Tající permafrost ničí silnice i stavby, inženýři tápou
Hlavní silniční tah spojující čínskou provincii Čching-chaj s Tibetem se po svazích vlní tisíce kilometrů jako had a odhaduje se, že tudy proudí až 85 procent zboží mezi těmito dvěma regiony. Silnice ale leží na tající půdě, a terén tak postupně klesá, což způsobuje praskání vozovky. V asfaltu se objevují hluboké trhliny, jinde se povrch vlní nebo ujíždí.
Čínští odborníci, kteří změny půdy dlouhodobě sledují, upozorňují, že tání permafrostu zrychluje, což přináší i větší škody na silnicích a dalších stavbách.
V chladných regionech Arktidy žilo po dlouhá století domorodé obyvatelstvo, které se dokázalo na místní podmínky adaptovat, pak se ale do nich přesunuli lidé z průmyslových oblastí, kteří se pokusili oblast kolonizovat stavbami z oceli a betonu. A právě ty jsou teď v ohrožení.
Seznam staveb poničených táním permafrostu je už teď velice dlouhý. V ruském Jakutsku praskají stěny obytných domů, trhliny mohou zničit ropovody a způsobit potenciálně katastrofální škody na životním prostředí. Postupnou deformaci svého svatostánku sledují i duchovní v kanadském Inuviku. Stovky domů jsou na odpis na norském souostroví Špicberky.
Guy Doré z kanadské Lavalovy univerzity důsledky tání permafrostu sleduje léta. "Způsobí to obrovské problémy," říká a odhaduje, že asi polovina ze zhruba 4000 kilometrů kanadských silnic postavených na permafrostu kvůli oteplování začne degradovat. "Mluvíme tu o milionech dolarů na dodatečnou údržbu v oblastech, kde na to nejsou zdroje," dodává.
Tání půdy je pomalý a postupný proces. Když praskliny na asfaltu opravíte, většinou to nepomůže, protože se za rok objeví znovu. Inženýři, kteří tyto silnice stavěli, předpokládali, že tání jednou může přijít, proto jako podloží používali silnou vrstvu štěrku, která měla sloužit jako izolace. Po nějakou dobu to fungovalo, tání ale pokročilo natolik, že už to nestačí. "Jsme v bodě, kdy se mění starý permafrost, který dosud nikdy neroztál," varuje Doré.
V Jakutsku, kde žije asi 280 000 obyvatel, poškodilo tání permafrostu asi tisícovku budov. Některým škodám se dá předejít posílením základů nebo lepší izolací, jinde je zapotřebí přijít se sofistikovanějšími inovacemi.
Například bohaté ropné firmy v arktických podmínkách používají poměrně složitou technologii, která má pomoci udržet podloží chladné. Instalují proto trubky zvané termosifony, které dovolí teplu z půdy uniknout díky cirkulaci kapaliny a přirozené konvekci. Díky tomu zůstává půda stabilní a potrubí nehrozí poškození. Společnost ConocoPhilips instalovala na 1300 kilometrů dlouhém úseku ropovodu na Aljašce na 124.000 těchto zařízení.
Své finty už mají i silničáři. Při stavbě nových komunikací na krajnice sypou vrstvu kamenů, mezi kterými jsou mezery a právě ty fungují jako póry, kterými může teplo z podloží unikat k povrchu. Podstatné zlepšení může znamenat i volba světlejších stavebních materiálů, které nepřitahují sluneční paprsky a nepřehřívají se tolik jako tmavý asfalt.
Lidé se často uklidňují tím, že problém s permafrostem dlouho nepotrvá, protože jakmile jednou roztaje, podloží se usadí a už se nebude hýbat. Jenže podle Dorého je to falešná útěcha, neboť tání postupuje velice pomalu a může trvat i déle než jedno století.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (38)
Vilém N
16.3.2021 07:19Silnice i chodníky zvlněné, častější výskyt havárií vodovodů, propadlé kanalizační vpusti a podobně.
Pavel Hanzl
16.3.2021 07:30 Reaguje na Vilém NPavel Karel
16.3.2021 09:27 Reaguje na Pavel HanzlU nás je ale uplacený stavební dozor (ŘSD, kraje, obce), takže nikomu nic nehrozí...však on občan opravy zaplatí a rád v nekonečných kolonách a uzavírkách postojí...
Zbyněk Šeděnka
16.3.2021 09:34 Reaguje na Pavel KarelBřetislav Machaček
16.3.2021 15:26 Reaguje na Zbyněk Šeděnkavlhkem bobtná a suchem se sesychá. Používala se už
kdysi, ale až po propálení při samovýpalu na haldách na kamenivo načervenalé barvy. Bohužel znalec, který ji na stavbu schválil je mrtev
a zhotovitel se odvolává na jeho posudek. Ten
úsek se bude vlnit věčně alespoň z pohledu
života člověka. Řešení je v odbagrováni
a komplet novém náspu, ale tomu nevěřím a nebo nekonečných pravidelných opravách.
Karel Zvářal
16.3.2021 15:39 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
16.3.2021 18:11 Reaguje na Břetislav MachačekPrý soud ještě nerozhodl o viníkovi!!!
Kdyby spadl most, tak budopu všichni plovat přes řeku, než se ouředníci vyžvaní??
Viděli jste někdy horší šaškec?
Lukas B.
16.3.2021 20:16 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.3.2021 22:53 Reaguje na Lukas B.Pavel Hanzl
16.3.2021 22:59 Reaguje na Břetislav MachačekNěkdo ten materiál tam nařídil navozit a někdo to musel schválit, někdo to musel aspoň 2x kontrolovat a na vše je protokol.
Radim Polášek
20.3.2021 13:07 Reaguje na Břetislav MachačekSprávně měli tu haldu rozložit na nějakou rovnou plochu, materiál při tom zhomogenizovat - stejnoměrně promíchat a nechat v malé vrstvě, metr až dva metry tak rok atmosférickému prostředí, srážkové vodě a kyslíku ze vzduchu. A teprve potom použít na podloží silnice. Přirozeně přitom i odstranit případný nevhodný materiál, jako je to dřevo. Potom by se ta silnice, když už, hýbala jako celek a žádné vlny by se neobjevovaly.
A tuto manipulaci s tím základovým materiálem právě ušetřili.
Pavel Hanzl
20.3.2021 20:36 Reaguje na Radim PolášekPavel Hanzl
16.3.2021 18:07 Reaguje na Pavel KarelPodívejte se, co z nás udělalo jen 40 let budování komunismu "se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak".
Z tohoto marasmu se nevyhrabala prakticky ještě žádná stejně postižená země, my měli největší šanci ale došlo zase na slova našeho snad nejlepšího historika Josefa Pekaře z roku asi 1922: "Češi, když se mohli dostat k blahobytu a všeobecném uznání vše si podělali vlastní vinou".
Radim Polášek
20.3.2021 12:59 Reaguje na Pavel KarelPavel Hanzl
16.3.2021 07:36Co kdyby se teda ti čínští odborníci zamysleli nad tím, že tání permafrostu je způsobeno především JEJICH emisemi CO2 z JEJICH uhelných elektráren???
Co kdyby taky okopírovali (tak že už okopírovali úplně vše, i motorku s ojetými pneumatikami), i taky evroský Green deal a mohutný útlum uhlí??
To se soudruhům nehodí, to by nemohli giganticky bohatnout a stavět největší armádu světa.
Pavel Hanzl
16.3.2021 07:37 Reaguje na Pavel HanzlKatka Pazderů
16.3.2021 07:52 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.3.2021 08:16 Reaguje na Katka PazderůCelosvětový bojkot čínského zboží je asi stejný nasmysl, jak páně Kalendův "integrál TSI".
Pavel Karel
16.3.2021 09:31 Reaguje na Katka PazderůPavel Hanzl
16.3.2021 17:19 Reaguje na Pavel KarelCo jsou to "prekarizovaní obyvatelé"???
O jakém poklesu píšete?
Jiří Daneš
16.3.2021 15:01 Reaguje naPavel Hanzl
16.3.2021 17:11 Reaguje na Jiří DanešOn taky pořád blábolil s perpetuum mobile, které je živeno megaterragiga sluneční energie dopadající stále na Zemi.
Pavel Hanzl
16.3.2021 17:07 Reaguje naNavíc uhlík do vysokých pecí nemusí pocházet z uhlí, taky odpadní plast je samý uhlík.
Pavel Hanzl
16.3.2021 18:17 Reaguje naRichard Vacek
16.3.2021 08:12Pavel Hanzl
16.3.2021 08:20 Reaguje na Richard VacekDnes se otepluje 100x rychleji, než kdykoliv v minulosti.
vaber
16.3.2021 08:37tady jsem od odborníků slyšel ,že ještě nedávno bylo mnohem tepleji než dnes ,jen na permafrost to teplo asi nějak nepůsobilo,
Pavel Hanzl
16.3.2021 17:17 Reaguje na vaberMnohem tepleji než dnes bylo naposled snad za dinosaurů....... tj. 60 miliónů let....
Milan G
17.3.2021 00:02 Reaguje na Pavel HanzlRadim Polášek
20.3.2021 13:23 Reaguje na vaberV té době v oblasti věčně zmrzlé půdy žili jen zaostalí kočovníci bydlící ve stanech nebo v iglů a žijící z lovu nebo z chovu sobů. A ti to i s tajícím permafrostem uměli a když už se utopili v nějakém rozmrzlém permafrostu, bahně či jezeře, ani pes po nich neštěkl a nikdo to nezaznamenal.
Břetislav Machaček
17.3.2021 10:12a i na jiných kontinentech, kde dnes nic takového není. Lidé se buď tomu
přizpůsobí a nebo ne. Zastavit už každopádně člověk nedokáže, protože už
to probíhá i bez člověka a jeho vlivu na přírodu. Vlak se rozjel a brzdy
nefungují tak, aby vlak zastavily. Záleží, jak je trať dlouhá a zda končí
jízdou do kopce a nebo na kusou kolej. Pokud do kopce, jako tomu bývalo
v historii planety několikrát, tak planeta přetrvá, ale možná dopadneme
my jako mamuti. Pak se vlak zastaví a pojede pozpátku i s novými tvory.
Pokud trať končí kusou kolejí, tak to může být zánik veškerého života,
což je zcela ve vesmíru běžné. Spíše ten život na Zemi je vyjímečný.
Co k tomu dodat? Předpovědí konce světa tu bylo už tisíce variant a nic
se zatím nesplnilo. Z hlediska délky lidského života se tím nevzrušuji
a spíše řeším menší katastrofy, které člověk může zvrátit snadněji.
Milan G
17.3.2021 16:31 Reaguje na Břetislav MachačekA nebo je taktéž možné, že vše je jen krátký výkyv a vše se vrátí do předchozího stavu bez ohledu na to co člověk vykoná, čemuž by napovídaly roky 2019, 2020 a začátek letošního roku.
Pavel Hanzl
18.3.2021 19:51 Reaguje na Milan GPavel Hanzl
18.3.2021 19:53 Reaguje na Břetislav MachačekLukas B.
18.3.2021 07:37na permafrostu se vždycky "stavělo" takovým spíš pravěkým jednoduchým způsobem, od kožených stanů přes chaty z dřevěných panelů po skládačky z kontejnerů a paneláky nebo silnice s krytem na permafrostu jsou takovým divokým zpupným experimentem. i na klidném permafrostu se stavby chovají tak trochu podobně jako na sesuvném nebo poddolovaném území.