https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/potrebujeme-konec-uhli-drive-nez-doporucila-uhelna-komise-vzkazuje-vlade-praha
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Potřebujeme konec uhlí dříve, než doporučila uhelná komise, vzkazuje vládě Praha

15.2.2021 15:48 | PRAHA (Ekolist.cz)
„Šedesát procent emisí CO2 Prahy je přitom způsobeno dodávkou elektřiny a tepla vyráběných z uhelných zdrojů. Proto je pro hlavní město tak důležité, aby k odstavení využívání uhlí došlo co nejdřív,“ vysvětluje Petr Hlubuček.
„Šedesát procent emisí CO2 Prahy je přitom způsobeno dodávkou elektřiny a tepla vyráběných z uhelných zdrojů. Proto je pro hlavní město tak důležité, aby k odstavení využívání uhlí došlo co nejdřív,“ vysvětluje Petr Hlubuček.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Zuzana Pipla Havlínová / Foto Havlín
Rada hl. m. Prahy dnes vyzvala vládu, aby jako termín odklonu od uhlí stanovila rok 2033, nikoli rok 2038, jak doporučila Uhelná komise. Pokud by vláda čekala s odstavováním uhelných zdrojů sedmnáct let, nesplnila by svůj klimatický závazek ani Česká republika a zřejmě ani Praha, upozorňuje hlavní město.
 

Česká republika se svým podpisem Pařížské klimatické dohody zavázala ke snižování produkce skleníkových plynů na svém území. Zrovna tak schválilo svůj klimatický závazek i hlavní město Praha. Jak však ukazují čísla z posledních let, množství uhlíkových emisí se České republice snižovat nedaří.

„Podle Evropské agentury pro životní prostředí zemře v České republice kvůli znečištění prostředí předčasně 10 tisíc lidí každý rok. Hlavním zdrojem tohoto znečištění je především spalování uhlí,“ říká primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib. „ Samosprávy mohou udělat hodně, ale bez aktivity státu neuspějeme. Za Prahu apelujeme na vládu, aby pro přechod na udržitelnější energetiku a průmysl intenzivně řešila využití evropských peněz,“dodává primátor.

Česká vláda v roce 2019 zřídila Uhelnou komisi, která měla připravit podklady pro rozhodnutí o termínu ukončení využívání uhlí. Uhelná komise se rozhodovala mezi rokem 2033 a 2038 a doporučila vládě ten pozdější.

Provoz uhelných elektráren ale bude zřejmě ve zmíněném období značně nákladný kvůli vzrůstajícím cenám emisních povolenek, a to se promítne do veřejných rozpočtů i ceny elektrické energie pro koncové uživatele.

Hydroizolační folie s fotovoltaickými panely na střeše Nové scény
Hydroizolační folie s fotovoltaickými panely na střeše Nové scény
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz

Hlavní město Praha si stanovilo ambiciózní cíle a přijalo v roce 2019 svůj klimatický závazek snížit emise CO2 o 45 procent do roku 2030 oproti stavu v roce 2010 a směřovat k uhlíkové neutralitě do roku 2050.

„Šedesát procent emisí CO2 Prahy je přitom způsobeno dodávkou elektřiny a tepla vyráběných z uhelných zdrojů. Proto je pro hlavní město tak důležité, aby k odstavení využívání uhlí došlo co nejdřív,“ vysvětluje náměstek primátora a radní pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček.

Praha sama je připravena přispět rozvoji nových obnovitelných zdrojů elektřiny jejich instalací na městské budovy a založením Pražského společenství obnovitelné energie. Ukončení provozu uhelných elektráren v roce 2033 přitom nijak neohrožuje energetickou bezpečnost České republiky, pokud budou bezodkladně zahájeny práce na nahrazení uhlí bezemisními a nízkoemisními zdroji.

Čerpání evropských fondů určených zejména na změnu v energetice (Modernizační fond, Fond pro spravedlivou transformaci, Fond obnovy) bude možné v příštích sedmi až desíti letech. Pokud vláda vyšle signál, že uhlí budeme využívat až do roku 2038, sníží se motivace řešit transformaci nyní dostupnými penězi. Ohrozilo by to jejich efektivní čerpání i projekty, které mohou pomoci oživení krajů. Kvůli rostoucí ceně emisních povolenek přestane být také většina uhelných elektráren v ČR a Německu konkurenceschopná kolem roku 2030.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (46)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 16:28
"Náhrada fosilních paliv je pomalá jednoduše proto, že vlastníkům dolů, elektráren, tepláren a dalším velkým hráčům se vyplatí vymačkat co nejvíc z toho, co už mají. Nikdo už nepostaví třeba novou elektrárnu na uhlí, ale tu padesát let starou chce udržet při životě co nejdéle a k tomu potřebuje, aby se nerozvíjela alternativa a zároveň se neplatila reálná cena za spalování uhlí, včetně dopadů na životní prostředí. Je to vlastně stejné jako obchod s chudobou. Byty v polorozpadlém domě se dají pronajímat za nehorázné ceny, když nájemníci nemají na výběr a nájemné za ně doplácí stát, tedy my všichni".
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/josef-sedlbauer-co-nejrychlejsi-promena-energetiky-je-nutna-i-vyhodna
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.2.2021 12:07 Reaguje na Pavel Hanzl
A že mají takové choutky (vymačkat z toho co nejvíc) tito podnikavci se smrtí to se ještě dá pochopit.... problém v ČR ale je, že z důvodů korupce a klientelismu (v Zemanově podobě přímo vlastizrádnému zaprodání svojí země Číně a Rusku) se drží celé téma pod krkem, aby právě špinavý a nezodpovědný business květl dál....

A aby kvetl i přesto, že už není ani finančně výhodný.....

To je na kriminál pro všechny co se na této megalži a klamání obyvatelstvá podílejí...

Každopádně to je jen jedno z mnoha témat, která v ČR podléhají hluboce propracovaným účelovým desinformačním kampaním ze strany některých vládnoucích (a některých i mimo vládu - např. Zahradník z ODS) politiků a co je ještě horší, i státní správy, která dostala zadání..... viz. Bečva....

Další takové téma je odpadové hospodářství a lži o tom, že potřebujeme tolik spaloven, a že nám to ještě bude zlepšovat zdraví nebo co.... to je do nebe volající lež!

Další takové téma jsou lesy.... že musíme veškeré lesy vykácet, aby jsme je zachránili..... bezohledné sebeobohacování na úkor destrukce celé této země!

A co na to někteří ovčané????

Nadšeně těmto šmejdům tleskají a provolávají sláva, sláva.....

Ku*** kde to žijeme?????????
Odpovědět
PB

Petr Blažek

15.2.2021 16:36
Konkretizujte co je to bezemisní zdroj elektrické energie v tomto období v Česku , kdy trháme rekordy ve spotřebě. Ono dělat laciná politická prohlášení je jedna věc a nabídnout opravdu konkrétní řešení druhá. Aby jsme neskončily jako Švédsko kde doporučují lidem neluxovat. A to si chtějí v Praze ještě podporovat elektroauta, která samozřejmě naší spotřebu ještě navýší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 16:40 Reaguje na Petr Blažek
Člověče nešťastná Švédsko je energeticky zcela v pohodě a za nižší ceny mají daleko čistší elektřinu, to fakt není možný!!
A že někdo někde kdáknul cypovinu o luxování, tak se máme podělat?
Odpovědět
PB

Petr Blažek

15.2.2021 17:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Nyní je zrovna počasí na které musí být dimenzovaná síť elektrických zdrojů. A myslíte si, že Evropu momentálně drží síť fve nebo tepelné elektrárny a je jedno čím se v nich topí. A k tomu ať se ti pražští převlečení zelení vyjádří kopnkrétně. Postavit pár střech s fve je jedna věc a zajistit soběstačnost i v dvacetistupňových mrazech druhá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 17:13 Reaguje na Petr Blažek
Tohle je přece vývoj, který probíhá v normálních zemích minimálně 20 let (i u nás se rozběhl, ovšem byl prošvejkován a dopizděn), jenže dnes místo nápravy to zarazili celé a udělali si z dotací do OZE jen velmi výnosné pašalíky.
První příspěvek nahoře to vysvětluje celý.
Ovšem výsledkem bude, že přijdeme o energetickou soběstačnost.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.2.2021 17:29 Reaguje na Pavel Hanzl
20 let a 12 let je velký rozdíl.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

15.2.2021 17:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže tady se ten vývoj zastavil, neustále dokola se pakují prohlášení ze zeleného evropského plánu. Ale tam se píší nesmysly typu. Že uhlí nahradíme spalováním biomasy a o jaderných zdrojích se taktně mlčí. A co bude opravdu dál, protože až (jestliže) je konečně někdy začneme stavět tak se určitě budou stavět na zadní Rakušáci. V tom je ten problém, že ta naše slavná politická reprezentaci musí v tomto táhnout za jeden provaz. Ale bohužel si myslím, že vůbec netuší o čem mluví.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 18:23 Reaguje na Petr Blažek
Kecy nám jdou, ale všimněte si, že v normálních zemích se maká a objemy energie z OZE velmi rychle narůstají. Kdežto u nás kulový.
Vytvořit nesmyslnou koncepci, kde je 50% z jádra a zbytek OZE, to ti mašlonci umí, jenže tím to končí.
Na jádru se nedomluví (a i kdyby domluvili, postavíme kulový) a OZE se vůbec nerozvíjí.
Vysvětlení je v prvním příspěvku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 18:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Rakušáci jsou v poho, kopali by asi jen tehdy, kdybychom tu JED nechali stavět Rusům. A to by nebyli sami.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.2.2021 18:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět nemáte pravdu. Rakušáci protestují i proti dostavbě Mochovců.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 18:59 Reaguje na Jaroslav Studnička
Bodejť. Už to staví možná 50 let! Jaslovské bohunice se jim nějak zhavarovaly či čo, kdo to vlastně staví? Není to nějaký bastl?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.2.2021 21:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Když o tom nic nevíte, tak raději nepiště takové nesmysly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 22:00 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tak jak to teda je? Skutečně do toho nevidím, jak dlouho se ty Mochovce teda staví? Na wiki je rok 83 nebo 87. ovšem kdo to staví tam není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 22:02 Reaguje na Jaroslav Studnička
A kde mají ty úžasné Jaslovské? Za komára to měl být výstavní kousek, někde jsem slyšel,že to museli zavřít.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.2.2021 20:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Švédsko zase tak v pohodě není. Loni v prosinci s jásotem odstavili jadernou elektrárnu aby teď potichu spustili tepelnou elektrárnu, protože vítr a slunce neposlechli jejich ideologické téze o produkci a vyrobené elektřiny je o dost míň.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.2.2021 17:30
No, Praze uhlím topit nemusí - mají teplárnu Malešice a další menší podobné, teplovod od Mělnické elektrárny. K tomu nepřeberné množství střech nejen na velkoskladech, kde mohou být panely i vodní elektrárny. Mohou se předvést !
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.2.2021 17:33 Reaguje na smějící se bestie
Ne všude jsou takové podmínky a JE se zatím nestaví. Bohužel už 30let ! A zatím je uhlí a dříví nejlacinější zdroj k topení. A i o tom to je.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 18:26 Reaguje na smějící se bestie
Omyl. Uhláky se zavírají kvůli ekonomice na celém světě a dřevo je ještě dražší.
Odpovědět
li

15.2.2021 18:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Nedávno jste tu psal,že Čína staví nové uhelné elektrárny tak co platí?Vy jednou napíšete to a pak zas něco jinýho.A jestli ty uhláky podle vás krachnou sami tak tomu nechte volný průběh ne?No ono vám ani nic jinýho nezbyde,že.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.2.2021 18:42 Reaguje na
Jste mě předběhl :-). Čína v loňském roce uvedla do provozu uhelné elektrárny o výkonu téměř totožném, co zbytek světa uzavřel...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 18:48 Reaguje na
To není nic proti ničemu. Čína má hlad po energii a uhlák je sice provozně dražší, ale investičně je levný. A hlavně tam je levná pracovní síla, ta to rozhoduje. U nás máme zase odepsané investice.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.2.2021 21:07 Reaguje na Pavel Hanzl
:-))). S kolegou jsme ovšem reagovali na váš původní příspěvek: "Omyl. Uhláky se zavírají kvůli ekonomice na celém světě a dřevo je ještě dražší."
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.2.2021 18:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, to říkejte lidem, kteří si nechali spočítat, kolik by platili za topení jednotlivými zdroji - dřevo, uhlí, plyn, elektřina.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

15.2.2021 18:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Teď pěkně kecáte. Samozřejmě že uhlí zbavené povolenek je nejlevnější a to dřevo, když si ho do Finska vozí až z Brazílie tak pravděpodobně drahé taky nebude.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 18:52 Reaguje na Petr Blažek
Kecáte vy.
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/americke-uhli-je-v-kritickem-stavu-koronavirus-jej-dorazi
Odpovědět
li

15.2.2021 19:06 Reaguje na Pavel Hanzl
No a co?Jeden článek v novinách,dokud se to nestane tak si můžou psát co chtěj.A že je tam nejprodávanější auto už asi 30 let Pick-up co žere tak 20 litrů to už vám nevadí
Odpovědět
PB

Petr Blažek

15.2.2021 20:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Opravdu si myslíte, že ti naši uhlobaroni by kupovali uhelné elektrárny po celé Evropě, kdyby byly ztrátové. Těm je jedno nějaké veřejné mínění, ti jedou na zisk.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.2.2021 21:09 Reaguje na Petr Blažek
Pane Blažku, lživé komentáře jsou denním chlebem pana Hanzla...
https://oenergetice.cz/komoditni-trhy/produkce-uhli-usa-ma-letos-vzrust-9-rust-ma-take-vyvoz
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.2.2021 21:22 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já myslím, že mu křivdíte. Tedy panu Hanzlovi. On prostě jen občas ne tak úplně pochopí, co si to vlastně přečetl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 21:53 Reaguje na Svatá Prostoto
Můžete se všichni kroutit jak klubko hadů, ale uhlí prostě končí.
"Vůbec se do budoucna v Austrálii již nepočítá s novými uhelnými zdroji. Náhrada 15 GW výkonu uhelných zdrojů má být zajištěna cca 26 GW velkých FVE a větrných zdrojů. Výkon záložních zdrojů je odhadován na 6-19 GW."
"Ještě v červenci 2012 se uhlí na výrobě elektřiny v Británii podílelo z 40 %, zatímco letos v červnu to už byla pouhá 2 %. V dubnu letošního roku byl po 135 letech v Británii první den, kdy uhelné elektrárny nevyrobily elektřinu žádnou".
https://oenergetice.cz/emise-co2/cop23-britanie-lidrem-protiuhelne-aliance-bez-ucasti-uhelnych-velmoci
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

15.2.2021 22:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Osobně nemám nic proti konci uhlí, jen se obávám, aby s koncem uhlí u nás neskončilo také teplo domova.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.2.2021 16:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale že uhlí bude končit je jasné, a čím dřív, tím lépe. Otázkou je jen kdy to reálně půjde a co místo něj. A za kolik.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.2.2021 13:18 Reaguje na Svatá Prostoto
Při extrémně neschopné vládě a ropáckých názorech obyvatel je velká pravděpodobnost, že o vlastní energetiku přijdeme dost brzo.
Ale trgédie to být nemusí, elektřiny je v Evropě dost a budují se stále nové zdroje, jen se nám to prodraží.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.2.2021 18:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak s tím souvisí nějaké ropácké názory obyvatel? Obyvatelé chcou jedno, cenově dostupné a stabilní dodávky elektřiny a tepla. Když to půjde bez emisí, fajn, nikdo nebude proti. Nebo vy o někom takovém víte?

Ale primární je holt to první.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2021 21:56 Reaguje na Petr Blažek
No právě. Oni jedou na útlumové programy, to je špičkové rito. Nemusíte nic investovat. Vbabišistáně je to součást vládní megakorupce.
https://www.respekt.cz/spolecnost/pocerady-pro-cendu-fandu-nebo-tykace
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.2.2021 18:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe ... už zase? Kde tam čtete něco o korupci???

Nej prdel je navíc ta, že tohle celé už v tom 2013 takto nastavila vláda vaše oblíbence Nečase a teď už se z toho prostě nedalo uhnout. Nijak.

Už jsem vám to tu min 2x psal, stejně jako jsem vám psal, že váš oblíbenec Babiš Tykače vyloženě nesnáší a kdyby to jen trochu šlo, tak si jej s Počerady vychutnal. Ale nejde to, Pěťa Nečasů to posichroval dobře:-)))
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

15.2.2021 19:15
EU plánuje danit uhlík dovážený ve výrobcích ze zahraničí, ze 3 zemí. Uvidíme, jak to bude rychlé, ale odhaduji, že do 5 let to bude platná legislativa na všechny dovozy do EU.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

15.2.2021 19:52 Reaguje na Katka Pazderů
Proč danit dovoz uhlíku ve výrobcích? Aby se zdražily dovážené potraviny?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.2.2021 12:17 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Ne, aby jsme donutili i jiné hledat alternativy, které tolik neškodí mimo jiné co se tématu klimatické změny týká.... aby někdo neměl výhodu na trhu jen proto, že je méně zodpovědný.... Navíc Čína svou bezkonkurenční cenovou politikou již tak poškozuje ekonomiku EU, takže jen dobře....

Odpovědět
PB

Petr Blažek

15.2.2021 20:06 Reaguje na Katka Pazderů
To jsem zvědavý, protože to vypadá jako jiný druh cla. A to by blbě vypadalo v mezinárodních smlouvách. Do této doby se sem víceméně může dovážet vše, jen by se mohli vyvážet strojírenské výrobky - převážně auta.
Odpovědět

Jirka Černý

16.2.2021 07:00 Reaguje na Petr Blažek
Takové umělé nastavení konkurenceschopnosti.
Odpovědět
JM

Jan Mach

15.2.2021 20:31
Něco jiného je Praha, kde je velký podíl centrálního zásobování teplem, ve srovnání s venkovem s většinou lokálního topení. Nebude se topit uhlím (dřevo podle některých výzkumů není žádné terno), plyn není všude zaveden, topení elektřinou je nesmysl z cenových důvodů zvlášť s výhledem do budoucna, bude se topit PET lahvemi a vším, co bude hořet. Nejsem si jist, že to bude pokrok. A to, že "pokrokové země"mají problémy (Švédsko, Rakousko), je zkrátka fakt.
Odpovědět

Jirka Černý

16.2.2021 06:00 Reaguje na Jan Mach
Ano a teď v této chvíli mají dost velké problémy s elektrikou, ale o tom se oslavné články nepíší a co si budeme nalhávat tahle zima není žádný extrém za který je opět nesmyslně vydávána.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.2.2021 12:13
Praha samozřejmě poukazuje velice správně a pravdivě.... tak samozřejmě, když její vedení nepracuje pro ANOfert....
Odpovědět
KP

Karel Padevet

16.2.2021 16:35
Nojo... zase ten ďábelský CO2, víra a neznalost trojčlenky... i kdyby celá EU přestala dýchat (začít by měla EK sama u sebe) tak vliv na světové klima bude zcela zanedbatelný..... ale vliv na životní úroveň a ekonomiku v EU bude "jak řemen"...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist