https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/polsko-za-miliardy-dostavelo-u-ratibori-nejvetsi-prehradu-na-odre
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Polsko za miliardy dostavělo u Ratiboři největší přehradu na Odře

1.7.2020 07:47 | RATIBOŘ (ČTK)
Jen přibližně 15 kilometrů od české hranice skončila u polského města Ratiboř stavba největší přehrady na řece Odře. Stála okolo dvou miliard zlotých (asi 12 miliard korun). Jde o suchý poldr, který má zadržovat velkou vodu, a ochránit tak 2,5 milionu lidí před povodní podobnou té z roku 1997. Polsko ale také připravuje jeho přeměnu na klasickou přehradu, která bude pomáhat i při suchu. Při slavnostním ukončení stavby to řekli zástupci polské vlády a státního podniku Wody Polskie. Nádrž má hrát důležitou roli i pro splavnění Odry až do Česka.
 

Polský ministr námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Marek Gróbarczyk řekl ČTK, že polská strana počítá se splavněním Odry až do Ostravy. Přeměna suchého poldru, který se plní jenom při velké vodě, na multifunkční vodní nádrž je už podle něj jistá. Je však potřeba ještě vyřešit financování stavby.

Gróbarczyk připomněl, že vzhledem k financování, které využívá také peněz z evropských dotací, musí mít objekt pět let funkci suchého poldru. "Už to ale můžeme projektovat. Těch pět let si dáme na přípravu projektu," řekl ministr. Uvedl, že vodní nádrž by tak z poldru mohla být za sedm let.

Změna na vodní nádrž bude podle ministra jednodušší než vystavění suchého poldru, které se připravovalo desítky let. "Vybuduje se hlavně vodní cesta, zdymadlo, elektrárna a plavební stupeň, tak jako u všech vodních nádrží," řekl Gróbarczyk.

Ředitel české společnosti Plavba a vodní cesty Tomáš Kolařík řekl, že díky vzdutí hladiny v přehradě Ratiboř by lodě dopluly prakticky až na českou hranici. "Je to nejdůležitější a dá se říct i nejdražší objekt celého splavnění Odry do Ostravy," řekl Kolařík.

Zesplavnění přes 90 kilometrů Odry mezi Ostravou a polským městem Kędzierzyn-Koźle je jednou z velkých vodních staveb, které chce prosadit ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Česká část by mohla stát kolem 15 miliard korun, polská v přepočtu dalších 40 miliard. "Mělo by to zásadní vliv na celý region. Je to důležité z dopravního, ekonomického, rekreačního a možná i energetického úhlu pohledu," uvedl tento měsíc Havlíček.

V současné době může poldr Ratiboř pojmout 185 milionů metrů krychlových vody a má rozlohu přes 26 kilometrů čtverečních. Má se ale prohloubit až na 300 milionů metrů krychlových. Pro srovnání: největší nádrž v Moravskoslezském kraji Slezská Harta má objem téměř 220 milionů metrů krychlových a rozlohu 10,7 kilometru.

Ředitel odboru přípravy a realizace investic Wojciech Skowyrski uvedl na internetových stránkách podniku Wody Polskie, že na území poldru se nachází obrovské zásoby kvalitního štěrku, který těží několik firem. Zároveň tak poldr prohlubují a zvětšují kapacitu vody, kterou může zadržet.

Zástupci polské vlády dnes připomněli, že o stavbě přehrady se mluvilo už po povodních na konci 19. století, řešila se i v 60. letech minulého století. Teprve po katastrofálních povodních v roce 1997 se ale skutečně přistoupilo ke stavbě. Brzdily ji však například problémy s vyvlastněním pozemků.

Kvůli stavbě poldru se přestěhovaly dvě vsi, více než 700 lidí. Byla pro ně postavena zcela nová vesnice s kompletní infrastrukturou včetně sportoviště, kostela i kulturního domu. "Dokonce byl přesunut hřbitov," uvedl Skowyrski. Podle polských médií to přišlo na 58 milionů zlotých (přibližně 350 milionů korun).


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

1.7.2020 12:01
Poláci nepřekvapili.... vzali si dotaci na suchý poldr, který má jistě svůj význam a jakmile pomine nutná doba, která musela být na dostání dotace, tak z toho udělají další hovadskou nádrž, která má jen jediný jasný cíl.... splavnit Odru kam až to jde.... Poláci jsou hovada.... budovatelé ve stylu dob minulých jsou opět na tahu.... a to nejen v Polsku....
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

5.7.2020 19:14 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Proč hovada? Vyřeší dva problémy jednou ránou. Mají místo na "uložení" přebytečné vody a ještě si ji zadrží na dobu, kdy bude potřeba. Navíc co je špatného na splavnění Odry? Na tom, že se místo na silnici či železnici bude přepravovat náklad po vodě?
Předem děkuji za odpovědi.
Odpovědět
JK

Jan Kropáč

1.7.2020 13:33
Spíše mě zajímá co chtějí převážet. Jedině ten štěrk co vytěží.
Už vidím na e-shopech nový způsob dopravy: "lodí" s termínem dodání: "až naprší".
Doufejme, že změníme vládu a toto zarazíme. 15 miliard je asi 7 tisíc rodinných domů a spousta práce pro lokální řemeslníky.
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

5.7.2020 19:12
Jde vidět, že prostě Poláci umí vzít za to. My jenom budeme diskutovat a oni zatím to postaví za peníze EU. Však se stačí podívat jakým tempem se staví dálnice u nich a u nás. Škoda slov.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist