https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/projekt-kct-stezky-z-lasky-se-uchytil-opravit-cesty-chteji-desitky-dobrovolniku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Projekt klubu turistů Stezky z lásky se uchytil, opravit cesty chtějí desítky dobrovolníků

17.9.2023 01:05 | BRNO (ČTK)
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Klub českých turistů (KČT) začátkem léta rozjel dobrovolnický projekt Stezky z lásky, při němž s dobrovolníky opravuje či zprůchodňuje turistické stezky, obnovuje povalové či kamenné chodníky. Dobrovolníci už pracovali také na obnově vyhořelé rozhledny na Vlčí hoře na Děčínsku. Podle předsedy KČT Jiřího Homolky je zájem lidí velký a dokonce museli některé dobrovolníky i odmítat. Pěší turistika zažívá díky pandemii covidu renesanci, i díky zájmu dobrovolníků může jít o mnohaletý projekt, řekl Homolka ČTK.
 

V sobotu čistili dobrovolníci okolí chaty Kusalíno ve Vsetínských vršíchpo kůrovcové těžbě, na konci září je čeká část stezky kolem Lužnice u Tábora a v polovině října budou překládat ze silnice stezku do Prčice ve středních Čechách. "Vytipováváme místa a prosíme i veřejnost, aby nám s tím pomohla a pak můžeme zorganizovat akce na různých místech republiky. Že by nebyli dobrovolníci, to se nikdy nestalo, naopak," řekl Homolka. Společně s KČT se na projektu podílejí také společnosti RegioJet a Kofola. V národních parcích na obnově stezek pracují správy těchto parků a v řadě případů také Lesy ČR.

KČT taky postupně propaguje Stezku Českem, která zhruba kopíruje hranice republiky a i na ní by měla být vytipovaná místa, která je třeba opravit či upravit. "Také chceme upravit stezky v okolí našich turistických chat a další aktivitou je překládání turistických stezek na příjemnější povrch, než je asfalt, pokud to jde. I k tomu chceme vyzvat veřejnost, aby nám přinášela svoje tipy," řekl Homolka.

Pěší turistika sice totiž v minulých letech byla možná trochu ve stínu například cykloturistiky, ale během pandemie covidu zažila renesanci, protože moc jiných možností lidé neměli. "Zjistili, že je krásná, smysluplná, levná a dostupná všem a každý si zvolí trasu podle výkonnosti, na jakou má," řekl Homolka.

V budoucích letech by měly vznikat i takzvané moderní pěší trasy, které budou garantovat, že se budou maximálně vyhýbat asfaltovým cestám či silnicím. Už několik let existuje certifikovaná pěší trasa podél Lužnice z Tábora do Bechyně a další by měla být modrá hřebenovka přes Krušné hory až do Jeseníků. "Chceme vést stezku vytipovanými místy, které budou vést mimo turistické 'Václaváky' a které lidé moc neznají, protože nemají reklamu. Přesto mají genius loci díky své historii," řekl Homolka.

Aby bylo možné takto i nadále procházet volně krajinou, usiluje Klub českých turistů ve spojení s politiky o schválení nového zákona, který udělá z turistického značení a průchodnosti krajinou veřejný zájem. Podle Homolky se totiž stává, že někteří vlastníci pozemků se rozhodnou, že přes jejich majetek turistická trasa nepůjde. V takovém případě lze trasu přeznačit, v horším případě je jediným řešením zrušení trasy.


reklama

 
Zdeněk Meitner
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

17.9.2023 06:14
Jo, o těch se dá říci, že jsou i ochránci přírody.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

17.9.2023 17:27 Reaguje na smějící se bestie
pán je kádrovák
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.9.2023 13:04
ano, trasování turistických cest už je jinde, než bývalo před lety, kdy byl ve srovnání s dneškem minimální provoz a cykloturistika se prakticky nepěstovala - teď jsou na silnicích auta a téměř jakákoli zpevněná cesta přitahuje cyklisty a bruslaře, což je pro pěší značně nepříjemné, a optimální turistická cesta je "na kole pro normální vzorek populace nesjízdná" (pomíjím ty exoty na horských kolech, ke kterým se též řadím, my si ovšem musíme stále uvědomovat, že na turistické značce jsme "na návštěvě" a míjet pěší musíme krokem a pozdravit a poděkovat, a vybírat si čas průjezdu mimo "prime time").

jiná věc je, že spousta majitelů pozemků apriori odmítá cokoli, někdy argumentujíc nesmyslně, někdy to má hlavu a patu - především co se týká odpovědnosti za stromy a jiná nebezpečí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.9.2023 10:22 Reaguje na Lukas B.
Pokud se řadíte mezi exoty na horských kolech používající pěší stezky, tak jste pro mne jako člena KČT jedním ze škůdců turistiky.
Není to pouze o ohleduplnosti vůči pěším, která je mnohým z vás cizí, ale hlavně ohleduplnost vůči přírodě. Stezka pojížděná koly
se stává místy korytem s obnaženými kořeny a kameny. Pneumatika
kola je totiž něco zcela jiného, než podrážka turistické obuvi
včetně přítlaku na danou plochu. Umí tak terén nejenom udusat,
ale taky uvolnit z něho hlínu a drobné kamení. Pomalu, ale jistě
nastane tendence klást cyklistům na pěších stezkách překážky a
přinutit vás stezky opustit. Časté kmeny a velké kameny na stezce
se vám omrzí a nasměruje vás na trialy a sjezdovky, kde po vás
provozovatelé touží. Uskakovat do křoví bláznům skákajícím na kole
je nejenom stresující, ale taky nebezpečné pro obě strany a nechápu,
kde cyklisté berou tu drzost ohrožovat ostatní včetně dětí. Při jízdě ze srázu asi nemíjíte pěší krokem a hlavně tam, kde je stezka tak leda pro jednoho a druhý musí ustoupit do lesa, aby se minuli. To je ta pokora a nebo pouhý potížismus a předvádění svého ega?
Kamarád po průjezdu takových bláznů obratem z lesa vytáhl přes
stezku pár souší, které pěší v pohodě překročí a je to vyřešeno.

m i,
s
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

18.9.2023 20:23
Jsem vděčný, za turistické značení jaké máme. Oceňuji práci KČT. Dneska se stal z turismu průmysl a tak se obávám, aby tím dalším značením, těch geniů loci neubylo. U nás v okolí je spousty krásných neznačených cest a ten kdo chce, si má možnost je projít, aniž by k tomu potřeboval průvodce.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.9.2023 15:32 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Vytýčení nové stezky je poměrně náročný proces, aby se nekřížily
zájmy turistů se zájmy ostatních zainteresovaných složek. Stezky
se často záměrně vyhýbají místům hodných ochrany z nejrůznějších
důvodů a musí být pro turisty i bezpečné a nebo zabezpečené. Já
znám taky jiné neznačené cesty mimo těch značených a vřele bych
je ukázal slušným a ohleduplným turistům, ale raději tak nečiním,
protože na ně vjedou adrenalinoví vyznavači horských kol a nebo
hlučící skupiny pseudoturistů ničící tu okolní krásu. Mnohde se
naráží na svolení vlastníků, kteří odmítají i trasy fungující desítky let. Změní se vlastník, změní se názor na trasu a je pak
problém vytýčit trasu jinak. Leckde to už ani není možné a nebo
tak nákladné, že je lépe ji zcela zrušit. Desítky let tvrdím, že
na trasách by měli mít zájem i chataři, kterým přivádějí hosty,
ale ti to berou jako samozřejmost, přitom zrušit k nim trasu, tak
se mohou zbláznit. A nebo taky to, že změnili klientelu a o chudé
turisty nestojí. Odbydou je předraženými nápoji a o potravinách
ani nemluvě. Mnoho se bohužel změnilo k horšímu a obávám se, že
bude ještě hůře.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.9.2023 16:44 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Souhlasím. KČT odvádí perfektní práci, ale myslím, že na většině míst je vyznačených tras už dost. Já osobně, když je možnost, tak vyhledávám právě ty neznačené. Je to i větší zábava, má to občas i nádech dobrodružství a není to jenom o tom chození. Tím, jak je u nás obecně extrémně hustá síť cest se samozřejmě stane to, že člověk špatně zatočí anebo naopak nezatočí. Pak se vrací nebo musí najít cestu jinou apod. Navíc tam potká lidi opravdu jen vyjímečně a najde spoustu krásných míst, které na mapách nenajdete. No a občas se taky stane, že cesta celou dobu je, během chvilky už není a nebo jen odhadujete, zda to fakt ta cesta furt je :-) Tohle na vyznačených stezkách nezažijete, což je logické. Takový zážitky člověk musí vyhledávat.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist