestách a na nich bez souhlasu vlastníků pozemků, no ?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

20.4.2023 08:14 Reaguje na smějící se bestie
Jistě, asfaltové 4m, podle předpisu EU. Pěší treking je nežádoucí.
Odpovědět
va

vaber

20.4.2023 09:03
kdo zabezpečuje úklid poházených odpadků ,ten kdo cesty zřídil ?
dotace ovládají vše a firmy už se těší
Odpovědět
Sl

Slovan

20.4.2023 15:00
Chápu to jako možnost. Možnost, která nebude v plném rozsahu využita. Proti tomu by se totiž budoucí správa NP musela ohradit, je to zbytečně husté. Nějaké trasy přibudou, ale ne tolik - na webu MŽP je mapka ukazují současné i potenciální trasy. Většina by měla prostě zůstat jenom pro pěší, jinak to bude špatně.
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.4.2023 08:49 Reaguje na Slovan
jedna věc je značenost cest, to je pro paďoury, co neumí s mapou. druhak tady máme něco jako lesní zákon, a nikdo nikomu nebrání jezdit po vozových lesních a polních cestách prakticky bez omezení (mimo nějakých prvních zon a klidových území).
a nakonec tady máme jízdu krajinou po kozích stezkách, a tam je žádoucí vytipovat oblasti kde zas tak není moc co chránit (ideálně nikoli v národním parku, ale v jeho sousedství), kde je bez problémů parkování, a tam umožnit a soustředit horské cyklisty tak, aby neměli potřebu vyrážet tam, kde co chránit je. typicky třeba takové trutnov trails stahují horské terénní jezdce a chrání východní krkonoše před divokým ježděním v národním parku (a chrání pěší na turistických stezkách), podobně sigrtraily pod smrkem, sklarzka a olbrzymy chání západní část polských krkonoš. tam je potom hustota trailů klidně téměř 10 km/na km2.

pozn.: jsem velmi rozpačitý k vozemím kola lanovkou do kopce a k elektrokolům na singltrailech - podle mě je to zásadně špatně, elektrokolo je primárně dopravní prostředek a nikoli sportovní náčiní (jako takové je tolerovatelné u starobních a invalidních důchodců) a domnívám se, že ve velkoplošných chráněných územích by měly být různá pravidla pro elektrický pohon a pohon na vlastní sádlo (třeba s výjimkami na starobní důchod a průkaz zdravotně postiženého?)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.4.2023 09:08
Místní už asi dávno ví o těchto záměrech zastánců NP a že už do těch
cyklostezek nebudou moci nic mluvit a bude to v kompetenci vedení NP.
Možná toho vědí ještě více a proto ten odpor k vyhlášení NP a ztrátě
pravomocí rozhodovat o domově. Mimo podnikavců asi nemá nikdo zájem,
aby se mu kolem domu proháněl cyklista za cyklistou a místo louky za
domem bylo parkoviště pro návštěvníky. To je zájem návštěvníků a nikoliv
starousedlíků žijících prozatím v relativním klidu a krajině o kterou se
dosud úspěšně starali, že je nyní zájem ji prohlásit NP(lunapark). Ono
asi už má někdo moc dobře spočítané, že cyklisté potřebují parkoviště,
cykloservis, restaurační služby a možná i ubytování. To vše se nabaluje na
všechny NP, kam snoby láká už pouze název NP ! Ono totiž blbům lépe zní,
že byli v NP, než když poví, že byli pouze v CHKO !
Odpovědět
JO

Jarka O.

22.4.2023 10:14
Jaký NP, starostové ho schválili? A toto bude ta jejich ochrana nerušených přírodních procesů - Disneyland?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist