https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-usteckem-kraji-by-se-mohl-vodik-vyuzivat-v-doprave-i-k-vytapeni-budov
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Ústeckém kraji by se mohl vodík využívat v dopravě i k vytápění budov

1.10.2022 01:33 | ÚSTÍ NAD LABEM (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V Ústeckém kraji by se mohl vodík využívat v dopravě i k vytápění budov. Překážky v realizaci vodíkových projektů řešili tento týden experti na konferenci v Ústí nad Labem. Chtějí přesvědčit zástupce Evropské komise, aby byl podporován nejen zelený bezemisní vodík, ale i takzvaný šedý vodík, který vzniká třeba jako odpad při výrobě, řekla Gabriela Nekolová z Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje. Hejtman Jan Schiller (ANO) řekl, že vodík je budoucností Ústeckého kraje.
 

Zatímco méně ekologický šedý vodík vzniká štěpením zemního plynu za vzniku CO2, zelený vodík se vyrábí elektrolýzou z vody. V kraji se nyní vyrobí 92 200 tun vodíku ročně, z toho přibližně 90 000 tun ve společnosti Orlen Unipetrol v Litvínově a 2200 tun v ústecké Spolchemii. Evropské dotace jsou pouze na vodík zelený. "Je to velký problém. V českých podmínkách je složité zajistit zelený vodík, k jehož výrobě lze využít pouze větrnou nebo solární energii. Jednáme s Evropskou unií, aby podmínky byly mírnější. Abychom s dotační podporou mohli využívat vodík nízkoemisní, který vzniká i jako odpad ze stávajícího průmyslu," uvedla Nekolová. "Pořád by byla vodíková mobilita čistší než současné naftové autobusy," dodala.

Ústecký kraj má jako první region v České republice vodíkovou strategii. "Česká republika bude v nadcházejícím programovém období EU disponovat prostředky na přechod k zelené energetice v řádech stovek miliard korun. Další finanční zdroje a nástroje pak nabízí i nadnárodní programy. Jaký jiný region by měl být zásadním příjemcem těchto prostředků než Ústecký kraj, který po desetiletí vyráběl a stále vyrábí 30 procent energie České republiky," uvedl hejtman Jan Schiller (ANO).

Cíle jsou ve strategii stanoveny do roku 2030 a 2050 pro výrobu vodíku, jeho distribuci a skladování, využití pro energetické účely, spotřebu vodíku v průmyslu, zužitkování v mobilitě a budovách a pro výzkum, vývoj a vzdělávání. "Například v roce 2030 by obyvatelé kraje mohli využívat až 90 vodíkových zcela bezemisních autobusů. A naším úkolem je pro to zajistit zdroje, podpořit výstavbu plnicích stanic a další související infrastrukturu," uvedl Nekolová.

Do roku 2025 budou zprovozněny tři vodíkové plnicí stanice, dvě v Litvínově a jedna v Ústí nad Labem. Strategie předpokládá, že v roce 2030 bude v kraji registrováno 3200 vodíkových vozidel a v roce 2050 až 42 000 osobních vodíkových vozidel. V roce 2025 bude v kraji jezdit minimálně sedm vodíkových autobusů, v roce 2030 jich bude 65 a v roce 2050 celkem 330 vodíkových autobusů, v té době má být na severu Čech nejméně 71 plnicích stanic.

Dopravní podnik Ústí nad Labem do dvou let koupí 20 autobusů s vodíkovými palivovými články. "V polovině listopadu bude vyhlášena výzva, nejpozději v polovině příštího roku bude jasno, zda dotaci podnik dostane. Pokud ano, bude Ústí prvním městem v ČR, kde budou vodíkové autobusy," uvedla Nekolová. Podle ní by už v příštím roce mohly vodíkové autobusy v krajském městě jezdit.

Vodíkové hospodářství má vzniknout v průmyslové zóně Triangle u Žatce. Záměrem projektu je stavba jednotky pro výrobu zeleného vodíku, jeho kompresi, skladování a distribuci. Oba projekty patří mezi strategické, náklady na realizaci budou pokryty z Fondu spravedlivé transformace.

Ústecký kraj spolupracuje s Moravskoslezským a Karlovarským krajem, ale také s regiony v Polsku či Německu. Dvoudenní konference v Ústí nad Labem se účastní zástupci dvaceti zemí. Problémy, které brání rozvoji vodíkového hospodářství, chtějí experti řešit v úterý s ministrem průmyslu a obchodu Josefem Síkelou (za STAN).


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

EN

Emil Novák

1.10.2022 07:07
Větší hloupost než vytápět vodíkem budovy už snad vymyslet nejde. Srovnání účinnosti vytápění budov vodíkem a tepelným čerpadlem (a to v grafu chybí nejúčinnější způsob vůbec - kogenerace):
https://mobile.twitter.com/MLiebreich/status/1573278988801286147
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2022 08:25 Reaguje na Emil Novák
Pokud používá vodík, vznikající jako odpad jiných výrob, tak to má samozřejmě logiku a je to jednoznačně ekologické a asi i finančně výhodné. Stávající plynové kotle vodík taky žerou, takže vaše teorie o kogeneraci jsou sice hezké, ale.....
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.10.2022 13:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud používá vodík, vznikající jako odpad jiných výrob, tak to samozřejmě logiku nemá, protože ten vodík, vznikající jako odpad jiných výrob, lze použít ke smysluplnějším účelům, než ho zbůhdarma pálit na nízkopotenciálové teplo, které lze vyrobit s řádově vyšší efektivitou jinak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2022 13:57 Reaguje na Emil Novák
Teorie je šedivá, barevný je strom života. Pokud tam nemají k dispozici ty "smysluplnější" využití, tak to teplo je taky dobré, ne?
Hlavně při pohonu autobusů, tam tu výhodu musíte počítat proti ceně nafty.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.10.2022 14:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Oni ale nemají k dispozici ani to vytápění, když se v článku píše: "by se mohl vodík využívat v dopravě i k vytápění budov". Samozřejmě že vytápět vodíkem budovy těžko může někdo někomu zakazovat, ale chtít na takové mrhání dotace je trochu mimo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2022 18:39 Reaguje na Emil Novák
Vodík se přece jen přimíchává do zemního plynu, ne? To je přece to nejjednodušší.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.10.2022 18:59 Reaguje na Pavel Hanzl
MEŘO se taky přimíchává do benzínu a nafty, taky je to "nejjednodušší", ale to neznamená že to dává smysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2022 20:44 Reaguje na Emil Novák
To není odpad z jiné výroby.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.10.2022 20:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Vodík taky ve skutečnosti není "odpad", je to vedlejší produkt, který má svou hodnotu.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

1.10.2022 22:11 Reaguje na Pavel Hanzl
To je ale jenom záměr. Ne realita. Zatím se vodík do zemního plynu nepřidává.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

1.10.2022 22:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Kde vzniká vodík jako odpad? Znáte nějakou takovou technologii?
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

2.10.2022 08:10 Reaguje na Pavel Hanzl
...stávající plynové kotle vodík taky žerou :-)
Můžete , prosím , upřesnit , který výrobce a typ ? Kromě toho se taky musí komplet vyměnit plyn. rozvody, v běžných jaksi vodík distribuovat nelze ( masívní úniky). To bude za hubičku nebo za dvě . Vodík se přimíchával do svítiplynu a trable s ním byly velké.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2022 09:12 Reaguje na Petr Pekařík
Samotný svítiplyn byl přece z minimálně 60% vodík.
Už před delší dobou Němčouři psali, že přimíchávají vodík do plynu, v množství asi 3-5%.
Při přechodu na zemní plyn se měnily jen hořáky, dnes by muselo být v zemním plynu toho vodíku dost velké procento, aby to bylo nutné.
Odpovědět
ig

1.10.2022 08:50
Co je to za řeči, "méně ekologický vodík"? Spíš zcela neekologický, ba antiekologický, vnášející do řetězce výroby energie jeden úplně zbytečný krok, který jen snižuje účinnost a zvyšuje měrnou produkci CO2.
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.10.2022 19:53
Ano, je to nesmysl. Ale když se hezky zabalí, určitě se na to podaří nabrat nějaké dotace.

A to přeci Fiala sliboval - Green Deal nějak vydržíme, podaří se díky němu sehnat hezké tučné dotace.
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist