https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sikela-solidarita-v-energeticke-nezavislosti-na-rusku-je-pro-cesko-klicova
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Síkela: Solidarita v energetické nezávislosti na Rusku je pro Česko klíčová

31.5.2022 14:56 | BERLÍN (ČTK)
Česká republika by ráda získala podíl na některém z terminálů LNG, které chce Německo vybudovat prozatím na pobřeží Severního moře. Ilustrační foto
Česká republika by ráda získala podíl na některém z terminálů LNG, které chce Německo vybudovat prozatím na pobřeží Severního moře. Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česká republika se bez solidarity Evropské unie na cestě za energetickou nezávislosti na Rusku neobejde. Na konferenci německého nadstranického lobbistického sdružení Hospodářská rada CDU to dnes prohlásil český ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Ministr, který kvůli nákaze koronavirem hovořil k účastníkům konference přes telemost, také řekl, že Evropa čelí ze strany necivilizovaného Ruska energetické válce.
 

"Pro nás jako vnitrozemský stát je solidarita mimořádně důležitá," řekl Síkela na konferenci Wirtschaftstag (Hospodářský den), kterou uspořádala Hospodářská rada CDU. Bez pomoci sousedů a dalších evropských zemí a posílení infrastruktury se Česká republika podle Síkely od závislosti na plynu a ropě z Ruska dokáže odpoutat jen těžko.

"Nemáme bohužel možnosti přímého napojení na zkapalněný zemní plyn (LNG), proto je pro nás velmi důležité si ho nepřímo zajistit, a to buď podílem na terminálu LNG, nebo alternativně přerozdělováním přes společnou nákupní platformu," řekl Síkela.

Česká republika by ráda získala podíl na některém z terminálů LNG, které chce Německo vybudovat prozatím na pobřeží Severního moře. Debatuje se také o terminálu na pobřeží Baltského moře, o který usiluje premiérka severoněmecké spolkové země Meklenbursko-Přední Pomořansko Manuela Schwesigová. Ta uvedla, že prospěch z tohoto terminálu by díky existujícímu plynovodu OPAL mělo i Česko.

Alternativou, o které Síkela hovořil, jsou společné nákupy zemního plynu v rámci Evropské unie.

"Nacházíme se ve válce, která se odehrává ve formě energetické války mezi naším civilizovaným světem na jedné straně a necivilizovaným Ruskem na straně druhé. A v této bitvě jsme tak silní, jak silný je nejslabší člen našeho společenství," řekl Síkela.

V případě ropy se Česká republika podle Síkely může od Ruska zcela odstřihnout, pokud se zvýší kapacita Transalpinského ropovodu (TAL). Ten vede do Německa a Rakouska z italského Terstu, kam tankery přivážejí ropu z celého světa. Na TAL je Česko napojeno přes produktovod IKL.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (47)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

kk

karel krasensky

31.5.2022 15:13
Jistě pane ministře.Musíme být solidarní,semknout se nasvítít Petřín a odstřihnout ruský metan.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.5.2022 19:00 Reaguje na karel krasensky
1*
Odpovědět
sv

s v

1.6.2022 20:43 Reaguje na karel krasensky
Ano, je vidět jak jsi si přimknul puťkovým půlkám, krásenský.
Odpovědět
ZK

Zan K.

31.5.2022 15:20
Ona ta míra solidarity se časem ukáže. Zda budou státy EU k nám solidární jako my k Ukrajině, či jako ony k Ukrajině....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.5.2022 17:36 Reaguje na Zan K.
To je dost nápor na čecháčkovskou náturu. Nikomu zásadně nepomáhat, ať se stará každý o sebe, ale vyžadovat maximální opatěru, když jsem v problémech. Když si vlastní blbostí způsobím problémy, tak mohutně bečím, že "nás všichni zradili, nikdo nám nepomohl". kdysi dávno se tomu říkalo mnichovanství.

Dnes se chováme jako dospělý národ, který dokáže skutečně účinně pomoci. Je to dáno konečně po dlouhé době solidní vládou.
Nedovedu si představit, co by tu vyváděla hrabišova mafie, Okamura nebo komunisti. To by byl proti nám i Orbán king.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.5.2022 20:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Nechvalte dne před večerem!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 07:57 Reaguje na Jiří Svoboda
No právě. Zatím se naše vláda chová velmi solidně, ovšem tvrdě destruktivní opozice má pořád šanci zemi dál devastovat a i vyhrát příští volby. Demokracie není stavěna pro pitomce.
Odpovědět
va

vaber

1.6.2022 08:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl to není o pomoci Ukrajině,
to je o nenávisti k Rusku,
to je jediné co fialové figurky pohání,
dnešní vláda nám předváděla destruktivní opzici dost dlouho, na víc nemá a nyní provádí destrukci státu,
a aby mohla dělat co chce, zavedla vyjímečný stav, proti kterému tak bojovala,
největšího pitomce tady na Ekolistu všichni znají
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 08:37 Reaguje na vaber
Přijmout 350 tisíc zoufalých uprchlíků před válkou není o nějaké nenávisti, to vám zase jen nakecali špinavci.
Držet se ve smečce silných, když jsme v ohroženi, je přece zcela logický projev pudu sebezáchovy.
Odpovědět
va

vaber

1.6.2022 09:00 Reaguje na Pavel Hanzl
to není pud sebezáchovy, to by se vláda musela chovat jinak a ne bezohledně k vlastním lidem ,
to je servilnost mocným nejhoršího druhu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 15:54 Reaguje na vaber
Plácáte nesmysly jak dycky. Vy jen citujete špinavé weby. Vláda udělala celou řadu dobrých opatření pro lidi: zrušení biopaliv, silniční daně, přidávání na důchodech a dávkách kvůli energetice, umožnila pracovat Ukrajincům bez byrokrtacie atd. atd. atd. atd. atd., že vy nic nevíte, skutečně není její chyba. Velmi jsme si polepšili v pozici v EU, máme pozici v komisi pro lidská práva v OSN, EU mám zaplatina stovky miliónů na uprchlíky.
Ekonomika přes všechny problémy stoupla meziročně o 3,8%. To je fakt málo?? A nakopat do hader byste nechtěl??
Odpovědět
ZK

Zan K.

3.6.2022 07:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Přijmout 350 tisíc zoufalých uprchlíků před válkou není o nějaké nenávisti, ...
Plnej souhlas. Ovšem pokud je to pravda a nejde o "uprchlíky ekonomické". Ono většina těch zoufalých je v dnešní Ukrajině s ti nemohou jen tak uprchnout, nemají vesměs ani jak a čím. Mohou jen balancovat mezi vzdáním se Rusovi, či riskovat život ve válce. A obojí je jen jedno zlo, jež nejde vyřešit.
Odpovědět
kk

karel krasensky

31.5.2022 16:24
Važení diskutující než tady zase začnete řešit ceny plynu a energii tak si uvědomte,že jsou lidé,kteří jsou na tom podstatně huř než my zde píšící.Na streamu je rozhovor s bývalým premierem Mirkem Topolánkem,který je v těžké životní situaci.Nemuže v Praze vyjít s 83 tísící měsíčně.Mějme srdce na pravém místě založme konto,učet,sbírku a poskládejme se na tu socku.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

31.5.2022 16:47 Reaguje na karel krasensky
A co my tady s tím? Ať si řekne Křéťovi o prémie:-)))

https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/politika/topolanek-se-vratil-k-praci-ve-firmach-jez-patri-kretinskeho-eph_463019.html
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.5.2022 17:29 Reaguje na karel krasensky
Musíte tu nutně kdákat pořád takové pitomosti? To fakt nemáte nic co říct?
Odpovědět
kk

karel krasensky

31.5.2022 18:48 Reaguje na Pavel Hanzl
pane Hanzl.Mám spoustu nesmírně vážných informaci,ale bohužel nemohu a radějí je ani nechci sdělit.Jako okultista a esoterik patřím do tajného,uzkého kruhu nositelu informaci o budoucnosti.Naznačím vám jen něco málo-kupujte rubly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 08:01 Reaguje na karel krasensky
Ruble si tisknu doma na laserové tiskárničce a zatím jsem si za ně koupil jen rozhodující podíl v bankrotujícím Gazpromu.
Odpovědět
sv

s v

1.6.2022 20:45 Reaguje na karel krasensky
... místo toaletního papíru.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

1.6.2022 07:11 Reaguje na karel krasensky
nikdo nikoho nenutí bydlet v Praze a pořád platí jak si kdo ustele, tak si lehne
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

31.5.2022 20:14
"Síkela: Solidarita v energetické nezávislosti na Rusku je pro Česko klíčová"
a proto kupujeme od německých společností zemní plyn původem z RF.

Ten do Říše proudí NS I za 7 CZK/m3 na základě kontraktu mezi Německem a Ruskem se Čechům milostivě přeprodává přes burzu za 25 CZK/m3.

Tu solidaritu zde nevidím ani náhodou. O ní bych mluvil, kdyby si Helmuth vzal 30% zisku a za 9 CZK/m3 by nám ho posílal dál.
Takto vnímám ČR jako německou kolonii , která je štěstím bez sebe, když může promazávat soukolí německé Energiewende.

S touto realitou nezmůže ani pan Hanzl , který vydává blbost za užitečnou věc a volá po dalším prohloubení "výhodné" spolupráce v rámci EU.

Jinak přímé kontrakty má i Rakousko a Maďarsko.
Odpovědět
kk

karel krasensky

31.5.2022 20:27 Reaguje na Miroslav Vinkler
1+
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

31.5.2022 21:05 Reaguje na Miroslav Vinkler
A je to vycucané z palce nebo z ukazováčku? Zdroj se v těch řetězových emailech nějak vytratil, že? :-)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.6.2022 06:04 Reaguje na Petr Eliáš

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.6.2022 06:50 Reaguje na Miroslav Vinkler

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
va

vaber

1.6.2022 08:25 Reaguje na Petr Eliáš

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.6.2022 08:43 Reaguje na vaber
Hele, první se ozval. :-)
Odpovědět
va

vaber

1.6.2022 09:02 Reaguje na Petr Eliáš
odpověd tvé úrovně
Odpovědět
sv

s v

1.6.2022 20:46 Reaguje na vaber
Takovou míru sebekritiky, bych od tebe nečekal.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

1.6.2022 07:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
užnějakou dobtu tvrdím, že energetická burza je zbytečná a jen zvedá ceny energií měli by jsme z tohjo vystoupit a tlačit k tomu politiky
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 08:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Přesně naopak, jako dycky.
Právě systém burza je dlouhodobě vyzkoušený právě pro nejnižší a hlavně stabilní ceny komodit, protože tam nejlépe funguje vyvažování nabídky a poptávky, tj. neviditelná ruka trhu.
Proto se to všude s úspěchem používá.
Podobným systém přece fungují aukce.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

1.6.2022 08:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, věnujte se kuličkám...

Burza může fungovat, pokud nejsou vstupy ovlivňovány jinými regulacemi, což v energetice není.
Aktuálně burza nepomáhá ke snižování cen energií.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 16:02 Reaguje na Jaroslav Studnička
Předpokládám, že vůbec netušíte, jak se obchoduje s energiemi. Co je to base load a co spotová cena atd., že?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

1.6.2022 16:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to plácáte?
Toto absolutně nesouvisí s tím, co jsem psal.
Tak že se vraťte k tématu vlákna a nedělejte ze sebe hlupáka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 16:30 Reaguje na Jaroslav Studnička
Bohužel souvisí. Pokud nevíte, jak funguje energetická burza, tak těžko můžete řešit, jestli funguje nebo ne. Ty kuličky ale zvládáte, ne? určitě?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

1.6.2022 18:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, vy absolutně netušíte o čem píšete, opět jste někde něco pochytil a teď tu předvádíte svou dojmologii.

Znovu opakuji, aktuálně burza nepomáhá ke snižování cen energií.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 20:14 Reaguje na Jaroslav Studnička
Je jasné, že o tom nevíte ani ťok.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

1.6.2022 20:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Je mi zcela jasné, že nic nepochopíte.

