https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/slovenska-firma-ukazala-na-veletrhu-v-brne-svuj-prvni-autobus-na-vodik
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Slovenská firma ukázala na veletrhu v Brně svůj první autobus na vodík

23.9.2022 10:34 | BRNO (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Slovenská firma Mobility&innovation production představila na brněnském veletrhu Future Mobility prototyp prvního slovenského autobusu na vodík. Jde o vozidlo, které konstruktéři sestavili z dílů a technologií z celého světa a z karoserie vlastní konstrukce. Zatím výrobek prezentovali a jezdili s ním v testovacím provozu a nyní čekají, jaká bude poptávka, a připravují se na sériovou výrobu. ČTK to řekli hlavní konstruktér Michal Choma a chemický inženýr Pavel Čulík.
 

O výrobu vozidel na vodík, nejen autobusů, ale také vlaků či nákladních aut usiluje více výrobců po světě a řada prototypů už jezdí. Slováci postavili autobus, které v sobě má jak nádrž na vodík, tak vodíkový palivový článek a také baterii, kterou je možné dobíjet z veřejné elektrické sítě. Jeho provoz je tak flexibilní. "Na plnou nádrž vodíku ujede zhruba 350 kilometrů a na baterii může ujet 100 kilometrů, pokud by bylo potřeba vypnout vodíkový systém. Například v tunelu či podzemních garážích," řekl Choma.

Výhody proti naftovému motoru jsou podle něj v tom, že je motor a celý systém pohonu výrazně jednodušší, sestává z méně součástek, a je proto méně náchylný k poruchám. Natankování plné nádrže trvá pouhých deset minut. "Díky tomu jsou náklady na údržbu nižší a také je chod motoru tišší než u spalovacích motorů," uvedl Choma. Moderní je i konstrukce karoserie, která nekoroduje a je také například nehořlavá a velmi lehká.

Firma, která už vyvinula i elektrický autobus, vodíku věří jako palivu budoucnosti. Podle ní je zatím na trhu díra a poptávka po autobusech na elektřinu vyráběnou z vodíku je velká. Co zatím může případné zájemce limitovat, je nedostatečná infrastruktura. Například na Slovensku lze vodík natankovat pouze v Bratislavě. "A to ještě pouze na tlak 200 barů, což stačí pro naplnění zhruba poloviny nádrže. Ale pro prezentační jízdy a testování to stačí," řekl Choma.

V továrně má firma zatím několik kusů dalších autobusů rozpracovaných a čeká, jaký bude zájem o to, aby přešla na sériovou výrobu. Vzhledem k tomu, že výsledná cena je tvořená cenou komponentů dodávaných od různých výrobců, je podle Chomy zřejmé, že v sériové výrobě bude autobus levnější.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist