Státy EU se chystají zavádět klimatický plán Evropské komise
Ministři včera poprvé debatovali o takzvané Evropské zelené dohodě, jejíž podrobnosti představila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová minulý týden. Plán týkající se řady oblastí od energetiky přes automobilový průmysl až po zemědělství má podle ní obsahovat 50 kroků, které by do roku 2050 měly přispět k dosažení klimatické neutrality.
"Včerejší diskuse ukázala, že udržitelnost musíme dostat do centra veškeré unijní politiky," prohlásila po jednání finská ministryně životního prostředí Krista Mikkonenová, podle níž má zpřísnění klimatických závazků podporu velké části členských zemí.
Český ministr Richard Brabec podotkl, že některé státy včetně Česka plán komise sice podporují, chtějí však mít jistotu, že jim Brusel bude schopen pomoci s "astronomickými náklady" na přechod k čistým technologiím. "Já myslím, že si v této chvíli ještě ani neumíme představit, jak velké budou," podotkl Brabec. ČR a další země chtějí podle něho co nejdříve znát podrobnosti o fondu, který hodlá komise vyhradit na podporu regionů závislých na fosilních palivech. S jeho pomocí plánuje von der Leyenová do těchto oblastí dostat v příštích letech investice až ve výši 100 miliard eur (2,5 bilionu korun).
Brabec prohlásil, že na členské země se začne hned zkraje příštího roku valit "lavina ekologické legislativy" týkající se řady oblastí od energetiky přes zemědělství po dopravu.
Mezi první zásadní opatření bude podle von der Leyenové patřit návrh normy zavazující unii ke klimatické neutralitě v polovině století či vytvoření zmíněného fondu.
Kromě dlouhodobé klimatické strategie včera ministři jednali o plánu, jak zastavit úbytek druhů živočichů a rostlin ve volné přírodě. Shodli se na tom, že EU bude lídrem ve světovém boji proti ztrátě biodiverzity a za obnovení ekosystémů. Podle ministrů je nutné přijmout celosvětovou strategii, neboť v současnosti hrozí vyhynutí přibližně milionu živočišných a rostlinných druhů, jejichž celkový počet je odhadován až na dvě miliardy.
reklama