V Podyjí loni ubyli turisté, problémy s vysokou návštěvností ale zůstaly

Správa národního parku instalovala na různých místech chráněného území v roce 2010 16 sčítacích zařízení. Tehdy zaznamenaly přes 300 000 průchodů. Například v roce 2019 to bylo téměř 400 000, ve dvou covidových letech 2020-21 to bylo kolem půl milionu průchodů.
Nejvytíženějším místem národního parku byla stejně jako v předchozích letech vinice Šobes. Navštívilo ji na 78 000 turistů, meziročně asi o 5000 méně. Nejméně průchodů sčítadla zaznamenala v případě Cesty Jaroslava Krejčího, loni šlo o zhruba 10 000 turistů, předloni to bylo asi o 1000 více. "Na všech profilech došlo k poklesu návštěvnosti s jedinou výjimkou. Profil Hardecká lávka, přechod do Rakouska, vykázal nárůst," uvedl Štěpánek. Zatímco v roce 2021 šlo o 39 000 průchodů, loni o 48 000.
"Dílčí pokles návštěvnosti bohužel neznamenal pokles problémů, který příliš velké množství návštěvníků způsobuje. Nejpalčivější problémy trvají i nadále – neoprávněný vjezd motorových vozidel za zákaz vjezdu, neoprávněné vjezdy cyklistů na cesty určené jen pro pěší, odpadky na turistických cestách a v okolí přístřešků a pak také ilegální zakládání ohnišť," uvedl Štěpánek.
Už v covidových letech strážci v národním parku na akcích nasbírali desítky pytlů odpadu. A odnesli i desítky kilogramů dalšího odpadu, jako jsou skleněné láhve, pneumatiky a podobně. Strážci také museli zastavovat řidiče, kteří do chráněného území vjížděli auty nebo parkovali na nevhodných místech. Lidé také někdy nerespektovali pravidla pohybu po národním parku. Pěší se zase častěji vydávali mimo značené cesty do klidového území. Cyklisté zase jezdili mimo značené cyklotrasy, a tak zvyšovali erozi některých cest nebo vytvářeli nebezpečné situace pro chodce.
Národní park Podyjí je s rozlohou 63 kilometrů čtverečních nejmenší ze čtyř českých národních parků a jediný na Moravě. Spolu s Lednicko-valtickým areálem patří k nejnavštěvovanějším místům Jihomoravského kraje, je oblíbený pro široké možnosti pěší a cyklistické turistiky.
reklama
Dále čtěte |
reklama