Podle MŽP bude v NP Křivoklátsko až 245 km cyklotras, podle obce to není možné
Ministerstvo informovalo, že Křivoklátsko bude i nadále rájem cykloturistiky. Podle MŽP je aktuálně v oblasti chystaného národního parku téměř 70 km značených cyklotras. "V budoucím národním parku se samozřejmě počítá i s jízdou na kole, cyklisté navíc budou moci využít více tras, než je tomu doposud. Po podrobnějším zkoumání se ukázalo, že bez dopadů na přírodu je využitelných až 245 kilometrů cest," uvedl náměstek ministra životního prostředí Tomáš Tesař (TOP 09).
K přípravě NP pro cykloturisty v úterý podepsali Tesař a předseda České Mountainbikové asociace Václav Vlk Volráb memorandum. Podle ministerstva byla podkladem pro vydání prohlášení mapa s vymezením cyklotras. Podle Kohoutové má proces vyhlášení národního parku parametry správního řízení, musí být tedy odborně a právně odůvodněný a zároveň tato forma musí být v souladu s právem občanů na příznivé životní prostředí. "Opravdu se nejedná o závod, kde zvítězí ten, který má více fanoušků. Mnozí z nich ani nevědí, o co se zde hraje, co je obsahem ochrany a co se bude dít s přírodou po jeho případném vyhlášení," doplnila starostka.
Zákon o ochraně přírody a krajiny uvádí, že návrhy zón národního parku i cest je orgán ochrany přírody národního parku povinen dohodnout s radou. Členy rady jsou delegovaní zástupci všech obcí a také odborníci na ochranu přírody, lesnictví, zemědělství, vodní hospodářství, obchod a cestovní ruch a další. Ministerstvo uvedlo, že cesty pro jízdu na kole se v národním parku budou vymezovat až po jeho vyhlášení. Zároveň též dodalo, že v úterý uzavřená dohoda se stane výchozím podkladem pro další diskusi s klíčovými partnery, jako jsou samosprávy obcí a kraj a konečné vymezení uskuteční správa národního parku po dohodě v radě národního parku.
Podle Kohoutové jsou sice obce součástí Rady národního parku, která je ale jen a pouze iniciativním a konzultačním orgánem, tedy orgánem bez pravomocí. V případě, že se nedohodne orgán ochrany přírody s radou, předloží rada prostřednictvím orgánu ochrany přírody neprodleně rozpor se svým stanoviskem ministerstvu, které dle zákona může návrh upravit.
Připravovaný národní park má zabírat 116 kilometrů čtverečních Křivoklátska, což představuje 16 procent současné chráněné krajinné oblasti. Nyní pokračuje příprava jeho návrhu, následovat má předložení novely zákona o ochraně přírody a krajiny, kterou bude vyhlášen národní park, vládě.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (12)
Slavomil Vinkler
20.4.2023 06:59Anyr
20.4.2023 13:31 Reaguje na Slavomil VinklerStrašidelné... :D
Radek Čuda
20.4.2023 14:43 Reaguje na Slavomil VinklerPřesně tohle mne napadlo také ... a to je jen začátek ... myslím, že na konci by byl cyklopark ještě zlatý ... realitou bude spíš lunapark.
Ale zase je fajn mít jasně napsané, o co tam ve skutečnosti jde.
Jakub Graňák
20.4.2023 16:40 Reaguje na Radek Čudasmějící se bestie
20.4.2023 07:03Slavomil Vinkler
20.4.2023 08:14 Reaguje na smějící se bestievaber
20.4.2023 09:03dotace ovládají vše a firmy už se těší
Slovan
20.4.2023 15:00Lukas B.
21.4.2023 08:49 Reaguje na Slovana nakonec tady máme jízdu krajinou po kozích stezkách, a tam je žádoucí vytipovat oblasti kde zas tak není moc co chránit (ideálně nikoli v národním parku, ale v jeho sousedství), kde je bez problémů parkování, a tam umožnit a soustředit horské cyklisty tak, aby neměli potřebu vyrážet tam, kde co chránit je. typicky třeba takové trutnov trails stahují horské terénní jezdce a chrání východní krkonoše před divokým ježděním v národním parku (a chrání pěší na turistických stezkách), podobně sigrtraily pod smrkem, sklarzka a olbrzymy chání západní část polských krkonoš. tam je potom hustota trailů klidně téměř 10 km/na km2.
pozn.: jsem velmi rozpačitý k vozemím kola lanovkou do kopce a k elektrokolům na singltrailech - podle mě je to zásadně špatně, elektrokolo je primárně dopravní prostředek a nikoli sportovní náčiní (jako takové je tolerovatelné u starobních a invalidních důchodců) a domnívám se, že ve velkoplošných chráněných územích by měly být různá pravidla pro elektrický pohon a pohon na vlastní sádlo (třeba s výjimkami na starobní důchod a průkaz zdravotně postiženého?)
Břetislav Machaček
21.4.2023 09:08cyklostezek nebudou moci nic mluvit a bude to v kompetenci vedení NP.
Možná toho vědí ještě více a proto ten odpor k vyhlášení NP a ztrátě
pravomocí rozhodovat o domově. Mimo podnikavců asi nemá nikdo zájem,
aby se mu kolem domu proháněl cyklista za cyklistou a místo louky za
domem bylo parkoviště pro návštěvníky. To je zájem návštěvníků a nikoliv
starousedlíků žijících prozatím v relativním klidu a krajině o kterou se
dosud úspěšně starali, že je nyní zájem ji prohlásit NP(lunapark). Ono
asi už má někdo moc dobře spočítané, že cyklisté potřebují parkoviště,
cykloservis, restaurační služby a možná i ubytování. To vše se nabaluje na
všechny NP, kam snoby láká už pouze název NP ! Ono totiž blbům lépe zní,
že byli v NP, než když poví, že byli pouze v CHKO !