V Ústeckém kraji by se mohl vodík využívat v dopravě i k vytápění budov
Zatímco méně ekologický šedý vodík vzniká štěpením zemního plynu za vzniku CO2, zelený vodík se vyrábí elektrolýzou z vody. V kraji se nyní vyrobí 92 200 tun vodíku ročně, z toho přibližně 90 000 tun ve společnosti Orlen Unipetrol v Litvínově a 2200 tun v ústecké Spolchemii. Evropské dotace jsou pouze na vodík zelený. "Je to velký problém. V českých podmínkách je složité zajistit zelený vodík, k jehož výrobě lze využít pouze větrnou nebo solární energii. Jednáme s Evropskou unií, aby podmínky byly mírnější. Abychom s dotační podporou mohli využívat vodík nízkoemisní, který vzniká i jako odpad ze stávajícího průmyslu," uvedla Nekolová. "Pořád by byla vodíková mobilita čistší než současné naftové autobusy," dodala.
Ústecký kraj má jako první region v České republice vodíkovou strategii. "Česká republika bude v nadcházejícím programovém období EU disponovat prostředky na přechod k zelené energetice v řádech stovek miliard korun. Další finanční zdroje a nástroje pak nabízí i nadnárodní programy. Jaký jiný region by měl být zásadním příjemcem těchto prostředků než Ústecký kraj, který po desetiletí vyráběl a stále vyrábí 30 procent energie České republiky," uvedl hejtman Jan Schiller (ANO).
Cíle jsou ve strategii stanoveny do roku 2030 a 2050 pro výrobu vodíku, jeho distribuci a skladování, využití pro energetické účely, spotřebu vodíku v průmyslu, zužitkování v mobilitě a budovách a pro výzkum, vývoj a vzdělávání. "Například v roce 2030 by obyvatelé kraje mohli využívat až 90 vodíkových zcela bezemisních autobusů. A naším úkolem je pro to zajistit zdroje, podpořit výstavbu plnicích stanic a další související infrastrukturu," uvedl Nekolová.
Do roku 2025 budou zprovozněny tři vodíkové plnicí stanice, dvě v Litvínově a jedna v Ústí nad Labem. Strategie předpokládá, že v roce 2030 bude v kraji registrováno 3200 vodíkových vozidel a v roce 2050 až 42 000 osobních vodíkových vozidel. V roce 2025 bude v kraji jezdit minimálně sedm vodíkových autobusů, v roce 2030 jich bude 65 a v roce 2050 celkem 330 vodíkových autobusů, v té době má být na severu Čech nejméně 71 plnicích stanic.
Dopravní podnik Ústí nad Labem do dvou let koupí 20 autobusů s vodíkovými palivovými články. "V polovině listopadu bude vyhlášena výzva, nejpozději v polovině příštího roku bude jasno, zda dotaci podnik dostane. Pokud ano, bude Ústí prvním městem v ČR, kde budou vodíkové autobusy," uvedla Nekolová. Podle ní by už v příštím roce mohly vodíkové autobusy v krajském městě jezdit.
Vodíkové hospodářství má vzniknout v průmyslové zóně Triangle u Žatce. Záměrem projektu je stavba jednotky pro výrobu zeleného vodíku, jeho kompresi, skladování a distribuci. Oba projekty patří mezi strategické, náklady na realizaci budou pokryty z Fondu spravedlivé transformace.
Ústecký kraj spolupracuje s Moravskoslezským a Karlovarským krajem, ale také s regiony v Polsku či Německu. Dvoudenní konference v Ústí nad Labem se účastní zástupci dvaceti zemí. Problémy, které brání rozvoji vodíkového hospodářství, chtějí experti řešit v úterý s ministrem průmyslu a obchodu Josefem Síkelou (za STAN).
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
Emil Novák
1.10.2022 07:07https://mobile.twitter.com/MLiebreich/status/1573278988801286147
Pavel Hanzl
1.10.2022 08:25 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
1.10.2022 13:01 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
1.10.2022 13:57 Reaguje na Emil NovákHlavně při pohonu autobusů, tam tu výhodu musíte počítat proti ceně nafty.
Emil Novák
1.10.2022 14:30 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
1.10.2022 18:39 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
1.10.2022 18:59 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
1.10.2022 20:56 Reaguje na Pavel HanzlGalipoli Petr
1.10.2022 22:11 Reaguje na Pavel HanzlGalipoli Petr
1.10.2022 22:10 Reaguje na Pavel HanzlPetr Pekařík
2.10.2022 08:10 Reaguje na Pavel HanzlMůžete , prosím , upřesnit , který výrobce a typ ? Kromě toho se taky musí komplet vyměnit plyn. rozvody, v běžných jaksi vodík distribuovat nelze ( masívní úniky). To bude za hubičku nebo za dvě . Vodík se přimíchával do svítiplynu a trable s ním byly velké.
Pavel Hanzl
2.10.2022 09:12 Reaguje na Petr PekaříkUž před delší dobou Němčouři psali, že přimíchávají vodík do plynu, v množství asi 3-5%.
Při přechodu na zemní plyn se měnily jen hořáky, dnes by muselo být v zemním plynu toho vodíku dost velké procento, aby to bylo nutné.
Viktor Šedivý
1.10.2022 19:53A to přeci Fiala sliboval - Green Deal nějak vydržíme, podaří se díky němu sehnat hezké tučné dotace.