Pokud bychom v dnešní době neobchodovali el. energii na burze, mohli bychom ze svých výrobních kapacit dosáhnout cen silové elektřiny cca 100 - 130 EUR / MWh.
Teď to porovnejte s cenami na burze...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.6.2022 07:13 Reaguje na Jaroslav Studnička
Obchodování funguje tak, že velcí odběratelé (RWE, EON, a jiní poskytovatelé, velké fabriky atd.) si sjednávají přímo s elektrárnami základní objem, tzv. base load. Který ví, že určitě spotřebují. To jsou ty dlouhodobé kontrakty. A co zbyde, to dává elektrárna na burzu, kde se to kupuje za spotové (okamžité) ceny s dodávkou dnes nebo zítra ráno.
A tyhle ceny jsou samozřejmě nejvyšší a všichni s nimi šermují, i když dělají v celkovém objemu jen zlomek.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

2.6.2022 13:29 Reaguje na Pavel Hanzl
:-))), vy se v tom tedy plácáte.

Na burze se obchoduje peak load a také base load.
Žádné přímé kontrakty mezi výrobcem a distributorem nejsou. To pouze ve výjimečných případech jako jsou PPA kontrakty na el. energii z OZE.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.6.2022 09:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte pravdu pane Hanzle, čím hůře, tím nakonec lépe. Čím dříve to lidem dojde, že EU stojí za starou bačkoru, tak se dříve vzpamatují a budou žádat odchod z něčeho, do čeho při vstupu nehlasovali. EU se změnila na neschopný byrokratický moloch, který pracuje pod taktovkou Německa a ostatních bohatých zemí, které ty ostatní přehlížejí a nastavují
pravidla podle své kapsy a priorit. Ty burzy jsou
toho zářným příkladem a pouze hlupák nechápe o co
tu jde! Chápete to vy? Asi nikoliv!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 16:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste evidentně pochopil pouze ruskou demagogii, je dělaná tak, aby to pochopil každý truba.
Já osobně skutečně nechápu, jak může nějaký, alespoň částečně příčetný jedinec chtít vystoupení z EU.
Asi vůbec netušíte, co by se stalo potom, že?
Zkuste mi napsat, co bychom tím vystoupením získali a já vám napíšu, co bychom ztratili.
Odpovědět
ZK

Zan K.

3.6.2022 07:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo.Hlavně pro ty, co burzu i aukce ovládají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 08:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
Je to zase jen vylhané, protože sám tvrdíte, jak RF mohutně bohatne na předraženém plynu.
Německo žádnou šmelinu neprovádí, to by byl už dávno oheň na střeše, kritizovat Německo je dnes móda.
Odpovědět
KP

Karel Padevet

1.6.2022 14:37
Další "matěj"... díky "solidaritě EU" budou ceny vyšší... stačí se podívat jak je to s elektřinou a plynem....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 16:08 Reaguje na Karel Padevet
Díky solidaritě EU se máme šanci vysmeknout z oprátky, kterou na nás Puťka už upletl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2022 16:39
".. díky "solidaritě EU" budou ceny vyšší.."
Zkusme se podívat, co tohle prohlášení znamená:
ČR nemá přístup k moři a tak je závislé na cizích plynovodech a hlavně LNG terminálech.
Ta solidarita znamená, že nám to budou přímořské státy posílat za normální ceny.
Pokud ta solidarita nebude, tak nás může každý natáhnout jak hada a tím, že jsme stprocentně závislí na Rusku, budeme totálně v dupě.
Pro Putina jsme nepřítel, tak nám to omastí ne na čtyřnásobek, jako dnes, ale klidně 10x, 20x, 40x. Tož nekupujte, šulínci povislí.
Odpovědět
ZK

Zan K.

3.6.2022 07:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Ono vše se dnes hodnotí podle mírového života. Ovšem pokud se situace vyhrotí, tak vše přestane platit. Můžeme to vidět na onom Blízkém východě a nakonec i na oné Ukrajině. Musíme sí uvědomit, že všechny ony vymoženosti a možnosti jsou velice zranitelné a jejich ničení vede ke kolapsům. (Třeba ony zásahy Javelinů, které při použití jinde u teroristů nejde ani domyslet).Viz zprávy o nehodách tankerů, či zásahy do internetu, na kterej je napojeno skoro vše včetně oné energetiky. Postačí kolaps pár serverů a máme onen black aut jako vyšitej. A ono přenesení do kosmu zatím ani nedohlédneme. Moderní svět prostě balancuje na oné pověstné špičce jehly, bohužel.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist