https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/tolik-nejistoty-jsem-jeste-nezazil-rika-zemedelec-z-blanenska
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tolik nejistoty jsem ještě nezažil, říká zemědělec z Blanenska

10.3.2022 01:44 | BRNO (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Tolik nejistoty na začátku jara ještě ředitel Agrospolu z Knínic u Boskovic Ladislav Menšík nezažil, začínal přitom v 80. letech. Nelehkou dobu pro zemědělce ještě ztížily dopady války na Ukrajině, kterou napadlo Rusko. Ze dne na den se mění ceny paliv, kolísá cena obilí i masa a do toho není podle Menšíka dosud stoprocentně jasné, jak bude vypadat detailně dotační politika českého státu. Finanční plán na letošní rok, který vznikl před měsícem, už je dnes prakticky k ničemu, řekl v rozhovoru pro ČTK.
 

Na jedné straně sice může být příslib vyšších cen za obilí, mléko a maso, ale růst nákladů se zdá být mnohem tvrdší. Naftu Agrospol podle ředitele stihl koupit za příznivější ceny, než jsou teď. "Jarní práce ještě nezačaly a s cisternou, kterou máme plnou, vydržíme měsíc," řekl Menšík. Už dříve museli zemědělci jako všichni ostatní zvýšit mzdy, aby lidé neodešli do jiného odvětví. I přesto stále shání alespoň dva zaměstnance, bez nichž nemůže část provozu fungovat. A problém je také s hnojivy, které se ve velkém vozí z Ruska. "Jejich cena se skokově zvýšila už na podzim. Máme podepsané smlouvy, ale sklady dodavatelských firem jsou prázdné. Slibují, že hnojivo bude, ale dokud není v Česku, tak to není jisté," řekl Menšík.

I přes tyto nejistoty věří, že se rok podaří zvládnout a na polích vyroste aspoň to nejnutnější. I když po loňském vláhově příznivém roce se během zimy do Česka zase vrací sucho. Po srážkově špatné zimě a minimu sněhu už se začíná z polí prášit.

Otázkou je, do jaké míry mohou zvýšené náklady kompenzovat vyšší prodejní ceny obilí, mléka a masa. "Ještě než válka začala, tak jsme prodali pšenici za 6500 korun za tunu, protože jsem se obával, že cena klesne. Po uzavření přístavu v Oděse ale vyskočila na 8900 korun. To je cena, jakou jsme tu nikdy neměli. Pohyby cen jsou úplně nevyzpytatelné. Řepku ze staré sklizně jsme teď prodávali dokonce za 22 000 korun za tunu," řekl Menšík. Dodal, že smlouva na novou sklizeň je 19.000 korun. "Kolik pak bude stát řepkový olej, to tedy nevím," poznamenal Menšík. V dřívějších letech se tuna prodávala zhruba za polovinu.

Předpokládá také, že by se dále mohla zvyšovat cena mléka, která byla za únor 9,98 korun za litr a v březnu by mohla přesáhnout deset korun. Což je na první pohled dobrá cena, kterou ale devalvuje razantní růst ceny sóji, kterou se dobytek krmí. "Naposledy jsem ji kupoval za 12.800, dneska stojí 16.000 korun," řekl Menšík.

Agrospol má ještě jako jeden z mála podniků chov prasat, který je dlouhodobě nerentabilní a úvah o jeho zrušení už bylo několik. Vždy ale převážila naděje, že se prodejní ceny zvýší. "Navíc některé budovy nejsou ještě ani odepsané a když to zavřeme, nebudeme v nich mít nic. Ale za elektřinu letos zaplatíme s novou smlouvou o 30 až 45 procent víc," uvedl Menšík. Produkce vepřového byla podle něj ve ztrátě tři miliony. "Letos jsme plánovali sedm milionů, ale tento týden šla cena nahoru, tak uvidíme, kam až se to dostane. Pokud se to ale nezlepší, tak uvidíme, co řekne představenstvo. Jakmile to ale zavřeme, už se k tomu nevrátíme," je si jistý zemědělec.

Nejistota je podle něj i kolem dotací. Kvůli změně jejich systému od příštího roku by podnik s 2400 hektary pro rostlinnou výrobu proti současnému stavu přišel o 3,8 milionu korun. "Sice se mluví o tom, že se bude peněz rozdělovat více, ale rozhodnutí ještě není. Nevíme, co nás přesně čeká, tak ani nevím, do jakých investic se máme pouštět. Rozmýšlíme, zda rekonstruovat jeden silážní žlab, který by to potřeboval," dodal Menšík.


reklama

 
Zdeněk Meitner
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (58)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

10.3.2022 05:39
zemědělec musí hlavně zasít. A kvůli vysokým cenám dusíku a sóji bude potřeba nějakou tu sóju a hrách i pěstovat, na vlastních polích, aby se vylepšila bilance dusíku v OP. Tu sóju a hrách pak zkrmí, bude uzavřený koloběh farmy. Ceny produkce, až na to vepřové, napomáhají růstu tržeb, ale bude potřeba držet vyšší finanční zásobu, pro nepředvídatelné výkyvy. Agrospol to dá, má 2500 hektarů v řepařině, lepší podmínky pro pěstování v ČR skoro nejsou.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.3.2022 06:44 Reaguje na Katka Pazderů
také kniha...Revoluce jednoho stébla slámy
https://www.youtube.com/watch?v=BpYl8Wrg6RM
Odpovědět
ZK

Zan K.

10.3.2022 09:23 Reaguje na Katka Pazderů
A po 30 letech "nové průkopnické politiky" se vrátíme do doby práce minulých JZD? Jenže onu strukturu jsme si bohužel vesměs stačíli rozkrást a zdevastovat.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.3.2022 11:41 Reaguje na Zan K.
Ony ta JZD ( až na ta začátky ) měla něco do sebe, pokud bylo schopné vedení. Už jen proto, že bylo dost lidí a v mnohých provozech mohli pracovat na směny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2022 12:54 Reaguje na smějící se bestie
Už za 1. republiky byly družstva, většinou se sedláci spojovali pro větší investici. Napřed mlátičky a samovazy, pak lihovary, jatka atd.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.3.2022 14:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano.
A v restitucích za to nedostali zpět nic. Na rozdíl od církví !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 18:52 Reaguje na smějící se bestie
Komunisti to dávno rozkradi a to co zbylo, do restitucí šlo.
Odpovědět
ZK

Zan K.

10.3.2022 13:42 Reaguje na smějící se bestie
Pokud bude krize v potravinářství a vůbec, tak stejně pro nedostatek pracovních mís se zvýší počet lidí v zemědělství.- Při dobré organizaci a zemědělské techniky by to mohlo být přínosem jak pro zdravé potraviny tak pro ekologii vůbec.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.3.2022 14:51 Reaguje na Zan K.
Ovocnářství, zelinářství, se bez lidí neobejde, stejně jako pár odvětví zemědělství.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.3.2022 15:00 Reaguje na smějící se bestie
Nemluvě o Slušovicích, kam se jezdil dívat celý Západ.
Proto musely být zlikvidovány po " sametu " - nežádoucí konkurence !
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.3.2022 20:30 Reaguje na smějící se bestie
Ony Slušovice byly tak trochu nafouklé nic. Firma, která těžila z toho, že v socialistickém nepořádku mohla napůl kapitalisticky podnikat a tak v podstatě ty socialistické podniky, se kterými obchodovala, snadno a beztrestně odírat. Taky jak přišel Samet a Slušovice musely najednou spolupracovat ne s socialistickými podniky vázanými pětiletkovými plány, ale dalšími dravými a obratnými kapitalistickými podnikateli, začaly být jimi soustavně obírány.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.3.2022 20:40 Reaguje na smějící se bestie
Brzo bude platit, že ovocnářství, zelinářství a i obecně rostlinná výroba se bez nekvalifikovaných lidí obejde. Už dnes jsou v sériové výrobě a prodeji třeba zemědělské stroje, které na základě počítačového rozpoznávání obrazu umí dávkovat pesticidy jenom na ty rostliny, kde jsou skutečně potřeba. Ve vývoji na víc místech je například sklízení ovoce drony . Které zase umí to ovoce rozpoznat, ale taky umí sklízet jen zralé ovoce a neuzralé tam nechávat, dokud nedozraje. Což oproti sklízení nekvalifikovanými pracovníky přináší další výrazné možnosti, jak produkci ovoce zvýšit nebo zkvalitnit. totéž se děje v zelinářství, testuje se a už u některé zeleniny běžně funguje robotická sklizeň.
Typický zemědělec už za krátkou dobu nebude málo kvalifikovaný pracovník, která někde na poli nebo záhonu manuálně dře od nevidím do nevidím, ale v robotizaci a automatizaci vysoce vzdělaný a velmi dobře placený ajťák a mechatronik. Akorát že to zase potřebuje obří zelinářské, ovocnářské a rostlinářské provozy, troufám si tvrdit o dost větší než jsou naše největší dnešní zemědělské provozy.
Odpovědět
ZK

Zan K.

12.3.2022 13:00 Reaguje na Radim Polášek
Nojo. A všechno to je tzřeba krmit elektřinou a PHM a drahými el. součástkami. Člověka ne. Takže to lze přirovnat k upřednostnění invalidního vozílu místo chůze. A k tomu by to nakonec vedllo. Čapkovo RUR dnes nikomu nic neříká.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.3.2022 09:18 Reaguje na Zan K.
Invalidní vozík by to byl v malých zemědělských celcích.
Velké zemědělské celky mohou takové stroje v sezóně, což může být pro jednu plodinu třeba 14 dní, měsíc, obsadit i kvalifikovanými třemi osádkami pro třísměnný provoz a dokud je s čím pracovat, ošetřovat, sklízet, tak mohou na tom dělat nonstop. Potom třeba předělat stroj na jinou plodinu, přesunout se na jiné lány a zase na tom mohou 14 dnů, měsíc dělat.
Takže žádný invalidní vozík, ale naopak třeba velká těžká Tatrovka s přívěsem, kde to jiní dělají nekvalifikovanými dováženými pracovníky pěšky nebo na kole.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.3.2022 20:23 Reaguje na smějící se bestie
Tak hlavně JZD byly velké. Proto, jak se jejich vedení naučila velkozemědělství a komunisté se odnaučili na pozice předsedů a dalších funkcionářů JZD dosazovat dělnické soustružníky a dělníky z města s rudou knížkou, co doma neměli půdu ani v květináči, tak ty JZD oproti dřívějším samostatným rolníkům začaly využívat své benefity z velikosti a rozhodně si vedly lépe než by si vedli ti samostatní sedláci.
Ovšem vývoj je neúprosný. Dnešní zemědělské stroje pro rostlinářství jsou tak drahé, velké a složité, že se vyplatí až ještě podstatně větším zemědělským provozům než jsou ty dnešní velké, třeba agrofertí. Podobné to je i s chovy. Pokud naší zemědělci mají konkurovat západoevropským producentům potravin, musí být stejně velcí jako oni, to znamená mnohem větší než jsou stávající provozy. Jedině obří kravíny, vepříny, drůbežárny atd, které uživí kompletní robotizaci a automatizaci jejich vnitřního prostředí, krmných dávek atd, které uživí nejmodernější špičkové laboratoře, mají nárok na to, že budou svými náklady konkurovat západoevropským producentům.
Bohužel prioritou naší vlády je politický antibabišismus, takže jakmile by nějaký podnik mohl být trochu větší a mohl by začít produkovat třeba vepřové maso konkurenční k velkým něěmeckým a španělským velkochovům, nebo méko nebo drůbež, tak se stane politický nepohodlný a je ho třeba přes dotace i jinak znevýhodnit. Protože Babiš by z toho mohl mít jakýsi zisk.
Tak tady máme končící chovy vepřů, které jsou příliš malé, aby mohly konkurovt, mlékárny kvůli malé velikosti potácející se na ekonomické hraně, drůbežárny, které taky kvůli malé velikosti budou, pokud už nejsou nekonkurenceschopné.
Odpovědět
ZK

Zan K.

12.3.2022 13:12 Reaguje na Radim Polášek
Ono není dobré se vždy dívat a preferovat onoho boha peněz a ekonomiky. To je jen cesta do pekel. A to doslova.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.3.2022 09:21 Reaguje na Zan K.
Tady se bavíme o tom, že jeden pracovník vyprodukuje potraviny třeba na rok pro tisíc nebo několik tisíc dalších lidí.
Ne s motykou na rok pro dva další nebo s malým traktůrkem pro 10 dalších.
A boha peněz a ekonomiky si nechte na svoje hodiny Marxismu Leninismu či jak se dnes taková levičácká školení jmenují.
Nebo to nyní zkuste v Rusku u Putina.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2022 07:52
Čerti vždy kadí na jednu hromadu.
Česká ekonomika vydrancovaná babišistánem, asi začátek dalšího sucha, k tomu Ukrajinská válka, která rozhodí ceny.
Zajímavé na tom je, že za všechno si můžeme sami.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.3.2022 08:39 Reaguje na Pavel Hanzl
I Pán Bůh, vždy na tu větší, oba.
Drancování ekonomiky ČR, začalo hned po r.1989 !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2022 08:54 Reaguje na smějící se bestie
Jistě. Do konce století šlo HDP na dvojnásobek (a bez dluhů!!) a do krize v roce 09 na trojnásobek.
Já si vydrancovanou ekonomiku opředstavuji úplně jinak, třeba tak, že do Rakous musí jet člověk s kanystry benzínu, protože na místní benzínku nemá. A vše ostatní, jen polívka, pivo, natož oběd v obyčejné hospodě za týdenní plat....atd. atd. atd.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2022 08:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Možná se to zase vrací, benzín do kanystru, protože benzínky už nebudou, jen nabíječky jak v Norsku.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.3.2022 10:44 Reaguje na Pavel Hanzl
to myslíte to pokrytecké Norsko, které svět zásobuje ropou aby si za to koupili elektro auta?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2022 12:52 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jistě. Nevím, jestli je to nějaké hnusné, ale radši koupím z Norska, které si za to platí ekologii, než z Ruska, které za to vraždí Ukrajince.
Odpovědět
ZK

Zan K.

10.3.2022 09:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Inu ono totiž v životě i přírodě platí, že nic není zadarmo A ani ono zvyšování HDP. I to se muselo a musí něčím zaplatit. A pochopitelně nejen penězi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2022 10:30 Reaguje na Zan K.
Samozřejmě. Bylo to velmi dobře a hlavně rychle provedenou privatizací, Havlovým postojem a chytrými projevy, které k nám prakticky přivedly asi 3 bilióny investic a hlavně obrovskou vůlí normálních lidí, dostat se zpět do Evropy.

Bohužel, pád soc. impéria znamenal pro náš průmysl praktický bankrot (snad 90% vývozu šlo do zemí RVHP) a Západ si naše zbakrotované firmy zababku skoupil. Což nám sice až fatálně pomohlo, ale přišli jsme o většinu průmyslu.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

10.3.2022 11:50 Reaguje na Pavel Hanzl
píšete přišli jsme o většinu průmyslu. Kdo to tedy realizuje, když 80% produkce jde na export. To jako služby zajišťují ten vývoz. Nemáte to nějak popletené.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2022 12:50 Reaguje na Vladimír Hošek
Nemám. Západní firmy koupily naše zkrachovalé fabriky, nainvestovaly do nich bambilión a teď vyvážíme průmyslové výrobky na úplně jiné úrovni a za jiné ceny.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.3.2022 14:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano - ty firmy mnohdy vyvážejí pod tradičními českými/moravskými/slezskými značkami a dividendy jdou do ciziny.
Přitom mnohé firmy mohly zůstat v českých rukách a vyvážet přímo hotové výrobky. Ne jenom subdodávky pro Německo, za pár korun.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 18:55 Reaguje na smějící se bestie
Taky se privatizovalo velmi silně českou cestou, jak kupónovku, tak podnikatelstými projekty.
Jenže totálně vydrancovaná ekonomika, kde pár šupek měli jen vexláci a jiní šmejdi, neměla šanci bez mohutných investic ze zahraničí.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

10.3.2022 16:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak mi vysvětlete větu "přišli jsme o většinu průmyslu", ten průmysl tady zůstal a stále tu je. Ten průmysl plní státní kasu a důchodový systém.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 18:58 Reaguje na Vladimír Hošek
Jenže většinou je vlastníkem západní firma. V principu je to celkem fuk, ale tu dividendu už sem neinvestuje.
Hlavně neví, jestli hloupí čecháčci nebudou chtít třeba vystupovat z EU. To by prchal velmi svižně.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

12.3.2022 09:40 Reaguje na Pavel Hanzl
A český vlastník dividendu investuje v Česku? Kde berete tuto jistotu a neexistuje také alternativa, že zahraniční vlastník investuje dividendu v Česku?
S tím nacionálním masochismem jste otravný.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2022 07:14 Reaguje na Vladimír Hošek
Možná byste si měl napřed zjistit, co znamená pojem nacionální masochismus, než začnete urážet.
Odpovědět
ZK

Zan K.

10.3.2022 13:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Bylo to velmi dobře a hlavně rychle provedenou privatizací,Havlovým postojem a chytrými projevy. Ano. Tkže z onoho nulového státního dluhu máme dnes 2,5 mil a bude i víc - https://www.irozhlas.cz/ekonomika/statni-dluh-ministerstvo-financi-koronavirus_2103301058_pj. Takže i kdybyste měl púravdu, tak nula od nuly pojde. Takže mé dřívější tvrzení stále platí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 18:59 Reaguje na Zan K.
Nějak vám dost uniklo, že nemáme devadesátky a Havla presidentem, že tu 20 let drancovali socani a hlavně astébák.
Odpovědět
ZK

Zan K.

12.3.2022 13:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo. Ovšem zcela demokraticky...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2022 07:16 Reaguje na Zan K.
Jistě. Demokracie přece není pojistka proti gaunerům ve vedení státu.
Tou je pouze vzdělaný národ, který zná vlastní historii.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.3.2022 14:53 Reaguje na Pavel Hanzl
JO.
A také současných téměř 3biliony dluhů státu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 19:00 Reaguje na smějící se bestie
Demokracie není pro hlupáky a když si národ zvolí tuneláře a ruské šváby, nemůže se divit.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.3.2022 15:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Chytré projevy ... jj, ten v Rudolfinu o blbé náladě se fakt povedl. Klaus na něj nezapomněl. Na Sarajevo také ne. To byly prostě časy:-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.3.2022 07:48 Reaguje na Svatá Prostoto
Zcela základním projevem byl ten v Bílém domě, kde sklidil potlesk vestoje.
Mimo jiné řekl: pomožte tomu velkému státu na východ od nás, my si už pomůžeme už sami. Tento postoj (a nejen tento projev) nám otevřel cesku do normálního světa a přivedl sem ty bilióny investic.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.3.2022 12:15 Reaguje na Pavel Hanzl
No ze Států nám sem fakt přitekly bilióny investic.

A jak si pomáháme sami ... na to tu věčně nadáváte. Kde se stala chyba:-))).

A pokud to fakt řekl, což u vás je vždy pochybné, tak je škoda, že Venca rovnou nedodal jak by si tu pomoc představoval.

Rusko naposledy stálo o pomoc od amíků za války. Akorát to byla celkem velmi specifická pomoc:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 20:57 Reaguje na Svatá Prostoto
Po krachu a rozpadu SSSR Amíci Rusům výrazně pomáhali, vůbec s zavedením demokracie. Samozřejmě se to tam zase obrátilo naopak, bylo to moc rychlý. Ale ty bilióny k nám natekly skutečně, kdo asi postavil na nohy náš totálně zkrachovaný průmysl?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.3.2022 16:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Němci:-))). A rakušáci:-). Amíci se fakt moc nepřetrhli. Já se jim nedivím a nevyčítím jim to, Asii mají podstatně blíž, o Stř+J Americe ani nemluvě. To jen pro uvedení věcí na pravou míru.

Pomáhali prd, a ani nemohli ... USA vědí o Sojuzu i Rusku prd, to je úplně jiná mentalita. To nikdy nemůže fungovat.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.3.2022 15:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Mně to nedá ... kolik let z toho období růstu byli u vesla socánci:-)))?
Že by Hanzl začal opěvovat Paroubkův Mars:-)))?
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.3.2022 13:48 Reaguje na Svatá Prostoto
Zajímavý seznam.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_vl%C3%A1d_%C4%8Ceska
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 19:02 Reaguje na Svatá Prostoto
Asi 16 let. Odsáci sotva polovinu. Ale uzákonili a udělai prakticky vše, co dnes u nás funguje.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.3.2022 10:43 Reaguje na smějící se bestie
ono jde spíš o to, že ze zemědělství se stalo sociální podnikání nejrůznějších dotací ale za ty dotace v podstatě se péče o krajinu a respekt k ní nezměnil a tak je przněná do bezvědomí tak intenzivně až 50% půdy je biologicky mrtvá...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.3.2022 13:35 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ale no tak.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.3.2022 20:50 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Co se na krajině zkazilo za socialismu, se po Sametu nenapravilo, ale naopak co ještě nebylo "hotovo", se dodělalo.
Problém je v tom, že globální oteplování není a ještě dlouho nebude, pokud vůbec bude, takové, aby se ta změněná krajina projevila ve snižování zemědělské produkce. Naopak, všechny tyto úpravy zatím spolehlivě zemědělcům produkci a jejich příjmy zvyšují. A proto sami od sebe zemedělci krajinu nenapravují.
Aby ty úpravy zemědělci vrátil i zpět, musely by se zemědělcům za prvé nechat proplatit a potom každoročně tu sníženou produkci kompenzovat. Neboli prosadit metodou cukru.
Nebo to zemědělcům přikázat a potom tolerovat, že ty náklady ve zvýšených cenách přenesou na spotřebitele. Neboli prosadit metodou biče.
Odpovědět
PK

Pavel Kokoška

10.3.2022 09:43
Nezbude než si PHM vyrábět sami, buď destilací z platu, nebo lisováním olejnin.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.3.2022 10:24 Reaguje na Pavel Kokoška
To mi připomíná starý vtip, když se ptali sedláka, proč hledá
silnou děvečku a on jim odpověděl, že když už prohrál koně v kartách, tak přece musí někoho zapřáhnout do pluhu.
Dohuntovat ekonomiku a spoléhat se na zázraky je snahou sedláků,
kteří prohrají ty koně v kartách, místo toho, aby karty nehráli
a o koně se patřičně starali. Zhuntovat vlastní a spoléhat se na
cizí je totéž, pouze v modroFialovém i s tím utahováním opasků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2022 10:31 Reaguje na Pavel Kokoška
Nebo si dát fv panely na střechu.
Odpovědět
JM

JOSEF MÁK

10.3.2022 13:44
Zase si zemědělci stěžují......... sebral bych vám dotace a pěstujte a pak se ukáže
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.3.2022 17:18 Reaguje na JOSEF MÁK
Pokud s tím začnou v Bruseli a v původních zemích EU, nemám s tím problém.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.3.2022 07:52 Reaguje na JOSEF MÁK
Dobře. Pak by šly potraviny cenově na několikanásobek a Evropa by začala mohutně potraviny dovážet. Tím by zemědělci zkrachovali, pole by zarostla buřinou a Evropa by byla závislá nejen na cizí energii, ale i na potravinách.
A plyn lze dovézt odjinut v řádu týdnů, ale obnovení zemědělství je na roky.
Odpovědět
ZK

Zan K.

12.3.2022 13:09 Reaguje na Pavel Hanzl
No - ovšem pokud by se zastavily ony dotované dovozy, tak je to o něčem jiné,. Tam by se prostě projevila ona pracovitost lidí a ne mazanejch vykuků....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 21:00 Reaguje na Zan K.
Neznám dotované dovozy, ale zemědělské země jsou většinou velmi chudé a tak mají vývoz potravin velmi levný.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist